Lahko na servis prinesemo svoje motorno olje?

| Nasveti

Redni servisi avtomobilov so za marsikoga velik strošek za družinski proračun. Filtri, zavorne ploščice, tekočine in še kaj se v avtomobilih pač izrabljajo in porabljajo, zato se iskanje bližnic pri servisiranju ne izplača. A marsikdo se zagotovo sprašuje, če morajo biti res vse postavke na računu tako drage; najbolj očiten dvom zagotovo vzbuja menjava motornega olja. Na uradnih in pooblaščenih servisih je namreč motorno olje praviloma precej dražje od tistega, ki ga lahko kupimo v prosti prodaji. Lahko na redni servis prinesemo svoje – cenejše – olje in zahtevamo, da ga serviser nalije v naš avto? Ali pa je morda z motornim oljem enako kot z zrezki – v gostilni nas zagotovo ne bi prav prijazno gledali, če bi ob naročilu natakarju dali svoj zrezek in zahtevali, da nam ga kuhar popeče …


Tujega nočemo, svoje damo!

Ceno za motorno olje, ki ga rabi naš avto, lahko danes zelo hitro poiščemo – zapeljemo se do prve trgovine z avto deli, v supermarketu, trgovini bencinskega servisa ali kje drugje najdemo ustrezno polico z motornimi olji ali pa pobrskamo po svetovnem spletu. Načelo proste trgovine omogoča konkurenčnost tudi na trgu z mazivi oziroma motornimi olji; ponudniki se za kupce borijo tudi z nižjimi cenami.

A konkurenčnost očitno ne velja pri uradnih oziroma pooblaščenih serviserjih, ki imajo od zastopnikov posameznih avtomobilskih znamk pooblastilo, da servisirajo in vzdržujejo avtomobile njihovih kupcev. Drugače si dejstva, da je liter motornega olja, ki ga izdelovalec priporoča oziroma predpisuje za posamezen avto, pogosto za 100 ali celo več odstotkov dražji od ustreznega olja drugega ponudnika, ne moremo razlagati.

“Uradna” in “neuradna” olja

Kaj se redno dogaja pri servisiranju avtomobilov? Ko svoj avto pripeljemo na redni servis k pooblaščenemu serviserju, nam ob menjavi olja zaračunajo novo olje, ki ga podjetje praviloma nabavlja pri uvozniku avtomobilov ali prek kakšnega drugega kanala. Bistveno je, da olje ustreza natančnim specifikacijam izdelovalca avtomobilov za posamezen motor oziroma različico avtomobila. Izdelovalec – prek uradnih prodajnih kanalov – seveda jamči za kakovost in ustreznost tega olja. A na odprtem in širokem trgu maziv motorna olja ponujajo tudi številni drugi ponudniki; znane in uveljavljene znamke maziv izdelujejo motorna olja po enakih “receptih” in z jamstvom enakih specifikacij kot “hišni” izdelovalci, ki dobavljajo olja uradnim serviserjem. Še več; največkrat gre kar za ista oziroma enaka olja istih izdelovalcev, ki pa jih na prostem trgu olja prodajajo pod svojo blagovno znamko. Tako je na primer olje “Renault” za specifičen Renaultov avto povsem enako kot Elfovo olje enakih specifikacij. Ker Elf jamči za last-nosti in specifikacije, lahko to olje mirne vesti nalijemo v svojega renaulta – saj je enako kot tisto z imenom Renault.

A kaveljc je v ceni: na pooblaščenem servisu nam za enako olje zaračunajo bistveno več. Celo še enkrat več! Lahko ta nepotreben strošek zaobidemo in na redno menjavo olja prinesemo ustrezno olje, ki smo ga sami kupili v trgovini – in zanj odšteli le pol toliko kot zahteva serviser?

Svoje olje? Lahko, ampak …

To vprašanje smo zastavili slovenskim zastopnikom avtomobilskih znamk Renault, Hyundai, Mazda, Ford in Mercedes. Zanimalo nas je, če stranke lahko s seboj prinesejo svoje (ustrezno) olje, kako se ob tem odzovejo serviserji, ali takšno dejanje na kakršenkoli način vpliva na odnos med serviserjem in stranko, ali morda s seboj prinešeno olje poseže v garancijska določila, povprašali pa smo jih tudi, kako pojasnjujejo tako očitne razlike v ceni olja.

Odgovori na naša vprašanja so si podobni. Vsi zastopniki so odgovorili, da svojim strankam dopuščajo možnost, da prinesejo svoje olje, da pa mora to ustrezati vsem zahtevam in tehničnim specifikacijam izdelovalca motorja.

Nekateri uvozniki svojim kupcem vseeno svetujejo “uradno” motorno olje; če stranka vztraja pri svojem, serviserji zahtevajo, da je embalaža originalna in še neodprta, ponekod celo zahtevajo račun – le tako se lahko – po njihovih besedah – prepričajo o ustreznosti olja.

Dokaj stroge zahteve serviserjev lahko razumemo, če vemo, da se na trgu pojavljajo tudi ponaredki motornih olj, ki so pogosto zaviti v enako ali vsaj podobno embalažo. Očitno je takšnih primerov toliko, da se je večina serviserjev že srečala z njimi.

Prav ponaredki so krivi tudi za dodatno varovalko, ki jo pri servisiranju praviloma zahtevajo na pooblaščenih servisih; ob menjavi olja v servisni nalog namreč vpišejo, da je novo olje stranka prinesla sama. Ponekod serviser celo poda svoje strokovno mnenje, ali je prinešeno olje ustrezno, ponekod pa celo vzamejo vzorec olja. Marsikdaj stranka namreč vztraja pri svojem olju, četudi olje ne ustreza zahtevanim specifikacijam. V takšnih primerih serviserji na servisni nalog zapišejo zaznamek, ki jim je v pomoč v primeru, ko gre kaj narobe; če pride do okvare motorja, je prav ta zaznamek lahko razlog za sum, da je krivec za okvaro prav napačno motorno olje. V takšnem primeru se lahko zgodi, da stranka ne bo mogla uveljavljati garancijskih zahtevkov – a šele po temeljitejši analizi okvarjenega motorja. V večini garancijskih pogojev namreč piše, da mora kupec vozilo servisirati in popravljati v skladu s priporočili in standardi izdelovalca avtomobilov. Če motorno olje tem standardom ne ustreza, je to lahko legitimen razlog za prenehanje oziroma neveljavnost garancije. Zagotovo pa tega ni lahko dokazati.

Voznikom torej svetujemo, da so pri nabavi motornega olja previdni in natančni; nabavijo naj olje priznanih in uveljavljenih izdelovalcev, natančno naj se pozanimajo o ustreznih specifikacijah, izognejo pa naj se sumljivim prodajalcem. Tudi izjemno nizke cene so lahko znak za alarm oziroma za prevaro; že hitra primerjava cen olj na svetovnem spletu nam da lahko precej natančno sliko, koliko stane katero olje.

100 ali več odstotkov dražje

A takšna cenovna primerjava nam hitro odkrije tudi dejstvo, da so cene “uradnih” olj pri pooblaščenih serviserjih prenapihnjene. Tako na primer liter olja za renaulta clia z 1,2-litrskim motorjem na Renaultovih servisih stane 10,75 evra, liter nadomestnega Elfovega olja evolution 900 SXR 5W-40 (enakih oziroma ustreznih specifikacij) pa lahko v spletni trgovini kupimo za 5,9 evra.

Podobno je pri Fordu: liter Fordovega uradnega olja za 1.0 ecoboost bencinski motor na servisu stane 18,5 evra, v spletnih trgovinah primerljivo Castrolovo olje magnatec professional E prodajajo za 9,69 evra za liter.

Za Mazdino olje Mazda Original Ultra 5W 30, namenjeno mazdi 3 z 1,5-litrskim bencinskim motorjem, morate na Mazdinem servisu odšteti 19,21 evra (za liter), prek spleta pa olje Mazda Dexelia Ultra 5W 30 dobite za 7,5 evra za liter.

Tudi pri Mercedesu dražje zaračunajo svoje olje; originalno Mercedesovo olje specifikacije 229.1 (na primer za mercedes A 160) pri njih stane 9,9 evra za liter, primerljivo in ustrezno Aralovo olje blue tronic 10W40 lahko kupite za 5,9 evra.

100- in celo večodstotne razlike v cenah med olji na pooblaščenih servisih in tistimi, ki jih lahko sami kupimo drugje, niso torej nič neobičajnega – marsikdaj so lahko celo višje. Na naše vprašanje, kako komentirajo takšne razlike, predstavniki uvoznikov avtomobilskih izdelovalcev niso neposredno odgovorili.

Pri Renaultu pravijo, da “je nakup vseh delov pri mehaniku zagotovo najboljši recept za ljubi mir, saj v primeru težav odpade dokazovanje pri mehaniku. Cena je pogosto sorazmerna s kakovostjo in stopnjo jamstva, da je v sodu tisto, kar piše na njem, kar pa vpliva na življenjsko dobo motorja. Podobno velja za katerikoli vgrajeni nadomestni del v avtu.”

Pri Toyoti so nam odpisali, da je “marsikateri material, ki ga uporablja pooblaščeni servis, mogoče kupiti ceneje, še zlasti kadar gre za standardiziran material (npr., vijaki, matice, tudi motorna olja). Po drugi strani pa lahko proizvajalec nek material ali specifikacijo tudi spremeni, če ugotovi, da je to dobro za delovanje in trajnost produkta. Servisiranje na pooblaščenem servisu zagotavlja, da bo avto vselej optimalno servisiran po najnovejših navodilih proizvajalca, ter da bo pri tem uporabljen ustrezen material s preverjenim poreklom. Vsako odstopanje od tega predstavlja za stranko tveganje.”

Od Forda smo prejeli odgovor, da je “treba zagotoviti primerjavo primerljivega. Olje neustreznih tehničnih specifikacij je lahko cenejše, pusti pa lahko usodne posledice na pogonskem sklopu vozila.”

Pri Mazdi pravijo, da se “cene olj na naših servisih razlikujejo od servisa do servisa. Prav tako lahko servisi cenovno bolj občutljivim strankam ponudijo cenejše olje, ki po specifikacijah in kakovosti še vedno ustreza zahtevam proizvajalca vozila, stranka pa za menjavo olja plača ustrezno nižjo ceno.”
Pri Mercedesu zatrjujejo, da so “olje blagovne znamke Mercedes-Benz cenovno pozicionirali ob bok ostalim oljem v prosti prodaji.”

Kot smo zapisali zgoraj, ko smo primerjali cene originalnih olj z nadomestnimi, njihove trditve ne držijo povsem; motorna olja so pri pooblaščenih serviserjih dokazano dražja. Enako so nam potrdili tudi nekateri bralci, ki so se na nas obrnili s takšnimi težavami.

Skrb za stranko ali za zaslužek?

Kaj torej storiti? Ob rednem servisu požreti doplačilo 20, 30, 50 ali več evrov za olje pri pooblaščenem serviserju ali vztrajati pri svojem olju? Kot so nam odgovorili pri omenjenih zastopnikih, njihovi serviserji vselej zamenjajo olje tudi z oljem, ki ga stranka prinese s seboj, a po izkušnjah naših bralcev marsikateri serviser ob tem prestraši svojo stranko, da ob morebitni motorni okvari utegnejo nastati težave z uveljavljenjem garancijskih zahtevkov. Kako resnične so njihove grožnje, nismo mogli preveriti, a kar tako “neoriginalno” olje seveda tudi ne more biti krivo za okvaro – še zlasti če gre za olje uveljavljenih izdelovalcev in predpisanih specifikacij. To mora pač tehnična služba dokazati, kar tudi za njih pomeni dolgotrajen postopek. Zato velja: če veste, kakšno olje ste kupili, če veste, da je prodajalec zanesljiv in če olje v vseh podrobnostih ustreza predpisanim standardom za vaše vozilo, se nimate kaj bati. Kupili ste pravo olje, pri tem pa tudi nekaj privarčevali.

Na koncu se ne moremo izogniti domnevi oziroma zaključku, da skušajo uradni oziroma pooblaščeni serviserji z menjavo olja svojim strankam nesorazmerno veliko zaslužiti. Njihovih nabavnih cen za olja seveda ne poznamo, a glede na ponudbo na trgu ne verjamemo, da so višje od tržnih. Nenazadnje tudi kot stranke ne vemo vedno, kaj se nahaja v velikih sodih, od koder serviser zajema olje, ki ga toči v naš avto …

Menjava motornega olja pri AMZS: ponudijo sami ali vzamejo drugega

V vseh poslovnih enotah AMZS svojim strankam z veseljem zamenjajo olje, oljne filtre in postorijo še marsikaj drugega na njihovih avtomobilih. Pri tem seveda ne vztrajajo pri točenju svojega olja – tudi AMZS namreč olje kupuje na prostem trgu, zato se trudi, da so cene primerljive s tistimi v trgovinah ali pri tekmecih. Če pa stranka vendarle vztraja pri svojem olju, mu ga z veseljem natočijo, pred tem pa še natančno preverijo, če je olje ustrezne specifikacije – in stranko tudi opozorijo, če je z oljem kaj narobe.

Naj spomnimo bralce, da še do 15. oktobra poteka prodajna akcija, pri kateri članom AMZS, ki v poslovnih enotah AMZS zamenjajo motorno olje, podarijo oljni filter. Hkrati imajo člani AMZS, ki kupijo in zamenjajo vsaj 3 litre olja, še 20-odstotni popust na opravljeno delo.

Ključne besede

NasvetinasvetiServisOljeMotorno olje

Avtorji

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Sorodne novice

Nazaj