Pozor: sneg , led, mraz!

| Nasveti

Zimska vožnja: o obvezni in neobvezni opremi ter kondiciji avtomobila.


 

Zimski meseci so za voznike in avtomobile najtežji meseci v letu. Ne jeseni, ne spomladi in ne poleti razmere za vožnjo niso tako spremenljive in težke kot pozimi; sneg, poledica in nizke temperature povzročajo težave tako avtomobilski tehniki kot voznikom. Kako se pripravimo na zimo, kako vozimo po zasneženi ali poledeneli cesti, kako opremimo avto, da bo pripravljen na zimo? Nasveti.

Zaradi svoje geografske lege ima Slovenija raznoliko in pestro podnebje. Jugozahodna Slovenija je pod vplivom sredozemskega podnebja, osrednja Slovenija ima celinsko podnebje, severni in zahodni kraji so pod vplivom alpskega podnebja. Pozimi to lahko pomeni zelo spremenljive vremenske razmere, ki lahko jasno nebo hitro spremenijo v dež in snežne padavine – tudi v le nekaj urah. Velike količine snega v kratkem času so pri nas pogost pojav, ki močno vpliva na prometne razmere – še vsako leto smo doživeli nekaj dni, ko je promet po Sloveniji zaradi snega zastal.

Če bo tako tudi letos, bomo lahko videli kmalu, a kot vozniki moramo biti pripravljeni na vse. O ustrezni pripravi avtomobila na hladnejše mesece in zimske vozne razmere smo letos že pisali; še vedno imate čas, da se naročite na pregled avtomobila pred zimo, ki je za člane AMZS zastonj. Priporočamo ga vsem voznikom, saj vas bodo strokovnjaki opozorili na pomanjkljivosti pri vašem avtu, ki jih sami lahko hitro spregledate.

Brezhiben avto in dobre zimske pnevmatike na kolesih (katere so to, ste lahko prebrali v oktobrski Motoreviji) pa še ne pomenijo, da pozimi ne morete zaiti v težave. Vožnja po pogosto spolzki in nepredvidljivi podlagi je za vsakega voznika izziv, saj se avto na poledeneli ali sneženi podlagi obnaša povsem drugače kot na suhem asfaltu. Zavorna pot se občutno podaljša, pnevmatike nimajo več čvrstega stika s cesto, avto se na ukaze z volanom odziva precej drugače. Temu moramo prilagoditi naš stil vožnje. V grobem velja: če lahko po suhi podeželski cesti povsem varno peljemo dovoljenih 90 km/h, moramo že na mokri cesti zmanjšati hitrost za 30 odstotkov. Če je cesta zasnežena, moramo našo hitrost prepoloviti, če je na cesti poledica, pa jo moramo zmanjšati za 70 odstotkov, če želimo, da nam naša zavorna pot omogoči varno zaustavitev pred oviro!

Kako voziti po snegu in poledeneli cesti?

1. Prvo pravilo vožnje po snegu in ledu je – zmanjšajte hitrost. Če ste prehitri, ne pomagajo še tako dobre pnevmatike in še tako hiter odzivni čas voznika – ob slabem oprijemu se ob zaviranju ne boste ustavili pred oviro. Fizikalnih zakonov se ne da prelisičiti!

2. Ko se odpeljete na zasneženo cesto, na ravnem in varnem delu ceste z zaviranjem preskusite oprijem vaših pnevmatik. Tako boste dobili občutek za zaviranje in znali boste oceniti dolžino zavorne poti.

3. Daljša zavorna pot zahteva daljšo varnostno razdaljo. Tudi če vozite s prilagojeno hitrostjo, dve sekundi razdalje do spredaj vozečega avtomobila na snegu in ledu ne zadostujeta – razdaljo povečajte. Predvsem pa zbrano opazujte dogajanje pred vami; če je vidljivost slaba, še upočasnite in povečajte varnostno razdaljo!

4. Tudi na suhi cesti z avtom ne smete upravljati pregrobo, na zasneženi cesti pa grobe in prehitre reakcije lahko privedejo do nesreče; zavirajte, zavijajte in pospešujte nežno.

5. Upoštevajte, da imajo lahko težave tudi drugi udeleženci v prometu. Morda avto pred vami nima zimskih pnevmatik, morda na prehodu za pešce drsi, morda cesta ni splužena do roba in morajo pešci hoditi po voznem pasu – opazujte dogajanje, upočasnite in bodite pripravljeni na vse!

6. Pomislite, kje boste vozili. Če zaradi velike količine snega stranske ceste niso dobro splužene, za pot raje izberite glavne ceste. Poslušajte prometna obvestila, poglejte v aplikacijo AMZS, kje so zastoji …

7. Preden se odpeljete, temeljito očistite stekla na vašem avtu, preverite delovanje luči, pred odhodom dotočite tekočino za pranje vetrobranskega stekla – takšno seveda, ki ne bo zmrznila pri nizkih temperaturah.

8. Če vozite z ustrezno hitrostjo, avta ne bi smelo zanašati po cesti. Če vas ovinek ali poledica sredi ovinka vseeno preseneti, se odzovite pravilno: noga s plina, vklop sklopke in zaviranje – ABS zavorni sistem, s katerim so opremljeni praktično vsi avti, omogoča hkratno zavijanje in zaviranje. V enakomernem loku se zapeljite okoli ovire oziroma v smeri ceste, reakcije na volanu naj bodo mehke, glejte v smer, kamor bi radi zapeljali.

Šibki točki avtomobilov pozimi: hladilna tekočina in akumulatorji

Zimske temperature pod lediščem niso prav prijazne do naših avtomobilov. Ob neustrezni hladilni tekočini ta ob zelo nizkih temperaturah lahko zmrzne, s tem pa preneha opravljati svojo funkcijo hlajenja motorja. Pri sodobnih avtomobilskih motorjih s hladilno tekočino skoraj ni več nobenih skrbi, a povsem brez vzdrževanja tudi pri novejših avtomobilih ne gre. Če tega niso naredili na servisu, kakovost in raven oziroma količino hladilne tekočine v hladilnem sistemu preverite sami; lastniki starejših avtomobilov morajo pred zimo natočiti hladilno tekočino za nizke temperature. Izbira je pestra in kakovostno hladilno tekočino danes najdete v vseh specializiranih trgovinah, pa tudi v trgovinah na bencinskih servisih.

Druga zimska težava avtomobilov so akumulatorji, kar potrjuje tudi zimska statistika AMZS pomoči na cesti, kjer sta dve tretjini klicev na pomoč v AMZS klicni center pozimi povezani s težavami pri zagonu motorjev. Pogosto vozniki ne vedo, da imajo v avtih akumulatorje z zmanjšano zmogljivostjo, saj pri toplejših temperaturah nimajo težav z zagonom motorja. Ob prvi temeljitejši zmrzali pa akumulator ne zmore več obrniti zaganjača – njegova učinkovitost namreč pada premo sorazmerno s temperaturo. Akumulator ima pri 0 stopinjah Celzija le 80 odstotkov svoje nazivne zmogljivosti, pri – 20 stopinjah Celzija pa le še 50 odstotkov. Ker je pozimi akumulator dodatno obremenjen – žarometi, gretje zadnjega stekla, gretje kabine –, kaj hitro lahko pride do težav, še zlasti, če se vozimo le na kratkih razdaljah, ko se akumulator ne more dovolj napolniti. Ko je akumulator enkrat izpraznjen, pomaga le še dodatna polnitev s posebno napravo ali pa zagon motorja ob pomoči kablov in drugega avtomobila.

Kako veste, da je akumulator že utrujen? V temi in pri ugasnjenem motorju za nekaj minut prižgite dolge luči, potem pa zaženite motor. Če bodo luči pri prižganem motorju svetile opazno svetleje, je vaš akumulator v slabem stanju in treba ga bo zamenjati. Če boste to naredili pravočasno, vam bo prihranjeno klicanje na pomoč.

Snežne verige: ko tudi najboljše zimske pnevmatike niso dovolj

Snežne verige niso nadomestek zimskih pnevmatik, ampak pomoč vozniku pri vožnji v globokem snegu. Kombinacija letnih pnevmatik in snežnih verig lahko sicer v določenih razmerah pomaga iz globokega snega, a ni nujno: pravilno in čvrsto nameščene snežne verige se namreč bolje oprimejo površine zimske pnevmatike z globljimi kanali in lamelami kot precej bolj gladke površine letne pnevmatike. Snežne verige lahko na ledeni cesti ali na zasneženi ovinkasti cesti izgubijo oprijem površine letnih pnevmatik, kar je seveda lahko zelo nevarno.

Tudi, če imate na kolesih dobre zimske pnevmatike, pozimi verige spadajo v vsak avto, ki je veliko na cesti. Še pred zimsko sezono natančno preučite navodila za uporabo oziroma za natikanje verig. Marsikdo je že padel na tem izpitu, potrgal nove verige ali celo poškodoval svoj avto, ker jih ni znal pravilno namestiti. Ko bo šlo zares, boste natančno vedeli, kaj je treba storiti. Pri tem ni odveč nasvet, da je verige pametno voziti na dostopnem mestu v avtomobilu – in ne na dnu prtljažnika, pod kupom prtljage.

Pri nakupu snežnih verig velja natančno upoštevati dimenzijo pnevmatik, saj le prava dimenzija zagotavlja učinkovit oprijem in preprečuje poškodbe avtomobila.

Delovanje elektronskih voznih pripomočkov, kot so ESC in sistemi za preprečevanje zdrsa pogonskih koles, lahko ovirajo učinkovitost snežnih verig. Pri speljevanju navkreber celo tako, da motor med speljevanjem ugasne. Če avto ponuja to možnost, pri vožnji z verigami ESC in ostale podobne sisteme izklopite.

AMZS voznikom v svojih poslovnih enotah ponuja širok izbor snežnih verig – tako klasičnih jeklenih kot tekstilnih. Tekstilne in jeklene snežne verige lahko kupci naročijo tudi prek spleta oziroma prek spletne strani www.amzs.si s posebnim iskalnikom, kamor vpišete dimenzijo pnevmatik in potem izberete verige, ki so za primerne za vaš avto. Ob naročilu verig izberete tudi poslovno enoto za prevzem verig. Člani AMZS imajo pri nakupu snežnih verig 10 odstotkov popusta.

V ponudbi AMZS so kakovostne snežne verige slovenskega ponudnika Veriga Lesce. Na voljo so modeli:

PRO COMPACT 9 mm in 12 mm – klasične jeklene snežne verige,
STOP&GO CAR 12 mm – jeklene snežne verige z dodatnim zateznim sistemom Stop&Go,
STOP&GO SUV 14 mm – jeklene snežne verige za lahke terence z dodatnim zateznim sistemom Stop&Go,
PROFESSIONAL – jeklene verige za terenska vozila, kombije in avtodome, debelina členkov je 16 mm,
SOCK – tekstilne snežne verige primerne za vozila z aluminijastimi platišči in za vozila z znižanim podvozjem,
SEVEN – jeklene snežne verige, debelina člena je 7 mm.


Večina verig je na zalogi v poslovnih enotah AMZS, a pred nakupom velja preveriti dobavljivost – to lahko naredite s klicem v poslovno enoto AMZS ali pa z oddajo naročila prek spleta.

(Neobvezna) zimska oprema: kaj je pozimi priporočljivo imeti v avtomobilu?
odmrzovalno pršilo za ključavnice
strgalo za led na steklih
metlico za pometanje snega
rokavice, toplo odejo in dodatno jakno
akumulatorske kable za zagon motorja

baterijsko svetilko

Kako je v drugih državah? Zimska oprema v tujini

V Sloveniji je treba imeti z zimsko opremo opremljen avto v času od 15. novembra do 15. marca in v zimskih razmerah. Kako je s tem v tujini? Če pozimi pogosto potujete po cestah sosednjih držav, morate poznati njihove predpise o zimski opremi; če jih ne in nimate ustrezno opremljenega avtomobila, vas to lahko stane zajetno denarno kazen. Kako je z zimsko opremo v sosednjih državah?

Avstrija. V Avstriji ni splošnega predpisa o obvezni uporabi zimske opreme, velja pa, da morajo biti avtomobili opremljeni z zimskimi pnevmatikami (ki imajo najmanj 4 milimetre profila) takrat, ko so na cesti zimske razmere. Pod zimske razmere se šteje, če je na cesti sneg ali led, razglasi pa jih upravljavec ceste. To pravilo velja v času od 1. novembra do 15. marca.

Italija. V Italiji ne velja splošen predpis o zimski opremi, pač pa obvezno uporabo zimske opreme predpišejo posamične province glede na razmere na cestah. Izjema je Južna Tirolska, kjer je obvezna uporaba zimske opreme (zimskih pnevmatik) od 15. novembra do 15. aprila.

Švica. Tudi v Švici ni zakonske obveze uporabe zimskih pnevmatik, lahko pa voznik, ki zaradi neustreznih pnevmatik ostane na cesti in s tem ovira promet, plača zajetno kazen.
Francija. V Franciji uporabo zimskih pnevmatik lahko predpiše upravljavec ceste s posebno oznako ob cestah. V tem primeru morajo biti avtomobili opremljeni z zimskimi pnevmatikami z najmanj 3,5 milimetra profila.

Ključne besede

NasvetinasvetizimaZimazimska opremaZimski nasvetiSnežne verigeZimska vožnja

Avtorji

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Sorodne novice

Nazaj