Avto potrebuje zaščito: Učinki peska in soli močnejši od garancije

Nasveti

Rja na karoserij in podvozju je tihi sovražnik, ki vpliva na varnost vozil.


Sodobni avtomobili so zaradi boljše karoserijske zaščite in novih načinov izdelave karoserij veliko bolj odporni na rjo kot nekoč. Niso pa nanjo imuni. Pesek in sol sta močnejša od garancije.

Še ne dolgo nazaj je bilo v Sloveniji nemalo delavnic, ki so se ukvarjale z dodatno protikorizijsko zaščito podvozij in votlih delov karoserij. Danes so praktično izginile. Povpraševanja je zelo malo, saj se lastniki avtomobilov zanašajo na kakovost tovarniške protikorozijske zaščite. Večina izdelovalcev danes ponuja več kot deset let garancije na prerjavenje karoserije. A ta obljuba ima svoj pogoje. Lastnik jih mora upoštevati pri vzdrževanju in preventivnih pregledih. Poleg tega dodatna zaščita votlih delov pomeni poseg v karoserijo, kar je lahko v nasprotju z garancijskimi pogoji.

Kia bo v Sloveniji proti rji dodano zaščitila dva modela

V primeru težav z rjo ali oksidacijo podvozja, ki se kljub tehnološkem napredku še pojavljajo pri številnih znamkah, morajo na uradnem servisu poskrbeti za ustrezno zaščito karoserije, če je ta še vedno v garanciji. Za tak ukrep so se denimo odločili pri slovenskem zastopnik znamke Kia. Ob rednih servisnih pregledih modelov ceed in sportage, izdelanih v letih od 2007 od 2011, lastnikom teh vozil na servisu ponujano brezplačno dodatno protikorozijsko zaščito podvozja. S tem želijo zagotoviti kakovost, saj je v nekaterih primerih prišlo do zaznave oksidacije, so nam povedali pri zastopniku.
Na rjo še vedno ni imuno praktično nobeno vozilo. Temperaturne razlike in ceste pozimi na karoseriji zaradi mikromehanskih poškodb peska in kemične reakcije soli pustijo sledi, ki postanejo vstopne točke oksidacije. Rja na izpostavljenih delih lahko premaga tovarniško zaščito in tudi utrudi materiale, kar neposredno vpliva na varnost.
Je torej še vedno dobro razmisliti od dodatni zaščiti podvozja in votlih delov karoserije? Da, zlasti pri obnovi vozil, popravilu poškodb, pri vzdrževanju starodobnikov in profesionalnih voznih parkov.

Koncern Dinitrol se že 100 let ukvarja z zaščito karoserij.

Topi led in razjeda vozila

Tekočina, ki učinkovito deluje proti poledici, je iz natrijevega, magnezijevega ali kalcijevega klorida. Ta snov povzroča silovito oksidacijo na nezaščitenih površinah.

Zima zahteve več avtomobilske nege, sicer …

Strokovnjak avtomobilske higiene in kemije Marjan Juhart iz podjetja Juvi pravi, da zaradi velikih vremenskih razlik, ki jih prinaša naše podnebje, ni garancije, da pocinkana pločevina dejansko zdrži obljubljeno dobo.
“Gre za izpostavljenost velikim temperaturnim razlikam, vlagi in soli. Okolje svoje naredi na vsaki površini, ne glede na material in zaščito. Magnezijev klorid je denimo najbolj agresiven dejavnik za nastanek poškodb na kovinskih površinah. Pozimi, če nekaj časa ne opereš avtomobila, se pojavijo pikice. To so ostanki tekočine, ki jo proti zmrzali uporabljajo na cestah. Magnezijev klorid silovito deluje na površino, na vse lakirane površine in celo na plastiko ter steklo. Zato je pozimi treba še toliko bolj vzdrževati higieno avtomobila. Če avtomobila ne očistite, se že v dveh letih lahko pozna oksidacija, ki prehaja od zunaj navznoter v lak, ne zgolj od znotraj na ven. Zato ni mit, da je avto pozimi treba oprati skorajda vsak teden.”

Dodatna zaščita učinkovito ustavi rjo 

Ob vzdrževanju in dodatni zaščiti podvozja ter votlih delov se doba trajanja karoserije podaljša. V Avstriji je korozijski pregled v sklopu tehničnega pregleda vozila na vsakih 5 let, in če je ugotovljena oksidacija podvozja in drugih vitalnih delov, se opravi obvezna zaščita podvozja.

 

Dodatna zaščita vozila stane med 200 in 400 evri
60 % vseh izdelanih vozil vsako leto zaščitijo z voski.

Slovenski avtobusi z dodatno zaščito za ostro skandinavsko zimo

Korozijske učinke ostre zime dobro poznajo v podjetju AS Domžale, kjer se izdelujejo avtobuse in nadgradnje za vse vrste tovornih vozil. Avtobuse izvažajo na Švedsko, Norveško, Švico, Avstrijo in Nemčijo. Njihove karoserije so na severu Švedske izpostavljene ekstremnim temperaturnim razlikam, saj pozimi temperatura pade tudi do -30 °C. V takšnih razmerah mora biti vozilo dodatno zaščiteno. Za takšne klimatske razmere mora izdelovalec zagotoviti popolno odpornost zaščite podvozja. Tehnični direktor Simon Rafolt poudarja, da bo ob primerni zaščiti bo prej pretekla doba trajanja motorja kot karoserije.
“Priporočam zaščito votlih delov avtomobila z voskom in podpodno zaščito podvozja na osnovi voska. Pri nas v zadnjih letih uporabljamo Dinitrolove izdelke, ki smo jih sami testirali v slanici in na temperaturne razlike ter jih izpostavili v stroju za peskanje za preverjanje odpornosti na mehanske obremenitve. Čim prej izvedena zaščita pri čim bolj novem vozilu, tudi na votlih delih podvozja, bo predčasno ustavila problem popuščanja materiala zardi oksidacije oziroma rje. Ta na sodobnih avtomobilih nastaja predvsem zaradi temperaturnih razlik, soli in zaradi udarcev drobnega kamenja, ki ga vrtinčijo zračni tokovi pod dnom vozila. Tako se skrha oziroma dobesedno obrusi zaščita - pocinkan nanos, barva in zaščita - na kovinskih delih. ”

Načeta karoserija ne zdrži sil

Pri tem velja spomniti, da se premalo zavedamo, kako je pomembna zaščita pred rjo. Le vzdrževana karoserija je zmožna zagotoviti potrebno zaščito ob nesreči. Sile, ki delujejo ob trkih, so silovite. Če je zaradi rje oslabljen ključni del avtomobila, sile deformirajo potniško kabino. Zaradi oksidacije vitalnih delov podvozja in karoserije je lahko človeško življenje bistveno bolj ogroženo.

Pri AMZS opozarjajo: nestrokovna popravila povzročijo rjo

Jurij Kočar, vodja servisa AMZS opozarja, da je rja lahko velika težava tudi pri nestrokovno izvedenih kleparsko-ličarskih popravilih: “Ogenj in pila v nepravilnih postopkih pomenita resen problem.” Pravi, da se za pregled votlih delov karoserije s stetoskopom ob nakupu rabljenega avtomobila ne odloči praktično nihče, ker stranke ne želijo odstranitve obloge, ker zahteva nekaj več časa na servisu.

Temeljito zaščiteno (dodatno) podvozje gasilskega orodnega vozila: manj okvar, več varnosti in manj stroškov za vzdrževanje ter daljša doba trajanja.  

Previdno pri nakupu rabljenega avta: stopnja korozijske zaščite je odvisna od trga

“Če v severnih državah kupiš rabljeno vozilo, zagotovo dobiš bolj odporen avtomobil na rjo, saj je že v tovarni globinsko bolje zaščiten. Če pa je bilo vozilo narejeno za trge tretjih držav oziroma za trge s konstantnimi vremenskimi razmerami brez letnih časov, se takšnemu avtu v naših klimatskih razmerah glede rje slabo piše, V tem primeru mora lastnik skoraj obvezno poskrbeti za dodatno zaščito. Imeli smo primere, ko je vozilo iz tujine po enem letu oziroma eni zimi kazalo vidne znake oksidacije,” opozarja strokovnjak za nego in zaščito vozil Marjan Juhart iz podjetja Juvi.

Nekoč bitumen, danes visoko učinkovit, negorljiv vosek

Zaščitna sredstva za zaščito pred rjo so tehnološko precej napredovala. Desetletja nazaj so se vozila na proizvodnji liniji zaščitila z izdelki na bitumnovi osnovi, danes pa se je nova tehnologija z uredbo ekoloških standardov usmerila na izdelke, ki so narejeni na osnovi specialnih voskov. Izdelki na osnovi voskov imajo sedemkrat daljše trajanje dobo, kot izdelki na osnovi bitumna.

Juhart opozarja na previdnost pri izbiri zaščitnega sredstva, ki ga nudi izvajalec zaščite. To mora biti narejeno na pravi osnovi: “Če je notri veliko barve in nitra, se nanos hitro suši, kasneje pa se začne luščiti.”

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj