V prometu je sožitje kolesarjev in voznikov nujno

Avto-moto

Ob začetku letošnje kolesarske sezone: AMZS, Pogi team in Peugeot


Varnost kolesarjev na cestah je za kolesarje večinoma dolgočasna tema, čeprav je vsem verjetno jasno, da več kolesarjev na cestah pomeni tudi več nesreč. Avto-moto zveza Slovenije je zato v svojem centru varne vožnje na Vranskem pripravila novinarsko konferenco ob začetku kolesarske sezone, na kateri je z zanimivim dogajanjem na poligonu skušala spodbuditi zavedanje, da brez spoštovanja in skrbnosti drug do drugega pri prizadevanjih za nadaljnje izboljšanje prometne varnosti ne bo napredka.

Prav pri tem zavedanju se je do zdaj vedno zataknilo. Sožitje med kolesarji in vozniki je krhko. Kolesarji bentijo čez nestrpne voznike, voznike moti kolesarska neodgovornost. Moramo priznati, da so kolesarji in vozniki še vedno vsak na svojem bregu. Mediji smo odgovorni za ozaveščanje vseh in ravno zato se je AMZS odločil narediti korak naprej.
AMZS je aktivnosti z deležniki na področju prometne varnosti že izvajal in jih bo tudi v prihodnje. Ozaveščanje, kaj lahko vsak pri sebi in nato skupaj drug z drugim storimo, da bo varnost kolesarjev in vseh udeležencev v prometu boljša ter kaj lahko kolesarji, avtomobilisti in drugi udeleženci v prometu storijo za zmanjšanje števila nesreč, je nujno. Vsak kolesar in vsak voznik bi se moral nujno zavedati, kaj pomeni biti udeležen v prometu, ne samo takrat, ko se za las izognemo nesreči ali se le-ta že zgodi.

Varnost v prometu dolgočasna tema?

Kot sem spomnil v uvodu, je tema, ki govori o varnosti v prometu, doslej praviloma naletela na hladen odziv. Dokler nisem okrivil kolesarja za vse tegobe na cesti ali pač voznike označil za nestrpne krivce. V tem primeru je bil odziv kot tempirana bomba. S porastom kolesarske rekreacije in ozaveščenosti o vseh prednostih, ki jih kolo danes ponuja, je naraščala tudi nuja, da je treba na tem področju nekaj storiti.

AMZS na cesti pomaga tudi kolesarjem. 

Že deset let aktivno in redno pišem o tej problematiki in moram priznati, da je bilo res težko priti v ušesa in glave tako kolesarjev kot voznikov. Vseskozi sem opozarjal, da naj se kolesar v prometu obnaša tako, kot bi bil voznik avtomobila. In obratno tudi. Dobro vemo, kaj vse nas moti kot voznike, zato ne delajmo tega s kolesom na cesti! In spet se lahko sliši postano; ne samo čelado na glavo, ampak tudi pamet v glavo. Če je kolesar toliko pri sebi, da ve, kako pomembna je športna rekreacija, potem mora tudi poznati cestnoprometne predpise. Ceste so poligon za trening kolesarjenja, za uživanje na kolesarskih izletih, za zdrav način transporta na delo ali v šolo ali po vsakdanjih opravkih, a so tudi zelo nevarne prometnice. Tako nevarne in tako obljudene, da jemljejo tudi življenja. Zato se moramo vedno zavedati tako kolesarji kot vozniki, da je sožitje na cesti nujno, medsebojno človeško spoštovanje pa tudi. Že v petem razredu osnovne šole nas učijo tega, zato si ne smemo dovoliti, da naučeno pozabimo, ko to najbolj potrebujemo.

Nasveti in opozorila, ki pripomorejo k večji varnosti kolesarjev

Tiskovna konferenca na Vranskem je bila odlična. Novinarski odziv je bil nad pričakovanji in nihče mi ni več verjel, da je to dolgočasna tema. Najprej smo poslušali povabljene goste, ki so vsak na svoj način sprožili debato in potem smo si še ogledali praktičen prikaz nekaj najbolj nevarnih situacij, s katerimi se kolesarji srečujemo vsak dan.
Generalni sekretar Avto-moto zveze Slovenije mag. Jure Kostanjšek je jasno izpostavil, da AMZS že dolgo ni več le "avtomobilski" klub, temveč se transformira v "mobilnostni" klub: "Na splošno zagovarjamo sobivanje med različnimi oblikami mobilnosti, medsebojno razumevanje njihovih posebnosti ter medsebojno spoštovanje. AMZS že drugo leto zapored izvaja pomoč na cesti tudi za kolesarje, tudi na Hrvaškem, kjer dopustuje veliko Slovencev, se pa dogovarjamo še z nekaterimi sorodnimi avtomobilskimi klubi sosednjih oziroma bližnjih držav, da bi to storitev še razširili."

Matjaž Leskovar Policija


Da je na cesti vse več kolesarjev in z njimi več možnosti za nevarne situacije in nastanek prometnih nesreč, se strinja tudi Matjaž Leskovar s Policije: "Ugotavljamo, da vse več kolesarjev, preden sedejo na kolo, uživa alkohol, zato je občuten porast alkoholiziranih povzročiteljev prometnih nesreč med kolesarji. Opažamo tudi veliko kršitev vožnje v rdečo luč, neupoštevanje prometne signalizacije, primere vožnje v napačno smer, neuporabo čelade pri mlajših od 18 let. Vedno več je tudi uporabe mobilnega telefona med kolesarji, neprimerne vožnje in nepravilnega obnašanja na cesti. Pri voznikih opažamo, da kolesarjem velikokrat odvzamejo prednost in jih nepravilno prehitevajo,” je naštel Leskovar in ob tem izpostavil zakonsko določenih vsaj 1,5 metra bočne razdalje pri prehitevanju kolesarja oziroma skupine kolesarjev ter da morajo kolesarji zaradi lastne varnosti voziti vsaj pol metra od roba cestišča, da se ognejo poškodbam na vozišču, jarkom in podobnim oviram na cesti.

Izkušeni AMZS inštruktorji so na poligonu centra varne vožnje prikazali tudi nevarne manevre srečnanj med kolesarji in vozniki.


Tudi Javna agencija RS za varnost prometa krepi preventivne aktivnosti za večjo varnost kolesarjev. Kot je izpostavil direktor agencije Jože Hribar, so med drugim spomladansko preventivno akcijo za večjo varnost kolesarjev podaljšali na tri tedne in uvedli dodatno akcijo, ki bo potekala poleti. Organizirajo webinar o prometni varnosti tudi za dostavljavce na kolesih, ki so v času od začetka pandemije v strmem porastu v mestnih središčih. "Kolesarji so vsako leto udeleženi v približno 1300 prometnih nesrečah. Predvsem so izpostavljeni starejši kolesarji. Med vzroki, kjer so povzročitelji prometnih nesreč kolesarji, izstopa neprilagojena hitrost. Poškodbe glave so v prometnih nesrečah kolesarjev zelo pogoste, zato Agencija za varnost prometa priporoča uporabo kolesarske čelade vsem kolesarjem, ne le do 18. leta," je poudaril Hribar in nanizal nekaj nasvetov za voznike osebnih vozil in kolesarje.

Pravilno prehitevnje kolesarjev.


Adam Kavšek, direktor podjetja P Automobil Import, ki zastopa in prodaja avtomobile znamke Peugeot in ki je bil partner pri novinarskem dogodku, je poudaril, da so tesno povezani tudi s kolesarskim klubom Rog in mladimi kolesarji, združenimi v Pogi team. "Močno podpiramo ozaveščanje o večji prometni varnosti, še posebej najšibkejših udeležencev v prometu. Zato tudi opominjam starše: poučite svoje otroke o cestnoprometnih pravilih in obnašanju v prometu.”

Ni težko, lahko je, samo pamet vklopimo vsakič, ko gremo na kolo ali v avto.

Na kolo ne smemo le zato, da si “zbistrimo glavo”!

Jaz sem poudaril, da je strpnost v prometu nujna. Ne gre drugače kot da nujno upoštevamo vse cestno prometne predpise in se obnašamo kulturno ter človeku spoštljivo. To je osnova, na katero redno pozabljamo. Ni težko, lahko je, samo pamet vklopimo vsakič, ko gremo na kolo ali v avto. Da greš na kolo zato, da si “zbistriš glavo", ne sme biti domena užitka kolesarjenja. Del prometa si in zato moraš biti zbran, odgovoren in zelo pazljiv. V avto ne greš zato, da hitreje prideš na cilj, ampak zato, da prispeš na cilj varno in udobno. Vse je odvisno od dnevnega urnika, kajne?

Na kolesarsko-avtomobilskem dnevu v AMZS centru varne vožnje na Vranskem smo prikazali tudi nasvete za varen prevoz koles z uporabo ustrezne opreme in prikazali delovanje naprednih varnostnih sistemov za pomoč vozniku.

Foto: Praktični prikaz nekaterih najbolj nevarnih situacij kolesarja v prometu

 

Na poligonu AMZS centra varne vožnje na Vranskem so AMZS inštruktorji varne vožnje v sodelovanju s Peugeotom na praktičnih primerih prikazali nekatere kritične situacije med kolesarji in avtomobilisti ter kako jih reševati oziroma se jim izogniti. 

Prikazali so tudi, na kakšen način pravilno in varno prevažati kolesa v in na avtomobilu in zakaj je to pomembno.

Prikazali so:


pravilno prehitevanje kolone kolesarjev z bočno razdaljo 1,5 metra
nepravilno prehitevanje kolesarjev s premajhno bočno razdaljo
- prehitevanje v škarjice
 delovanje naprednega asistenčnega sistema za samodejno zaviranje v sili, ko avto naleti na oviro, npr. kolesarja
-kako pravilno namestiti kolesa na nosilce prtljažnika
-kako varno prevažati kolesa na avtu in zakaj je to pomembno 

 

Zaključek je pravzaprav začetek

 Začetek k ponovnemu pozivu vsem, ki se srečujemo v prometu ali kot kolesar ali voznik in tudi pešec, da so sožitje, spoštovanje in razumevanje nujni. Na tiskovni konferenci so bili praktično vsi slovenski mediji, ki zdaj na svoj način prenašajo vse, o čemer smo govorili. Cestnoprometni predpisi so zato, da jih spoštujemo. Ne zato, ker morajo biti napisani. Preprosto je, verjamem, da se da varnost na cestah še precej izboljšati. Razmišljajmo o tem in pogovarjajmo se. 

Z dobro voljo, prilagajanjem in lastno pametjo smo lahko za vzgled vsem, ki šele postajajo del prometa.

 

Ključne besede


AMZSVarna vožnjakolesarjiKolesarjenjePolicijaPeugeotAgencija RS za varnost prometavarna mobilnostna pedalih

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

17

Priljubljenost članka

17

Shrani

Delite s prijatelji