Veriženje – kilometrov

| Uvodnik

Večino evropskih avtomobilskih trgov pesti težava manipuliranja s prevoženimi kilometri rabljenih avtomobilov.


Kdor vsaj malo spremlja novice, je v zadnjem času zagotovo že naletel na izraz “veriženje blokov” (s tujko “blockchain”). S tem izrazom opisujemo tehnologijo distribuiranih (knjigovodskih) zbirk oziroma informacij, na kateri temeljijo kriptovalute.


In kaj ima skrivnostni svet kriptovalut skupnega z avtomobilizmom? Tehnologija veriženja blokov bi bila lahko ena od možnih rešitev velikanske težave, ki pesti večino evropskih avtomobilskih trgov – manipuliranja s prevoženimi kilometri rabljenih avtomobilov. Ne gre samo za finančno prevaro kupcev takšnih avtov – škoda, ki pri tem nastane, naj bi v EU segala od 5,6 do 9,6 milijarde evrov na leto –, pač pa tudi za tveganje na področju varnosti in ogrožanje okoljevarstvenih ciljev.

Z globo za manipulacije kilometrskih števcev bodo kaznovane le tiste fizične in pravne osebe, “ki so za to vedele”.


Pri nas je problem manipuliranja prevoženih kilometrov rabljenih vozil tako velik, da je pri nakupu rabljenega avta precej večja verjetnost, da so avtu vsaj enkrat v preteklosti prevrteli kilometre, kot da ima v resnici število prevoženih kilometrov, ki jih oglašuje prodajalec.
Z novim zakonom o motornih vozilih, ki je začel veljati v začetku leta, se je – vsaj deklarativno – tega problema lotila tudi naša država. Zakon namreč uvaja kazenske sankcije za manipulacijo števca prevoženih kilometrov: 1000 evrov bo moral po novem plačati lastnik vozila z 2000 evri kazni bo za enako dejanje kaznovana pravna oseba, s 4000 evri kazni pa pravna ali fizična oseba, ki izvede takšno manipulacijo. Določila o globi se zdijo zelo stroga, a imajo eno “napako”; z globo za manipulacije kilometrskih števcev bodo kaznovane le tiste fizične in pravne osebe, “ki so za to vedele”. Kako bodo ustrezni organi to ugotovili in dokazali, v novem zakonu ne piše.
Za resnično odpravo tega problema bodo torej potrebne delujoče tehnične rešitve, kar od avtomobilskih izdelovalcev zahteva tudi lanska uredba Evropske komisije, ki je avtomobilskim izdelovalcem naložila, da morajo po 1. septembru 2017 pri vseh na novo tipsko registriranih vozilih poskrbeti, da bo manipulacija oziroma spreminjanje podatkov o prevoženih kilometrih “tehnično neizvedljivo oziroma težko izvedljivo.” Enotnega odgovora avtomobilskih izdelovalcev na ta izziv doslej še nismo videli.
Morda pa bo rešitev res treba uvoziti iz sveta kriptovalut; če tehnologijo “veriženja blokov” prilagodimo na tehnologijo “veriženja prevoženih kilometrov”, dobimo distribuiran sistem beleženja in arhiviranja prevoženih kilometrov, ki se jih zaradi velikanskega števila virtualnih beležnic ne da naknadno spreminjati. Ideje in načrti o takšnem sistemu že obstajajo.

PS: V AMZS na pregled rabljenega vozila pred nakupom

PS: Kot ste zagotovo opazili, je prva Motorevija v letu 2018 izšla v posodobljeni podobi, za katero upamo, da je prijetnejša za oči, preglednejša za branje in še bolj informativna.

PS: fotografije so simbolične

Ključne besede

varnostGoljufijeGoljufijaVarnostrabljeni avtomobilirabljena vozilaprevoženi kilometri

Avtorji

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Sorodne novice

Nazaj