AMZS test pripomočkov za varen prevoz psov

| Ostalo, Nasveti

Varno je le v boksu, a le redki slovenski psi se vozijo v njem


Transportni boks ali pasji varnostni pas? Med vožnjo lahko pse zavarujemo in zaščitimo na več načinov, a AMZS test naprav za varen prevoz psov odkriva, da je učinkovit le en način. Kateri?

Slovenci imamo radi pse; mnoge od 230.000 registriranih psov pri nas imamo za prave člane družine, veliko jih tudi občasno ali pogosteje s seboj vozimo v avtih. A le redki med njimi se v avtu ustrezno zavarovani, kar potrjujejo tudi izkušnje naših policistov, ki pri nadzoru prometa prepogosto srečujejo pse, ki so nezavarovani v potniški kabini ali v prtljažniku. Kako nevarno je to, smo v Motoreviji že pisali; že ob čelnem trku z zmerno hitrostjo nepripet in nezaščiten pes z zadnje klopi poleti skozi potniško kabino in poleg sebe lahko usodno poškoduje tudi potnike v avtu.

VIDEO: Varen prevoz psov

Kovinski boksi, žičnate kletke ali varnostni pas?

Na razvejanem trgu raznolikih dodatkov, ki so namenjeni domačim ljubljenčkom, je na voljo veliko različnih rešitev za (bolj ali manj) varen prevoz psov (in drugih domačih živali), a še zdaleč niso vsi enako učinkoviti - četudi ustrezajo zakonski definiciji naprav, ki poskrbijo, za da so psi med vožnjo “ustrezno zavarovani”.
V grobem lahko zaščitne naprave razdelimo v tri skupine - v čvrste kovinske transportne bokse, v plastično-žičnate ali platnene bokse ter v posebne varnostne oprsnice oziroma varnostne pasove za pse.
Večino omenjenih pripomočkov smo pri AMZS v preteklosti že preskusili; že v preteklosti so se kot najboljša rešitev izkazali kovinski transportni boksi dovolj čvrste zasnove, da so zdržali velike obremenitve, ki nastanejo ob trku. Žičnati, plastični ali iz obeh materialov kombinirano narejeni transportni boksi so praviloma sicer priročnejši za uporabo in tudi lažji za prenašanje, a ob trku ne morejo ponuditi resne zaščite. Še bolj to velja za prav tako priljubljene platnene transportne bokse, ki so videti kot nekakšni šotorčki za pse; morda se pes v takšnem boksu počuti varneje, kot če bi bil na prostem, a že zdrava pamet pove, da blago ne more zadržati sile teže ob trku ali ob sunkovitem zaviranju. Pri prevozu psov v avtu velja upoštevati načelo prednosti varnosti psa pred udobjem za lastnika - čvrste kovinske kletke so morda res nerodne in težke za prenašanje, a so najvarnejše. Takšen transportni boks naj služi res le kot pripomoček za varno vožnjo in naj bo vseskozi nameščen v avtu.
Veliko lastnikov psov za zaščito svojih ljubljenčkov posega po posebnih oprsnicah, ki jih nataknemo psu na trup, nato pa jih pripnemo v sidrišče varnostnega pasu na zadnji klopi avta. Takšne oprsnico so priročna in udobna “rešitev”, a - kot smo ugotovili na testu - tudi precej neučinkovita. Edina dobra plat teh oprsnic je, da z njimi psa zadržujemo na svojem mestu na zadnji klopi avta oziroma mu preprečimo, da bi se prostor gibal po avtu in s tem motil potnike oziroma voznika.

Foto: V AMZS centru varne vožnje so prišli tudi kosmatinci

 

Ste vedeli?
Ob čelnem trku s hitrostjo 50 km/h nezavarovan pes, ki tehta 19 kg, lahko prileti v potnike spredaj s silo teže prek 1000 kilogramov - in jih tako usodno poškoduje.

Test 19 pripomočkov

Skupaj s partnerskimi avtomobilskimi klubi smo letos preskusili 18 različnih pripomočkov za prevoz psov: 7 kovinskih oziroma aluminijastih transportnih boksov, 2 žičnata boksa, 2 plastična boksa, 2 boksa iz blaga in 6 varnostnih oprsnic. Tokrat smo se osredotočili na varnostne pripomočke za pse srednje velikosti, zato smo pri testih uporabili posebno lutko psa (s kovinskim “skeletom”, ki simulira mehaniko gibanja psa), ki je tehtala 19 kilogramov.
Vse omenjene pripomočke smo ocenili z več preskusi, ki smo jih združili v štiri kategorije: varnost za psa in potnike, primernost za psa, rokovanje in čiščenje ter vzdrževanje. Varnost za psa in potnike smo preskusili s simulacijo preskusnega trka, z voznim testom izogibanja oviri, testom vožnje po grobi podlagi in nateznim testom (za oprsnice), pri primernosti za psa smo ocenili vstop in izstop iz kletke, odpornost na drsenje po prtljažniku, ostre robove, prostornost, prileganje psom, vzdržljivost materialov in še nekaj drugih meril, pri kategoriji rokovanja smo ocenili, kako enostavno je sestavljanje kletke in nameščanje v avtu, ocenili pa smo tudi zapiralne mehanizme in ključavnice, pri kategoriji “čiščenje in vzdrževanje” pa smo ocenili, kako hitro se kletke ali pasovi umažejo in kako enostavno jih lahko očistimo.

Prebita stranica boksa trixie transport po preskusnem trku

Kovina, ne pa plastika ali platno

Natančno primerjavo med različnimi varnostnimi pripomočki lahko razberete iz tabele z rezultati, a že takoj se vidi, da so varnostni test - torej simulacijo preskusnega trka - zadovoljivo opravili le transportni boksi iz aluminija in kovine, ki imajo ogrodje iz debelejših aluminijastih prečk. Od sedmih takšnih transportnih boksov so le trije dosegli skupni rezultat pet zvezdic, kar pomeni, da so prestali preskusni trk s 50 km/h oziroma, da bi ob pravem trku pes v boksu verjetno preživel, hkrati pa ne bi ogrozil ostalih potnikov v avtu. A kljub razmeroma dobrim rezultatom smo tudi pri teh boksih ugotovili številne napake in pomanjkljivosti; pri nekaterih so se odtrgale aluminijaste stranice, pri nekaterih so ob trku nastali ostri robovi, pri nekaterih je lutka psa zletela iz kletke … A pri dveh žičnatih kletkah je bilo še slabše; obe sta sicer zadržali nalet psa ob žičnato steno, vendar zgolj zato, ker sta bili naslonjeni na naslonjalo zadnje klopi. Obe sta se pri trku deformirali, ostre žice pa bi verjetno močno poškodovale pravega psa.
Plastični kletki sta se odrezali še slabše; plastika obeh se je predrla, lutka psa je zletela iz kletke, ostri robovi plastike bi močno poškodovali psa.
Obe preskušeni platneni kletki sta namenjeni prevozu psov na zadnji klopi. A ne preskusnem trku je le ena uspela zadržati psa, pa še v tem primeru so ga zadržali avtomobilski varnostni pasovi, ki so bili po naključju nameščeni ravno tam, kamor je odneslo lutko psa. Druga platnena kletka se je ob trku takoj strgala, pes pa je poletel iz nje.

Rezultati testa pripomočkov za varen prevoz psov 

Strgane oprsnice

Preskusni trk je pomenil zelo trd oreh tudi za 6 varnostnih pasjih oprsnic. Štiri med njimi niso zdržale nateznega testa, ki simulira sile ob trku; pri nekaterih se je strgalo blago, pri nekaterih pa kovinske sponke oprsnice. V teh primerih oprsnice niso zadržale psa in ta je ob trku poletel naprej. A tudi dve oprsnici, ki sta zdržali obremenitev nateznega testa, nista dosti varnejši: pri obeh je del pasu, ki oprsnico povezuje s sidriščem avtomobilskega varnostnega pasu, predolg, zato pes ob trku naredi predolgo pot in kljub oprsnici trči ob naslonjali prednjih sedežev. V pravem trku pes takšnega trka verjetno ne bi preživel.

Žičnato ogrodje kletke savic/zooplus ni zdržalo naleta lutke psa.

Ne samo kovinski boksi, tudi pravilna namestitev

Naš letošnji test pripomočkov za varen prevoz psov je potrdil ugotovitve testov iz preteklosti: zares varni so le čvrsti kovinski oziroma aluminijasti boksi. Le ti lahko ustrezno zavarujejo psa ob trku, s tem pa poskrbijo tudi za varnost ostalih potnikov v avtu.
A zgolj nakup dobrega transportnega boksa ni dovolj - treba ga je tudi pravilno uporabljati. Zlato pravilo, ki se je potrdilo tudi na našem testu, je, da moramo transportni boks čvrsto nasloniti na naslonjala zadnji sedežev in tako preprečiti, da bi se boks pri trku pomaknil naprej. Hkrati je treba boks tudi čvrsto pritrditi v prtljažni prostor, s čimer preprečimo, da bi se pri ostrih vozniških manevrih premikal po prtljažniku ali celo prevrnil.
Še en dejavnik je zelo pomemben za varen prevoz psov v transportnih boksih: ti morajo biti prave velikosti. Če so preveliki, ima pes v njem preveč prostora in ob trku zato pride do nevarnih pospeškov gibanja, če pa je premajhen, psu v njem ne bo udobno. Prava velikost je takšna, pri kateri pes v boksu lahko leži - in nič več.

Pestra izbira

Preskušeni izdelki so na voljo na spletu

Ker smo tokratni test opravljali z nekaterimi partnerskimi avtomobilskimi klubi, test pa je vodil švicarski avtomobilski klub TCS, so izdelki na testu priljubljeni pri naših severnih in zahodnih sosedih. Slovenski kupci jih najdejo v kateri od spletnih trgovin, ki svoje izdelke pošiljajo tudi v Slovenijo. Cene v tabeli z rezultati so povprečne in približne cene iz več trgovin, ki ponujajo iste izdelke. V grobem velja: za kakovosten kovinski boks je treba odšteti od 140 evrov naprej, za žičnati boks med 35 in 65 evri, za plastični boks od 20 do 80 evrov, za kletko iz blaga od 30 do 100 evrov, cene oprsnic pa segajo od 5 pa vse do 65 evrov.

 Boks potrebuje postoren in s sistemom za pritrjevanje prtljage opremljen prtljažnik. Opel tudi v Sloveniji ponuja različno opremo za varnejši prevoz psov.

Šola za varnost

Na varen prevoz je treba pse navaditi

Transportni boks je najvarnejši način prevoza psa - a nanj je treba psa najprej navaditi, saj sam od sebe v tesen transportni boks ne bo skočil noben pes. Strokovnjak za vzgojo in šolanje psov David Pogačnik iz podjetja Canispoint pravi: “Zelo pomembno je, kako psa že od samega začetka navajamo na boks in na vožnjo v avtu. Psa je treba najprej naučiti, da se v boksu dobro počuti, vzporedno ga učimo, da se dobro počuti v avtu, nato pa vse skupaj združimo in pes se bo rad prevažal v transportnem boksu. Seveda sta za to potrebna čas in doslednost, vajo pa je treba večkrat ponoviti. Lastniki naj bodo potrpežljivi, psa pa naj za uspešno izvedbo nagradijo s priboljški oziroma hrano.”

Psa je treba naučiti vožnje v boksu.

Pes ni vreča krompirja

S psom v avtu moramo voziti drugače

Pes je živo bitje - ki ne razume zakonitosti in fizike vožnje z avtomobili. Zato tudi ne more sodelovati pri vožnji, jo spremljati in se pripraviti na morebitne sunkovite manevre. Janez Marolt, AMZS inštruktor varne vožnje, pravi: “Ko v avtu vozimo psa, se izogibajmo nenadnemu zaviranju in grobim pospeševanjem. Povečajmo varnostno razdaljo, saj bomo le na ta način imeli dovolj časa, da se varno ustavimo, oziroma več možnosti, da se rešimo iz nevarnega položaja brez sunkovitih manevrov, ki pse lahko prestrašijo ali celo poškodujejo.”

Avto za pse?

Opel, psom prijazna avtomobilska znamka

Pred kratkim smo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem pripravili tudi dogodek za slovenske medije, na katerem smo novinarjem predstavili izzive (ne)varnega prevoza psov v avtomobilu. Pri dogodku nam je s svojimi avtomobili pomagal Opel, ki že nekaj časa velja za psom prijazno avtomobilsko znamko. Ne samo zaradi svoje palete avtomobilov, v katerih prostorne prtljažnike lahko namestimo transportne bokse, pač pa tudi zato, ker so v Oplovih prodajnih salonih pri nas dobrodošli tudi štirinožni prijatelji. Še več: v času, ko se lastnik psa dogovarja za nakup novega avta, njegov kosmati ljubljenček lahko obišče poseben pasji kotiček z vodo in priboljški. Kupci avtomobilov lahko s seznama dodatne opreme izberejo tudi nekaj dodatkov, namenjenih prevozu živali - na primer podloge za prtljažnik, razdelilne varnostne mreže in še kaj -, posebno ponudbo pripomočkov za prevoz psov pa kupcem Oplovih avtomobilov ponuja tudi slovenska veriga trgovin Mr. Pet.

Lastniki psov so skupaj s svojimi štirinožnimi prijatelji dobrodošli tudi v Oplove salone po Sloveniji. Pred nakupom novega avtomobila je vsekakor dobro preveriti koliko prostora ponuja in kakšen je nabor dodatne opreme za varen prevoz psov.

V Sloveniji je bilo lani registriranih več kot 230.000 psov, kar je 13.000 več kot leto poprej. Podatka, koliko od teh se vozi v avtih, ni.

Med karoserijsko najbolj primernimi avtomobili za prevoz psov so še vedno klasično oblikovani karavani. Opel astra je denimo eden takih. V prtljažnik je brez težav mogoče namestiti tudi večji boks iz aluminija. Poleg tega pa Opel ponuja tudi močno kovinsko pregrado, ki ločuje prtljažnik od potniškega prostora. Pri astri velja omeniti še nizek rob prtljažnika, kar psu omogoča lažji vstop. 

Ključne besede

AMZS testVarna vožnjaOpelOpel astra STPolicijapolicijapolicijski psiVaren prevoz psovopel grandland x

Avtorji

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Sorodne novice

Nazaj