AMZS test sistemov prilagodljivega vzmetenja v sedmih avtomobilih

Naprave, Drugi testi

Cena resničnega udobja?


Pri vse več novih avtomobilih lahko kupci s seznama dodatne opreme izberejo tudi prilagodljivo vzmetenje oziroma podvozje; marsikateri avtomobilski izdelovalec ta tehnični dodatek predstavlja kot sistem, ki zagotavlja več športnosti in boljšo odzivnost, pa tudi sistem, s katerim se izboljša udobje v vožnji. Pa njihove trditve držijo? Odgovor ponuja AMZS test prilagodljivih vzmetenj.

V okviru sodelovanja evropskih avtomobilskih klubov smo pod drobnogled vzeli sedem avtomobilov, pri katerih kupec - za doplačilo - lahko s seznama dodatne opreme izbere prilagodljivo vzmetenje oziroma podvozje. To naj bi po zagotovilih izdelovalcev z izbiro različnih voznih programov vplivalo na vozne lastnosti; teoretično naj bi čvrstejše vzmetenje na primer zmanjšalo gibanje prednjega dela avtomobila pri ostrem zaviranju in s tem omililo vplive prenosa teže oziroma zmanjšalo v kritičnih trenutkih nezaželeno razbremenitev zadnjih koles. Na ta način bi lahko zadnji kolesi zavirali močneje - in skrajšali zavorno pot. Takšno fizikalno dogajanje dobro poznajo vozniki motornih koles, na štirih kolesih pa je to najbolj občutno pri velikih avtomobilih z veliko medosno razdaljo.

Otipljivih prednosti pri pomembnih voznih lastnostih, kakršna sta na primer zaviranje in izogibanje oviri, v primerjavi med običajnim in prilagodljivim vzmetenjem nismo ugotovili.

Minimalne razlike pri voznih lastnostih

A pri natančnih meritvah zavorne poti sedmih avtomobilov - preskusili smo audi Q5, mercedes razred C, mini cooper, VW golf, škodo octavio RS, volva V60 in potniški kombi VW T6 multivan - nismo ugotovili omembe vrednih razlik med običajnimi in prilagodljivimi vzmetenji. Zavorne poti enakih avtomobilov z običajnim in prilagodljivim vzmetenjem so se razlikovale le za nekaj decimetrov, kar smo ponazorili v tabeli.
Minimalne razlike smo ugotovili tudi pri testu izogibanja oviri, pri katerem bi čvrstejše vzmetenje v teoriji lahko prineslo prednost boljše odzivnosti in lažjega obvoza ovire, a tudi tu se je v praksi izkazalo, da dosežene hitrosti v športnem programu vzmetenja niso nič večje kot pri avtih s serijskim, neprilagodljivim vzmetenjem. Občutek čvrstejšega vzmetenja v rokah voznika se je ob prvem ostrem manevru obvoza ovire izkazal za subjektivnega, saj tudi običajno vzmetenje enako učinkovito - in hitro - opravi zahtevan manever.
Športni vozni programi prilagodljivih vzmetenj torej ne prinašajo izmerljivih prednosti pri voznih lastnostih, so pa naši testni vozniki občutili razlike pri natančnosti in odzivnosti vodenja, a tu gre za subjektivne vozne občutke, na katere vplivajo malce večja karoserijska nihanja pri menjavi smeri vožnje. Iz preteklih primerjalnih testov pridobljene izkušnje so pokazale, da na vozne lastnosti bolj kot prilagodljivo podvozje vplivajo različne velikosti platišč in pnevmatik.

Več razlik pri udobju

Vozno udobje, za katerega je v avtomobilih v največji meri zadolžena sposobnost vzmetenja in blaženja, da absorbira cestne neravnine, smo na tokratnem testu izmerili z natančnim merilnim sistemom, ki je beležil karoserijska gibanja pri vožnji čez različne cestne neravnine - kot so daljši cestni valovi, železni pokrovi kanalizacije ali grobo narezana površina ceste. Dobro vzmetenje mora čim bolj učinkovito zgladiti te neravnine in preprečiti, da bi sunki s ceste prodrli v potniško kabino.
Na našem testu smo izmerili te sunke pri avtomobilih s serijskim vzmetenjem, nato pa po istih cestah še z avtomobili s prilagodljivim vzmetenjem. Kaj smo odkrili?

Na našem testu smo izmerili te sunke pri avtomobilih s serijskim vzmetenjem, nato pa po istih cestah še z avtomobili s prilagodljivim vzmetenjem.

Prilagodljivost: da ali ne? Izstopa Audi ...

Od preskušenih avtomobilov le pri enem lahko brez sence dvoma priporočimo nakup prilagodljivega vzmetenja - pri audiju Q5. Čeprav je Q5 že s serijskim vzmetenjem udoben cestni terenec, doplačilno zračno vzmetenje prinese še več voznega udobja. Celo v najbolj športnem programu prilagodljivega vzmetenja njegovo zračno vzmetenje bolje blaži cestne neravnine kot serijsko jekleno vzmetenje. Doplačilo za zračno vzmetenje je sicer občutno, a se splača. Ob večjem udobju prinaša tudi možnost nastavljanje višine avtomobila od tal, kar je koristno pri nalaganju tovora v avto in pri terenski vožnji.

Rezultati  testa sistemov prilagodljivega vzmetenja v sedmih avtomobilih

Foto: test sistem prilagodljivega vzmetenja od blizu (Škoda octavia RS)

Pri nakupu mercedesa razreda C dokup prilagodljivega podvozja odsvetujmo: kombinacija prilagodljivih blažilnikov in jeklenih vzmeti ne prinese nobenih otipljivih prednosti. Le v najbolj udobnem voznem programu je takšno podvozje za odtenek udobnejše od serijskega, ki že tako ali tako zagotavlja visoko raven udobja in dobrih voznih lastnosti. Kupci mercedesa C, ki želijo občutno več udobja, naj si omislijo doplačljivo zračno vzmetenje, ki pa ga nismo imeli priložnosti preskusiti.
Pri športno zasnovanem miniju cooperju S doplačljivo prilagodljivo podvozje le pogojno prinese nekaj več udobja; v udobnem voznem programu mini malce bolje blaži udarce pri vožnji čez ostre cestne neravnine, a prav udoben ta avto ni v nobeni različici. Cena za prilagodljivo vzmetenje je dovolj zmerna, da smo mu dali “pogojno” priporočilo.
Tudi Škodin družinski športnik octavia RS je že v osnovi tako športno čvrsto vzmeten, da dodatno doplačljivo prilagodljivo vzmetenje ne prinese prednosti pri voznih lastnosti. Smo pa izmerili nekaj razlik pri vklopljenem udobnem programu prilagodljivega vzmetenja; bolje blaži ostre robove na cesti in umirja gibanje zadnjega dela avtomobila pri hitri vožnji na avtocesti. Ker je doplačilo za prilagodljivo podvozje dokaj zmerno, ga pogojno priporočamo vsem, ki si želijo več udobja.

Avtomobilsko vzmetenje mora učinkovito rešiti dve različni tehnični zahtevi: vzmeti morajo absorbirati navpične gibe koles, ki nastanejo zaradi neravnin na cesti, blažilniki pa morajo ublažiti gibe vzmetnih nog.


VW golf je med preskušenimi avtomobili edini, ki ja na voljo z dvema različnima zasnovama zadnje preme: golfi s šibkejšimi motorji imajo zadaj poltogo premo, močneje motorizirani golfi pa imajo posamično obešeni zadnji kolesi. S poltogo premo je golf občutno bolj neudoben na slabih cestah od golfa s posamičnimi obesami, pri slednjem pa veliko razliko naredi še doplačljivo prilagodljivo vzmetenje. Slednje - kljub dokaj visokemu doplačilu - priporočamo vsem, ki so veliko na cesti, saj tudi v najbolj športnem programu prinese boljše blaženje in nadzor nad karoserijskimi nihanji.
Pri Volvu so svoj sistem prilagodljivega blaženja poimenovali z oznako “four C”, kot pri večini preskušenih avtomobilov pa prilagodljivo blaženje prinese - razen v najbolj športni nastavitvi - predvsem več voznega udobja. Razlike so občutne še zlasti pri večjih hitrostih, saj je serijsko neprilagodljivo vzmetenje dokaj čvrsto in manj udobno od prilagodljivega. Zaradi zmernega doplačila, ki ne seže prek 2 odstotkov cene avtomobila, zato pri volvu V60 priporočamo nakup sistema prilagodljivega vzmetenja.
Pri Volkswagnovem priljubljenem potovalnem kombiju T6 multivanu smo lahko primerjali le serijsko vzmetenje z doplačljivim športnim, ki pa ne ponuja dodatnih prilagodljivih voznih programov. Športno podvozje v multivanu za zmerno doplačilo sicer rahlo zmanjša udobje blaženja, a zato ponuja občutek natančnejše in bolj varne vodljivosti pri vožnji na ovinkasti cesti. S športnejšim podvozjem multivan stoji tudi za 2 centimetra bližje tlom. Priporočilo: “pogojno”.
Na tokratnem preskusu smo pod drobnogled vzeli tudi cestnega terenca BMW X3, a ker nismo uspeli preskusiti različice s serijskim, neprilagodljivim vzmetenjem, ga nismo vključili v tabelo z rezultati. A preskus različice s prilagodljivim blaženjem, ki ponuja dva vozna programa - udobnega in športnega - je pokazal, da oba programa blaženja zagotavljata več udobja, se pa blaženje v X3 sproti prilagaja razmeram na cesti: pri ostrem pospeševanju, zaviranju in vstopih v ovinke samodejno otrdi. Kljub prilagodljivosti prilagodljivo vzmetenje ne dosega udobja zračnega vzmetenja v audiju Q5, ki je neposredni tekmec BMW X3.

Pri Škodinem družinskem športniku octavii RS smo pa izmerili nekaj razlik pri vklopljenem udobnem programu prilagodljivega vzmetenja; bolje blaži ostre robove na cesti in umirja gibanje zadnjega dela avtomobila pri hitri vožnji na avtocesti. Ker je doplačilo za prilagodljivo podvozje dokaj zmerno, ga pogojno priporočamo vsem, ki si želijo več udobja.

Odločitev v rokah kupca

Naš preskus je pokazal, da je doplačilo za prilagodljivo vzmetenje smiselno, če kupec od avta pričakuje več udobja. Še zlasti samodejno prilagodljiva vzmetenja, ki se sproti odzivajo na razmere na cesti, znajo učinkovito rešiti ciljno nasprotje med udobjem in natančno vodljivostjo.
A otipljivih prednosti pri pomembnih voznih lastnostih, kakršna sta na primer zaviranje in izogibanje oviri, v primerjavi med običajnim in prilagodljivim vzmetenjem nismo ugotovili. Pri nekaterih avtomobilih smo občutili manšje nihanje karoserije in večjo natančnost pri vodenju, a zaradi tega ne moremo voziti nič hitreje ali varneje. Precej večji vpliv na hitrosti v ovinkih ima na primer izbira pnevmatik.
Več razlik med različnimi zasnovami vzmetenj smo izmerili pri voznem udobju, a smo hkrati ugotovili tudi precejšne razlike med posameznimi preskušenimi avtomobili. Zračno vzmetenje audiju Q5 na primer prinese veliko dodatnega udobja, a je treba zanj tudi globoko seči v žep.
Pri cenovno dostopnejših avtomobilih, kakršen je VW golf, ne tako majhno doplačilo za prilagodljivo vzmetenje zahteva tehten razmislek, če se kupcu nakup tega dodatka splača. Večje varnosti ne zagotavlja, vrednost večjega udobja v vožnji pa mora vsak kupec oceniti sam …

Vaše mnenje

Vaše mnenje nam je pomembno.

Bi bili glede na rezultate testa ob nakupu avta še pripravljeni doplačati za prilagodljivo vzmetenje?

Pri nekaterih avtomobilih smo občutili manšje nihanje karoserije in večjo natančnost pri vodenju, a zaradi tega ne moremo voziti nič hitreje ali varneje.


Vzmet in blažilnik

Avtomobilsko vzmetenje mora učinkovito rešiti dve različni tehnični zahtevi: vzmeti morajo absorbirati navpične gibe koles, ki nastanejo zaradi neravnin na cesti, blažilniki pa morajo ublažiti gibe vzmetnih nog. Brez blažilnikov bi avtomobilska karoserija poskakovala gor in dol, brez vzmeti pa bi vsaka cestna neravnina udarila potnike v zadnjico. Le uravnoteženo delovanje obeh elementov avtomobilskega vzmetenja omogoča udobno in varno vožnjo.
Kompromis med čvrstostjo vzmetenja in ustreznim blaženjem gibov vzmetnih nog predstavlja zahteven izziv za avtomobilske inženirje. Eno od rešitev ponuja nastavljivo blaženje, pri katerem voznik lahko izbira, kako temeljito blažilniki blažijo karoserijska nihanja - ob čvrsti nastavitvi avto deluje trše in športneje, ob mehkejši nastavitvi pa udobneje.

Kompromis

Za udobno vožnjo po razgibani vozni podlagi morajo biti vzmeti avtomobila čim mehkejše. A avto s premehkim vzmetenjem ob vsaki spremembi smeri ali pospeševanju ter zaviranju močno zaniha karoserijo, kar vpliva na vodljivost in varnost. Kompromis med čvrstostjo vzmetenja in ustreznim blaženjem gibov vzmetnih nog predstavlja zahteven izziv za avtomobilske inženirje. Eno od rešitev ponuja nastavljivo blaženje, pri katerem voznik lahko izbira, kako temeljito blažilniki blažijo karoserijska nihanja - ob čvrsti nastavitvi avto deluje trše in športneje, ob mehkejši nastavitvi pa udobneje. Še korak naprej predstavljajo samodejno prilagodljiva blaženja, pri katerih elektronika s podatki iz različnih tipal vseskozi prilagaja nastavitev blažilnikov; samodejno prilagodljivo vzmetenje na primer prepoznava voznikov športnejši vozni slog, najsodobnejši sistemi pa podatke pridobivajo tudi iz digitalnih zemljevidov, ki jim povedo, kakšna cesta je pred avtom.

Sposobnost vzmetenja in blaženja, da absorbira cestne neravnine, smo na tokratnem testu izmerili z natančnim merilnim sistemom, ki je beležil karoserijska gibanja pri vožnji čez različne cestne neravnine

 

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Nazaj