AMZS test 20 otroških varnostnih sedežev

Otroški varnostni sedeži

Strožje zahteve, vse boljši sedeži


Prvi letošnji AMZS test otroških varnostnih sedežev je potrdil, da izdelovalci otroških varnostnih sedežev sledijo zahtevam uporabnikov, pa tudi vse strožjim varnostnim ter uporabniškim zahtevam glede lastnosti in kakovosti sedežev. Od 20 preskušenih sedežev jih je polovica dobila skupno oceno dobro, kar je dokaz, da so sedeži poznanih in uveljavljenih blagovnih znamk vse boljši. Vse strožjim tehničnim in uporabniškim zahtevam pa sledi tudi naš test; posodobili smo nekatere meritve in ocenjevanja, zaradi česar je test še temeljitejši kot doslej, a to pomeni, da rezultati tega testa niso neposredno primerljivi z rezultati testov iz prejšnjih let …

Posodabljanje testnih protokolov, postopkov in ocenjevanja je spričo hitrega tehnološkega razvoja na področju otroških varnostnih sedežev nujno, če želimo ohraniti strokovnost naših testov. Tako smo posodobili protokol čelnega preskusnega trka s prilagoditvijo pojemka - avto oziroma testna konstrukcija, na katero je med preskusnim trkom pritrjen sedež, se zdaj ustavi na krajši razdalji, zaradi česar so sile, ki delujejo na sedež, večje kot doslej. S tem smo protokol preskusnega trka uskladili z EuroNCAP protokolom. Z EuroNCAP smo uskladili tudi bočni preskusni trk, ki simulira trk, pri katerem v bok avta trči drugo vozilo s hitrostjo 60 km/h. 
Preskus upravljanja in ergonomije zdaj opravljamo v najnovejših avtomobilih, uvedli pa smo povsem novo ocenjevalno merilo - okolju škodljive snovi. To pomeni, da analiziramo oblazinjenje sedežev na vsebnost PFAS (per- in polifluoroalkilne snovi). Ta okoljska onesnaževala, ki jih poznamo tudi kot “večne kemikalije”, niso biološko razgradljiva; kot takšna sicer ne škodijo neposredno uporabnikom, zato pa pomenijo obremenitev za okolje, kjer ostanejo še dolgo po prenehanju aktivnega onesnaževanja, lahko pa se bioakumulirajo oziroma kopičijo v organizmih višjega reda, kot je na primer človek. 
Med posodobitev testa spada tudi prenovljeno ocenjevanje, pri katerem zdaj slabe ocene pri posameznih pomembnih merilih še bolj znižujejo skupno oceno posameznega sedeža. 

Posodobili smo protokol čelnega preskusnega trka s prilagoditvijo pojemka - avto oziroma testna konstrukcija, na katero je med preskusnim trkom pritrjen sedež, se zdaj ustavi na krajši razdalji, zaradi česar so sile, ki delujejo na sedež, večje kot doslej.

Rezultati: Polovica dobrih

Kljub strožjim testnim merilom je deset od dvajsetih preskušenih sedežev na tokratnem testu dobilo skupno oceno dobro, devet sedežev pa je dobilo skupno oceno zadovoljivo. Na tokratnem testu pri nobenem ob preskušenih sedežev nismo ugotovili lastnosti, zaradi katerih bi brezpogojno odsvetovali njegov nakup, le pri enem sedežu, ki je dobil skupno oceno pomanjkljivo (lionelo braam i-size), svetujemo previdnost in razmislek. Gre za sedež, ki je namenjen otrokom od 40 pa vse do 150 cm, torej za sedež, “ki raste” z otrokom; tako kot že večkrat v preteklosti se je tudi tokrat izkazalo, da je s takšnim sedežem treba sprejeti tudi nekatere kompromise. 
Kako različne so lahko lastnosti posameznih sedežev, dokazuje podatek, da smo PFAS snovi odkrili v prevlekah sedeža, ki je sicer dobil najvišjo oceno za varnostne lastnosti; Cybexov sedež anoris T2 i-size, ki ima vgrajen svoj varnostni meh, pri čelnem in bočnem trku zagotavlja zelo dobro zaščito, a smo mu zaradi previsoke vsebnosti okolju škodljivih snovi znižali skupno oceno na zadovoljivo. Izdelovalec Cybex nas je po prejetju informacije o preveliki vsebnosti PFAS snovi obvestil, da so z začetkom letošnjega leta zamenjali prevleko omenjenega sedeža in da v njej ni več omenjenih okolju škodljivih snovi; sedež cybex anoris T2 i-size smo za testiranje kupili konec lanskega leta. Vsem, ki si ogledujete omenjeni Cybexov sedež, svetujemo, naj se pred nakupom prepričajo, da je bil sedež izdelan v letošnjem letu. 

Varnost: veliko sedežev z dobro zaščito ob trkih

Od 20 preskušenih sedežev so bili trije (maxi-cosi pebble S + familyfix S, avionaut pixel pro 2.0 C in joie sprint) ocenjeni z oceno zelo dobro za zaščito ob čelnem trku. Pomenljivo je, da so trije zelo dobro ocenjeni sedeži takšno oceno prislužili v načinu, ko otrok gleda nasprotno od smeri vožnje, pri katerem ob trku praktično ni relativnega gibanja med glavo in zgornjim delom telesa. Prehod na otroški sedež, obrnjen naprej, je zato treba opraviti čim pozneje, po možnosti šele po otrokovem drugem letu starosti, čeprav je po varnostnem standardu R 129 prevoz v smeri vožnje dovoljen že od 15. meseca starosti. Cybexov anoris T2 i-Size je edini sedež, obrnjen v smeri vožnje, ki je dobil oceno zelo dobro za zaščito ob čelnem trki. Namenjen je otrokom od 76 cm do 125 cm, v avto pa ga namestimo s sistemom isofix in podporno nogo. Cybexov sedež ima svoj varnostni meh, ki je vgrajen v trebušni ščitnik (blazinico) proti udarcem, sproži pa se približno 25 milisekund po trku in najprej zapolni prostor med preskusno lutko in trebušnim ščitnikom, nato pa se sproži nad ščitnik v smeri glave preskusne lutke. 
Pet preskušenih sedežev je dobilo oceno zelo dobro tudi za zaščito ob bočnem preskusnem trku (britax römer advansafix pro, cybex anoris T2 i-size, graco turn2me DLX i-size R129, joie i-pivot 360 in joie i-trillo FX). Pri teh sedežih je glava lutke zaščitena z sedežno lupino, ki dobro obsorbira udarce s strani, izmerjene obremenitve na preskusni lutki pa kažejo na zelo majhno tveganje poškodb. 
Pri sedežih britax römer kidfix pro M in chicco seat105 i-size se glava lutke lahko izvije iz bočne zaščite sedeža in se dotakne vrat avtomobila; v takšnem primeru obstaja dodatna nevarnost poškodb zaradi štrlečih oziroma zlomljenih delov vozila. Zato je ocena, izračunana na podlagi vrednosti meritev preskusne lutke, pri teh sedežih znižana. Tudi sedeža lionelo braam i-size in maxi-cosi pearl S + familyfix S sta dobila oceno zadovoljivo za zaščito pri bočnem trku na podlagi ocene obremenitev preskusne lutke.

Upravljanje in ergonomija: pomembni lastnosti za varnost in udobje otrok

Ker lahko le pravilno nameščen sedež ustrezno zaščiti otroka v primeru nesreče, je upravljanje zelo pomembno merilo pri ocenjevanju. Pomembno je, da lahko sedež v avto namestimo pravilno in intuitivno ter da je število potrebnih korakov za namestitev čim manjše. Pomembno je tudi, da sedeži niso pretežki ali preveliki.
Raziskave so pokazale, da pri nameščanju sedežev v avte uporabniki najpogosteje naredijo eno od teh napak: narobe namestijo sedež za dojenčke v smeri vožnje (ni sedeža za dojenčke, ki bi ga lahko uporabljali v smeri vožnje!), pri pritrjevanju otroškega sedeža v avto uporabniki zamenjajo trebušni in ramenski pas, pogosto pa uporabniki avtomobilskega varnostnega pasu ne vstavijo pravilno v vodila za pasove na otroškem sedežu.

To tveganje je bilo upoštevano pri oceni tveganja napak pri uporabi za dva otroška avtosedeža, ki ju je treba pritrditi z avtomobilskim varnostnim pasom: avionaut pixel pro 2.0 C in maxi-cosi pebble S. Pri prvem je treba trebušni del pasu namestiti pod dve zeleni vodili pasu na levi in desni strani, ki pa sta zelo ozki in ju uporabnik lahko spregleda. Pri Maxi-Cosijevem sedežu se trebušni del pasu ne premakne samodejno v pravilen položaj, temveč ga je treba potegniti pod plastični vodili.
Za varen prevoz otrok je pomembna tudi ergonomija sedežev, saj varnostni pasovi in stranski zglavniki lahko svojo zaščitno funkcijo v celoti opravijo le, če otrok v sedežu sedi udobno in sproščeno. Tudi potovanja so za otroka udobnejša in bolj sproščena, če se otrok v sedežu počuti udobno. Sedež cybex solution G2 za otroke, višje od 100 cm, je nagnjen, zato je njegovo naslonjalo nekoliko bolj ravno, položaj otroka pri sedenju v sedežu pa je ocenjen kot zelo dober. Naslonjalu sedeža osann flux isofix, ki se lahko uporablja tudi za majhne otroke, ni mogoče nastavljati nagiba, zato zlasti manjši otroci v njem sedijo preveč pokončno.
Večina preskušenih sedežev je udobno oblazinjena, le Maxi-Cosijev sedež pebble S ima nekoliko tanjše oblazinjenje. Pri 11 sedežih je bila podpora za noge otrok ocenjena kot dobra.


Poleg položaja sedenja, prostora in udobja za otroka ocenjujemo tudi prostor, ki ga v avtu zavzame otroški sedež. Sedeža britax römer kidfix pro M in osann flux isofix, obrnjena v smeri vožnje, zaradi majhne širine zavzameta le malo prostora, na drugi strani pa Chiccov, Gracov, Joieov in oba Thulejeva sedeža zaradi velikosti omejujejo območje nastavitve avtomobilskega sedeža spredaj. 

Vse manj otroku škodljivih snovi

Pri preskusu vsebnosti škodljivih snovi na našem testu z vseh delov sedeža, s katerimi lahko otrok pride v stik, odvzamemo vzorec, ki ga nato testiramo na vsebnost PAH (policikličnih aromatskih ogljikovodikov), ftalatov, zaviralcev gorenja, mehčalcev, fenolnih spojin, organokovin, formaldehida in težkih kovin. Od 20 preskušenih sedežev jih je kar 19 dobilo oceno zelo dobro, kar pomeni, da ni bilo ugotovljenih nobenih škodljivih snovi ali pa smo našli le zelo majhne sledi (tik nad mejo zaznavnosti) teh snovi. Le v tkanini prevleke sedeža maxi-cosi pearl S + familyfix S so bile odkrite sledi organotina, ki pa v ugotovljeni količini ne predstavlja akutnega tveganja za otroka. V primerjavi s preteklimi testi je to velik korak naprej; izdelovalci so očitno upoštevali naše pretekle ugotovitve in poskrbeli za skladiščenje in transport sedežev brez škodljivih snovi. 

Prvič doslej: analiza okolju škodljivih snovi

Prvič doslej smo v naših testih opravili tudi analizo tekstila otroških sedežev na skupino snovi PFAS (per- in polifluoroalkilne snovi). Te kemikalije se uporabljajo na primer za zagotavljanje vodoodpornosti ali odpornosti tekstila proti umazaniji. Njihova pomanjkljivost pa je, da se v okolju razgrajujejo zelo počasi (zato jih imenujemo tudi večne kemikalije), zelo hitro se širijo na primer v vodi in zato lahko vstopijo v prehranski krog. Če jih zaužijejo ljudje ali živali, se izločajo le zelo počasi, zato se kopičijo v telesu.
Od 20 preskušenih sedežev je bilo 17 sedežev ocenjenih z oceno zelo dobro, 2 sta bila ocenjena kot dobra, le v prevleki sedeža cybex anoris T2 i-size pa smo našli sledi okolju škodljivih snovi PFAS, zaradi česar smo morali skupno oceno znižati na zadovoljivo. Kot smo že napisali, so iz Cybexa sporočili, da so z novim letom sedež začeli izdelovati z novimi prevlekami, v katerih ni več omenjenih škodljivih snovi.

Pomerite, preden kupite!

Ob tako raznoliki in pestri ponudbi otroških varnostnih sedežev v trgovinah je izbira pravega sedeža zagotovo težka. AMZS testi sedežev zagotovo močno olajšajo izbiro, a pri nakupu - in uporabi - velja upoštevati še nekaj drugih pravil: 

- na nakup novega sedeža se odpravite z otrokom in z avtom, v katerega bo sedež vgrajen,
- od prodajalca zahtevajte, naj vam natančno obrazloži in pokaže uporabo in vgradnjo sedeža v avto, sedež mora biti v avto nameščen tako, da stoji čvrsto in s čim manj premikanja. Starejši avtomobili imajo pogosto zaklep za varnostni pas z dolgim vodilom, zaradi česar namestitev ni dovolj stabilna, 
- če sedež v avto pripenjate z avtomobilskimi varnostnimi pasovi, morajo ti potekati čimbolj gladko in napeto ter brez gub, 
- pri sedežih z dodatno blazinico za trebuh ali pri školjkah za dojenčke preverite, če je avtomobilski pas dovolj dolg, da z njim pravilno pripnete sedež. Če je prekratek, izberite sedež z ločeno osnovo, 
- pri jahačih z naslonjalom se pogosto zgodi, da se ramenski del varnostnega pasu zatakne, ko se otrok nagne naprej oziroma se ne navije nazaj, ko se otrok znova zravna. Če pride do tega, raje izberite sedež z drugačno geometrijo, primernejšo za vaš avto, 
- če boste sedež pogosto nameščali v različne avte oziroma prestavljali iz avta v avto, izberite manjši sedež z manjšo maso ali pa izberite sedež z ločeno isofix osnovo, ki je pogosto tudi vrtljiva, kar olajša pripenjanje otroka. Sedeži za otroke stare od enega do 12 let so praviloma težji kot sedeži za otroke od 4 do 12 let starosti,
- pri pripenjanju otroka v sedež poskrbite, da se varnostni pas tesno prilega otrokovemu telesu,
- pred pripenjanjem otroka - četudi je to v hladnejših dneh - otroku slecite jakno oziroma bundo; varnostni pasovi pravilno delujejo le takrat, ko se prilegajo otrokovemu telesu, 
- pri sedežih, ki imajo mehanizem za prilagajanje varnostnih pasov velikosti otroka, redno preverjajte, če je nastavitev še ustrezna otrokovemu telesu - in redno nastavljajte pasove,
- ne hitite z nakupom novega sedeža, ko otrok raste; uporaba prevelikih sedežev glede na velikost otroka je lahko nevarna,
- varnostne pasove, naslonjalo za glavo in naslonjalo za hrbet je treba redno prilagajati velikosti rastočega otroka, z zamenjavo z večjim otroškim sedežem pa ni treba hiteti, 
- da bi zagotovili potreben “prostor za preživetje”, naslonjalo sedeža v vozilu pred otroškim sedežem ne sme biti nameščeno preveč nazaj. Pri čelnem trku namreč vse potnike vrže naprej: če ni dovolj prostora, lahko otrok z glavo udari v sprednji sedež, kar močno poveča nevarnost poškodb.


Med seboj podobni sedeži

Otroški varnostni sedež joie i-pivot 360 je po zasnovi enak sedežu graco turn2me DLX i-size R129, razlikujeta pa se zgolj po tkanini sedežne prevleke. Sedež thule elm RWF je v veliki meri enak kot thule elm, vendar ga je mogoče namestiti le v nasprotni smeri vožnje.

Ključne besede


Otroški sedežisedežiAMZS test otroških sedežev

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Oglasna sporočila