Varno na motor

Nasveti

Psiho-fizična priprava voznikov na novo motoristično sezono


Letošnja dolga zima je malce podaljšala zimsko spanje motoristov, a prvi toplejši sončni žarki jih bodo hitro prebudili in po zimskem premoru znova spravili na ceste. O nevarnih prvih spomladanskih motorističnih kilometrih, ko so motorji še neogreti in ceste umazane, smo v Motoreviji pisali že večkrat, tokrat pa več pozornosti namenjamo pripravi “neogretih” motoristov na novo sezono.

Na slovenskih cestah je motorjev in motoristov vsako leto več. A kljub dostopnosti zmogljivih motorjev pri motoristih ni prostora za improvizacijo in nepripravljenost. Promet na cestah je čedalje gostejši in nevarnejši, zato voznik, ki želi uživati v varni vožnji, ne sme ničesar prepustiti na ključju. Obvladati in nadzorovati motorje, ki zmorejo 180 “konjev” ali več, je zahtevna naloga, ki terja veliko napora. To velja tudi za motorje manjših prostornin in moči, pri katerih je vozniški napor sicer nekaj manjši, koncentracija pa mora biti na enako visoki ravni.

Prva vožnja motorja lahko zato hitro povzroči utrujenost, ki je lahko vzrok za nastanek nesreč s poškodbami, invalidnostjo ali celo smrtjo. Poleg (pre)drznosti in neizkušenosti lahko nesreče povzroči prav slaba psiho-fizična pripravljenost voznika.

Rekreativni motociklisti običajno psiho-fizični pripravi posvečajo premalo časa in pozornosti. Ponavadi se podajajo na ceste, dirkališča ali na dolga potovanja z velikimi časovnimi razmiki med eno in drugo vožnjo, motociklizem pa ima, kot vse ostale gibalne aktivnosti oz. športi, svoje specifike in načela, ki jih moramo pri načrtovanju in izvedbi vadbe upoštevati.

Zaradi specifičnih gibov in obremenitev, ki se dogajajo med vožnjo, potrebujeta tako rekreativni kot (pol)profesionalni motorist posebne vaje, ki združujejo kombinacijo več motoričnih sposobnosti.

Dobra bližnjica do varnejšega začetka sezone so nasveti strokovnjaka s področja kineziologije ali gibalne aktivnosti, ki bo znal svetovati, nadzirati in vrednotiti napredek. V vadbeni program za motocikliste bo zato dober vaditelj vključil specifične vaje, ki bodo omogočile razvoj ter ohranjanje vseh motoričnih sposobnosti, predvsem pa tudi čim več situacijskih vaj, ki bodo simulirale gibanja na motociklu in s tem naredile vadbo bolj zanimivo.

Tudi AMZS inštruktor varne vožnje in vodja programov za motoriste v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem Vojko Safran pripravili nekaj nasvetov in koristnih napotkov za varen začetek motoristične sezone.

Vadbeni nasveti za motoriste pred novo sezono

Za izboljšanje psiho-fizičnih sposobnosti motociklistov ter njihovo varnejšo vožnjo smo pripravili celostni program vadbe, ki s kinezio loškega vidika obravnava vse potrebno za varnejšo vožnjo, vključuje pa tudi pomembne napotke drže med vožnjo z ergonomskega vidika, ogrevanja pred vožnjo, preventive in prehrane ter hid racije. V nadaljevanju navajamo le delček teh vaj in nekaj primerov omenjenega programa. Tisti bralci, ki bi jih zanimala resnejša in redna vadba, pa se lahko priključijo organiziranim skupinam ali mi pišejo na elektronski naslov diego.celin7@gmail.com.

Začetek z aerobno vajo

V osnovnem pripravljalnem obdobju dveh mesecev je bistvenega pomena aerobna vadba v kombinaciji z vajami z lastno težo. Najbolj primerna oblika vadbe je kolesarjenje, predvsem zaradi pozitivnega motoričnega transferja med vožnjo. Drža in aktivnost mišic sta namreč zelo podobni vožnji motocikla. V specifičnem pripravljalnem obdobju predlagam vadbo trikrat na teden, ki naj zajema približno 20 do 30 minut poljubne vadbe aerobne vzdržljivosti in 20 do 30 minut vaj za moč z lastno težo (in TRX pripomočkom) v kombinaciji z vajami za sklepno stabilizacijo, ravnotežje in hitrost reakcije. Zadnjih 15 minut naj bo namenjenih raztezanju in sproščanju. Vsem motoristom pa priporočam, da ostanejo telesno aktivni tudi med sezono in da ohranjajo že pridobljene motorične sposobnosti.

Potisk glave proti roki

4 enostavne vaje, ki jih lahko izvajamo kjerkoli in so pomembne za moč vratnih mišic. Glavo potiskamo proti uporu roke. Vsako vajo izvajamo posebej v dveh serijah po 10 potiskov. Vmesni odmor med vsakim potiskom je 15 do 20 sekund.

Vadba na kolesu

Vožnja kolesa z odmikom vrženih žogic
Vaja na sliki prikazuje razvoj hitrosti reakcije v kombinaciji s koordinacijo, ravnotežjem, agilnostjo, močjo in natančnostjo. Spodnja slika prikazuje razvoj moči nog, hrbta, rok in vratu ter ohranjanje občutka za sedenje in premikov na motociklu.

Na motorju v garaži

Odpiranje iz položaja sklece

Med vožnjo so ramena, roke in trup zelo aktivni, zato moramo v program vključiti številne vaje za omenjene dele telesa. Na sliki je prikazana vaja, ki jo lahko izvajamo kjerkoli. Pomembna je za moč in stabilizacijo rok, ramen in trupa. Izvajamo 2 do 3 serije po 12 do 15 ponovitev z vmesnim odmorom 30 do 60 sekund.

Stranski odkloni trupa in krepitev primikalk kolka na motociklu

Kot dopolnilo omenjeni vadbi lahko izvajamo nekaj vaj na stoječem motorju – tudi če je ta v garaži. Pri izvajanju teh vaj mora biti motor na obeh stojalih. Vaje lahko izvajamo v 2 do 3 serijah po 20 so 25 premikov z vmesnim počitkom 30 do 60 sekund.

Diego Celin, dipl. kineziolog

Nazaj