Varno pripenjanje

Nasveti

Vse, kar morate vedeti, o izbiri in uporabi vlečnih naprav.


Predpogoj za varno vleko prikolice - tovorne ali počitniške - je ustrezno nameščena in glede vlečnih zmogljivosti vozila dovolj močna vlečna kljuka. Kako jo izbrati in kje so pasti?

Vlečna naprava oziroma vlečna kljuka na avtomobilu lahko precej poveča praktičnost avtomobila. Ne samo zaradi dodatne prostornine za tovora v prikolici, pač pa tudi ob prevozu koles in tovornih boksov, ki so nameščeni na sami kljuki. Predpogoj za varno vleko ali prevoz dodatnega nosilca pa je seveda ustrezno nameščena in kakovostna vlečna kljuka.

Preverite vlečne zmogljivosti!

Vlečna kljuka mora ustrezati vlečnim zmogljivostim avta - največji dovoljeni teži prikolice in vertikalni obremenitvi kljuke - , ki so navedene v tehnični dokumentaciji in v potrdilu o tehnični skladnosti vozila (homologacijskem kartončku).

Skrita vlečna kljuka. Vertikalno nameščanje. Foto: Bullbars.si

Le dobro in pravilno pripeto je varno

Prikolica z dodatnimi kilogrami poseže v vozno dinamiko vlečnega vozila. Ključno je, da sta avtomobil in prikolica višinsko čim bolj poravnana. Prikolica ne sme biti nagnjena naprej ali nazaj. Za to je pomembna pravilna višina kljuke, ki mora biti po evropskih standardih v najvišji točki med 45 in 47 cm oddaljena od tal. Nepravilen nivo prikolice poslabšuje stabilnost avta in prikolice, povečuje obrabo pnevmatik zaradi mikro zdrsov ter podaljšuje zavorno pot. Prenizka kljuka lahko pri prehodu hitrostnih ovir in klančin, denimo na trajektih, poškoduje nosilce, električno napeljavo in celo povzroči nevarno odpenjanje prikolice. Zato mora vpetje kljuke imeti dodatno sidrišče za pripenjanje sekundarnega varovala - jeklenice ali verige - , ki zadrži prikolico v primeru zdrsa s kljuke. V nekaterih državah, Švici denimo, je to tudi predpisan varnostni ukrep.

Večina naknadno vgrajenih kljuk je hitro snemljivih. V določenih evropskih državah kljuka ne sme biti nameščena za odbijačem, če nanjo ni pripeta prikolica.

Koliko denarja?

Cene kljuke naknadne vgradnje glede na nosilnost segajo od 250 do 550 evrov, tovarniško vgrajenih pa od 500 do 1300 evrov. Naknadna vgradnja zahteva tudi obvezen vpis kljuke v potrdilo o tehnični skladnosti vozila - homologacijo.

Kaj izbrati? Tovarniško ali naknadno vgrajeno kljuko

Že ob nakupu novega avtomobila je treba razmisliti, kako pogosto in predvsem kakšne tovore boste vlekli s svojim avtom. Večina proizvajalcev namreč pri avtomobilih, ki že po zasnovi sodijo med tiste bolj primerne za vleko - predvsem srednji in veliki karavani ter cestni terenci oziroma križanci - ponuja tovarniško vgrajene kljuke. Te so sicer lahko celo enkrat dražje (več kot 500 evrov) od tistih, ki jih ponuja trg naknadne vgradnje. Pa so toliko boljše?
Po obremenitvah ne, saj morajo biti tako kot naknadno vgrajene kljuke tudi tovarniške v skladu s predpisanimi vlečnimi zmogljivostnim vozila, pri katerih je natančno določena vlečna sila in vertikalna obremenitev. Prva pri večini osebnih avtomobilov do velikosti nižjega srednjega razreda ne presega 1,6 tone, druga pa 75 kg. Tovarniško vgrajene vlečne kljuke so največkrat veliko bolj natančno vdelane v vozilo. Ključna prednost tovarniške izvedbe pa je v tem, da kar nekaj izdelovalcev ob naročilu kljuke s seznama dodatne opreme, naročeni avto izdatneje prilagodi vleki z prilagoditvami pogona ter asistenčnimi varnostnimi sistemi. Denimo razširjeno delovanje sistema nadzora stabilnosti ESC, ki bo z aktivnim posegi nadziral še vožnjo prikolice. V paketu s tovarniško kljuko za vleko prikolice tako lahko dobite tudi močnejšo sklopko, zmogljivejši hladilni sistem motorja in večje zavorne kolute. Vse skupaj v tovarni lahko opremijo še prilagodljivimi parkirnimi senzorji, ki se samodejno izklopijo ob nameščeni kljuki, pa z opozorilnim sistemom, ki preprečuje vertikalno preobremenitev naprave in z vzvratno kamero, ki na zaslonu izriše dodatno grafično linijo za lažje pripenjanje prikolice. Poleg tega se pri določeni izdelovalci, ki ponujajo vlečno zmogljive modele, glede na obremenitev pripete prikolice odzove aktivno vzmetenje, ki poskrbi za samodejno izravnavo višine. Ena od zelo pomembnih prednosti je tudi dejstvo, da je že osnovi električna napeljava pripravljena na prikolico. To bodo cenili predvsem lastniki bivalnih prikolic, saj priklop na 13-polni tovarniški vtikač predvideva stalno 12-voltno napeljavo v prikolici, kar pomeni, da bo med vožnjo lahko deloval hladilnik s hrano in pijačo. Če boste veliko potovali z bivalno prikolico ali pogosto vlekli težke tovorne prikolice, vsekakor velja razmisliti o tovarniško vgrajeni kljuki. Tudi nameščanje take kljuke je bolj enostavno, saj so tiste najboljše krmiljene električno. Namesti ali pospravi se samodejno s pritiskom na stikalo v prtljažniku. Ko ni nameščena, se je sploh ne vidi. Velik plus je še dejstvo, da je tovarniška kljuka zelo dobro zaščitena proti kraji. Ob vsem naštetem je doplačilo zelo smiselno, morate pa pri prodajalcu preveriti, kaj v resnici dobite s tovarniško kljuko. Pri tovarniških kljukah je večinoma vgrajen 13-polni električni vtič, kar pomeni, da boste morda potrebovali adapter za priklop 7-polnega vtiča na prikolici.

Pomembna je kakovost vgradnje in pravilna izbira vlečne naprave

Pri naknadni vgradnji je ključno, da je kljuka kakovostno vgrajena. Gašper Kogovšek, eden od konstruktorjev v podjetju Bullbars.si, ki sodi med največje ponudnike vgradnje vlečnih naprav in druge opreme za prevoz tovora ter cevne zaščite karoserij, svetuje previdnost pri izbiri storitve in naprave. Pomembna pa je še zahtevnost uporabnika: “Ključno je tudi, da voznik ve zakaj in kako pogosto bo uporabljal vlečno kljuko: ali bo nosila le kolesa, ali pa bo vlekla lahko oziroma težko prikolico.”
Opozarja, da je zelo pomembna pravilna namestitev kljuke - kot glede na odbijač in višina - kar pomembno vpliva na varnost vožnje. Kogovšek izpostavlja še ustrezno električno napeljavo, ki mora predvsem pri novih avtomobilih s kompleksnejšimi računalniki imeti ustrezno elektronsko zaščito, da ne pride do napak v električni napeljavi avta ali celo do odpovedi krmilnikov oziroma računalnika. Pri napeljavi je treba upoštevati namen prikolice. “7-polni električni priklop je še vedno prva izbira v Sloveniji. Ponuja vse ključne funkcije svetlobnih teles na prikolici razen luči za vzvratno vožnjo. 13-polni priklop omogoča še vzvratno luč, izklop parkirnih senzorjev in stalen tok pri vleki bivalnih prikolic za polnjenje bivalnega akumulatorja med vožnjo,”pojasni Kogovšek.

Kogovšek izpostavlja še korozijsko zaščito in zaščito proti kraji kljuke ali nosilcev na nameščenih na njej. Na fotografiji patentna vlečna kljuka (cink) odporna na korozijo. Foto: Bullbars.si

“Dober patent namestitve je tisti, ki je prilagojen vsakemu modelu posebej in ponuja enostaven postopek nameščanja, a hkrati zasnovan tako, da kljuke ni mogoče iztakniti, ko je na njej denimo nosilec za kolesa,” opozarja strokovnjak, ki pravi, da se patenti med seboj precej razlikujejo. Od kakovosti naknadne vgradnje pa je odvisen tudi estetski videz avta. Danes so na trgu že povsem “skrite” kljuke s ključavnico, ki se hitro in enostavno vertikalno namestijo v nosilec skrit pod odbijačem. Je pa takšna vgradnja tudi dražja

Tehnično napreden sistem za vožnjo prikolice

Tovarniška kljuka novega Volkswagnovega touarega. Vlečna zmogljivost 3,5 tone je podprta z električnim krmiljenje namestitve kljuke. Avto je opremljen še s prilagodljivim zračnim vzmetenjem z nadzorom izravnave višine in sistemom za stabilizacijo prikolice ter aktivnim pomočnikom za preprečevanje prevrnitve. Touareg ima tudi kamero za natančno pripenjanje, pri vzvratni vožnji pa pomaga aktivni asistent za vožnjo prikolice, ki samodejno vrti volan glede na izbrano smer vzvratne vožnje oziroma obračanja ali parkiranja.

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj