Naročnina na – mobilnost?

| Uvodnik

Uvodnik, junij 2016


Ste že kdaj izračunali, koliko vas stane uporaba vašega avtomobila? Koliko ste zanj odšteli oziroma kolikšen je kreditni ali leasing obrok za nakup avta, koliko vas stane zavarovanje, koliko plačate za nadomestilo za uporabo cest in vinjeto, koliko vas stane gorivo, koliko redni servis, nakup in menjava pnevmatik, koliko morebitna popravila, koliko parkiranje, najem garaže?

Če tega še niste naredili, poskusite: kalkulator bo zagotovo pokazal na tisoče evrov. Osebna mobilnost ni poceni – vsaj tista ne, ki temelji na lastništvu avtomobila, ki je še zlasti globoko zasidrano v zavest slovenskih voznikov.

Pa bi se bili pripravljeni odreči svojemu avtomobilu, če bi vam nekdo zagotovil enako svobodo gibanja in osebno mobilnost – za precej manjšo ceno? Natanko to namreč obljublja zasnovo mobilnosti kot storitve; s kombinirano in povezano uporabo javnih prevoznih sredstev, avtomobilov, koles in skuterjev na izposojo, prevozov na klic in drugih prevoznih sredstev različnih ponudnikov mobilnost kot storitev obljublja neokrnjeno svobodo, udobje in učinkovitost osebnega gibanja.

Srce zasnove je seveda sodobna tehnologija, ki ob pomoči računalniške pameti in aplikacij za pametne mobilnike (ki jih uporabljamo prav vsi) poskrbi tako za načrtovanje poti kot za njihovo plačilo. Povedano drugače in poenostavljeno: v mobilnik boste odtipkali (ali mu povedali), kam želite odpotovati, ta vam bo predlagal najbolj učinkovito kombinacijo prevoznih sredstev do vašega cilja, ponudnike takšnih prevozov pa bo tudi poklical, naročil, organiziral – in jim plačal.

Sliši se kot ideja filma o (utopični) prihodnosti, pa ni; mobilnost kot storitev bo zaživela zelo kmalu – a ne (še) pri nas. Finski konzorcij MaaS iz Helsinkov bo še letos vzpostavil prvi delujoč sistem osebne mobilnosti kot storitve, pri katerem si bodo uporabniki z mesečnim ali enkratnim plačilom zagotovili ustrezen način prevoza do izbranega cilja oziroma ciljev.

Natančno sestavljanje najbolj optimalnih načinov potovanja, usklajevanje urnikov, načrtovanje morebitnih prestopnih točk, rezervacije in plačevanje bo naredila aplikacija, uporabnik bo prek te na svojem mobilniku le vnesel želeni cilj in čas potovanja.

Finci so mobilnost kot storitev razdelali že tako podrobno, da imajo že ceno zanjo. Uporabnikom jo bodo ponudili v več paketih. Osnovni bo stal 95 evrov na mesec – v njem je vključen javni promet v domačem mestu, 100 km taksi voženj, 500 km uporabe avtomobila in 1500 km voženj v državnem omrežju javnega prevoza. Za 135 evrov bodo uporabniki dobili še 15-minutni odzivni čas na klic taksija in ceno 0,5 evra na km za taksi kjerkoli v Evropi. Poslovni paket za ceno 800 evrov an mesec bo vključeval še 5-minutni odzivni čas za taksi kjerkoli v Evropi in enotno ceno zanj, v družinskem paket za 1500 evrov na mesec pa bo ob najemu avtomobila še taksi za družino s 15-minutnim odzivnim časom na klic, neomejen mestni prevoz za vse člane družine in 2500 km prevozov v javnem omrežju v državi za vso družino.

Ob takšni ponudbi bi tudi marsikdo med nami zastrigel z ušesi, mar ne? A le če se bomo pripravljeni odreči lastništvu in čustveni navezanosti na avtomobile, kar utegne biti v Sloveniji precej visoka ovira. A družba se spreminja in razvoj mobilnosti kot storitve zelo pozorno spremljamo tudi pri Avto-moto zvezi Slovenije!

Ključne besede

MobilnostPrihodnostMobilnost kot storitevNaročnina

Avtorji

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Sorodne novice

Nazaj