EuroNCAP: Varnostni pogled v prihodnost

| Varnost, Preskusni trki

EuroNCAP gleda naprej – in zahteva sodobnejšo varnostno opremo. Dokaz, da mislijo resno je fiat punto. To je prvi avtomobil, ki na testih ni osvojil niti ene varnostne zvezdice.


Avtomobilski izdelovalci izdelujejo vse varnejše avtomobile – letos je organizacija EuroNCAP preskusila 64 avtomobilov, med katerimi je kar 41 avtomobilov na preskusnih trkih doseglo rezultat 5 zvezdic. A to še ne pomeni, da je varnostna zasnova novih avtomobilov brez možnosti za izboljšave; prometno varnost in zmanjšanje števila žrtev prometnih nesreč lahko prinese le vgradnja najsodobnejših varnostnih pripomočkov v vse avtomobile. Kako prihodnost varnosti vidi EuroNCAP?

Najsodobnejši varnostni sistemi in pripomočki že posegajo na področje avtonomne vožnje; samodejni posegi v volanski mehanizem, samodejno zaviranje in pospeševanje, pogled avtomobilskih tipal naprej, nazaj in vstran ter nadzor nad ravnanjem voznika lahko učinkovito zaobidejo vozniške napake in preprečijo marsikatero nesrečo. Ti elementi avtonomne vožnje so znani, preskušeni in učinkoviti, a na voljo se le v nekaterih avtomobilih praviloma višjih cenovnih razredov ali pa jih lahko kupci dobijo za doplačilo.

Dodatni testi za preprečevanje nesreč v križiščih in nadzora pozabljenih otrok v avtomobilu

Pri EuroNCAP od avtomobilskih izdelovalcev zahtevajo, da tovrstne sodobne varnostne sisteme začnejo vgrajevati v vse avtomobile – serijsko oziroma brezplačno. To je del zahtev, ki so jih zbrali v varnostni viziji z naslovom “Roadmap 2025”.

Zelo pomemben del te strategije predvideva razširitev nabora testov. Že danes avto, ki ne zna opozoriti na nevarnost naleta in ga tudi ne more preprečiti, ne more več osvojiti vseh pet zvezdic na varnostnem ocenjevanju.

Največ novosti bo pri ocenjevanju asistenčnih sistemov, kjer bodo po novem preverjali tudi, kako avtomobil z aktivno varnostjo lahko vpliva in pomaga do večje varnosti ostalih udeležencev v prometu.

Širjenje nabora testov bodo tako leta 2020 začeli z vrednotenjem sistemov za nadzor voznika, kjer bodo upoštevali, kako učinkovito avto prepozna nezbrano vožnjo kot posledico utrujenosti, alkohola in telefoniranja v avtu ter kako se na to odzove z ostalimi sistemi vožnje.

Istega leta bodo začeli preverjati še delovanje krmilne asistence (aktivnega volanskega mehanizma) za preprečevanje neželene zapustitve voznega pasu, ki povzroča nevarne zdrse s ceste ali čelna trčenja. Preverjanje učinkovitost sistema proti naletu s samodejnim zaviranjem pa bodo razširili tudi z oceno odziva sistema na prečni promet v križiščih, pri nevarnostih čelnega trčenja in pri vzvratni vožnji.

Med pomembne novosti nedvomno spadajo tudi dodatni testi za varnost pešcev in kolesarjev. Leta 2022 bo pod drobnogledom nov sistem za nadzor dogajanja v parkiranem avtomobilu. S tem želijo okrepiti predvsem varnost otrok v za zdravje nevarnih razmerah, kot je denimo pozabljen otrok v avtu. To je izjemno nevarno zlasti poleti pod vročim soncem, kjer lahko do hudih posledic za otroka pride že v nekaj minutah. Sistem bo moral prepoznati nevarnost in opozoriti lastnika vozila ali sprožiti klic v sili.

V letu 2024 bodo začeli preverjati sposobnosti vozil za komunikacijo z okolico (V2X). Gre za meritve učinkovitosti odziva avta na sporočila s ceste oziroma infrastrukture in njihovo nadaljnjo posredovanje med povezanimi vozili, ki se vozijo po določenem odseku ceste. Kako torej avto sprejema in deli informacije o zastojih, nesrečah, delih na cesti in nevarnih vremenskih pojavih.
Vizija obsega še spodbujanje razvoja novih sistemov oziroma protokolov, ki bodo pristojnim službam omogočali hitrejše reakcije pri izločanju utrujenih voznikov in ob nesreči poskrbeli za učinkovitejše tehnično reševanje z razširjanjem dostopnosti informacij v reševalnih kartah. Vizija “Roadmap 2025” predvideva tudi večjo vlogo varnostnega konzorcija Euro NCAP pri razvoju novih tehnologij in protokolov za tovornjake, motorna kolesa in na področju kibernetske varnosti.

Preverjanje učinkovitost sistema proti naletu s samodejnim zaviranjem pa bodo razširili tudi z oceno odziva sistema na prečni promet v križiščih, pri nevarnostih čelnega trčenja in pri vzvratni vožnji.

#NeSpreglejte

Vzporedni AMZS preskusni trk VW golfa 2. generacije in VW golfa 7. generacije: Varnost "ljudskega avta" nekoč in danes oziroma razlika med življenjem in smrtjo

Kako varen je sodoben električni avto? Celovit AMZS test varnosti električne opel ampere-E

AMZS test pripomočkov za preprečitev odvzema prednosti oziroma za vožnjo v križiščih

20 let delovanja Euro NCAP in 20 let preskusnih trkov avtomobilov, pri katerih sodeluje AMZS: Premikanje zavedanja o varnosti avtomobilov

 

Podrobno bodo spremljali uvedbo avtonomno vozečih avtomobilov

Pri konzorciju Euro NCAP napovedujejo, da bo razvoj sistemov avtonomne vožnje pomembno pripomogel k odpravljanju vozniških napak kot človeškega faktorja nesreč. Spodbujali bodo učinkovito in varno uporabo novih tehnologij.

Kategorizacija in vrednotenje posamezne stopnje avtonomne vožnje na poti do povsem samovozečih avtomobilov pa ne bo potekala znotraj uveljavljene zasnove testov in varnostnih ocen z zvezdicami. Euro NCAP poudarja, da bodo vseskozi skrbeli za kredibilne informacije glede zmožnosti posameznih stopenj samodejne vožnje, s tem pa skušali odpraviti dvome in strah ter skrbeli za ohranitev realnih pričakovanj glede uvedbe teh tehnologij v vsakdanji promet. To bo še zlasti pomembno tam, kjer bo stopnja avtonomne vožnje nizka ali pa vozila ne bodo uporabljala univerzalnih standardov. 

Volvo na preskusnih trkih dokazuje, da razvoj varnostne tehnologije vodi v smer njihove obljube, da do leta 2020 v njihovih novih modelih nihče več ne bo izgubil življenja.

Volvo najvarnejši, Fordov mustang in Fiatov punto največje razočaranje

Letos preskušenih že 64 avtomobilov s standardnim varnostnim paketom serijske opreme

V letošnjem letu je Euro NCAP doslej temeljito preveril kar 64 različnih novih avtomobilov sila različnih velikosti, cenovnih razredov in karoserijskih oblik. 41 med njimi je varnosti test zaključilo s 5 zvezdicami, kar je odličen rezultat.

Med varnostno najbolj prepričljivimi ostaja Volvo. Po modelu XC90, ki je bil na področju varnostnih sistemov prvi avtomobil z 100-odstotnim izkupičkom, je tudi srednje velik cestni terenec XC60 dosegel visokih 95 odstotkov. Limuzina in karavan serije 90 pa sta zabeležila 93-odstotni rezultat. Med največja razočaranja letošnjih testov sodi Fordova športna ikona mustang. Varnostno so ga ocenili dvakrat, pred in po prenovi. Prvič je dobil le dve zvezdici, popravni izpit pa opravil skromno in v spričevalo dobil 3 zvezdice s pripisom resnih varnostnih tveganj zaradi pomanjkljivega delovanja varnostnih pasov zadaj.

Največje razočaranje letošnjih testov je Fordova športna ikona mustang, ki je tudi po prenovi osvojil le 3 zvezdice. V oči bode dejstvo, da gre za zmogljiv športni avtomobil pri katerem je tveganje za nesrečo zaradi dinamične vožnje lahko večje.

Fiat punto ostal brez zvezdic

Še bolj pa je šokanten rezultat, ki dokazuje kaj pomeni, če se varnosti ne posodablja. Po najnovejših merilih Euro NCAP preskusnih trkov je bil v decembru ocenjen tudi Fiatov punto letnik 2017, ki pa ga je ta največji italijanski avtomobilski izdelovalec nazadnje varnostno posodobil pred osmimi leti (2009). Ta mali družinski avto - nemalo se jih vozi tudi po naših cestah - je na ceste v svoji sedanji zasnovi zapeljal leta 2005 in je dejansko prvi avtomobil, ki ni osvojil niti ene zvezdice na Euro NCAP varnostnih testih. Z vidika varnosti je ta avto popolnoma nekonkurenčen, saj je z razvojem varnosti povsem zaostal za sodobnim standardi, kar dokazuje zlasti ocena v postavki aktivnih varnostnih asistenčnih sistemov za pomoč vozniku, kjer ni dobil niti ene točke.

Video: preskusni trk punta (2017)

Rezultati: 51 % - zaščita potnikov, 43 % - zaščita otrok, 52 % - zasčita pešcev, 0 % - varnostni asistenčni sistemi

Ključne besede

varnostpreskusni trkAMZS testEuroNCAPvarnostni test

Avtorji

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Sorodne novice

Nazaj