Tovorni labirint brez izhoda - preteča nevarnost

Promet

Parkirani tovornjaki na bencinskih servisih


Zagotovo ste ob slovenskih avtocestah že naleteli na gnečo parkiranih tovornjakov na bencinskih servisih. Ob koncih tedna je ponekod toliko parkiranih tovornjakov, da je med njimi kar težko najti prosto pot do bencinskega servisa, ponekod pa se kolona parkiranih tovornjakov začne že na uvozu na bencinski servis, kar ni samo neprijetno, ampak tudi nevarno. Zakaj je ob vikendih tam toliko parkiranih tovornjakov - in kako bi to težavo lahko rešili?

Glavni razlog za tovorno parkirno gnečo na avtocestnih bencinskih servisih je splošna prepoved vožnje za težja tovorna vozila ob koncih tedna. Odredba o omejitvi prometa na cestah v Republiki Sloveniji namreč ob nedeljah, praznikih in dela prostih dnevih omejuje promet tovornih vozil (z maso več kot 7,5 tone) od 8. do 21. ure, v času turistične sezone pa tudi ob sobotah in nekaterih drugih prometno obremenjenih dnevih.

Povedano drugače, v tem času težki tovornjaki (z nekaterimi izjemami) ne smejo voziti po avtocestah, ampak morajo na parkiriščih počakati na prenehanje omejitve. Ob vse večjem številu tovornjakov na naših cestah - pred tremi leti je primorsko avtocesto vsak dan prevozilo skoraj 7000 tovornjakov, danes je številka še večja - je jasno, da približno 1500 prostih parkirnih mest za tovornjake ob slovenskih avtocestah ni dovolj. Ko se približuje ura prepovedi vožnje, morajo vozniki tovornjakov pač najti parkirni prostor. Če ne najdejo prostega, parkirajo tam, kjer lahko - ob servisnih cestah, ob robu uvoznih in izvoznih cest, pogosto tudi tako, da zadnji del priklopnika sega že na avtocesto. V preteklosti so se že dogajale nesreče - tudi s smrtnimi žrtvami - z naletom v parkirana tovorna vozila na uvozih na bencinske servise.

Predvidevanja o nevarnostih tovornega labirinta imajo utemeljeno osnovo: 

Na Polskavi ugasnilo življenje

Žal so se naša opozorila o nevarnostih parkiranih tovornjakov na počivališčih in bencinskih servisih izkazala za še kako upravičena. Ravno na dan izida tega članka se je na štajerski avtocesti zgodila huda prometna nesreča s smrtnim izidom – voznik avtomobila je na Polskavi zapeljal na počivališče in trčil v parkirano tovorno vozilo. Čeprav je po podatkih mariborskih policistov vzrok prometne nesreče neprilagojena hitrost vožnje, dogodek ponovno opozarja in dokazuje problem, ki ga izpostavljamo v Motoreviji.

Policisti vsako leto obravnavanjo približno 1000 nepravilnih parkiranj in zaustavljanj ob avtocestah. Predpisana globa za tak prekršek je 300 evrov.

Upravljalci bencinskih servisov brez moči

Da ob snovanju našega avtocestnega križa nismo pravilno ocenili povečevanja prometa, je jasno; naše avtoceste pokajo po šivih, parkirišča pa tudi. S tem se na primer vsakodnevno soočajo najemniki bencinskih servisov oziroma naftni trgovci. Pri Petrolu so nam na naše vprašanje o težavah s parkiranjem tovornjakov odgovorili:

“V Petrolu se z gnečo tovornjakov na bencinskih servisih soočamo tako, da na mesta, kjer ni predvideno parkiranje tovornjakov, postavljamo tehnične ovire, voznike pa individualno opozarjamo. Menimo, da bi lahko problematiko s parkiranjem vsaj delno odpravili s povečanjem počivališč oz. dodatnimi parkirnimi mesti za tovornjake. Na novo zgrajenih počivališčih (primer Podlehnik AC zahod) DARS povečuje število parkirnih mest za tovornjake.”

Tudi pri podjetju OMV imajo s parkiranjem tovornjakov težave:

"Partnerji upravljavci in zaposleni na bencinskih servisih OMV o tem redno obveščajo odgovorne in pristojne organe, kot sta DARS in policija. Žal pa je uspešnost tovrstnega soočanja prenizka, dolgoročno gledano so zato potrebne celostne rešitve. Potrebo za celostnimi rešitvami tovrstnih parkirnih zamaškov izpostavljamo predvsem zato, ker se tranzitni promet skozi Slovenijo iz leta v leto povečuje. Rešitev vidimo v kombinaciji omejitve časa parkiranja, poostrenega policijskega nadzora in seveda zadostnega števila varovanih parkirišč za tovorni promet ter ureditve njihove infrastrukture, kot so sanitarni objekti, kopalnice s tuši, pralnice.”

Policisti kaznujejo prekrške

Dejstvo je, da upravljalec bencinskega servisa le težko prepreči vozniku tovornjaka, da ustavi in parkira svoje vozilo na repu parkirane kolone. Več lahko storijo policisti, a tudi ti niso vsemogočni. “V primerih, ki jih izpostavljate, policist odredi, da voznik nevarno parkiran tovornjak odpelje naprej. Če pa se zgodi, da voznika ni, obvestimo vzdrževalca, ki oviro na cesti označi s predpisano signalizacijo. Če pride do kršitve cestno-prometnih predpisov, se policist lahko odloči tudi za izrek globe vozniku,” so nam na vprašanja odgovorili iz vodstva slovenske policije.

Dejstvo je, da upravljalec bencinskega servisa le težko prepreči vozniku tovornjaka, da ustavi in parkira svoje vozilo na repu parkirane kolone.

Slovenski tovornjakarji se lahko odpeljejo domov - pa raje parkirajo na bencinskih servisih

A za glavnino težav s preobremenjenimi parkirišči ob avtocestah je kriv nek drug, precej bolj banalen razlog. Mag. Nataša Kovše z Darsa, ki se s težavo spopada že vrsto let, je jasna:

Menim, da imamo ob avtocesti dovolj parkirnih mest za tovornjake - če tam ne bi parkirali domači avtoprevozniki, ki zasedajo prostor tujim voznikom težkih tovornjakov. S tem smo imeli velike težave že pred letom 2010, zato smo bili veseli novega zakona o cestah, ki je bil sprejet leta 2010. V zakon je bila vključena določba, da mora biti ob tovornem vozilu, parkiranim čez vikend, vselej prisoten tudi voznik. To je bila dobra rešitev, saj je zagotovila, da so bili parkirani le tisti tovornjaki, ki so bili v tranzitu in ki čez vikend pač niso smeli voziti. S tem pravilom se je povečala tudi varnost; če bi na primer prišlo do požara na parkirišču, bi lahko prisotni vozniki umaknili svoje tovornjake. Z novim zakonom se je stanje na parkiriščih bencinskih servisov takrat tudi v resnici izboljšalo.

A odločba Ustavnega sodišča je spomladi 2014 na pobudo avtoprevozniškega lobija razveljavila določilo, da mora biti poleg vozila prisoten tudi voznik, kar je takoj povzročilo povečano stopnjo zasedenosti avtocestnih počivališč.

Kot sami veste, gre marsikateri slovenski predpis s področja urejanja tovornega prometa zelo na roko slovenskim avtoprevoznikom. Eden od takšnih predpisov je na primer odredba o omejitvi prometa tovornih vozil, ki pravi, da se v času splošne prepovedi vožnje težkih tovornih vozil ob koncih tedna tovorna vozila s slovenskimi registrskimi tablicami kljub prepovedi vožnje lahko odpeljejo do domačega naslova voznika ali do sedeža slovenskega prevoznega podjetja. Eden do namenov takšne izjeme je tudi ta, da slovenski tovornjaki ne zasedajo parkirnih prostorov na bencinskih servisih,

predstavi vzroke za težave mag. Nataša Kovše in dodaja:
“Ta izjema in prej omenjen izbirsan člen zakona o cestah ne gresta skupaj. Slovenski vozniki imajo dovoljenje, da se konec tedna odpeljejo domov, pa mnogi tega ne počnejo. Raje parkirajo tovornjake na parkiriščih do ponedeljka zjutraj, ponje pa pride žena z avtom. S tem jemljejo prostor tujim voznikom, ki pa čez vikend zaradi oddaljenosti seveda ne morejo domov. Če tega ne bi počeli, bi bilo prostora dovolj. Dober primer za to je počivališče v Murski Soboti, kjer je prostora za 250 tovornjakov - parkirišče nikoli ni preobremenjeno. Zakaj? Ker je za slovenske prevoznike predaleč, da bi se jim tam splačalo čez vikend parkirati tovornjake …

Rešitve: obvezna prisotnost voznika, varovana parkirišča, nova parkirišča

Pri DARS poudarjajo, da še niso vrgli puške v koruzo: “Še naprej si bomo prizadevali, da ustrezni zakonodajni organi vendarle začnejo reševati to težavo in v zakon vrnejo določilo o obvezni prisotnosti voznika v času parkiranja. Upamo, da bomo dosegli tudi to, da bi bilo v prihodnosti na primer eno od parkirišč namenjeno le tovornjakom z nevarnim tovorom. Prizadevamo si tudi, da bi uredili varovana parkirišča, kjer bi voznik za simbolično parkirnino varno parkirali svoje tovornjake. A prezasedenosti parkirišč se ne bo dalo rešiti brez sistemskih oziroma zakonskih sprememb; zdaj je vse skupaj videti tako, kot da smo slovenskim prevoznikom naredili udobne garaže ob avtocestah, kar naši prevozniki seveda s pridom izkoriščajo. Po naših ocenah je na teh parkiriščih vsak vikend vsaj polovica, če ne celo več, tovornjakov s slovenskimi registrskimi tablicami.”

Razširitev obstoječih parkirišč ni realna rešitev težave prezasedenosti, utegne pa pa po besedah mag. Nataša Kovše razmere izboljšati preusmeritev prometnih tokov:

Pred kratkim odprt nov odsek podravske avtoceste bo zagotovo spremenil prometne obremenitve, s tam pa vplival tudi na težavo prezasedenih parkirišč. Ob novem kraku avtoceste pri Podlehniku v smeri proti Mariboru je novo počivališče že zgrajeno, v nasprotni smeri pa bo dokončano v nekaj mesecih. Ti dve novi počivališči bosta precej razbremenili obstoječa parkirišča v tem delu Slovenije.

 

Tuji vozniki nimajo izbire

Tuji vozniki težjih tovornih vozil v času omejitve (razen nekaterih izjem) ne smejo voziti, slovenski vozniki pa se lahko odpeljejo domov ali na sedež prevozniškega podjetja.

 

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Nazaj