Doživetja: Z avtodomom po robu prepadov sredi oceana

Za volanom, Doživetja

Hotel grand california


Na ozkih, slikovitih in prepadnih cestah vulkanskega otoka Gran Canaria smo preskusili Volkswagnovo grand californio - večjo in bolje opremljeno različico najbolj prodajanega avtodoma na svetu. Ali grand california sledi kultnemu izvirniku?

V začetku šestdesetih let prejšnjega stoletja, ko je svet doživljal družbeno revolucijo na hipijevskih krilih rock'n'rolla, se je povsem spontano rodila ikona, ki ima danes med starimi in mladimi avtomobilskim nomadi kultni status - VW T2 bulli. Iz različnih samograditeljskih, improviziranih podvigov rock'n'roll pacifistov, ki so v svojih bulijih z rožnatimi poslikavami kabin širili glas ljubezni in omame, je nastal koncept lahkega bivalnega kombija. Idejo mobilnega baznega tabora so hitro za svojo vzeli še deskarji. Tako se je ob pomoči ideje in glasu ljudstva nastala VW california - najbolje prodajan avtodom na svetu. Do danes, če ne štejemo nešteto primerkov samogradnje, so v Volkswagnu naredili več kot 160.000 teh bivalnikov za daljša in krajša cestna potovanja, ki jih mnogi uporabljajo tudi kot osebni avtomobil; california je zagnala tudi nov razred “van” bivalnikov.

Ob razkošnih bivalnih nadgradnjah klasičnih avtodomov z domiselnimi tlorisi je bil največji očitek californiji, da ne ne zmore ponuditi celovitega samozadostnega bivalnega udobja, ker nima kopalnice in stranišča. Volkswagnov odgovor na očitke se imenuje grand california - bivalnik na osnovi dostavnika crafterja, ki še vedno ponuja kompakten in preprost koncept bivanja na kolesih, a tokrat s polno opremljenim kopalniškimi blokom - s toplo prho, straniščem, ogledalom in poklopnim umivalnikom. S kakovostno izdelavo grand california ponuja petzvezdnično izkušnjo bivanja na kolesih. Piko na i postavlja z napredno digitalizacijo in voznimi lastnostmi.

Za volanom nove grand californie smo želeli preizkusit prav to, če ob obljubljenem udobju in digitalizaciji še zmore to, kar je nekoč zmogel “bulli” - sprejeti izziv vsake ceste in bivanja stran od vsega, tudi električnega priključka in tekoče vode.

Ovinki s sanjskimi razgledi na novi svet sredi Atlantika

1532 kvadratnih kilometrov velik vulkanski otok Gran Canaria, del arhipelaga Kanarskih otokov očara s svojo slikovitostjo. Otok, ki je več kot 1200 kilometrov oddaljen od južne obale Španije in se nahaja okoli 300 kilometrov od atlantske obale Maroka, zaradi izjemno raznolike pokrajine velja za celino v malem. Celo podnebje se z vsakim pridobljenim višinskim metrom spreminja, zato je kampiranje tam lahko zelo pestro. Samo dve noči smo preživeli v popolni divjini otoka, pa je narava izdatno pokazala svoj svojo kreativnost. Na rob prepadih pečin naravnega parka Tamdaba, kjer se prav do Atlantika razteza 7500 hektarov stoletnega visokogorskega borovega gozda, je orkanski veter prignal težke oblake. Ni deževalo, a vse je bilo mokro in takrat se zaveš, kako udobno je, ko na nadzorni plošči bivalnega dela grand californije na zaslonu na dotik klikneš na grelnik. Namesto v vlažnem šotoru zaspiš v prijetni spalnici z 21 stopinjami in uživaš pod tušem s toplo vodo.

Pokrajina na tem vulkanskem otoku je zelo razgibana in v notranjosti strma. Otok ima pestro zgodovino in predstavlja kulturni in gospodarski most med tremi celinam Evropo, Afriko in Ameriko.

Pogled skozi vetrobransko steklo ni za vrtoglave

V notranjost otoka vodijo ozke ceste, ki se vijejo po robu prepadnih sten. Vožnja zahteva precej zbranosti, ne samo zaradi nepreglednih ovinkov, ampak tudi zaradi osupljivih razgledov. Že ceste dajo vedeti, da raziskovanje razvejanih gorsko-kolesarskih stez in pešpoti ni za vrtoglave. Narava je divje neizprosna, a čudovito lepa. Na kar nekaj odsekih ozkih cest, ki domiselno sledijo naravnim prehodom med grebeni, smo videli kar nekaj ploščadi za helikoptersko pomoč, kar daje vedeti, da visoke stene niso za vsakogar. Gorske ceste so lepo vzdrževane in ponujajo precej izogibališč, a veliki avtodomi z dolgimi zadnjimi previsi in več kot dvometrsko širino bi na marsikaterih odsekih težko premagali strme ovinke na robu pečin.

Kampi so še tisti pravi, naravni - brez bazenov, brez električnih kablov, s skromnim, a čistimi sanitarijami brez tople vode. Kdor si želi vrniti k naravi, bo v teh vulkanskih gorah našel svoj mir.  Za volanom grand califorine nas je vleklo v skrite zalive in v notranjost otoka, po razglede, ki jih lahko ponudi le hotel na kolesih.

Na ozkih cestah do izraza pride kompaktna širina (204 cm), odlične vozne lastnosti in kratki previsi. Velika višina pa zahteva previdnost in si vzame davek pri porabi goriva

Foto: Od puščave, visokih sten do visokogorskih borovcev in plantaž banan ter aloe vera kaktusov

Na najvišji točki otoka Pico de las Nieves (1949 m), proti kateri vodi nešteto ovinkov ozke serpentinaste ceste je opozorilni znak za zimsko opremo, kar pove vse. Ko se spodaj obalni mesti Las Palmas in Mas Palomas kopljeta v soncu, te na vulkanskih vrhovih lahko celo presenetijo snežinke. Ali pa, ko peščene ravnice na jugu in zahodu, ki spominjajo na puščavo oziroma savano, zajame gosta oceanska megla ali veter dvigne pesek, lahko zgoraj planinariš preko bujnih gozdov ali plezaš v visokih stenah v soncu pod sinje modrim nebom. Gran Canaria res osupne s pokrajino, doživiš vse od nasada bananovce, pa aloe vere in pašnikov s kamelami, do nerealno osupljive puščavske ravnice in puste vulkanske ognjene zemlje ter kanjonov, ki spominjajo na divji zahod.

Pastirji so na Gran Canariji razvili prav posebno tehniko za nadzor čred ovac in koz: s pomočjo dolge lesene palice s kovinskim želom si pomagajo pri preskakovanju balvanov, premagovanju strmine in prečenju strmih trav. Izurjeni domačini so s tem lesenim drogom zelo hitri in spretni, od blizu pa je vse skupaj videti kot crosscountry tek oziroma skok s palico. Nekaj podobnega kot delajo akrobatski tekači prostega sloga na strehah, ograjah, balkonih in garažah urbanih središč.

Foto: Za štiri ali za dva - z veliko udobja

Bivalni tloris grand californie je postavljen na dveh različnih dolžinah oziroma medosnih razdaljah - 364 cm ali 449 cm. Krajša izvedba z oznako 600 v dolžino meri 598,6 cm, široka je 204 cm in zaradi dodatnega ležišča v mansardi (190 oziroma 160 x 122 cm) visoka 309 cm. Grand california 600 je primerna tudi za družino, saj ima poleg prečno postavljene zakonske postelje (193 x 136 cm) v zadnjem delu še prej omenjeno izvlečno mansardno ležišče za otroke. Družini prijazna je sedežna klop s pravimi avtomobilskimi sedeži in sidrišči isofix, pred katere je mogoče namestiti jedilno mizo.
Daljša izvedba z oznako 680 ima zadaj večjo spalnico z dvema vzdolžno postavljenima ležiščema širine 167 cm in dveh dolžin - 200 ali 190 cm. Model 680 je namenjen dvema zahtevnima popotnikoma, ki ju zanimajo tudi daljša, večmesečna celinska potovanja. Oba avtodoma ponujata stojno višino, ki se glede na izbrano opremo giblje med 197 in 203 cm, pa tudi polno opremljeno kopalnico. Tloris obeh modelov je učinkovito izkoriščen do zadnjega milimetra, a pri štirih potnikih je grand california 600 zares uporabna le v toplejših mesecih, ko se bivalni prostor razširi še pred avtodom pod 2,5 x 3 m veliko tendo. Za zimsko bivanje ob smučiščih bo udobja za štiri premalo. Pohištvo je narejeno zelo kakovostno, v navtičnem slogu. Nismo še vozili avtodoma, ki bi na slabih cestah zmogel tako zadušiti “škripanje” bivalne opreme. Z zalogo vode (110 l) in električne energije (dodatna sočna elektrarna 104 W) smo 3 dni kampirali povsem samozadostno.

Volkswagen grand califorina - bivalna oprema in udobje

ogrevanje na plin ali dizelsko gorivo v kombinaciji z elektriko,
sončna elektrarna zmogljivosti 104 ali 174 W,
ločena bivalna klima (2,2 kW),
LTE digitalni vmesnik za internetno povezavo in satelitska antena za TV,
spletne storitve Car-net in dodatni audio sistem za bivalni del,
dvoplamenski kuhinjski blok s pomivalnim koritom, toplo vodo in izvlečnimi elementi za podaljšanje delovne površine, 
osvetljen 70-litrski kompresorski hladilnik z zamrzovalnikom,
varčna LED osvetlitev zunaj in znotraj ter opcijska ambinetalna osvetlitev,
pametna napeljava s centralno enoto za nadzor osvetlitve, ogrevanja in zaloge energije ter vode,
camping mode program, ki prilagodi delovanje ključnih sistemov za manjšo porabo energije in tudi manjšo obrabo. Električno pomična stopnica se denimo ne pospravlja ob vsakem odpiranju in zapiranju velikih drsnih bočnih vrat.
Bivalnik, v katerem je mogoče nekaj dni preživeti popolnoma brez zunanjega vira energije in vode. Ključna prednost bivalnega udobja je velika zračnost in najbolj pomembna novost, ki je običajna izvedaba californie na osnovi dostavnika T6 nima - kopalniški blok

Za volanom: dinamično, varno in obvladljivo

Prednost grand californie pred klasičnimi avtodomi so njene vozne lastnosti. Na ozkih, zavitih cestah s strmimi vzponi in spusti do izraza pride odlično podvozje in kompaktne mere. Model 600 se pelje kot sodobni pick-up - nagibanja je kljub višini zelo malo, velika dvodelna ogledala nudijo odlično preglednost, kratki previsi omogočajo lažje manevriranje, izdatno pomoč pa nudi še vzvratna kamera, nameščena za zgornji rob strehe. Na razgibanih gorskih cestah odlično sodelujeta 8-stopenjski samodejni menjalnik in 2-litrski dizelski motor s 130 kW in 410 Nm navora. Poraba se je gibala med 9,8 in 13,4 l /100 km. Voznik ima na voljo tudi širok nabor asistentov za varnejšo vožnjo, ki so med počitniškimi vozili še precej redki. Ob pripomočkih za speljevanje v klanec in varovanje pred bočnim vetrom so na voljo še sistem proti naletu, radarski tempomat, sistem za nadzor mrtvih kotov in ohranjene smeri ter pripomoček za vožnjo prikolice. Velika prednost je tudi možnost izbire štirikolesnega pogona in diferencialne zapore. S tako zmogljivim pogonom grand california zmore opraviti tudi s peščenimi, blatnimi in zasneženimi cestami.

Nazaj k naravi, v slogu ...

Bit potovalnega koncepta kot ga ponuja nova grand california je seveda raziskovanje pokrajine daleč stran od hotelskih resortov, kloriranih bazenov in večerj v gala oblekah. To je avtodom za ljudi, ki jih zanima svet v najširšem pomenu besede, za prave nomade, ki iščejo sanjske razglede, slikovite ceste, spoznavajo kulturo v vasicah in preživljajo svoje trenutke intime vsak večer nekje drugje, pod krošnjami dreves, na samotni plaži ali pod vrhovi gora.

Velik prtljažnik in kamp miza ter stola integrirana v zadnja dvokrilna vrata.

Na vseh oknih in vratih so nameščeni komarniki in senčila. Za velikimi dvokrilnim vrati je 800-litrski prtljažnik z dodatnim 180-litrskim prostorom za opremo in omarico s plinskima jeklenkama (2x 11 kg). Med priročnimi rešitvami velja izpostaviti garnituro dveh zunanjih stolov in mize, ki je med potovanjem zložena v posebnih predalih na notranji strani velikih zadnjih dvokrilnih vrat. Avtodom je zelo zračen in svetel.

Voznikov in sovoznikov sedež se med bivanjem obrneta za 180 stopinj in dopolnita jedilni kot.

V treh dneh smo temeljito preizkusil najnovejšo pridobitev Volkswagnovega avtodoma - kopalnico. Ta je sicer zelo majhna, saj meri 82x82 cm ima pa kljub temu vse elemente vključno z ogledalom, dvema omaricama straniščem in poklopnim umivalnikom. Tla kopalnice so pravzaprav kad tuša s tremi odtoki za učinkovito odtekanje vode tudi, če avtodom ni na povsem ravni površini. Vrata tesnijo dobro, luč pa se prižge samodejno ob odpiranju vrat. Kasetno stranišče je opcijsko opremljeno še s prezračevalnim sistemom, da pri odpiranju lopute v kopalnico ne zaide vonj fekalnih odplak. Potniki imajo na voljo tudi zunanji tuš s toplo vodo. 

Grand california je ta trenutek eden najboljših van bivalnikov - avtodomov v katerem je bivalni del integriran v karoserijo dostavnika. Ima še zmogljivo vlečno naprava, mogoče pa je tudi opcijsko povečanje dovoljene skupne mase na 3,88 t. Avtodom je pri nas že v prodaji. Cene so od 65.389 evrov do 74.839 evrov.

 

 

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj