AMZS test 30 otroških varnostnih sedežev

Otroški varnostni sedeži

Vedno so izjeme


V drugem, jesenskem delu letošnjega testa otroških varnostnih sedežev smo pod drobnogled vzeli 30 otroških varnostnih sedežev - od sedežev za dojenčke do jahačev za do 12 let stare otroke. 21 sedežev na našem testu je dobilo skupno oceno dobro, 7 sedežev oceno zadovoljivo, dva sedeža pa smo ocenili z oceno slabo, kar pomeni, da ne priporočamo nakupa. Med tokrat preskušenimi sedeži je po dolgih letih znova sedež slovenske blagovne znamke: otroški varnostni sedež freeon galaxy je dobil oceno zadovoljivo. Kaj je še pokazal tokratni test?

Naj bralce Motorevije spomnimo, da je AMZS test otroških varnostnih sedežev, ki ga opravljamo skupaj z nekaterimi partnerskimi avtomobilskimi klubi in potrošniškimi organizacijami, bistveno strožji od siceršnjih varnostnih standardov, ki jih morajo izpolnjevati sedeži, če jih želijo njihovi izdelovalci prodajati na trgih evropskih držav. Tako vsi sedeži z oceno dobro in zadovoljivo - takšnih je bilo na našem tokratnem testu 28 v nekaterih primerih znatno presegajo zakonske zahteve, kar tudi pomeni, da so bila pri njihovem razvoju upoštevana strožja merila. So pa tudi med njimi precejšnje razlike, zato velja pozorno pregledati tabelo z rezultati. 
Dva sedeža na tokratnem testu sta dobila slabo oceno: materiali za prevleko pri Maxi-Cosijevih sedežih pebble 360 Pro + familyfix 360 pro in pebble 360 pro imajo preveliko vsebnost naftalina, za katerega obstaja sum, da je rakotvoren. Zato nakupa teh otroških sedežev ne priporočamo in sta ocenjena s skupno oceno slabo, pa čeprav sta se sedeža pri ostalih merilih odrezala dobro.

Pomebno: Od septembra 2023 otroških varnostnih sedežev s homologacijo R44 ni več dovoljeno izdelovati ali uvažati v EU, do avgusta 2024 pa lahko trgovine še vedno odprodajo zalogo tako homologiranih sedežev. 

Vsi sedeži so varni, a vseeno so med njimi razlike

Pri čelnem trku je od 30 preskušenih sedežev 13 dobilo zelo dobro oceno, 10 jih je dobilo oceno dobro, 7 pa zadovoljivo. V vseh 13 sedežih z oceno dobro otroka prevažamo s hrbtom v smeri vožnje, kar je še en dokaz, da je to najbolj varen položaj za prevoz otrok - in opozorilo, da naj starši ne obrnejo otroka v smer vožnje prezgodaj: v takšnem položaju je podprto celotno otrokovo telo, pri trku pa skoraj ni razlike v gibanju med glavo in zgornjim delom telesa, zato so tudi obremenitve glave in vratu majhne. 

Pri sedežu britax römer baby-safe 5Z2 + flex base 5Z se lahko gornji del otrokove glave dotakne sovoznikovega sedeža pred njim. Pri sedežu galaxy slovenskega izdelovalca FreeON so se pri čelnem trku v smeri vožnje obrnjenim sedežem zaklepne isofix ročice nekoliko odmaknile, naslon za glavo je zdrsnil malce navzdol, podporna noga pa malce naprej, zaradi česar obstaja nevarnost, da otrok udari z glavo ob prednji sedež. Podobno težavo smo ugotovili tudi pri sedežu renolux gaia+, kjer se je podporna noga spodmaknila, zaradi česar je preskusna lutka udarila z glavo v sedež pred seboj. Pri preskušanju z lutko Q3 (obrnjeno v smeri vožnje) se podporna noga umakne in glava lutke se pomakne daleč naprej, zato obstaja večja nevarnost trka z glavo v sprednji sedež. 
Pri bočnem trku - ker so vsi sedeži homologirani po novem standardu R129, morajo prestati tudi bočni trk - je 13 sedežev dobilo oceno zelo dobro, 17 pa dobro. Vsi preskušeni sedeži dobro zaščitijo otroka ob bočnem trku, pri Apramovem sedežu modül one  (tako z isofix osnovo kot brez nje) pa se je glava preskusne lutke Q1 izvila iz naslona za glavo, kar pomeni večjo nevarnost, da otrokova glava udari v vrata.

Pozor pri nameščanju sedežev!

Novi modeli otroških varnostnih sedežev imajo vedno več funkcij in možnosti nastavitev; te so lahko zelo koristne, a številne možnosti nastavitev lahko v nekaterih primerih povečajo tveganje za nepravilno uporabo. Tako ima na primer Maxi-Cosijeva isofix osnova familyfix 360 pro stranski izvlečni del, ki je namenjen lažjemu nameščanju sedeža (pri sedežu pebble 360 pro) ali lažjemu pripenjanju majhnih otrok (pri sedežu pearl 360 pro). Pred nakupom naj starši osnovo preizkusijo v svojem avtomobilu in preverijo, ali je izvlečni del koristen in uporaben ali pa se sedež na primer naslanja na izrez v vratih.
Pet od preizkušenih isofix osnov ima vgrajeno vrtljivo ploščad. Poleg nosilcev za dojenčke je na te osnove mogoče namestiti tudi ustrezne sedežne školjke za majhne otroke. Vrtljiva funkcija olajša dvigovanje otroka v sedež in njegovo pripenjanje, omogoča pa tudi pripenjanje večjih otrok v smeri vožnje. Vendar pa vrtljiva funkcija prinaša tudi tveganje, da starši namestijo otroški sedež v smeri vožnje prekmalu in tako otroka ob nesreči izpostavijo veliki nevarnosti poškodb. Sedež apramo modül one + modül hub-fix base nima varovalke, ki bi preprečila obračanje v napačno smer. Pri nekaterih isofix osnovah lahko sedež obrnemo šele po preklopu stikala na isofix osnovi. 

Šest preskušenih sedežev z isofix osnovami ima vgrajene tudi mehanizme za spreminjanje naklona sedežev, ki pa niso povsod enako funkcionalni. Pri nekaterih sedežih oziroma isofix osnovah lahko starši uporabljajo celoten nabor možnosti spreminjanja naklona, pri nekaterih pa ne: otroškega sedeža britax römer baby-safe 5Z2 + flex base 5Z na primer ne smemo nastaviti preveč položno, sedeža cybex cloud T, če je pripet z avtomobilskim varnostnim pasom, pa ne preveč pokonci.

Svetujemo podrobno preučitev navodil za uporabo sedežev. 

Pri sedežu apramo modül one je vstavljanje in odstranjevanje diagonalnega pasu v vodilo na glavi otroškega nosilca zelo zamudno. Tudi pri sedežu chicco kory plus air i-size je zaradi zelo ozkih vodil trebušnega dela pasu vstavljanje pasu zamudno in dolgotrajno. Pri isofix osnovi modül hub-fix base so gumbi za sprostitev priključka isofix zelo težko dostopni. Maxi-Cosijev sedež pebble 360 pro je precej težak, kar smo upoštevali v rezultatu pri namestitvi. 

Poleg sedežev graco slimfit R129, joie every stage R129 in maxi-cosi titan plus i-size, ki se lahko uporabljajo tudi za večje otroke brez integriranih varnostnih pasov, smo preskusili tudi nekaj sedežev, v katerih so otroci pripeti izključno z integriranimi varnostnimi pasovi. Pri dveh sedežih je bilo delovanje dobro ocenjeno, pri desetih drugih pa zadovoljivo. 

V po standardu R 129 homologiranih sedežih so lahko otroci obrnjeni v smer vožnje, ko so stari najmanj 15 mesecev, kljub temu pa je priporočljivo, da so do približno 2. leta starosti otroci obrnjeni proti smeri vožnje. V enajstih sedežih od 30 preskušenih so lahko otroci zaradi vrtljive zasnove obrnjeni v obe smeri, kar pa povečuje nevarnost napačne uporabe. Še zlasti je to očitno pri sedežih cybex sirona T + base T, freeon galaxy, joie i-spin 360 R in renolux gaia+.

Ergonomija je pomembna za varen prevoz otrok; varnostni pasovi in bočna zaščita lahko v celoti učinkujejo le, če otrok sedi udobno in sproščeno. Pri sedežu apramo modül one je ergonomija zelo dobra, pri 28 sedežih dobra, pri sedežu freeon galaxy pa z zadovoljivo; razpon nastavitve naslona za glavo je namreč premajhen za velike otroke. Pri FreeONovem sedežu in še nekaterih drugih so sedežne školjke nekoliko prepokončne za manjše otroke, starejši otroci pa imajo omejen prostor za noge, kar vodi v sključeno držo.

Naftalin v prevlekah sedežev

V tkanini prevlek za sedež maxi-cosi pebble 360 pro smo v obeh preskušenih različicah (z isofix osnovo in brez) izmerili naftalin v količini, ki presega dovoljeno mejno vrednost, ki velja za igrače.  Ker ima lahko naftalin rakotvorne učinke, je vsebnost škodljivih snovi ocenjena kot slaba, kar neposredno vpliva na skupno oceno. Malce povišane vrednosti naftalina v prevlekah smo ugotovili tudi pri šestih drugih sedežih, a ne v tako velikih količinah, da bi vplivale na skupno oceno.

Po dolgem času znova slovenski otroški varnostni sedeži

Slovenska blagovna znamka FreeON

Vse od časov otroškega varnostnega sedeža Bob slovenskega izdelovalca Čenča iz Žirov na AMZS testih otroških varnostnih sedežev ni bilo sedežev slovenskega izdelovalca. Tokrat je znova: sedež galaxy blagovne znamke FreeON je izdelek ptujskega podjetja Apollo, ki je prve izdelke lastne blagovne znamke predstavilo leta 2010. Ustanovitelja blagovne znamke sta bila tudi lastnika otroških trgovin, ki so bile razširjene po vsej Sloveniji. Med mladimi družinami in takratnimi kupci sta zaznala potrebo po izdelkih otroške opreme, ki bi bili cenovno dostopnejši, a ne na račun varnosti, kakovosti in udobja. Svoje znanje in izkušnje sta usmerila v razvoj ustreznih izdelovalcev in pod blagovno znamko FreeON najprej predstavila otroški voziček in otroški varnostni sedež, pozneje pa tudi druge izdelke za otroke.
Sedeže znamke FreeON izdelujejo na Kitajskem, tako kot večino sedežev drugih blagovnih znamk, prodajajo pa se v več kot 30 državah po celem svetu. Odlikujejo se po zmernih cenah - za sedež freeon galaxy je treba pri nas odšteti od 260 do 300 evrov. 

Pri blagovni znamki FreeON še poudarjajo, da nameravajo v prihodnosti razširiti svojo prodajno mrežo tudi na zahtevne trge v zahodni Evropi, kjer doslej z blagovno znamko FreeON še niso prisotni. 

Preskus v trgovini in z otrokom pred nakupom

Pred nakupom otroškega varnostnega sedeža se morajo starši temeljito seznaniti s ponudbo. Pri tem so jim lahko v pomoč rezultati tega testa in tudi rezultati testov iz prejšnjih let. Rezultati od leta 2020 so neposredno primerljivi z aktualnimi rezultati, vse sedeže, ki so bili od leta 2015 ocenjeni kot zelo dobri, dobri in zadovoljivi, pa je še vedno mogoče priporočiti.

Za nakup otroškega sedeža se ne smete odločiti "na slepo”; s svojim avtom in otrokom se odpravite v trgovino in temeljito preskusite sedeže v ožjem izboru. Pri tem upoštevajte:
- otroški sedež mora biti nameščen v avto čim bolj nepremičen in stabilen. Predvsem v starejših avtih lahko na primer zaradi dolgih sponk varnostnega pasu nekaterih otroških sedežev ni mogoče stabilno pripeti,
- pri otroških sedežih z naslonjali se včasih zgodi, da se pas ne izvleče več samodejno, ko se otrok nagne naprej. V tem primeru poskusite z drugim otroškim sedežem, pri katerem je položaj vodila ramenskega pasu bolje prilagojen geometriji pasu v avtomobilu,
- dvodelne otroške sedeže (sedežna školjka + isofix osnova) je zaradi manjše teže in manjših dimenzij pogosto nekoliko lažje namestiti kot enodelne izdelke. Vrtljivi sedeži olajšajo dvigovanje otrok v sedež in njihovo pripenjanje,
- po nakupu se velja temeljito seznaniti z ravnanjem s sedežem. Nujno je treba upoštevati navodila za uporabo - tako sedeža kot avta. Pravilna namestitev je pomembna, da lahko sedež v nesreči najbolje zaščiti otroka: pasovi morajo biti zategnjeni, otroške jakne je treba izvleči izpod trebušnega pasu, tako da je pas čim bližje telesu, varnostne pasove in naslonjalo je treba redno prilagajati velikosti rastočega otroka,
- Prehod na naslednji večji otroški sedež se v nobenem primeru ne sme opraviti prezgodaj.


 

Ključne besede


AMZS testTest otroških varnostnih sedežev

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik