Avtomobilske čakalne vrste

| Panorama

Koliko časa in zakaj se v Sloveniji čaka na najbolj “vroče” avtomobilske novosti?


Ponudba novih avtomobilov še nikoli ni bila tako pestra in bogata, kot je danes. Tudi nakupne poti do novega avtomobila so že dobro uhojene; ob raznoliki izbiri za prav vse okuse in žepe do novega avta res ni težko priti. Pogosto lahko v svojem novem avtu sedimo že v nekaj dneh, če ne celo urah po odločitvi za svoj novi avto. Čakalni rok na nov avto je v grobem odvisen od tega, ali se kupec zadovolj z avtom iz zaloge ali si zaželi avto, natančno sestavljen z opremo po njegovih željah. Na slednje je seveda treba počakati – pogosto tudi precej dolgo. Zakaj smo kupci pripravljeni dlje časa čakati na svoj izbrani avto? Ima naša potrpežljivost meje?

Slovenci veljamo za narod z bogato tehniško kulturo in tradicijo. Zanimanje za sodobno mobilnost, napredne tehnologije in varnost se kaže v ponudbi našega avtomobilskega trga. Slovenski kupci so v povprečju razmeroma dobro podkovani in največkrat vedo, kaj hočejo in koliko so za to pripravljeni plačati.To že četrt stoletja dokazujejo tudi s svojim aktivnim sodelovanjem, glasovanjem za finaliste v izboru Slovenski avto leta.


Globalna kriza je sicer vplivala na navade slovenskih kupcev, saj so kupci čustveni plati pri odločanju dodali tudi gostejši filter racionalnosti, še zlasti glede stroškov, garancije oziroma jamstva in financiranja. Splošna statistika pa kaže, da povprečni slovenski kupec še vedno za osebni avtomobil – nakup, vzdrževanje, zavarovanje in gorivo – nameni do 40 odstotkov svojega mesečnega prihodka, uporablja pa ga manj kot eno uro na dan. Torej so ljudje pripravljeni še vedno plačati veliko, sploh glede razmerja med cene in uporabo. Ravno tako so kupci pri nas precej konzervativni glede lastništva vozila: avto naj bo moj! Vsa ta dejstva delno že odgovarjajo, zakaj je slovenski kupec v svoje avtomobilske sanje še vedno pripravljen vložiti precej denarja in tudi potrpežljivo počakati na svoj avto, čeprav bi se lahko odločil tudi drugače.

Škoda svoj prvi 7-sedežni SUV kodiaq izdeluje v 82 let stari tovarni v Qasiny. Do prihodnjega leta bodo v njo vložili 266,5 milijona evrov in na novo zaposlili še okoli 2000 ljudi. Polna zmogljivost tovarne bo takrat dosegla 280.000 vozil na leto.

Zakaj bi sploh čakali? Slovenija ima razvit in dobro založen avtomobilski trg.

Slovenski avtomobilski trg kupcem ponuja avte večine avtomobilskih znamk, skupaj 35, ki tvorijo jedro evropske cestne mobilnosti. Med uvozniki denimo ni le uradnega predstavnika Tesle, pa Ferrarija in ostalih eksotov po ceni in poreklu. Gre za res širok izbor večine karoserijskih oblik in velikosti ter pogonov. 

Zastopniki oziroma uvozniki pri nas glede na izkušnje in poznavanje trga ocenijo, kateri so tisti modeli, po katerih bo povpraševanje največje. Za tovrstne avte in avte, ki se prodajo v velikih količinah, največkrat v pogajanjih s tovarno določijo tudi ”slovensko” ceno in deželno opremo ter vnaprej naročijo večje količine za prodajo iz zaloge. Tako kupcem lahko ponudijo avtomobile brez čakanja. Slovenskemu okusu prilagojene modele ponavadi ponudijo tudi z bolj privlačnimi nakupnimi pogoji, popusti ali ugodnejšim financiranjem … Pri tem slovenski trgovci oziroma zastopniki avtomobilskih izdelovalcev pogosto tudi marsikaj tvegajo, saj morajo vnaprej uganiti nakupne želje in okuse kupcev. Če jih pravilno uganejo, lahko kupec svoj nov avto dobi tudi v pičlem dnevu ali dveh, odvisno od priprave. Izjema pa so zahtevni kupci s posebnimi željami ali nakup nekaterih najnovejših modelov, ki že ob predstavitvi doživijo uspešen odziv trga in zanje zastopnik iz tovarne ne dobi zadostnega števila avtomobilov. Na leto v tovarni lahko naredijo le toliko avtomobilov, kolikor je največja zmogljivost proizvodnje. Če je povpraševanje večje, se čakalne dobe lahko iz meseca ali dveh podaljšajo tudi na pol leta ali osem mesecev. Gre za sladke skrbi ob razprodanih modelih, ki pa so še vedno skrbi, saj avtomobil težje prodaš, če ga ne moreš ponuditi v razumnem dobavnem roku dveh do treh mesecev.

Škoda bo v decembru na naše ceste pripeljala še enega cestnega terenca, karoqa. 

Pri Škodi bi prodali trojno količino velikih terencev, če bi jih imeli

Med avtomobilskimi novostmi, na katere je oziroma je bilo treba pri nas v zadnjem času čakati dlje časa, spadajo Škodin veliki cestni terenec kodiaq, Suzukijev mikroterenec ignis in Toyotin križanec C-HR. Prva dva sta bila spomladi praktično že razprodana. Pri Toyoti so nam pojasnili, da so začetni polletni dobavni rok s povečanjem proizvodnje za C-HR že skrajšali na razumnejše 3 mesece. Pri slovenskem zastopniku Toyote pravijo, da so kupci razumeli, da gre za povsem nov avtomobili in so bili zato nanj pripravljeni počakati dlje. Pri Toyoti pravijo, da so daljši dobavni rok v salonih sprejeli kot izziv in ne tveganje, da bi kupec odšel h konkurenci.
Še vedno pa se s povpraševanjem, ki presega ponudbo, ukvarjajo pri slovenskem zastopniku znamke Škoda, kjer je trenutno najbolj vroče ime kodiaq. Direktor znamke Petr Podlipny glede 7-mesečnega dobavnega roka za razprodanega kodiaqa pravi: “Seveda so to skrbi, vendar bolj v smislu, da nagovorimo manj kupcev, kot bi jih lahko, če bi bil avto normalno dobavljiv oziroma na zalogi. Letos bomo dobavili od 350 do 400 kodiaqov, lahko pa bi jih prodali še trikrat toliko, če bi bil avto dobavljiv tako kot naši drugi modeli.” Pri Škodi pa so hkrati beležili izredno malo kupcev, ki so avtomobil že naročili in potem zaradi (pre)dolge dobave odpovedali. O tem, zakaj so kupci ob vsej konkurenci pripravljeni čakati, pri slovenskem zastopniku Škode pravijo, da je nakup avtomobila čustvena in nikakor ne kratkotrajna odločitev. Po njihovih izkušnjah kupci nakup vozila običajno načrtujejo dlje časa in velikokrat samo čakajo na pravi trenutek, pogojen s finančnim stanjem ali pa s spremembo v družini, v poslu … Pri kodiaqu pa so po njihovem mnenju ljudje pripravljeni čakati zaradi oblike avtomobila in razmerja med vrednostjo oziroma vsebino in ceno.

Nerazumno čakanje: kupec ima pravico odstopiti od nakupa

Avtomobilski prodajalci, ki se posla lotevajo na profesionalen način, kupcem pred nakupom sporočijo precej natančen rok dobave avtomobila. Prazne obljube z roki dobave se v današnjem poslovnem svetu lahko vrnejo kot bumerang in takšen prodajalec hitro izgubi tako ugled kot stranke.
A včasih se z dobavo kupljenega avtomobila vseeno zaplete. V takšnem primeru kupce ščiti zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot), ki v svojem 25. členu govori o tem, kdaj podjetje, ki prodaja blago (v tem primeru avto), izpolni svoje obveznosti iz prodajne pogodbe. Prodajno pogodbo s kupcem sklenejo vsa resna podjetja in v tej pogodbi je praviloma naveden tudi rok dobave blaga. Če prodajalec v dogovorjenem roku ne dobavi avtomobila, mu mora kupec postaviti dodatni rok za dobavo; če prodajalec tudi v tem roku ne izpolni svojih obveznosti, kupec lahko odstopi od pogodbe, prodajalec pa mu mora nemudoma vrniti že opravljena plačila.
A zakon o varstvu potrošnikov predvideva tudi primere, ko kupcu ni treba postaviti dodatnega roka za dobavo avtomobila – kot takšen primer na primer velja prodajna pogodba, v kateri je “glede na okoliščine ob sklenitvi pogodbe dogovorjeni rok bistvena sestavina pogodbe ali potrošnik pred sklenitvijo pogodbe podjetje obvesti, da je dogovorjeni rok bistvena sestavina pogodbe.”
Zakon velja tako ob nakupu za gotovino kot ob nakupu prek različnih oblik financiranja (kredit, leasing …). Ko je pogodba o leasingu ali kreditu sklenjena, ponudnik finančne storitve plača avto prodajalcu v celoti, zato mora ta kupcu takoj dobaviti avtomobil iz pogodbe – če ni dogovorjeno drugače. Velja pripomniti še to: kupec začne plačevati svoje mesečne obroke šele takrat, ko mu prodajalec dobavi kupljeni avto.
Z dogovorjenim rokom dobave novega avtomobila se avtomobilski prodajalci torej ne morejo igrati; če se tako kupec kot prodajalec v pogodbi strinjata z dobavnim rokom, se mora prodajalec tega dobavnega roka držati, sicer kupec lahko odstopi od pogodbe. Res pa je, da je lahko dobavni rok, ki je naveden v pogodbi in s katerim se kupec strinja, poljubno dolg.
Marsikateri kupec pri nas je torej pripravljen počakati na svoj novi avto. Tisti, ki niso, pa se praviloma hitro odločijo za avto, na katerega pač ni treba čakati. 

Lojze je Toyotinega novega križanca C-HR prvič videl na letošnjem avtomobilskem salonu v Ljubljani, kjer se je zanj tudi odločil. Ob naročanju avtomobila 3. maja mu trgovec ni dal natančnega datuma dobave.

114 dni

Od nakupa do prve vožnje
Svojo izkušnjo glede nakupa avtomobila, na katerega je moral čakati nič manj kot 114 dni, nam je zaupal 75-letni upokojenec iz Ljubljane. Lojze je Toyotinega novega križanca C-HR prvič videl na letošnjem avtomobilskem salonu v Ljubljani, kjer se je zanj tudi odločil. Ob naročanju avtomobila 3. maja mu trgovec ni dal natančnega datuma dobave. Avto so mu obljubili za “konec poletja”. Lojzeta je sicer motilo, da ni takoj dobil konkretnega datuma predaje vozila. Pravi pa, da je avtomobil res dobil ob koncu poletja, 25. avgusta, tako kot so mu v obljubili v časovno malce širše postavljenem roku. 114 dni je bil pripravljen počakati, ker se mu ni mudilo. “Avto mi je bil všeč in sem se pač odločil zanj,” je povedal Lojze in dodal, da nekaj mesecev čakanja ni bil noben problem.

 

Drugačno izkušnjo nam je glede nakupa zaupal naš bralec Andrej, 71-letni upokojenec z Dolenjske.

Mešani občutki

Namesto v domačo garažo na popravilo
Drugačno izkušnjo nam je glede nakupa zaupal naš bralec Andrej, 71-letni upokojenec z Dolenjske. V Novem mestu je kupil novega Suzukijevaga mikroterenca ignisa, po katerem je veliko povpraševanje, avto pa je za letos praktično že razprodan. Mešane občutke mu je pustila izkušnja, ko je avtomobil iz tovarne prišel z manjšo napako, saj so morali ponovno nastaviti sistem za preprečevanje naleta. V celoti plačan avtomobil je zato po prihodu v salon čakal dodatnih 12 dni, da je uradni serviser dobil opremo za odpravo napake. Pojasnili so mu, da gre za nov model in da še nimajo vse specifične servisne opreme. Avto je imel zaradi dodatnih preskusnih voženj tudi nekaj več prevoženih kilometrov. Andrej je z ignisom zadovoljen, ni pa mu bilo všeč, da je popravilo trajalo toliko časa in da ni dobil konkretnega odgovora, kdaj bo zadeva urejena. So mu pa v salonu ponudili nadomestno vozilo, saj je po obvestilu, da je avto prišel, že prodal svoj stari avto.

 

8 dni

Rok, v katerem v Renaultovi tovarni Revoz v Novem mestu lahko izdelajo avto
Kako hitro lahko v avtomobilski tovarni izdelajo avto? Odgovor smo poiskali v Renaultovi tovarni avtomobilov Revoz v Novem mestu. Najkrajši rok, v katerem so v Novem mestu sposobni po naročilu narediti in iz tovarne odposlati avtomobil, je 8 dni. Ob tem pa v Revozu poudarjajo, da je ta rok odvisen tudi od števila vseh naročil. Revoz je namreč edina Renaultova tovarna za izdelavo twinga in smarta forfourja, izdelavo clia pa si v Novem mestu delijo še z dvema Renaultovima tovarnama. Osmim dnem za izdelavo avta je treba dodati še čas za odpremo, dostavo in predajo vozila kupcu.
Ključne besede

Avtomobilski trgškodaSuzukiŠkodaRevoz

Avtorji

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Sorodne novice

Nazaj