Test: Hyundai kona electric impression (64 kWh)

Test

Elektroudar - Če stopalko za plin pohodite odločno, bodo tudi tisti največji zagovorniki ognja nad valji doživeli elektrošok in ostali osuplih obrazov.


V zimskih razmerah smo preverili ali ima Hyundai res enega najboljših električnih avtomobilov na svetu. Več kot 1500 kilometrov smo prevozili z nasmehom in brez tesnobnega iskanja vtičnic.

oblika in prostornost 4/5 zvezdic
zmogljivost in poraba 5/5 zvezdic
vozne lastnosti in udobje 4/5 zvezdic
varnost in oprema 4/5 zvezdic
vrednost glede na ceno 4/5 zvezdic

445 kg energijskih celic objema futuristično oblikovana karoserija

Električna kona se kot prvi velikoserijski električni cestni terenec na svetu že na pogled razlikuje od svoje "fosilne" različice. Avto ima v prid boljši aerodinamiki povsem zaprt prednji del in skupaj s 17-palčnimi aerodinamičnimi platišči deluje nekoliko futuristično. Litij-ionski polimerni akumulatorski sklop zmogljivosti 64 kWh se razteza po celem dnu karoserije in tehta nič manj kot 445 kilogramov. Električna kona je za okoli 100 kg težja od primerljivo opremljene kone z 1,6-litrskim bencinskimi motorjem in samodejnim menjalnikom, a je masa pri električni razporejena bolje in težišče postavljeno nižje. 322-litrski prtljažnik je za 39 litrov manjši kot pri običajni koni. Pri vsakodnevni uporabi ta razlika skoraj ni zaznavna, saj se pozna le pri globini predala pod dnom.

Električna kona je 1,5 cm daljša in 2 cm višja ter širša od običajne kone. Gre za oblikovne prirastke oziroma prilagoditve - ojačitve karoserije zaradi velike energijske shrambe. Z razpoložljivim prostorom v kabini v ničemer ne zaostaja za svojo bencinsko sestro in drugimi cestnimi terenci kompaktnih mer.

Iskrivosti električnega udara hipnega navora

Med ovinki ta naelektreni terenček odlično skrije zajetno količino kilogramov. Lega na cesti je zelo dobra. Pri dinamični vožnji sprednji del ne sili iz začrtane smeri in blaženje lepo pobira neravnine, tudi tiste bolj grobe, le volan je nekoliko premalo sporočilen. Zelo dobro nastavljeno podvozje lepo dopolni vse tiste prijetne učinke električne vožnje brez tresljajev in hrupa izpod koles. Piko na i počutju dodata svetla in kakovostno izdelana kabina ter višji sedežni položaj. Vožnja električnega avtomobila brez menjalnika, sklopke in s 150-kilovatnim elektromotorjem, ki na kolesa hipno spusti kar 395 Nm navora, je eno samo veselje. V koni lahko uživate v izjemno spokojnem križarjenju ali v iskrivosti električnega udara hipnega navora. Če stopalko za plin pohodite odločno, bodo tudi tisti največji zagovorniki ognja nad valji doživeli elektrošok in ostali osuplih obrazov. Z odzivnostjo pogona - podčrtano udobje ali oster odziv - ponuja izkušnjo primerljivo z zmogljivo limuzino visokega razreda.

Kabina je pregledna, ergonomsko dosledna in digitalno sodobna. Ker električna kona nima klasičnega samodejnega menjalnika, ampak enostopenjski reduktorski prenos z diferencialom. Stikala pogona P, D, N in R oziroma klasična shema samodejnega menjalnika je na visoki sredinski konzoli, pod katero je velik odlagalni prostor, saj pod prestavno shemo elektronsko krmiljenih stikal (shift-by-wire) pogona ni nikakršnih mehanskih prenosov.

Pogonsko in varnostno zelo napreden avto

Tehnološko je kona EV zelo napreden avto - pogonsko in varnostno. Z obvolanskima ročicama voznik lahko nadzira stopnjo rekuperacije oziroma delovanje elektrodinamične zavore, ki kinetično energijo pretvarja v električno. To pomeni, da po klancu navzdol ali pri mestni vožnji praktično ni trebna uporabljati klasičnih zavor. Ob samodejni rekuperaciji kona ob pomoči radarskega senzorja sama glede na dogajanje pred avtom prilagaja stopnjo rekuperacije. Ob uporabi tempomata zna glede na promet samodejno zavirati do popolne zaustavitve in ponovno speljati. Program eco ne posega v udobje klimatizacije, omeji pa največjo hitrost na 130 km/h.

Energijsko je avto zelo učinkovit. Kljub vklopljenemu zimskemu programu vožnje smo dosegali porabe med 16,7 in 18,3 kWh na 100 kilometrov. Ob ogrevanih sedežih in volanu je realen doseg znašal 350 kilometrov. Ob vsej aktivni varnostni opremi, tehnološki dovršenosti, kakovostni izdelavi in udobni vožnji kona ponuja veliko. Se splača? Ni poceni, a ob 7500 evrih subvencije velja razmisliti in preveriti, koliko nas dejansko stane osebna mobilnost v porabljenih litrih ali kWh energije.

Med praktičnimi rešitvami velja omeniti velja še indukcijsko polnjenje mobilnih telefonov, 8-palčni zaslon na dotik pa znotraj navigacijske naprave ponuja storitev live (brezplačna 7-letna naročnina), ki voznika obvešča o razmerah v prometu, vremenu na poti in na točke nadzora hitrosti.

Pod črto ...

Kona electric je očiten dokaz, da je električna mobilnost lahko učinkovita, zabavna in ekonomsko zanimiva alternativa. Je zmogljiv, varen in uporaben avto za vse, ki so o energiji pripravljeni razmišljati nekoliko drugače in imajo zato pogoje.

Všeč nam je +

zmogljivosti, doseg in poraba, celovita varnostna oprema, kakovost izdelave

Ni nam všeč -

polnilni čas na navadni vtičnici, zmogljivost polnilnika pri izmeničnem toku (AC)

322-litrski prtljažnik je za 39 litrov manjši kot pri običajni koni.

Tehnični podatki

Motor in prenos moči: električni, sinhronski, največja moč: 150kW (204 KM), največji navor: 320 Nm. Pogon na prednji kolesi, samodejni menjalnik (1-stopenjski reduktor z diferencialom).
Mere in masa: dolžina: 418cm, širina: 180 cm, višina: 157 cm, medosna razdalja: 260 cm, masa praznega vozila: 1640kg, dovoljena skupna masa: 1995kg, prtljažnik: 322 – 1114l, akumulatorski sklop: litij-ionski polimerni 64 kWh.
Zmogljivosti in poraba: največja hitrost: 167 km/h, pospešek od 0 do 100 km/h: 7,6 s, doseg (WLTP): 482 km, povprečna poraba: 14,3 kW/h, izpust CO2: 0  g/km, poraba na testu: 17,8 kWh/100 km.
Cena: Hyundai Avto Trade: 43.800 EUR

 

Navora je dovolj in elektromotor ga hipno prenese na kolesa, kar pomeni, da je električna kona ob vklopljenem programu sport ob polnem plinu pri hitrosti 60 km/h še vedno za delček sekunde sposobna v prazno zavrteti kolesa.

 

64 kWh energije in učinkovita tehnologija sta garancija: doseg ni več težava …

Voznik ima natančen pregled porabe, navigacija omogoča načrtovanje poti s predvidenimi lokacijami in časi polnjenja. Za vsako prevoženo razdaljo kona izračuna celo podatek, koliko kilogramov CO2 ste privarčevali planetu. Se kar zamisliš, ko vidiš tiste podatke o kilogramih … Na testu naših voženj nikoli nismo končali z manj kot tretjino razpoložljive energije in večino časa smo avto polnili na domači vtičnici. Naše testne poti so se v povprečju gibale med 160 in 200 kilometri na dan. Vozili smo se torej veliko več kot znaša povprečna slovenska ali evropska dnevna kilometrina osebne mobilnosti za volanom. Če bi avto 10-krat napolnili na domači vtičnici, bi približno za četrtino presegli mesečno gospodinjsko porabo elektrike štiričlanske družine. To pomeni dodatnih 70 ali 80 evrov elektrike na položnici. Za to vsoto denarja nas bi pri zimskih temperaturah - to pomeni vsaj 2 kWh večjo porabo na 100 kilometrov - v kona popeljala 3500 kilometrov daleč. Ob tem ne gre spregledati dejstva, da je danes mogoče na javnih polnilnicah še vedno dobiti energijo tudi povsem zastonj, da je obraba električnega avtomobila manjša in servisi cenejši. Kdor ima doma vedno razpoložljivo vtičnico, bo s kono electric lahko užival polnovredno električno mobilnost z veliko manj prilagoditvami kot so jih zahtevali prvi novodobni električni avti. Razlika v cenah energije na prevoženi kilometer pa mu lahko, če bo polno izkoristil prednosti električne mobilnosti - pokrije obrok kredita, zagotovo pa v letu dni strošek najema dizelskega kombija ali avtodoma, če si bo zaželel avtomobilskih počitnic na velike razdalje. Kdor bo pri tem avtu dvomil v doseg ali uporabnost, naj na elektriko preprosto pozabi. Električni avto bo pač vedno zahteval vsaj nekoliko drugačno mišljenje in uporabo.

Kdor ima doma vedno razpoložljivo vtičnico, bo s kono electric lahko užival polnovredno električno mobilnost z veliko manj prilagoditvami kot so jih zahtevali prvi novodobni električni avti.

Je 7,2-kilovatni polnilnik dovolj?

Zmogljiva energijska shramba je aktivno toplotno nadzorovana. Klima in toplotna črpalka poskrbita, da temperatura baterije nikoli ne preseže 45 ali pade pod 25 stopinj Celzija. Tudi zato Hyundai jamči, da zmogljivost energijske shrambe v 8 letih ali 200.000 prevoženih kilometrih ne bo padla pod 70 odstotkov prvotne zmogljivosti. Na enosmernem toku (DC) hitre polnilnice je kona zmožna polniti z močjo 100 kW, kar pomeni, da je 80 odstotkov energije povrnjene prej kot v eni uri. Na testu smo se na dolgi avtocesti etapi z namenom ustavili na eni izmed hitrih polnilnic, ki obljublja 50-kilovatno moč. 

Učinkovit toplotni nadzor akumulatorjev se je izkazal kot prednost, saj je kona energijo na tej polnilnici črpala z močjo od 41 do 48 kW. V časovnem postanku popite kavice in obiska WC-ja smo zato brez težav pridobili za dobrih 100 kilometrov energije pri avtocestnem tempu.

Kona ima vgrajen polnilnik, ki je na izmeničnem toku (AC) zmožen polniti z močjo 7,2 kW. Na običajnih polnilnih postajah to pomeni, da bi bili povsem prazni akumulatorji napolnjeni v 9 urah in 35 minutah. Postanek bi bil kar dolg oziroma v službi bi ob 8-urnem delavniku morali dodati še uro in pol nadur. A velika energijska shramba bo na vsakodnevnih vožnjah res redko ostala povsem brez energije. Kljub temu pa bi prav prišel zmogljivejši AC polnilnik. Vsem, ki razmišljate o električni mobilnosti, zato svetujemo, da si doma pripravite zmogljivejšo polnilno enoto, ki bo omogočala polnjenje z 7,2 kW moči. Zjutraj vas bo tako pričakala polna zaloga energije, prepričani pa smo tudi, da avto ob povprečni slovenski uporabi niti vsak dan ne boste priklopili na omrežje. Iz domače vtičnice se brez polnilne postaje energija obnavlja z največjo močjo 2,1 kW, kar pomeni, da bi ob povsem prazni bateriji avto na energijski infuziji stal blizu 30 ur.

Poraba: težka noga močno skrajša obljubljen doseg

Električna kona ima med voznimi programi tudi športnega, namenjenega dinamični vožnji. Električni konji - kar 204 jih ima kona pod pokrovom - so uglajeno-iskrivi, sila odločni in ob vsem navoru omogočajo precej zabave. Avto zelo suvereno in zvezno pospeši iz mesta ali med vožnjo. Res pa je, da je poraba električnega avtomobila zelo občutljiva na dinamično odpeljane kilometre. Pri hitrosti več kot 130 km/h kona postane zelo požrešna, saj zakoni fizike terjajo svoje: dvakrat večja hitrost pomeni štirikrat večji upor. Najbolj varčnim voznikom, ki uživajo v iskanju skrajnih meja energijske učinkovitosti, ta avto sicer ponuja še eno skrajnost - eco plus program. Ta se vklopi z daljšim pritiskom na stikalo drive mode. V tem programu elektronika omeji največjo hitrost na 90 km/h, prilagodi delovanje toplotne črpalke, izklopi zimski vozni program, izklopi klimatsko napravo in poseže v delovanje stopalke za plin ter prilagodi delovanje elektromotorja. V tem programu se doseg in poraba hitro približata vrednostim izmerjenim po WLTP ciklu: 14,3 kWh na 100 km in 482 km dosega z enim polnjenjem. V običajnem prometu je v skrajno varčnem programu smiselno voziti, če si v gneči ali pa res na zadnji črtici energijske zaloge.

Na testu naših voženj nikoli nismo končali z manj kot tretjino razpoložljive energije in večino časa smo avto polnili na domači vtičnici. Naše testne poti so se v povprečju gibale med 160 in 200 kilometri na dan

5 tehničnih zanimivost

V motornem prostoru je navkljub 64 kWh zaloge električne energije še vedno nameščen klasični 12-voltni akumulator namenjen energijski oskrbi vseh 12-voltnih porabnikov (luči, brisalci …) in predvsem vsej nadzorni elektroniki. Z odklopljeno 12V baterijo vozila ni mogoče niti polniti na polnilni postaji. Za njegovo stanje skrbi glavna pogonska baterija prek kontrolnega modula.
Trifazni sinhronski motor s permanentnimi magneti se zavrti vse do 11.500 vrtljajev v minuti.
Glavni pogonski sklop akumulatorjev je vodno hlajen.
Ob 100-odstotno polni zalogi energije kona samodejno izklopi rekuperacijo. V programu eco lahko voznik na 7-palčnem zaslonu prilegodljivih merilnikov sproti spremlja količino regenerirane energije ob zaviranju, ki jo sistem izračunava v pridobljene kilometre dosega.
Ob vklopu program sport se vklopi merilnik podajanja moči v odstotkih. Če se voznik v avtu vozi sam, z vklopom stikala “samo voznik” omeji toplotne črpalke ali klimatske naprave le na ogrevanje oziroma hlajenje voznikovega prostora. 
Ob naši testni "zimski" povprečni porabi električne energije 17,8 kWh na 100 kilometrov, bi torej kona z letno bero energije iz elektrarne HE Brežice prevozila 904,5 milijona kilometrov (904.494.382).

Koliko kilometrov električna hyundai kona prevozi z letno akumulacijo energije ene elektrarne na reki Savi?

Pravi smisel elektromobilnost dobi takrat, ko kolesa žene električna energija iz obnovljivih virov: vode, sonca, vetra ... Nova hidroelektrarna na spodnjem toku reke Save HE Brežice (na fotografiji) v srednji letni proizvodnji preko treh turbin iz energije toka Save "zajame" 161 GWh elektrike. Ta količina energije bi zadostovala za kar 2.515.625 polnjenj (od 0 do 100%) koninega akumulatorskega sklopa zmogljivosti 64 kWh. Ob naši testni "zimski" povprečni porabi električne energije 17,8 kWh na 100 kilometrov, bi torej kona z letno bero energije iz elektrarne HE Brežice prevozila 904,5 milijona kilometrov (904.494.382). Številke dajo misliti, sploh, ko ti električni avto ponudi podatek, da je bilo na dobrih 80 kilometrih poti atmosferi privarčevano skoraj 12 kilogramov ogljikovega dioksida.

Trifazni sinhronski motor s permanentnimi magneti se zavrti vse do 11.500 vrtljajev v minuti.

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj