Nasvet: Lahko avto vozimo v natikačih ali bosonogi?

Nasveti

Oprijem se začne - na pedalih


V poletni vročini mnogi obujemo lahka in zračna obuvala: najudobnejši in najlahkotnejši so zagotovo natikači. A mnogi z natikači sedejo tudi za volan. Je to sploh dovoljeno? Kaj pravi zakon pri nas in v tujih državah? Lahko vozimo bosonogi? Kakšno je najprimernejše obuvalo za vožnjo avtomobila? Nasveti.

Izraz oprijem običajno omenjamo, ko govorimo o pnevmatikah. A za varno vožnjo je zelo pomemben tudi oprijem med voznikovo nogo in pedali za plin, zavoro in sklopko: v vsakem trenutku mora biti voznik namreč sposoben s svojo nogo hitro, čvrsto in zanesljivo pritisniti na ustrezen pedal. Če tega oprijema ni, lahko hitro pride do nesreče - še zlasti, če je treba z vso močjo in hitro pohoditi pedal za zavoro.

Da natikači - in čevlji z visoko peto ali debelim podplatom - ne morejo zagotoviti zanesljivega oprijema med nogo in pedali, je zagotovo jasno vsem, ki se je že kdaj udeležil katerega od tečajev varne vožnje, kjer je ena od osnovnih lekcij zaviranje v sili - pri tem je namreč osnovno navodilo inštruktorjev varne vožnje voznikom, naj zavirajo z vso močjo. Brez čevljev s čvrstim podplatom takšno zaviranje ni mogoče: natikači so premehki, noge pa se držijo tako ohlapno, da se lahko tudi zvijejo pod pedale ali zdrsnejo z voznikove noge. Iskanje - in natikanje - snetih natikačev v prostoru pod pedali pa močno odvrača voznikovo pozornost s ceste in zaradi nezmožnosti voznika, da pravilno reagira na nenadno situacijo na cesti, lahko privede tudi do nesreče.

AMZS nasveti za voznike

Za vožnjo imejte obute dovolj čvrste čevlje ali copate, da ti lahko nemoteno prenašajo silo z noge na pedal,
podplat čevljev naj bo iz oprijemljivega materiala, ki ne dopušča, da bi stopalo zdrsnilo s pedala,
čevlji naj bodo ustrezne velikosti in oblike, ki ne dopuščajo, da bi pomotoma pritisnili na sosednji pedal.
Za varno vožnjo je zelo pomemben tudi oprijem med voznikovo nogo in pedali za plin, zavoro in sklopko: v vsakem trenutku mora biti voznik namreč sposoben s svojo nogo hitro, čvrsto in zanesljivo pritisniti na ustrezen pedal.

Je vožnja v natikačih v tujini dovoljena?

Kljub jasnim dokazom, da vožnja v natikačih ni varna, je ta dovoljena v večini evropskih držav. Ob pomoči partnerskih avtomobilskih klubov smo zbrali informacije o vožnji v natikačih v nekaterih evropskih državah.

Avstrija: avstrijski zakon ne prepoveduje vožnje v natikačih (ali kakšnih drugih obuvalih), zapoveduje pa, da morajo biti vozniki vselej zmožni varno upravljati svoje vozilo. Če voznik povzroči prometno nesrečo zaradi neprimerne obutve, ga lahko policija kaznuje.
Bosna in Hercegovina: zakon izrecno ne zapoveduje dovoljene obutve in tudi ne prepoveduje vožnje v natikačih. A če policija ob prometni nesreči ugotovi, da je bila za nastanek nesreče kriva neprimerna obutev voznika, ga lahko zaradi tega kaznuje oziroma oglobi.
Češka: na Češkem ni natančno določenih pravil o obuvalih za volanom. Zakon le določa, da voznik pri vožnji ne sme biti oviran ali omejen. Drugače je za profesionalne voznike (avtobusov, tovornjakov), ki morajo biti obuti v “delovne” čevlje.
Danska: tudi na Danskem ni specifičnih zakonskih pravil o obuvalih voznikov. Velja pa, da mora voznik vselej varno upravljati svoje vozilo.
Finska: na Finskem ni nobenega zakona, ki bi urejal ustreznost obuval voznikov. Načeloma lahko avto vozite v natikačih, visokih petah ali škornjih - dokler tako obuti lahko upravljate z avtom.
Grčija: v Grčiji so lani poleti zaostrili prometno zakonodajo in prepovedali vožnjo v natikačih. Globa za vožnjo v natikačih je 50 evrov, po poročilih nekaterih organizacij pa grški policisti radi ustavljajo turiste v avtomobilih prav na cestah, ki vodijo do plaž.
Hrvaška: hrvaška prometna zakonodaja ne prepoveduje vožnje v natikačih, niti kako drugače ne določa obutve voznikov.
Italija: v Italiji zakon ne ureja oziroma določa obutve voznikov, a če pride do nesreče, za katero bi bila lahko kriva neustrezna obutev, ima lahko voznik težave tako s policijo kot pozneje tudi z zavarovalnico.
Luksemburg: v Luksemburgu lahko vozite v natikačih, ob morebitni nesreči pa bi morali ustrezni organi dokazati, da se je ta zgodila zaradi neprimerne obutve.
Madžarska: na Madžarskem ni zakonskih pravil o ustrezni obutvi. Njihov zakon pravi le, da voznika pri vožnji nič ne sme motiti ali ovirati. Pri prometni nesreči je voznik zaradi neprimerne obutve ali oblačil lahko odgovoren za nesrečo.
Nizozemska: na Nizozemskem prometna zakonodaja ne prepoveduje vožnje v natikačih. A če voznik zaradi neprimerne obutve povzroči prometno nesrečo s telesnimi poškodbami ali smrtjo, je lahko zaradi tega kaznovan.
Norveška: na Norveškem zakon ne prepoveduje vožnje avtomobila v natikačih, visokih petah ali celo smučarskih čevljih. A če zaradi neustreznega obuvala pride do nesreče, je voznik odgovoren za nesrečo.
Španija: je edina država, kjer se je uveljavila presoja, da je vožnja v natikačih nevarna in ne omogoča varnega nadzora nad vozilom. Čeprav v španski zakonodaji nikjer izrecno ne piše, da vožnja v natikačih ni dovoljena, policisti lahko kaznujejo voznike v natikačih, ker ocenjujejo, da ne morejo varno in neovirano upravljati vozila. Globa za vožnjo v natikačih je 80 evrov.
Švica: po švicarski zakonodaji mora voznik svoje vozilo upravljati tako, da ga pri tem nič ne ovira. Če lahko varno vozi v natikačih ali bosonog, lahko vozi tudi tako..
V Sloveniji vožnja v natikačih ali bosih nog ni izrecno prepovedana, lahko pa bi policisti vožnjo v neprimernem obuvalu obravnavali po 35. členu zakona o pravilih cestnega prometa, ki govori o prepovedi uporabe naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila.

Pri nas vožnja v natikačih ni prepovedana

Kaj pravi zakon?

V Sloveniji vožnja v natikačih ali bosih nog ni izrecno prepovedana, lahko pa bi policisti vožnjo v neprimernem obuvalu obravnavali po 35. členu zakona o pravilih cestnega prometa, ki govori o prepovedi uporabe naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Člen se glasi: “Voznik in učitelj vožnje med vožnjo ne sme uporabljati opreme ali naprav na način, ki bi zmanjševale njegovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila (maska, slušalke, telefon itd.).” Če bi policist ugotovil, da je zaradi neprimernega obuvala zmanjšana možnost obvladovanja vozila, bi voznika lahko oglobil s 120 evri.

Natikači, visoke pete, bose noge ali športni copati?

Avstrijski avtomobilski klub OAMTC je preveril, v kakšni obutvi je vožnja najvarnejša

V zanimivem “primerjalnem testu” so morali preskusni vozniki in voznice z različnimi obuvali - in bosonogi - opraviti zaviranje s polno močjo, natančno zaviranje na tarčo in parkiranje.
Pri natančnem zaviranju na tarčo so se najslabše odrezale visoke pete - peta preprečuje naraven kot stopala na zavornem pedalu, zato voznica pri zaviranju ni imela nobenega občutka.
Pri zaviranju na vso moč so se kot najmanj primerni izkazali natikači in bosa noga: v obeh primerih vozniki niso mogli pritisniti z vso močjo na pedal, zato je bila zavorna pot precej daljša.
Najbolje so se seveda izkazali športni copati, ki s čvrstim podplatom omogočajo tako nemoten prenos moči na pedal kot tudi potreben občutek v nogi.

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Nazaj