Kaj morate vedeti o zimski opremi in zimskih pnevmatikah

Nasveti

12 odgovorov za dober zimski oprijem


Na vprašanje, kdaj se začne zima, je več odgovorov, saj poznamo koledarski in meteorološki začetek zime, za voznike pa je pomemben datum 15. november, ki ga kot začetek zime opredeljuje slovenski zakon o pravilih cestnega prometa in pri avtomobilih zapoveduje uporabo zimske opreme. 12 vprašanj in odgovorov o zimski opremi in pnevmatikah.

Zakaj uporabljati zimske pnevmatike?

Zimske pnevmatike so zasnovane drugače kot letne pnevmatike: imajo drugače zasnovano tekalno površino z lamelami, ki omogočajo dober oprijem na snegu in ledu. Prav tako je drugačna gumena zmes, da je dovolj prožna tudi pri nizkih zimskih temperaturah.

Kako prepoznate zimske pnevmatike?

Slovenski predpisi določajo, da so zimske pnevmatike vse, ki imajo oznako M+S. A prave zimske pnevmatike so tiste, ki imajo poleg oznake M+S tudi znak snežinke s triglavo goro. Ta znak zagotavlja, da pnevmatike izpolnjujejo predpisane zahteve glede oprijema zimskih pnevmatik in imajo vsaj 25 odstotkov boljši oprijem na snegu kot letne pnevmatike.

Kaj določajo slovenski predpisi o zimski opremi vozil?

Zakon o pravilih cestnega prometa določa, da je zimska oprema zahtevana od 15. novembra do 15. marca naslednjega leta, zunaj tega obdobja pa takrat, ko so na cestah zimske vozne razmere.
Zimska oprema je opredeljena kot zimske pnevmatike na vseh kolesih ali pa uporaba letnih pnevmatik in v priboru ustrezno velike snežne verige ali verigam enakovredni pripomočki za pogonska kolesa.

Kako izbrati zimske pnevmatike?

Najbolj zanesljivo oceno o lastnostih zimskih pnevmatik zagotavljajo AMZS testi pnevmatik, saj vse pnevmatike na testu temeljito preskusimo. Rezultati testov so na voljo na naslednji povezavi: AMZS test 31 zimskih pnevmatik v dveh dimenzijah

Kakšna mora biti dimenzija zimskih pnevmatik?

Pnevmatike morajo biti takšne velikosti, kot je vpisana v potrdilu o skladnosti vozila. Običajno je vpisanih več dovoljenih dimenzij.

Naj vas prvi sneg ne preseneti in se po zasneženih cestah ne vozite z letnimi pnevmatikami, ker se takšna vožnja kaj hitro slabo konča. Zavedajte se, da fizikalnih zakonov ni mogoče prelisičiti.

Kako je s hitrostnim razredom zimskih pnevmatik?

Po naših predpisih morajo biti zimske pnevmatike najmanj Q hitrostnega razreda (do 160 km/h), vendar pa mora biti v avtu na vidnem mestu nalepljena nalepka, ki voznika opozarja, da je avto opremljen z zimskimi pnevmatikami nižjega hitrostnega razreda kot je določen v potrdilu o skladnosti vozila.

Kolikšen je minimalna dovoljena globina profila zimskih pnevmatik?

3 milimetre. Če je globina profila manj kot 3 milimetre, se upošteva, da gre za letne pnevmatike.

Na kaj je treba biti pozoren pri uporabi verig?

Pred nakupom verig preberite navodila za uporabo avtomobila, kjer je zapisano, kakšne verige (velikost členov) lahko uporabljate oziroma, če je uporaba snežnih verig za vaš avto sploh mogoča.

Kako je z uporabo nadomestkov za verige oziroma tekstilnih verig?

V Sloveniji za verigam enakovredne pripomočke veljajo izdelki (tekstilne verige,…), katerih enakovrednost odobri homologacijski organ v Republiki Sloveniji. Homologacijski organ v Sloveniji je Javna agencija za varnost prometa. Takšni pripomočki ne veljajo kot verige v drugih državah, zato morajo vsi tisti, ki se pozimi odpravljajo na pot v tujino, to upoštevati in imeti v avtu jeklene verige. Uporaba verig je določena z ustreznim prometnim znakom.

Kaj pomeni velikokrat omenjena formula 4x4x4?

Pomeni priporočilo, da je treba na vseh štirih kolesih avtomobila namestiti zimske pnevmatike, ki naj ne bodo starejše več kot štiri leta in imajo najmanj 4 milimetre globok profil.

Kako je z uporabo celoletnih pnevmatik?

Zasnova celoletnih pnevmatik je kompromis med letnimi in zimskimi pnevmatikami, kar se pozna tudi pri njihovih lastnostih. Zaradi oznake M+S zadostijo predpisom o zimski opremi. Uporabo celoletnih pnevmatik svetujemo tistim, ki prevozijo malo kilometrov in ki se lahko odrečejo vožnji v najbolj zahtevnih zimskih voznih razmerah.

Ali je treba ob namestitvi zimskih pnevmatik nastaviti TPMS - sistem za nadzor tlaka v pnevmatikah v avtomobilu?

To je odvisno od vrste vgrajenega sistema. Pri sistemih, ki delujejo s posrednim merjenjem tlaka, sistema ni treba nastaviti, pri sistemih z neposrednim merjenjem pa je običajno treba sistem na novo nastaviti, še zlasti, če je tlak spremenjen. Običajno to naredijo že v vulkanizerski delavnici, lahko pa to storite tudi sami, seveda pa se morate prej prepričati, da je v pnevmatikah pravilen tlak.

zimske pnevmatike so veliko varnejše - zavorna pot na snegu je še enkrat krajša (pri zaviranju s hitrostjo 50 km/h imajo zimske pnevmatike zavorno pot 31 metrov, letne pa kar 62 metrov).

Zimske pnevmatike - za zimske vozne razmere

V uredništvo Motorevije pogosto dobimo vprašanje, kdaj je treba zamenjati letne pnevmatike z zimskimi (in kdaj zimske z letnimi). Kot pišemo v tem članku, poznamo koledarski in meteorološki začetek zime, k tem dvema - ki sta si običajno precej različna - pa je treba prišteti še “zakonski” začetek zime, ki ga kot 15. november določa zakon o pravilih cestnega prometa. A katerega velja upoštevati?
V strokovnih krogih se je že leta nazaj uveljavilo pravilo “7 stopinj Celzija”, ki svetuje, naj avtomobile obujemo v zimske pnevmatike, ko je zunaj manj kot 7 stopinj Celzija. S tem pravilom so pred dolgimi leti, ko so se zimske pnevmatike šele uveljavljale, skušali strokovnjaki prisiliti voznike, da bi letne pnevmatike z zimskimi zamenjali že pred prvim sneženjem - podobno nalogo imajo zakonska določila o začetku zimske sezone, ki jih uporabljajo v številnih državah.


A 7 stopinj Celzija ni nujno fizikalno pravilno določena meja: pri naših testih pnevmatik se vsakič znova pokaže, da so letne pnevmatike boljše od zimskih na suhem in pri večini meril tudi na mokrem tudi pri temperaturah okoli - ali malce manj - kot 7 stopinj Celzija. Zimske pnevmatike imajo prednost pred letnimi le pri splavanju (akvaplaningu), saj imajo več kanalov in globlji profil, kar zagotavlja boljši odvod vode izpod tekalne površine.

Pri naših partnerskih avtomobilskih klubih so naredili kar nekaj testov, kjer so primerjali lastnosti letnih in zimskih pnevmatik. Pri avstrijskem klubu OAMTC so na primer na posebnem testu spomladi, ko je bila zunanja temperatura 20 stopinj Celzija, ugotovili, da imajo zaradi drugačne gumene zmesi, drugače oblikovanih gumenih blokov in globljega profila zimske pnevmatike daljšo zavorno pot od letnih - njihove meritve pri zaviranju s hitrostjo 100 km/h so izdale razliko 4,6 metra na suhi cesti in 5,9 metra na mokri cesti.

Do še večjih razlik so prišli pri nemškem avtomobilskem klubu ADAC, kjer so primerjali letne in zimske pnevmatike pri temperaturah 13 in 25 stopinj Celzija. Pri zaviranju na mokrem so bile razlike v zavorni poti (pri zaviranju s hitrostjo) med 4 in 6 metrov, pri zaviranju na suhi cesti - in pri višji temperaturi - pa tudi 16 metrov. K tem razlikam je pri vožnji z zimskimi pnevmatikami ob višjih temperaturah treba dodati še večji kotalni upor, večjo porabo goriva in manj natančno vodljivost.

Na snegu, ledu ali v plundri se razmerja seveda obrnejo na glavo: zimske pnevmatike so veliko varnejše - zavorna pot na snegu je še enkrat krajša (pri zaviranju s hitrostjo 50 km/h imajo zimske pnevmatike zavorno pot 31 metrov, letne pa kar 62 metrov).

Kaj pa, če bo 15. november prehitel letošnjo zimo?

Vsekakor svetujemo spoštovanje zakonskih določil, ki so bila sprejeta zato, ker so brez njih številni vozniki (pre)dolgo odlašali z namestitvijo zimskih pnevmatik in jih je prvi sneg presenetil. Seveda obstoja tudi možnost, da predpisom zadostite z verigami v prtljažnem prostoru vašega avta, a naj vas prvi sneg ne preseneti in se po zasneženih cestah ne vozite z letnimi pnevmatikami, ker se takšna vožnja kaj hitro slabo konča. Zavedajte se, da fizikalnih zakonov ni mogoče prelisičiti.

Pnevmatike morajo biti takšne velikosti, kot je vpisana v potrdilu o skladnosti vozila. Običajno je vpisanih več dovoljenih dimenzij.

 

Nazaj