AMZS test 19 otroških varnostnih sedežev

| Otroški varnostni sedeži

Večina dobrih, a tudi dva z varnostnimi pomanjkljivostmi!


Prometne nesreče, v katerih so udeleženi tudi otroci kot potniki v avtomobilih, niso tako redke kot bi morda pričakovali – tudi pri nas. Tedaj je še zlasti od kakovosti otroškega varnostnega sedeža, pa seveda tudi od tega, če je sedež ustrezno nameščen, otrok pa pravilno pripet v otroški sedež, odvisno, kakšne bodo posledice. Zato je še kako pomembna varnostna zaščita, ki jo zagotavlja otroški varnostni sedež. Ob varnostni zaščiti pa je pomembno tudi, da se otrok v otroškem sedežu dobro počuti, saj bo le tako z veseljem uporabljal otroški sedež. Na tokratnem AMZS testu otroških sedežev smo preskusili 19 sedežev in ugotovili njihove lastnosti tako glede varnosti pri čelnem in bočnem trku kot tudi upravljanja, ergonomije, udobja, čiščenja, kakovosti izdelave, preverili pa smo tudi vsebnost škodljivih snovi.

Izmed 19 preskušenih sedežev jih je bilo 5 homologiranih po novejšem standardu ECE R 129 z oznako i-size, ostali pa po standardu ECE R 44. Večina sedežev, kar 14 od 19, je dobila oceno dobro, trije sedeži pa oceno zadovoljivo. Dva sedeža sta zaradi večjih varnostnih pomanjkljivosti dobila oceno slabo. Pri obeh smo pomanjkljivosti ugotovili pri čelnem trku.



Sedeža s slabo oceno sta jane grand in recaro optia s smart click osnovo. Pri sedežu jane grand, se je, ko je v sedežu sedela preskusna lutka, ki je simulirala 15 kg težkega otroka in je bila v sedež pripeta z v sedež vgrajenim varnostnim pasom, pri čelnem trku sedež na eni strani snel iz isofix prtirdišča in ni bil več varno pritrjen v avto. Izdelovalec Jane je ponekod kupcem že kupljenih sedežev ponudil preveritev sedežev, pri slovenskem prodajalcu prek spletne strani bimbo.si tega še nismo zasledili.

Tudi Recarov sedež optia, ki je bil v avto pritrjen z isofix osnovo smart click, je imel težave, ko je v sedežu sedela 15 kg težka preskusna lutka. Pri čelnem trku se je namreč sedež odtrgal od isofix osnove in poletel naprej, kar seveda lahko povzroči resne poškodbe. Recaro je vsem kupcem sedežev optia že ponudil zamenjavo sedeža. Na slovenskem trgu sedež recaro optia s smart click osnovo še ni bil v prodaji, tako slovenski kupci niso imeli težav z izjemo tistih, ki so morda sedež kupili v tujini ali prek tuje spletne prodaje. Zamenjavo sedeža optia pa velja tudi v Sloveniji.

Pri sedežu jane grand, se je, ko je v sedežu sedela preskusna lutka, ki je simulirala 15 kg težkega otroka in je bila v sedež pripeta z v sedež vgrajenim varnostnim pasom, pri čelnem trku sedež na eni strani snel iz isofix prtirdišča in ni bil več varno pritrjen v avto.

Med tremi sedeži, ki so dobili oceno zadovoljivo, sta dva sedeža za otroke težke od 9 do 36 kg. To sta concord vario XT-5 in joie bold, oba tako zaradi varnostnih lastnosti kot tudi upravljanja in ergonomije. Tretji sedež, ki je dobil oceno zadovoljivo, je chicco oasys23 fixplus evo, ki je namenjen od 15 do 36 kg težkim otrokom, zaradi pomanjkljivosti pri upravljanju in ergonomiji.

Nov trend – sedež od rojstva do četrtega leta starosti

Med tokrat preskušenimi sedeži so bili štirje, ki so jih izdelovalci deklarirali kot sedeže, ki jih otrok lahko uporablja od rojstva do četrtega leta starosti.

Tri sedeže med uporabo lahko obrnemo tako, da majhen otrok sedi v nasprotno smer vožnje, ko je večji, pa v smer vožnje. To kaže na nov trend pri sedežih, da staršem ne bi bilo treba uporabiti dveh sedežev: enega do približno leto starega otroka, drugega za od leto do štiri leta starega otroka. K zasnovi enega sedeža za dojenčka do štiri leta starega otroka je nedvomno pripomogel nov standard ECE R 129 i-size, ki zahteva, da otrok sedi obrnjen v nasprotno smer vožnje do 15. meseca starosti, medtem ko je standrd ECE R 44 zahteval v nasprotno smer vožnje obrnjenega otroka le do enega leta starosti – in tedaj so starši praviloma tudi zamenjali tako imenovano lupinico za otroški sedež, v katerem je otrok sedel obrnjen v smer vožnje.
Zasnova sedežev, ki jih lahko obračamo in s tem spreminjamo smer otrokovega sedenja, pa ne sme voditi k temu, da bi starši in drugi uporabniki sedež zaradi enostavnejše uporabe prehitro obrnili in bi otrok prehitro – pred 15. mesecem – starosti sedel v sedežu obrnjen v smer vožnje. Pripenjanje otroka v sedež, ko gleda v nasprotno smer vožnje, je zahtevnejše, toda upoštevati velja, da so obremenitve že pri močnejšem zaviranju, kaj šele pri trku, enakomerno razporejene po otrokovem telesu, saj je otrok s hrbtom in glavo naslonjen na naslon sedeža. Ko je otrok obrnjen v smer vožnje, se obremenitve na otrokovo telo prenesejo prek varnostnega pasu, glava pa zaniha naprej, kar obremeni tudi vrat.
Čeprav se na prvi pogled zdi, da so takšni sedeži zelo uporabni in predvsem cenejši kot dva sedeža, pa to ne velja za vse sedeže. Med tokrat preskušenimi sedeži v dveh: GB vaya i-size in nuna rebl plus i-size dojenčka ne moremo prenašati tudi naokoli, kot je to običajno za druge sedeže za dojenčke. Drugače je pri sedežih recaro zero.1 elite in pri klippan kiss 2 plus, ki ponujata možnost snemljive školjke, v kateri lahko dojenčka prenašamo tudi zunaj avta.

Kateri sedeži so najbolj varni pri čelnem in bočnem trku?

Pri čelnem trku je pet sedežev dobilo najboljšo oceno zelo dobro, 6 sedežev oceno dobro, 6 sedežev oceno zadovoljivo in dva že omenjena sedeža oceno slabo. Najboljšo oceno zelo dobro pri čelnem trku so dobili sedeži: recaro guardia, recaro privia evo, klippan kiss 2 plus, recaro guardia & smart click base in recaro privia evo & smart click base.

Eden najbolj varnih sedežev v primeru čelnega trka - recaro privia evo.

Pri bočnem trku so štirje sedeži dobili oceno zelo dobro, 13 sedežev oceno dobro, en sedež oceno zadovoljivo in en sedež oceno pomanjkljivo. Sedeži z najboljšo oceno pri bočnem trku so cybex aton M i-size, cybex aton M size & base M i-size, GB vaya i-size in recaro optia & smart click base, ki pa je imel že omenjene pomanjkljivosti pri čelnem trku. Tako kot pri čelnem trku je sedež jane grand imel poleg pomanjkljivosti tudi pri bočnem trku in je edini za lastnosti pri bočnem trku dobil oceno pomanjkljivo.

Škodljive snovi

Pri nobenem od tokrat preskušenih sedežev nismo ugotovili večje vsebnosti za zdravje škodljivih oziroma strupenih snovi kot so PAK, ftalati, sredstva za preprečevanje gorenja, mehčala, fenoli, organozin, formaldehid in težke kovine. Deset sedežev je dobil oceno zelo dobro, ker nismo našli takšnih snovi ali zgolj njihove sledi, pri devetih sedežih, ki so dobili oceno dobro, pa smo našli majhno vsebnost škodljivih snovi, vendar v takšni količini, da ni škodljiva za zdravje.

Vpeljava novega standarda ECE R 129 in veljavnost standarda ECE R 44

V Motoreviji smo že podrobneje pisali o novem standardu ECE R 129. Ta velja od poletja 2013 za sedeže za dojenčke in do 4 leta stare otroke (skupine 0, 0+ in I) in na trgu so že številni sedeži, ki so homologirani po tem standardu. Izdelovalec sedeža sam določi, za kako velike otroke je sedež uporaben: določilo opredeljuje otrokovo telesno višino, na primer od 45 do 105 cm.
Junija letos je začela veljati 2. faza standarda ECE R 129 za neintegralne sedeže – sedeže dosedanjih skupin II in III oziroma za sedeže za otroke težke od 18 do 35 kg. Zaenkrat na trgu še ni nobenega sedeža homologiranega po novem standardu.
Maja leta 2018 naj bi začela veljati še 3. faza standarda ECE R 129 za integralne otroške sedeže s pritrditvijo z varnostnim pasom. Standard ECE R 44 naj bi se počasi poslovil. Tako je od septembra letos dovoljena le še homologacija po standardu R 129 za vse na novo homologirane integralne isofix sedeže. Od februarja letos pa lahko izdelovalci sedeže brez naslona (tako imenovane jahače) homologirajo le še za skupino III, torej za otroke s telesno težo najmanj 22 kg in telesno velikostjo večjo od 125 cm. Vse homologacije, izdane pred tem datumom, so še vedno veljavne, sedeži s takšno homologacijo pa so lahko še naprej neomejeno v prodaji in uporabi.

Primerjava s prejšnji testi

Ker je bil tokratni test opravljen po enaki metodologiji kot v preteklosti, so rezultati primerljivi z rezultati letošnjega prvega testa otroških sedežev objavljenega v junijski številki Motorevije, pa tudi s testi v letih 2016 in 2015.

OPISI SEDEŽEV

 
Sedeži za otroke stare do približno leto in pol

V tej skupini smo preskusili šest sedežev oziroma bolje rečeno tri sedeže, ki jih lahko v avto pritrdimo samostojno ali pa na isofix osnovo, ki je pritrjena v avtu, nanjo pa nato pritrdimo sedež. Sedež aton M i-size je namenjen otrokom do velikosti 87 cm, Recarova sedeža guardia in privia pa do 13 kg težkim otrokom. Atonov sedež se odlikuje z zelo dobro bočno zaščito, Recarova sedeža pa z zelo dobro zaščito pri čelnem trku.

Sedeži za do 4 leta stare otroke

Vsi štirje sedeži v tej skupini so dobili oceno dobro. Gre za sedeže, ki jih lahko uporabljamo za dojenčke in do 4 leta stare oziroma do 18 kg težke oziroma do 105 cm velike otroke. Sedeža GB vaya i-size in nuna rebl plus i-size nimata snemljive lupinice za prenašanje otroka tudi zunaj avta, sta pa zato vrtljiva za 90 stopinj, kar olajša pripenjanje otroka v sedež, ko ta glede v nasprotno smer vožnje. Pri obračanju sedeža je treba paziti, da se otrok z nogama ne zapne v naslon avtomobilskega sedeža. Sedež klippan kiss 2 plus lahko uporabljamo v celotnem obdobju le tako, da je otrok obrnjen v nasprotno smer vožnje, ostale tri pa sprva uporabljamo tako, da je otrok obrnjen v nasprotno smer vožnje, po 15. mesecu starosti pa lahko sedež obrnemo, tako da otrok gleda v smer vožnje.

Sedež za od leto do 4 leta stare otroke

Edini sedež v tej skupini je bil Recarov optia & smart click base, pri katerem smo ugotovili veliko pomanjkljivost pri čelnem trku, saj se je sedež z lutko, ki je tehtala 15 kg, odtrgal od osnove in poletel po avtu. Recaro je sedež umaknil iz prodaje, pri nas pa sedež s smart click osnovo še ni bil v prodaji.

Sedeži za od leto do 12 let stare otroke

V tej skupini smo preskusili tri sedeže, vse z isofix pritrditvijo. Sedež jane grand je imel težave pri čelnem trku, ker je pri trku s 15 kg težko preskusno lutko popustilo eno od obeh isofix vpetij in sedež ni bil več varno vpet v avto. Zato je sedež dobil slabo oceno. Težave ima tudi pri bočnem trku, kjer je njegova varnostna zaščita pomanjkljiva. Sedeža concord vario XT-5 in joie bold sta dobila oceno zadovoljivo zaradi zadovoljive varnostne zaščite.

Sedeži za otroke od štirih do 12 let

Brez isofix pritrditve je treba tudi prazen sedež pripeti z varnostnim pasom, da ob močnem zaviranju ali trku ne poleti po avtu.

V tej skupini smo preskusili pet sedežev, pri čemer sta sedeža bebe confort rodi XP enaka sedežema maxi-cosi rodi XP in imata tudi enako oceno: dobro, razlike med vpetjem z isofixom ali brez njega pa so dokaj majhne: z isofix vpetjem so obremenitve pri čelnem trku nekoliko večje kot pri pritrditvi z varnostnim pasom, vendar pa je vpetje z isofixom bolj priročno, saj je sedež trdno nameščen v avto tudi tedaj, ko v njem ni otroka. Brez isofix pritrditve je treba tudi prazen sedež pripeti z varnostnim pasom, da ob močnem zaviranju ali trku ne poleti po avtu. Sedež chicco oasyss23 fixplus evo je dobil oceno zadovoljivo zaradi zahtevnega pripenjanja otroka v sedež zaradi grobe podlage odprtine za potek varnostnega pasu, pa tudi zaradi vgrajene masivne zaščite za otrokovo glavo. Ta tudi otežuje otrokov pogled naokrog. Pri nekaterih avtih je otežkočena ponovna zategnitev varnostnega pasu, če se otrok nagne naprej. 

 

Ključne besede

Otroški sedežiAMZS testTest otroških varnostnih sedeževOtroci v avtu

Avtorji

France Kmetič

France Kmetič

Sorodne novice

Nazaj