Za volanom: Honda CR-V hybrid

Za volanom

Brez menjalnika: tehnično zelo zanimiv hibridni pogon


Nova generacija honde CR-V nima več dizelskega motorja - ima pa po novem lahko tehnično zelo zanimiv hibridni pogon. Kako učinkovit je - in ali lahko z njim zadovolji kupce, ki jim je strošek za gorivo pomemben nakupni dejavnik?

Zanimivosti in dejstva

Štirje gumbi namesto ročice menjalnika so zasnovani v klasični “samodejni” shemi: P R N D. Gumb za vzvratno vožnjo moramo potegniti, ostale pritisnemo. Enako shemo ima Hondin superšportnik NSX.
Kolikor nam je znano, je hibridni CR-V edini avto z motorjem na notranje zgorevanje brez kakršnegakoli menjalnika. Na prvi pogled nerešljivo težavo izenačevanja vrtljajev ročične gredi z vrtljaji pogonskih koles so pri Hondi rešili tako, da vlogo izenačevalnika vrtljajev prevzame generator. Tudi zato je lahko bencinski motor togo povezan s kolesi le v določenem razponu hitrosti - od 75 do približno 120 km/h.
Bencinski motor le na prvi pogled deluje kot podaljševalnik dosega, ki je na voljo tudi v nekaterih drugih hibridnih avtomobilih. V določenih razmerah lahko bencinski motor namreč tudi neposredno poganja kolesa, zaradi česar je to izvirna tehnična rešitev.
Hibridni pogonski sklop je hondi CR-V dodal približno 100 kilogramov dodatne mase, a se v vožnji tega ne občuti; hibridni CR-V se pelje enako uglajeno in uravnoteženo kot bencinski, štirikolesno gnana različica tudi enako suvereno opravi z brezpotjem kot bencinska.

Nasvidenje dizel, dobrodošel hibrid

Pri Hondi pravijo, da je proti dizelskim motorjem obrnjen javni sentiment zanje dovolj velik razlog, da novega CR-V ne ponujajo več z dizelskim motorjem - a zgolj z bencinskim motorjem ne morejo zadovoljiti vseh kupcev. Rešitev? Hibridni pogonski sistem.
Ker pri Hondi na tehničnem področju le redko sledijo že uveljavljenim rešitvam tekmecev, so tudi nov hibridni pogon zasnovali na novo - in zelo po svoje. Nov hibridni pogon sestavljajo 2-litrski bencinski štirivaljnik (ki deluje v Atkinsonovem ciklu) s 107 kW, električni pogonski motor s 135 kW, električni generator s 102 kW in majhen litij-ionski akumulator z zmogljivostjo le 1,3 kWh. Največja tehnična posebnost je, da avto nima klasičnega menjalnika; prednji ali vsa štiri kolesa (CR-V hybrid bo na voljo v obeh pogonskih različicah) hibridni sklop poganja z neposredno “togo” povezavo s stalnim prestavnim razmerjem.

Bencinski motor večino časa deluje kot vir energije, ki prek električnega generatorja polni litij-ionski akumulator. Večino časa za pogon torej skrbi električni pogonski motor (ki energijo dobiva iz akumulatorja ali generatorja), a ne ves čas: pri hitrostih med 75 in 120 km/h se bencinski motor prek posebne motorne sklopke med generatorjem in električnim motorjem priklopi neposredno na kolesa. Za sinhronizacijo vrtljajev ročične gredi in vrtljajev koles skrbi vmesni električni generator, ki tako opravlja vlogo klasičnega menjalnika.
Takšna rešitev se zdi zapletena, a po zagotovilih Hondinih inženirjev ni; z vlogo generatorja električne energije so zagotovili, da bencinski motor ni odvisen od desne noge voznika in da večino časa deluje v najbolj optimalnem načinu delovanja, kjer je tudi poraba goriva najmanjša. Tudi zato samozavestno trdijo, da hibridni CR-V porabi od 20 do 30 odstotkov manj goriva kot bencinski CR-V - kar je približno takšen prihranek, kot smo ga sicer vajeni pri dizelskih različicah. Pri Hondi v tovarniških podatkih obljubljajo kombinirano porabo goriva 5,3 oziroma 5,5 l/100 km (za različico AWD), največjo hitrost 180 km/h in pospešek do 100 km/h v 8,8 oziroma 9,2 s (za različico AWD); tudi med prvo vožnjo se je poraba goriva gibala v značilnih dizelskih okvirjih - med 5 in 7 l/100 km.

Bencinski motor večino časa deluje kot vir energije, ki prek električnega generatorja polni litij-ionski akumulator.

Avto z mesta vselej spelje na elektriko

Ena od posledic nenavadne pogonske zasnove je dejstvo, da delovanje bencinskega motorja ni neposredno povezano s pedalom za plin; ker med vožnjo bencinski motor deluje kot generator električne energije, se lahko vklopi tudi takrat, ko ne pritiskamo na pedal za plin. Le pri ostrem pospeševanju in pri doseganju največjih hitrosti se motor zavrti proti najvišjim vrtljajem, kar je moteče za ušesa, sicer pa razmeroma tiho in mirno opravlja svojo energetsko nalogo - precej udobneje od hibridnih avtomobilov s CVT menjalnikom in tudi bolj uglajeno od bencinske različice CR-V

Avto z mesta vselej spelje na elektriko, brez pomoči bencinskega motorja pa lahko ob majhni obremenitvi nekaj časa tudi enakomerno “križari”. Preklop med vsemi tremi načini delovanja je nezaznaven - različne načine delovanja lahko spremljamo na digitalnem zaslonu.
Zelo malo je tudi ostalih razlik: ob nespremenjeni zunanjosti sta v notranjosti drugačna le armaturna plošča in gumbi namesto ročice menjalnika, zaradi namestitve litij-ionskega akumulatorja pa ima hibridni CR-V nekaj manjšo prostornino prtljažnika - 497 namesto 561 litrov kot pri bencinskem CR-V.

Na videz je hibridni CR-V povsem enak bencinskemu, aerodinamičnega dodatka - prilagodljive lopute za usmerjanje zraka na hladilnik - pa na oko ne vidimo, saj je skrit za masko hladilnika.

Pod črto ...

K nam bo hibridni CR-V zapeljal sredi januarja, kako uspešno bo odigral “dizelsko” vlogo, pa bo na koncu odločila cena avtomobila, ki še ni znana. A s tehničnega in uporabnega vidika je CR-V hybrid vsekakor odlična zamenjava za manjkajočo dizelsko različico.

- inovativen hibridni pogonski sistem
- uglajeno delovanje
- zmerna poraba goriva
- naprodaj januarja, cena še ni znana

Lahko hibridni CR-V nadomesti manjkajočo dizelsko različico? Lahko - če cena v primerjavi z bencinskim CR-V ne bo previsoka.

 

Preklop med vsemi tremi načini delovanja je nezaznaven - različne načine delovanja lahko spremljamo na digitalnem zaslonu.

 

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Nazaj