Doživetja: Jurski park po avtomobilsko

Test, Doživetja

Čez drn in strn s fordom rangerjem raptorjem


V časih, ko avtomobilska industrija prešteva vsak gram pri avtih in izpustih, se zdi da je Fordov športni pick-up ranger raptor dinozaver, ki v današnjem svetu nima kaj iskati. Pa je res tako? Film Jurski park je bil uspešnica …

Avtomobilski svet je danes bolj raznolik kot kadarkoli prej. Vse manj se govori o vožnji oziroma vozniku, vse bolj pa se poudarja mobilnost v najširšem pomenu besede. Pa vendar si ob vse kompleksnejši mobilnosti, kjer se prepletajo številne dejavnosti, z gotovostjo upamo trditi, da bo vozniški svet tudi v novih časih še častil posebne avtomobile. Tiste, ki so na ceste prihajali in prihajajo zaradi čistega vozniškega užitka kot svojega edinega poslanstva. Ti avtomobili bodo v prihodnosti verjetno imeli še pomembnejšo vlogo kot danes. Zakaj? Ker bodo ostali ključni aktivatorji vozniških želja in v mobilnost nove dobe vnašali vznemirljivost.

Raptor zunaj ceste povsem upraviči ime enega najbolj zloglasnih plenilcev iz filmske sage Jurski park.

Filmski in avtomobilski raptor sta plod domišljije

V svojem znanstvenofantastičnem romanu Jurski park je pisec Michael Crichton ljudem približal skokovit napredek genetike in na krilih biotehnologije obudil starodavne pošasti. Ob najbolj strašnem tiranozavru je potreboval še nekaj dramatičnih pošasti. Tako je iz velociraptorja, velikega kot puran, zrasel raptor, ki je v filmski adaptaciji romana gledalce osupnil s svojimi ostrimi kremplji, hitrostjo in strašljivo inteligenco.

V Pivki, v Parku vojaške zgodovine smo v varnem okolju izklopili sistem stabilnosti, vklopili štirikolesni pogon in z aktiviacijo športno-terenskega voznega programa baja raptorja pognali do roba. Od tu dalje je hitro jasno zakaj in čemu obstaja tak avto. Zaradi čistih užitkov, zaradi izpopolnjevanja želja. Kdor si ga lahko privošči in bo v njem pripravljen plemenitit vozniško zanje bo neizmerno užival.

A tudi za velikimi kolesi, divjim videzom, kleno osnovo in izjemnim vzmetenjem Fordovega raptorja stoji domišljija - inženirska. Običajni ford ranger je namreč klasičen predstavnik terenskih pick-upov s tonsko nosilnostjo in štirikolesnim pogonom. V osnovi je namenjen predvsem delu, mobilnosti gozdarjev, kmetov, električarjev, gradbenikov, gasilcev, gorskih reševalcev … Njegove vozne lastnosti in vlečne zmogljivosti s pridom uporabljajo tudi vozniki z aktivnim življenjskim slogom, ki vključuje veliko športnih aktivnosti v naravi in daljša potovanja po cestah vseh vrst.

Prav v tej točki pa zobe pokaže oziroma z asfalta v svobodo zapelje ranger raptor. Ta 5,3-metrski velikan domišljijo voznikov buri s svojimi nasprotji in oznako športni pick-up. Nastal je v visokotehnološkem laboratoriju športnega oddelka Ford performance. Kljub temu, da tehta 2,5 tone in je kar 28,3 cm oddaljen od tal, je zmožen tudi leteti preko ovir. To je avto poln nesmislov, a hkrati avto poln vozniškega veselja. Za volanom smo zato tokrat iskali odgovor na vprašanje, ali res zmore ponuditi popolno avtomobilsko doživetje Jurskega parka.

Odpeljali smo se v Park vojaške zgodovine v Pivko tja, kjer so doma pravi jekleni dinozavri in kjer se zgodovino razlaga na metre in tone. Na nekdanjem tankovskem vadbenem poligonu, na grobem grušču preoranem z globokim sledmi tankovskih gosenic smo na plan lahko spustili vso inženirsko domišljijo.

Foto: V grobem grušču poljane jeklenih dinozavrov

Ford ranger raptor ob legendarnem ruskem helikopterju Mi-8. Park vojaške zgodovine v Pivki osupne s svojimi tehniškimi velikani. Tu zgodovina oživi in dobi prave dimenzije v metrih ter tonah. Poleg tankov, letal in drugih “dinozavrov” Park ohranja tudi nešteto drobnih zgodb, ki sestavljajo mozaik naše zgodovine. Člani AMZS imajo popust pri nakupu vstopnic.

Zanimalo nas je, ali zna ranger raptor zapriseženemu vozniškemu hedonistu za dobrih 50 tisočakov ponuditi toliko užitkov, da nikoli ne bo obžaloval svoje neracionalne odločitve. Naj slednje ne zveni kot očitek, a raptorja kljub njegovi robustnosti lahko obtežimo le s polovico lažjim tovorom kot običajnega rangerja, hkrati pa na asfaltni cesti ne ponuja vodljivosti in udobja Fordovih cestnih terencev. Zato pa glede tehnologije in terenskih voznih lastnosti avto ponuja veliko kakovosti - na primer vrhunsko vzmetenje ameriškega specialista Fox racing. Odpeljali smo se v Park vojaške zgodovine v Pivko, kjer so doma jekleni dinozavri in kjer se zgodovino razlaga na metre in tone.

Ko poleti, se zdi, da je fiziko obrnil na glavo

V Pivki smo v varnem okolju izklopili sistem nadzora stabilnosti, vklopili štirikolesni pogon in v športno-terenskeem voznem programu “baja” raptorja pognali do roba zmogljivosti. Kdor si ga lahko privošči in bo v njem pripravljen plemenititi vozniško znanje, bo neizmerno užival. Izjemen občutek ponuja takrat, ko grobe terenske pnevmatike (BF goodrich 285/70 R17) iščejo oprijem: avto osupne z odločnostjo pri vztrajanju v smeri voznikovega pogleda in skoraj neverjetnim prestrezanje surovih udarcev s podlage.

Trenutek preden se vsa štiri kolesa odlepijo od tal, je srhljiv, trenutki, ki sledijo, pa so magični.

Težko je opisati občutke izza volana, ko velik pick-up pri visoki hitrosti drvi prek kamenja in odriva grušč pod kolesi. Strah pred pretresom pri pristanku pa je odveč: raptor s podvozjem raztrga silo udarca. Jeklena zaščita podvozja je kot neprebojni jopič. Ko smo znova spokojno zapeljali na cesto, smo postali še bolj prepričani, da imajo avtomobilski nesmisli tudi svoj smisel.

Ob aktualnem križanju avtomobilskih razredov, ki je ustvarilo povsem novo, izrazito agresivno vrsto plenilcev iz družine cestnih terencev je bilo samo vprašanje časa kdaj bodo tudi picku-upi dobili svojega mutanta - novodobnega dinozavra. Cestni terenci in križanci po vsem svetu neusmiljeno plenijo avtohtone avtomobilske vrste in zahtevnejše kupce nagovarjajo tudi s podvrstami. Pri tem izstopata predvsem dinamična in terenska vožnja. Prav v tej točki pa zobe pokaže oziroma z asfalta v svobodo zapelje ford ranger raptor.

Prekletstvo avtomobilskega Jurskega parka - tesne ograde namesto svobode

Ob prašnem doživetju vozniške svobode velja izpostaviti dejstvo, ki raptorja vsaj pri nas pošilja po poti usode dinozavrov: vsakdo, ki razmišlja o nakupu takšnega avtomobila, se mora zavedati, da pri nas skoraj nima možnosti uživati v njegovih terenskih zmogljivostih. Tudi zato se zahvaljujemo Parku vojaške zgodovine v Pivki, da smo lahko v pravem okolju brez povzročanja škode naravi preizkusili zmogljivosti pogona in podvozja. Največje prekletstvo avtomobilskega Jurskega parka je, da so ograde za uporabo takega avtomobila vse manjše.

Odpeljati se je treba daleč stran od doma, da nikogar ne ogrožaš in nikogar ne motiš v svojih vozniških užitkih. Raptor zaživi na sipinah, na širokih peščenih avtocestah, na dolgih oceanskih plažah … Maroko in njegovi tereni pod gorovjem Atlas, kjer se začne prava puščava, je pravo raptorjevo “lovišče” vozniških užitkov, a do tja je treba iz Slovenije prevoziti več kot 3000 kilometrov. Res je tudi, da kdor si raptorja želi zgolj zaradi pozornosti, jo bo tudi dobil, saj je avto že zaradi dolžine in širine nemogoče spregledati. A takšna naložba v lastni ego je zelo draga: če ni oplemenitena z vozniško srečo, pač nikoli ne bo povrnjena. V mestu se Fordov raptor namreč počuti tako utesnjeno kot Crichtonov raptor v ogradi.

Raptorja nismo prvič pognali v galop. Že na dalmatinskih makadamih smo začutili, da blažilniki z bati premera 4,6 centimetra zmorejo ekstremne obremenitve.

 

Kdor si raptorja želi zgolj zaradi pozornosti jo bo dobil veliko, saj je avto že zaradi dolžine in širine nemogoče spregledati. A taka naložba v ego je kar (pre)draga in menimo, da če ni oplemenitena z resnično vozniško srečo nikoli ne bo povrnjena. In v mestu je lahko sila neroden za neveščega, kljub temu, da brez težav prestopi robnik ali celo kakšno stopnico.

 

Ključne besede


Fordterenska vozilaDoživetjaterenska vožnjaštirikolesni pogonterenecford rangerdoživetjeford ranger raptor

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

32

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Priljubljenost članka

32

Shrani

Delite s prijatelji