Kako se znebiti poletne umazanije na avtu?

| Nasveti

O, ti smola!


Na suhih poletnih cestah avtomobili res dlje časa ostanejo čisti. Vsaj na videz. Počitnice v kampu pod borovci ali prelet galebov v trajektnem pristanišču pa na karoseriji lahko pustijo neprijetne in precej trdovratne madeže. Največje križe in težave poletne umazanije na avtu predstavljajo smola, ptičji iztrebki, žuželke in nepravilna uporaba čistil pod žgočim soncem, pravi izkušeni strokovnjak avtomobilske kozmetike Primož Juhart iz podjetja Juvi.

S počitnic v delavnico na poliranje?

Avtomobilska karoserija je tudi v suhih poletnih mesecih izpostavljena številnim umazanijam, ki na laku lahko pustijo posledice. Marsikdo bi utegnil pomisliti, da je ob morju problem zasušena sol, a drevesna smola in ptičji iztrebki so veliko agresivnejša poletna umazanija. Oglasili smo se pri specialistih za avtomobilsko čiščenje in zaščito karoserije v Domžalah. Primož Juhart, strokovnjak iz podjetja Juvi, ki skrbi za skoraj pet tisoč strank, pravi, da bi bila sol težava na dolgi rok, a je ni problem očistiti, sprati. Veliko hitreje pa je treba reagirati, če lakirano površino onesnažijo smola in ptičji iztrebki: “Smola se v precej kratkem času posuši in zaje v površino ter v fizikalno-kemičnem procesu načne oziroma poškoduje lak. Površino laka lahko poškoduje tako močno, da je potrebno ličarsko poliranje. Če so tovrstni madeži na površini dlje časa, so precej opazni in tudi s poliranjem površina ni več taka, kot je bila prej. S poliranjem dejansko le omilimo razlike med odtenki med poškodovano in nepoškodovano površino. Če se smole oziroma ptičjega iztrebka ne odstrani pravočasno, bo tudi po poliranju zagotovo ostal opazen madež,” pravi Juhart.

Pazite kje parkirate: največ smole preti pod smrekami

Čeprav težave s smolo največkrat nastanejo v poletnih mesecih, pa borovci v kampu ali na parkirišču ob plaži nikakor niso edini iglavec, pod katerimi bodo na pločevini ostali madeži. Največ smole med vsemi drevesi izloči navadna smreka. Tega se morajo zavedati predvsem lovci, pa gobarji in tudi planinci ter drugi pohodniki, ki avtomobile parkirajo v zavetju drevesnih krošenj ob gozdnih cestah. Smola torej ne preti zgolj ob morju.

Prva pomoč: jedilno olje

Ker večina ljudi niti v domači garaži nima avtokozmetične škatle, naš sogovornik pravi, da je ob svežem madežu smole učinkovita prva pomoč jedilno olje. Je pa pri tem ključen reakcijski čas, saj bo jedilno olje učinkovito le v precej kratkem času po nastanku smolnega madeža. Ta je odvisen tudi od tega, kako hitro se smola zasuši. Če bo avtomobil cel dan stal v gosti senci borovcev, bo olje razmeroma učinkovito tudi po nekaj urah. Nikakor pa ne smete čakati več kot en dan, pravi Primož Juhart: “Veliko je odvisno od sušnosti, če je ta velika, šteje vsaka ura, ko madež ni odstranjen. Saj veste, smola se na avtomobilski površini lahko res zelo hitro posuši.”
Če olja ni pri roki, Primož svetuje, da se splača sesti v avtomobil in poiskati najbližjo avtopralnico: “Tam je treba najprej poskusiti z vodnim curkom in alkalnim čistilom. Če se smola že zasuši, je treba površino obdelati s topilom, ki je po kemični sestavi primerno za odstranjevanje smole.”

Na videz nedolžen kakec z agresivno vsebino

S ptičjim iztrebkom je lažje, ampak tudi tam ne gre odlašati, opozarja Primož: “Ptičji iztrebek se dobro odstrani z vodo in alkalnim čistilom.”

Ne pozabite, da je ptičji iztrebek po kemični sestavi zaradi kislin in prebavnih sokov še agresivnejši od smole in lahko pride do hitrejšega razjedanja površine, kar bi ob zanemarjanju higiene na daljši čas lahko pripeljalo celo do korozije.

“Lastnik bi v tem primeru moral biti res nemaren, saj prej kot v letu dni kisline zasušenega iztrebka ne bi predrle laka. Avto pa bi moral biti nenehno izpostavljen soncu in dežju,” pove Primož in doda, da je priporočljivo poleti na suhih cestah zaradi raznoraznih nečistoč vsaj na vsake dva ali tri tedne dobro oprati avtomobil. Lak bo dlje časa obdržal svojo kakovost, če bo vzdrževan in na njem sonce ne bo zapeklo raznih organskih materialov.

“Takoj, ko se na avtomobilu nabere večja količina mušic, je pametno oprati avtomobil. Tudi mušice na površini z razkrojem povzročajo madeže in še dodatno nabirajo transportno umazanijo. Podobno je s cvetnim prahom. Priporočam, da se zlasti negaražirane avtomobila v blokovskih naseljih pere pogosteje tudi v poletnih mesecih,” pravi Primož Juhart.

Moč sonca na strani umazanije

Zelo velik vpliv pri uspešnosti boja s trdovratnimi poletnimi madeži ima tudi temperatura oziroma izpostavljenost soncu. Ta je žal na strani umazanije. “Vročina ima zelo velik vpliv. Hitro zasuši madež in višje, ko so temperature, krajši mora biti reakcijski čas. 90 odstotkov ljudi po naših izkušnjah reagira prepozno. Le okoli 10 odstotkov pa je tako natančnih, da jih sredi dopusta tak madež zmoti in ga zato pravočasno očisti brez težav,” opozarja naš strokovnjak.

Avtomobil v senco in čistila le na ohlajeno površino

Poletna umazanija ima torej svojo specifičnost tudi zaradi vročine. Visoke temperature močno vplivajo na fizikalno-kemične procese aktivnih snovi v čistilih. Primož opozarja, da je za vsakršen poseg s čistili najprej treba ohladiti površino avtomobila, sicer lahko pride do poškodb zaradi čistil. Še posebej občutljiva so gumirana tesnila in okrasne krom letvice na vratih, maski, pa plastični deli … V resnici so najpogostejše poškodbe zaradi nepravilne uporabe čistil. Avtopralnice, ki nimajo senčnih površin, morajo obvezno uporabljati manj agresivna čistila z nevtralno ph vrednostjo. “Avtomobil zapeljite v senco in, če je le možno, z vodo ohladite površino, ki jo je treba očistiti. Nikdar se postopki ne delajo na vročih površinah. Na soncu površina karoserije hitro preseže 80 stopinj Celzija. Na tako razgreto površino ne sodi niti prva pomoč z jedilnim oljem. Če ne gre drugače, počakajte in se čiščenja lotite zvečer ali zgodaj zjutraj, ko je avto ohlajen. Če se smola ali druga umazanija vmes zasuši, uporabite topila za smolo, a nikar ne drgnite z “najlonkami” ali grobo stranjo gobice za pomivanje posode. Učinka ni, nastanejo pa lahko še dodatne poškodbe laka,” opozarja Primož. Kot dve najpogostejši napaki, ki jih naredijo lastniki avtomobilov pri domačem pranju, izpostavi uporabo nekakovostnih in neustreznih čistil, detergentov na vroči površini avtomobila. Posledice so lahko precej opazne. Če je nekoč kot osnovno univerzalno čistilo za vse trdovratne madeže veljal bel špirit, pa danes zaradi številnih različnih, novih materialov ni več univerzalnega čistilnega sredstva. Kemija neprestano lovi nove kombinacije. Na polico hišne avtokozmetike zato v poletnih mesecih spadajo čistilo za odstranjevanje mrčesa, varno in nekoliko bolj kakovostno alkalno čistilo (šampon) ter čistilo za platišča. To je osnovni komplet. Zasušeno smolo odstranjujejo temu namenjena učinkovita topila v pršilih, pri katerih je treba natančno prebrati navodila in jih tudi upoštevati. Strošek takega čistila je od 6 do 8 evrov, kar je precej manj od poznejšega stroška poliranja. To je tudi najbolj varen način odstranjevanja smole. Topilo se uporablja tudi, če smola pride na tkanino avtomobilskega sedeža. Kaj pa usnje? “Usnje je zelo občutljivo na kemikalije. Večinoma ga čistimo z vodo in s specialnim čistilom za usnjene površine,” pravi naš sogovornik.

Najbolj trdovratni madeži: barva za talne cestne označbe

Smola, ptičji iztrebki in insekti pa nikakor niso najbolj trdovratni madeži, ki lahko v poletnih mesecih skazijo podobo bleščeče pločevine. Kdor je z avtomobilom zapeljal po sveže asfaltirani površini, bo na obokih blatnikov nedvomno našel sledi katrana. “Katran ni težava, saj se zanj dobijo učinkovita topila,” pove Primož.

Na široko pa se velja izogniti sveži barvi za talne označbe. Nikakor ne zapeljite mimo stožca, ki “straži “ sveže pobarvano sredinsko črto. Kapljice neposušene barve izpod koles bodo na karoseriji hitro postale zelo trd oreh. V tem primeru bosta poliranje in poseg strokovnjaka nuja.

Poletna higiena avtomobila vpliva na varnost

Pomen vzdrževanega in čistega avtomobila vpliva na varno vožnjo. “Dobro očiščene morajo biti predvsem steklene površine in svetlobna telesa,” pravi Primož Juhart.

Ne pozabite, da se skozi mastno in mušic polno vetrobransko steklo predvsem v mraku vidi slabše in, če so zraven še utrujene oči od dolge vožnje, je vse skupaj lahko hitro nevarno. Prav tako je treba poskrbeti za čista vzvratna ogledala, ne pozabimo pa tudi redno čistiti stekel od znotraj.

Ključne besede

NasvetinasvetiČiščenjeUmazanijaJuvi Domžale

Avtorji

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Sorodne novice

Nazaj