Šola dobre vožnje: Poenostavljeno za krmilo, a tudi varno?

Promet

Z malo truda bodo vozniki osebnih avtomobilov lahko vozili tudi motorna kolesa


Konec marca je Državni zbor RS sprejel spremenjen in dopolnjen Zakon o voznikih, ki med drugim uvaja novosti pri pridobivanju vozniškega dovoljenja kategorije A1. Če poenostavljeno povzamemo spremembe: odslej bodo lahko za krmilo 125-kubičnih motociklov sedli vozniki avtomobilov - ne da bi jim bilo treba pred tem opraviti vozniški izpit A kategorije. Pri AMZS takšno odločitev pozdravljamo, saj smo bili tudi pobudniki te spremembe, a predstavljena rešitev vendar vzbuja nekaj varnostnih pomislekov. Za kaj gre? 

Pozorni bralci Motorevije se zagotovo spomnijo članka z naslovom “Nova pot do osebne mobilnosti?” v lanski majski Motoreviji, v katerem smo kot eno od poti do zmanjšanja gneče v mestih in tudi do manj avtomobilskih izpustov predlagali poenostavitev postopkov pridobivanja vozniškega dovoljenja za vožnjo 125-kubičnih motociklov za voznike z vozniškim dovoljenjem B kategorije. Takšno ureditev poznamo iz številnih evropskih držav - na primer nam bližnje Italije ali Nemčije -, kjer se je izkazala za dobrodošlo dopolnitev osebne mobilnosti. 
Smo pa ob tej pobudi, o kateri smo se temeljito posvetovali tudi z AMZS inštruktorji varne vožnje, izpostavili tudi, da splošno in brezpogojno dovoljenje voznikom avtomobilov, da sedejo za krmilo 125-kubičnih skuterjev ne bi bilo pametno ali varno: predlagali smo, da bi to uredili s skrbno zasnovanim sistemom dodatnega šolanja in vozniških vaj - v avtošolah ali na tečajih varne vožnje. 

Kaj pravi zakon in katere spremembe se bodo bodočih voznikov motornih kolesa najbolj dotaknile? 

Najprej se posvetimo kategoriji A1. Zakon o tej kategoriji pravi tako: ”V kategorijo A1 spadajo motorna kolesa na dveh kolesih s stransko prikolico ali brez nje, katerih prostornina motorja ne presega 125 ccm in katerih moč motorja ne presega 11 kW, z razmerjem moč motorja/masa vozila, ki ne presega 0,1 kW/kg, ter trikolesa, katerih moč motorja ne presega 15 kW. Dovoljenje za vožnjo vozil te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorije AM in G." 
Starostna meja za pridobitev vozniškega dovoljenja A1 kategorije je ostala enaka kot pred spremembami, torej 15,5 leta. Za vse, ki prvič opravljajo vozniški izpit, je vse ostalo enako, prav tako je ostal enak tudi celoten program usposabljanja.  
Spremembe v novem zakonu se nanašajo na voznike osebnih vozil, ki niso več vozniki začetniki. 
Sprejeto rešitev oziroma spremembe so predlagatelji zakona razdelili v dve kategoriji, tako da imajo vsi vozniki avtomobilov, ki bi radi sedli za krmilo 125-kubičnega motocikla, odslej na voljo dve možnosti.  

Dve poti do krmila 125-kubičnega motocikla

Prvo možnost, pri kateri bo voznik lahko vozil 125-kubični motocikel tudi v tujini, zakon opredeljuje tako: 

“Vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil kategorije A1 se sme izdati osebi, ki: 
ima veljavno vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil kategorije B,
ni voznik začetnik,
je uspešno opravila teoretični del vozniškega izpita za kategorijo A1,
je v šoli vožnje opravila praktični del usposabljanja kandidatov za voznike kategorije A1 v trajanju najmanj sedem učnih ur,
je uspešno opravila praktični del vozniškega izpita vozil kategorije A1.”

Če boste želeli svoje motorno kolo voziti zunaj meja Slovenije, boste torej morali opraviti teoretični del vozniškega izpita, ki je v pristojnosti Agencije za varnost prometa, v šoli vožnje opraviti najmanj sedem ur praktičnega usposabljanja in skupaj z učiteljem vožnje pristopiti k praktičnemu delu vozniškega izpita, ki je prav tako kot teoretični del v pristojnosti Agencije za varnost prometa. 
Pri pridobitvi te kategorije bo moral vsak kandidat pod budnim očesom ocenjevalca agencije svoje znanje dokazati tako v teoretičnem kot praktičnem delu. Zakonodajalec je zmanjšal število ur, vendar bo moral kandidat za voznika motornih vozil A1 kategorije kljub temu svoje znanje dokazati, kar pomeni, da je število ur, ki je opredeljeno na najmanj sedem, odvisno od znanja in pripravljenosti kandidata. Nekateri kandidati bodo gotovo potrebovali več ur vožnje, preden bodo lahko pristopil k opravljanju vozniškega izpita. 

Drugi način, ki omogoča voznikom avtomobilov, da sedejo za krmilo motocikla, je enostavnejši, a je tudi omejen - in po našem mnenju ne dovolj varen. Novi zakon ga opredeljuje tako: 
“Imetniki veljavnega vozniškega dovoljenja za vožnjo vozil kategorije B, ki niso vozniki začetniki, smejo v Republiki Sloveniji voziti tudi motorna kolesa kategorije A1, če v šoli vožnje opravijo praktični del usposabljanja za vožnjo motornega kolesa kategorije A1 v trajanju najmanj šest učnih ur, kar dokažejo z evidenčnim kartonom vožnje, in imajo v vozniškem dovoljenju z ustrezno kodo označeno pravico do vožnje takih vozil.”
Če boste torej želeli voziti motorno kolo, ki spada v kategorijo A1, le na območju Slovenije, bo izobraževanje bistveno lažje in cenejše. Kandidat za voznika se bo moral prijaviti v šoli vožnje in opraviti zakonsko določene ure vožnje pod nadzorom učitelja vožnje. Na podlagi evidenčnega kartona, ki ga bo izdala šola vožnje, mu bodo na upravni enoti v vozniško dovoljenje vpisali administrativno kodo (neuradno 125), s katero bo dokazoval, da na območju Slovenije sme voziti motorna kolesa s prostornino motorja do 125 kubikov. 

Varnostno precej bolj vprašljiva je druga možnost, pri kateri kandidat pridobi le administrativno kodo. Smo kot družba že tako zreli, da bodo kandidati v šoli vožnje res kakovostno odvozili svoje ure? Ali ne bodo nekateri iskali poznanstev in pravico do vožnje pridobivali le s plačilom? 

Smo dovolj zreli za takšne spremembe?

Podpiram skrajšani postopek pridobivanja vozniškega dovoljenja A1 kategorije, a le, če kandidat opravi tako teoretični kot praktični del izpita pred pristojno komisijo. To se mi zdi edino zagotovilo, da bo kandidatom, ki ne bodo pokazali dovolj visoke stopnje znanja, onemogočena vožnja v prometu. Pri tej pridobitvi vozniškega dovoljenja minimalno število ur voženj ni garancija za pozitivno opravljen izpit, saj morajo svoje znanje pokazati še pred strokovno komisijo. 
Varnostno precej bolj vprašljiva je druga možnost, pri kateri kandidat pridobi le administrativno kodo. Smo kot družba že tako zreli, da bodo kandidati v šoli vožnje res kakovostno odvozili svoje ure? Ali ne bodo nekateri iskali poznanstev in pravico do vožnje pridobivali le s plačilom? 
Kot vodja šole vožnje, ki se vsakodnevno ukvarjam s poučevanjem kandidatov za varno vključitev v promet, srčno upam, da bodo tudi ostale šole vožnje varnost postavljale pred dobiček. Da se čez leto dni slučajno spet ne bomo pogovarjali o aferah, ki smo jim bili že priča v preteklosti. Srčno upam tudi, da bodo kandidati, ki bi želeli na hitro, zgolj z denarnico v roki, pridobiti pravico do vožnje, ostali pred vrati šol vožnje, ki ne bodo popustile pod pritiskom dobička. Upam tudi, da bodo šole vožnje svojo obvezo poučevanja vzele resno: da bodo kandidate v tistih nekaj urah poučevanja zares temeljito pripravile na vse pasti, ki jih pred voznike motociklov postavlja nepredvidljiv promet. Še vedno menim, da bi bila za vse motoriste koristna obvezna udeležba na enem od tečajev varne vožnje, a to bomo morali očitno prihraniti za prihodnje pobude. 

Za krmilo mopedov lažje tudi najmlajši

Za konec se dotaknimo še naših najmlajših udeležencev v prometu, ki bodo vozniško dovoljenje AM kategorije (sem spadajo lahka štirikolesa in mopedi, razen mopedov, katerih največja konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h): zdaj bodo "teoretično" to dovoljenje pridobili hitreje in lažje.  
V novem zakonu je namreč omogočeno, da se kandidati za voznike AM kategorije o cestno-prometnih predpisih učijo sami, tudi doma, če želijo. Odpadla je namreč obveza prisostvovanja tečaju predpisov in odslej se - z izdanim evidenčnim kartonom vožnje - kandidati lahko sami udeležijo teoretičnega preskusa znanja. Po uspešno opravljenem preskusu morajo kandidati v šoli vožnje opraviti najmanj pet ur vožnje, potem pa lahko pristopijo k opravljanju praktičnega dela vozniškega izpita. 
Tako kot pri administrativni kodi A1 se tudi pri kategoriji AM poraja vprašanje, če so petnajstletni otroci res sposobni s tako majhnim številom ur vožnje pod budnim očesom učitelja sami voziti mopede v prometu. Izpitna vožnja, ki jo bo moral takšen kandidat opraviti, bo pokazala, če smo precenili moč poučevanja. Težko verjamem, da sem sposoben kandidata v pičlih petih urah vožnje usposobiti za samostojno in varno udeležbo v prometu, kjer iz dneva v dan videvamo tragične zgodbe.
Vsem staršem zato polagam na srce, da naj se z otrokom pogovorijo o smotrnosti hitrega in enostavnega pridobivanja vozniškega dovoljenja, saj cesta le redko ponudi popravni izpit …
 

Ključne besede


Varna vožnjaskuteršola vožnjeŠola dobre vožnje

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

39

Priljubljenost članka

39

Shrani

Delite s prijatelji