Na motorju: Po Berlinu na električnem Can-amovem motociklu

Na poti

Novi val - elektrifikacija motociklizma bo zagotovo ena najbolj zahtevnih nalog nove dobe mobilnosti


Elektrifikacija motociklizma bo zagotovo ena najbolj zahtevnih nalog nove dobe mobilnosti, saj bo motoriste še težje od avtomobilistov prepričati v smiselnost in praktičnost električnega motocikla. A v Berlinu smo se na razstavi električnih motociklov Reload Land vendarle prepričali, da že obstaja novi rod motoristov, ki v električnem navoru in tihi “ježi” dvokolesnikov vidi prihodnost. Tam smo preskusili dva nova električna motocikla globalnega velikana Can-Ama. Ta veliki izdelovalec prostočasnih in delovnih terenskih vozil ter plovil je na novo oživel svojo motoristično ponudbo - zgolj z električnimi motocikli. 

Elektro potencial velikega mesta …

Pri Motoreviji smo vedno v koraku s časom in novimi tehnologijami zato smo se tudi tokrat v Berlin odpravili preveriti, kakšen potencial ima elektrika na motorjih. Berlin je tudi ena tistih evropskih prestolnic, kjer lokalne oblasti spodbujajo številne različne pilotne projekte novih oblik mobilnosti. V okolju, kjer se pospešeno razvijajo in predvsem tudi uporabljajo novi modeli souporabe različnih vozil in drugih kreativnih pristopov k učinkovitejši osebni mobilnosti, je jasno, da je lažje udejaniti zamisli in predvsem z njimi lažje nagovoriti ljudi, naj vsaj poskusijo nekaj novega. Poleg tega je Berlinu močno razvita in sprejeta elektromobilnost; leta 2020 so namreč zabeležili kar 70-odstotni porast registracij električnih vozil, do leta 2030 pa pričakujejo, da bo 30 odstotkov vseh vozil na ulicah Berlina poganjala elektrika. Piko na i razvoju oziroma dojemanju elektrike kot enega ključnih prometnih energentov pa je s svojo “giga factory” tovarno postavila Tesla Motors, ki je prvi avtomobilski izdelovalec na svetu, ki sploh nikoli ni naredil avtomobila z motorjem na notranje zgorevanje.

Ko na električnem motociklu tipaš prometni utrip velikega mesta in njegovih predmestij, je hitro jasno, da imajo meščani takšnega velikega mesta drugačen pogled na mobilnost, kot ga imamo v tem trenutku na sončni strani Alp.

Ko na električnem motociklu tipaš prometni utrip velikega mesta in njegovih predmestij, je hitro jasno, da imajo meščani takšnega velikega mesta drugačen pogled na mobilnost, kot ga imamo v tem trenutku na sončni strani Alp. Seveda imajo pri tem vlogo tudi razlike v standardu in kupni moči, predvsem pa pri kakovosti in konkurenčnosti javnega prometa. Brez možnosti izbire je namreč težko biti mobilnostno inovativen ter pripravljen sprejeti nekaj novega. Sklepanje kompromisov pri osebni mobilnosti je v tako velikem mestu nujno - in to vsak dan. V Berlinu, Londonu ali Parizu ne morejo imeti vsi avtomobilov, ker je že parkiranje lahko prevelik strošek. 

Foto: Spontani aplavz Berlinčanov in turistov

V sklepnem dejanju našega celodnevnega preskusa obeh novih Can-Amovih motociklov - urbanega pulsa in terenskega origina - po predmestju in podeželju v okolici Berlina, smo proti večeru zavili na ulice mesta ter se pridružili veliki motoristični paradi več kot sto dvajsetih motorjev. Ta je v sklopu razstave električnih motociklov Reload Land v policijskem spremstvu prevozila center mesta čez vse njegove ključne predele oziroma znamenitosti.

Poseben občutek je, ko se zapelješ skozi Brandenburška vrata in pod čelado slišiš spontan aplavz Berlinčanov in množice turistov, ki se kljub težkim nevihtnim oblakom s fotoaparati ali foto aplikacijami trudijo ujeti mimohod neslišnih, a tudi zelo zmogljivih in oblikovno nadvse zanimivih motociklov. Drug poseben trenutek pa je bil, ko so policisti motoristi na svojih urbanih električnih skuterjih kot spremljevalci karavane dvignili tempo vožnje in smo na dolgi mestni aveniji proti berlinskemu Stebru zmage sočasno odprli plin ter na zadnje kolo spustili sunek elektro navora. Pospeševanje v tišini, na široki ulici velemesta, kjer v množici motorjev slišiš le veter in dežne kaplje, je res nekaj posebnega. Po tej izkušnji smo začenjali razumeti strast motorističnih zanesenjakov, ki so organizirali parado in razstavo električnih motociklov Reload Land. Med njimi je namreč veliko izkušenih motoristov, ki zagovarjajo raznolikost in možnost izbire ter imajo v svojih garažah vse od legendarnih BMW-jevih bokser motorjev do ognjenih ducatijev in tihih retro klasik, predelanih na električni pogon z motornim playback zvokom iz zvočnikov, skritih v navideznem izpušnem sistemu. Ti motoristi so nam zatrdili, da ima Can-Amov pionirski pristop k zasnovi novega rodu električnih motociklov velik potencial. 

Pospeševanje v tišini, na široki ulici velemesta, kjer v množici motorjev slišiš le veter in dežne kaplje, je res nekaj posebnega

Obuditev klasike in igra pospeškov

Na razstavi električnih motociklov smo tako pri rokodelskih garažnih izdelovalcih kot pri novih znamkah, ki so nastale iz zagonskih podjetji, opazili podoben trend kot pri elektrifikaciji avtomobilov. V začetni fazi električne motociklistične dobe so v ospredju superzmogljivi električni motocikli z ekscesnimi zmogljivostmi, kot je na primer električni motor s 1000 Nm navora, ki je vgrajen v platišče pogonskega kolesa. Na drugi strani ponudbe pa so elektrificirani retro oziroma klasični motocikli …

Can-Am pulse. Motocikla sta že na pogled dovolj drugačna, da pritegneta pozornost. LED žaromet pri obeh je oblikovan po obraznih potezah snežne sove, kar pomeni, da Can-Am ostaja zvest iskanju oblikovnih navdihov v prebivalcih prostranih kanadskih gozdov. 

Električni Can-Am: obraz snežne sove in tiha veriga iz motornih sani 

Kanadski Can-Am se nikoli v svoji zgodovini ni proslavil kot velik izdelovalec motornih koles. Z enduro in motokros motocikli so začeli leta 1972, leta 1987 so naredili zadnjega, saj takrat niso našli dovolj kupcev ob prodoru vse boljših, zmogljivejših in cenejših motociklov z Japonske. V svoji bogati ponudbi rekreacijskih vozil so pri Can-Amu leta 2007 uspešno zastavili zgodbo potovalnih trikolesnikov spyder. Na videz zelo nišno vozilo je našlo svoj krog kupcev, ki danes lahko izbirajo med iskrivo športnim ali razkošno potovalnim trikolesnikom, voznim z avtomobilsko B kategorijo vozniškega izpita. Lani so se v svojem unikatnem slogu, ki temelji na raznolikosti uporabe vozil, odločili oživeti svojo motoristično dediščino s smelo odločitvijo, da s ponovnim vstopom na trg v novi dobi elektrifikacije postanejo vodilni ponudnik kakovostnih električnih motociklov. Pri tem so oba svoja prva serijska električna motocikla razvili povsem na novo - od oblikovanja do tehnoloških rešitev. 
Oba motocikla - športni “naked” pulse in terenski enduro origin - kupce nagovarjata z atraktivnim videzom, zelo kakovostno izdelavo, odličnimi voznimi lastnostmi, visokim navorom in tehnološkimi posebnostmi, kot so tiha veriga, rekuperacijsko zaviranje in vzvratna predstava. Vse našteto v vožnjo motocikla prinaša več praktičnosti in manj vzdrževanja ter skrbi. Motocikla sta že na pogled dovolj drugačna, da pritegneta pozornost. LED žaromet pri obeh je oblikovan po obraznih potezah snežne sove, kar pomeni, da Can-Am ostaja zvest iskanju oblikovnih navdihov v prebivalcih prostranih kanadskih gozdov. 

Can-Am origin 

Oba motocikla ponujata programsko prilagoditev največje konične moči na 11 ali 35 kW, kar pomeni, da sta vozna tudi z B izpitom in kodo 125 oziroma A1 in A2 kategorijo. Ob navdušita s hipnim navorom in odličnim pospeškom, ki je primerljiv z bencinskimi motocikli prostornine od 600 “kubikov” naprej. 72 Nm navora od 0 do 4600 vrtljajev zagotavlja impresiven odziv motocikla; urbani model pulse do hitrosti 100 km/h pospeši v pičle 3,8 sekunde, terenski origin pa v 4,3 sekunde. Oba motorja sta nas navdušila z okretnostjo, odzivnostjo in nadzorom pogona; kar nekajkrat smo v nevihtnem vremenu prišli na zelo spolzko podlago in zato lahko pohvalimo sistem nadzora zdrsa, zelo dobre ABS zavore ter učinkovit program za vožnjo v dežju. Potem je tu še kakovostna strojna oprema: za prenos moči in navora skrbi neslišna veriga v oljni kopeli, ki zahteva minimalno vzdrževanje. Ta rešitev prihaja iz snežnih sani, olje pa je treba zamenjati le na vsakih 20.000 prevoženih kilometrov. Temeljito so se lotili tudi shranjevanja elektrike, saj je pogonski akumulator zmogljivosti 8,9 kWh tekočinsko hlajen, z elektriko pa ga oskrbuje polnilnik moči 6,6 kW.

Doseg? Za mestne in primestne poti …

Oba motocikla sta zaenkrat še pionirja novega rodu, ki imata ob zelo kakovostni izdelavi in odličnih voznih lastnostih enako težavo, kot so jo imeli prvi električni avtomobili - visoko ceno. Za realnih 100 kilometrov dosega, ki ga mestni promet morda podaljša še za dodatnih 20 km, je treba odšteti od 17 do 19 tisoč evrov - odvisno od opreme in dodatkov. Že res, da sta oba motorja veliko prepričljivejša od večine tistega, kar smo videli na razstavi električnih motociklov v Berlinu, a prav njuna cena utegne biti ovira - večja kot doseg. Kdor si ju lahko privošči, pa bo ta hip zagotovo kupil enega najboljših električnih motociklov na trgu in prvega iz serije novega vala Can-Ama. Pri tem ne gre samo za nakupni prestiž: predvsem model origin ima s svojo terensko zasnovo več poklicnih priložnosti: odlično bi denimo služil nadzorniku v Triglavskem nacionalnem parku ali gozdarju na Pokljuki …

Ključne besede


ElektrikamotocikelNa motorjuCan-Amelektrični motocikel

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Oglasna sporočila