AMZS test motorističnih oblačil z vgrajenimi varnostnimi mehovi

Naprave

Napihnjena varnost: Kako dobro motoriste ščiti plin?


Ljubitelji dirk v hitrostnem motociklizmu že vrsto let lahko opazujejo, kako se dirkačem ob padcih napihnejo deli dirkaškega kombinezona. Takšni motoristični varnostni mehovi so se izkazali za učinkovito zaščito teles dirkačev pri padcih. Nič čudnega, da so na trgu že nekaj časa na voljo tudi kombinezoni oziroma deli kombinezona z vgrajenim varnostnim mehom tudi za običajne motoriste. A kako učinkoviti so v resnici? Na to vprašanje smo odgovorili s testom treh najbolj razširjenih in poznanih motorističnih varnostnih mehov na trgu …

Vsi vemo, da je vožnja z motornim kolesom precej bolj nevarna od vožnje z avtomobilom. Vsi tudi poznamo koristi varnostnih mehov v avtomobilih. Zakaj torej varnostni mehovi ne bi ščitili tudi motoristov pri padcih? Avtomobilskega varnostnega meha v motocikel seveda ne moremo vgraditi, saj motocikel nima karoserije, ki bi kot pri avtu ščitila voznika pred zunanjimi udarci. Vlogo karoserije ima pri motoristu pravzaprav njegovo oblačilo: ob padcu na tla ali ob trku z zunanjo površino voznika ščiti le tanka plast oblačila.

Prvi sistemi motorističnih oblačil z vgrajenimi varnostnimi mehi so se pojavili že pred leti - nemški ADAC je že leta 2013 preskusil prvi motoristični varnostni meh, ki pa je takrat deloval le v povezavi s posebnimi na motocikel vgrajenimi tipali, ki so pravočasno zaznali trk oziroma padec in prek signala sprožili varnostni meh v oblačilu motorista. Takšen sistem se je izkazal za zelo odzivnega, saj je varnostni meh sprožil že v 45 milisekundah, a zaradi zahtevne sistemske vgradnje se ni uveljavil na trgu.

Najnovejši motoristični varnostni mehovi, kakršne smo preskusili tokrat, so avtonomni sistemi, ki za delovanje ne rabijo zunanjih tipal: varnostni meh sprožijo v oblačila vgrajena tipala, kar sicer malce podaljša odzivni čas, a tudi 80 milisekund, kolikor sistemi rabijo za sprožitev, je dovolj hitro, da se varnostni mehovi pravočasno napihnejo in zaščitijo telo motorista pred udarcem v vozilo, s katerim je trčil. Takšni sistemi so enostavni za uporabo, cenovno dokaj ugodni in so jih zato sprejeli tudi kupci.

Na preskusnem trku, kjer se je motocikel s 50 km/h zaletel v bok avtomobila, lutka motorista pa je pri tem poletela z motocikla in udarila v karoserijo avtomobila, so se vsi trije varnostni mehovi sprožili v manj kot desetinki sekunde (80 ms), pri tem pa zagotovili dodatno zaščito motorista v prsnem delu in na hrbtu.

Dobrodošla zaščita prsnega koša in hrbta

Kdor malo pozna fiziko, ve, da v oblačilo vgrajen varnostni meh ne more zaščititi telesa motorista v takšni meri, kot ga lahko zaščiti avtomobilski varnostni meh. Razlike v prostornini varnostnih mehov, strukturni trdnosti pri udarcu, površini varnostnih mehov in pozicioniranju teles ob trku so prevelike, da bi sploh lahki primerjali oba sistema. Zaradi dejstva, da je vsak padec ali trk motorista drugačen, je tudi težko oceniti oziroma izmeriti, kako učinkovita je takšna zaščita. A pri motorističnih varnostnih mehovih velja načelo, da je vsaka zaščita boljša kot nič: včasih že nekajcentimetrska zračna blazina okoli ramen in trupa motorista dovolj ublaži silo udarca, da zmanjša poškodbe motorista.

Na tokratnem testu smo opravili kar nekaj preskusnih trkov motorista v avtomobilsko karoserijo, a zaradi neprimernosti preskusnih lutk za tovrstne teste smo lahko le ocenili stopnjo zaščite, nismo pa je mogli natančno izmeriti.

Trije preskušeni telovniki z vgrajenimi varnostnimi mehovi se razlikujejo po površini varnostnih mehov in številu plinskih nabojev, ki napihnejo varnostni meh, po udobju nošenja telovnika, povezljivosti in upravljanju oziroma rokovanju z opremo. To so bila tudi ocenjevalna merila, rezultati pa so objavljeni v tabeli.

Video: Dobra skupna ocena

Vsi trije telovniki z vgrajenimi varnostnimi mehovi so se na testu odrezali s skupno oceno dobro. Na preskusnem trku, kjer se je motocikel s 50 km/h zaletel v bok avtomobila, lutka motorista pa je pri tem poletela z motocikla in udarila v karoserijo avtomobila, so se vsi trije varnostni mehovi sprožili v manj kot desetinki sekunde (80 ms), pri tem pa zagotovili dodatno zaščito motorista v prsnem delu in na hrbtu. Elektronika in tipala sistemov je vgrajena v vse tri telovnike in ne zahteva nobenih dodatnih povezav in priključkov. Kljub dodatni masi opreme - približno 2,2 kilograma - po začetnem privajanju nošnja takšnih telovnikov ne vpliva na udobje in počutje motorista.
Cene telovnikov z vgrajenim varnostnim mehom se gibljejo med 600 in 850 evri. A k tej ceni velja prišteti še ceno za nakup ustrezne motoristične jakne, kajti le Dainesejev telovnik lahko kombinirate s katerokoli jakno. Pri HELD telovniku je treba ob telovniku posebej kupiti še kontrolni modul - cena 850 evrov velja za oba sistema skupaj.

 

 

Na udaru glava in prsni koš

Raziskave prometnih nesreč, v katerih so udeleženi motoristi, jasno razkrivajo, da sta pri trkih motoristov z drugimi vozili najbolj izpostavljena motoristova glava in prsni koš. Glava je praviloma dobro zaščitena s čelado, prsni koš pa je bolj izpostavljen: že eno zlomljeno rebro lahko pomeni predrtje pljuč ali kakšnega drugega notranjega organa, kar pomeni zelo nevarno poškodbo. Varnostni meh lahko olajša ali celo prepreči takšno poškodbo.

 Kaj ponujajo trije telovniki?

Alpinestarsov telovnik za 850 evrov ponuja dokaj težak kos opreme, v katerem vgrajen varnostni meh pokriva kar veliko površino motoristovega telesa. Prikazovalnik delovanja na rokavu je razločno čitljiv, telovnik ima vgrajeno zaščito za hrbtenico, udobje nošenja pa je kljub večji teži dobro. Med slabosti štejemo pomanjkljiva navodila za uporabo in dejstvo, da je po sproženju varnostnega meha treba tovarniško popravilo, ki stane približno 300 evrov. 

Ta telovnik lahko uporabljamo le v kombinaciji s kompatibilno Alpinestarsovo motoristično jakno.


Dainesejev telovnik je lahek in zračen in ga lahko oblečemo pod ali nad katerokoli motoristično jakno. Rokovanje in uporaba sta enostavni, telovnik ima tudi dokaj majhne mere. Pomanjkljivost takšne zasnove je dokaj majhna prekrivna površina varnostnega meha, telovnik pa tudi nima vgrajene zaščite za hrbtenico.

Dainesejev telovnik nima vgrajene zaščite za hrbtenico. 


Pri izdelku znamke HELD je treba kupiti dva kosa opreme - telovnik z varnostnim mehom in pripadajočo elektroniko - zato je tudi cena razmeroma visoka. Poleg razmeroma majhne mase se telovnik ponaša z dobro povezljivostjo: prek posebne aplikacije na pametnem mobilniku lahko opravimo različne nastavitve in spremljamo delovanje - tudi stanje vgrajene baterije. 

Pri tem telovniku lahko plinski naboj po sproženju varnostnega meha zamenjamo sami.

Zelo koristna zaščita

Motoristična oblačila z vgrajenim varnostnim mehom niso vsemogočna: padci in trki motoristov so zaradi sila različnih hitrosti in scenarijev nesreč lahko tako hudi, da takšen varnostni meh ne more rešiti življenja, pri padcih in trkih z manjšo hitrostjo pa varnostni meh lahko zmanjša intenzivnost poškodb. Ker uporaba takšnega telovnika ne zmanjšuje udobja, vsekakor vsem motoristom toplo priporočamo nakup!

Izkušeni AMZS inštruktor varne vožnje sicer ocenjuje, da četudi so motoristični varnostni mehovi že kar nekaj časa na trgu, jih uporablja zelo majhno število motoristov.

"Zlasti pri motoristih na začetku motoristične kariere opažamo, da je znanje na področju pasivne varnosti pomanjkljivo in dostikrat motorističnih varnostnih mehov sploh ne poznajo. Da bi se stanje izboljšalo, imamo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem razstavni eksponat, ki ga lahko pokažemo in je dobra iztočnica za pogovor.«

Safran upa, da bo v prihodnje ozaveščenost motoristov glede dodatkov, ki lahko prispevajo k njihovi večji varnosti, še na višji ravni in da bo njihovih uporabnikov še več, ter zaključi:

Vse, kar lahko učinkovito zaščiti motorista, AMZS inštruktorji varne vožnje toplo priporočamo.

AMZS priporočila izdelovalcem motoristične opreme

Uporaba telovnikov z varnostnimi mehovi mora biti enostavna in preprosta, kar velja tudi za prikazovalnike stanja baterije,
navodila za uporabo morajo biti napisana bolj razumljivo in preprosto,
površina telesa, ki jo pokrije varnostni meh, mora biti večja, na področju vratnega dela hrbtenice in stika s čelado pa bi moral biti varnostni meh bolj stabilen,
varnostni meh bi moral pokrivati večji del prsnega koša, ki je ob značilnih trkih motoristov z avtomobili najbolj izpostavljen,
telovniki z varnostnimi mehovi bi morali imeti zmogljivejše baterije,
odzivni čas, v katerem se varnosti meh napihne, bi moral biti krajši - najbolj idealen čas je 40 do 50 milisekund po dotiku motocikla s karoserijo avtomobila.
Elektronika in tipala sistemov je vgrajena v vse tri telovnike in ne zahteva nobenih dodatnih povezav in priključkov.

 
AMZS priporočila uporabnikom

Ob nakupu se natančno pozanimajte, kako je treba pravilno nositi telovnik,
svetovalec v trgovini naj vam predstavi, kateri deli opreme najbolje delujejo z varnostnim mehom (dodatna trdna zaščita),
temeljito preberite navodila za uporabot, še pred nakupom pa se o izdelku pozanimajte na svetovnem spletu,
pred nakupom opravite testno vožnjo s telovnikom in kompatibilno motoristično jakno, bodite pozorni na omejitve pri gibanju telesa,
po navodilih izdelovalca svoj telovnik registrirajte in ga povežite s centralo izdelovalca, na računalnik ali mobilnik si naložite tudi pripadajočo aplikacijo,
redno preverjajte in polnite baterijo v telovniku. 


Ključne besede


AMZS testmotociklivarna vožnjamotociklizemAMZS test motorističnih oblačil z vgrajenimi varnostnimi mehovivarnostni meh

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

25

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Priljubljenost članka

25

Shrani

Delite s prijatelji