AMZS test 18 otroških varnostnih sedežev

Otroški varnostni sedeži

Enotna homologacija, a še vedno razlike!


V jesenskem delu vsakoletnega AMZS testa otroških sedežev - rezultate spomladanskega dela testa tradicionalno objavimo v junijski številki Motorevije - smo pod drobnogled vzeli 18 sedežev, ki so namenjeni otrokom vseh starosti - od dojenčkov do 12 let starih otrok. Prvič doslej smo imeli na preskusu samo sedeže, ki so homologirani po standardu ECE R 129 (i-size) in nobenega sedeža, ki bi bil homologiran po starem standardu R 44 - ki je sicer še vedno veljaven. Od 18 preskušenih sedežev jih je devet dobilo oceno dobro, sedem oceno zadovoljivo, dva pa sta se pri enem od ocenjevalnih meril odrezala tako slabo, da njun nakup odsvetujemo.

Kot smo zapisali že v spomladanskem testu otroških varnostnih sedežev, ponudba sedežev v trgovinah in na spletu še nikoli ni bila večja ali pestrejša, zato se starši vsakič znajdejo pred težko odločitvijo, kateri sedež kupiti za svoje otroke. Dostopnost informacij na svetovnem spletu je namreč dvorezen meč: lahko olajša, a tudi oteži pravilno nakupno odločitev, saj je iz množice informacij vse težje izluščiti verodostojne in pravilne podatke. Zato so še bolj pomembni neodvisni testi otroških sedežev, kakršne AMZS s partnerskimi avtomobilskimi klubi in drugimi organizacijami opravlja že več kot 30 let.

AMZS test otroških sedežev se začne s skrbnim postopkom skritega nakupa sedežev pri različnih prodajalcih širom Evrope, kar je zagotovilo, da preskusimo točno takšne sedeže, kakršni so naprodaj v trgovinah. Nato gredo sedeži v raziskovalni laboratorij, kjer ob pomoči pravih otrok preskusimo njihovo udobje in ergonomijo, pa tudi upravljanje z njimi, namestitev v avto, potek varnostnih pasov, kakovost prevlek in številne druge lastnosti. Sedeže pošljemo tudi v specializirane kemične laboratorije, kjer strokovnjaki v sedežih iščejo škodljive kemične snovi, ki bi bile lahko nevarne za otrokovo zdravje. Na koncu sledijo še preskusni trki, kjer sedeže vpnemo v školjko avtomobila in opravimo več preskusnih trkov - tako čelnih kot bočnih. Preskusne lutke, opremljene s številnimi tipali, natančno izmerijo obremenitve ob trkih. Ko sedež prestane vse teste, dobi ustrezno skupno oceno oziroma priporočilo.

Sedeže pošljemo tudi v specializirane kemične laboratorije, kjer strokovnjaki v sedežih iščejo škodljive kemične snovi, ki bi bile lahko nevarne za otrokovo zdravje.

Devetkrat dobro, sedemkrat zadovoljivo, dvakrat slabo

Kot smo že omenili, je tokrat devet sedežev dobilo oceno dobro, kar je dober rezultat. Tudi rezultat zadovoljivo, ki ga je dobilo sedem sedežev, je pozitiven: velja spomniti bralce, da so merila na naših testih precej strožja od zakonskih predpisov. Sedeža oyster capsule - eden z isofix osnovo, drugi brez nje - izdelovalca Babystyle sta dobila najslabšo skupno oceno slabo, zato odsvetujemo njun nakup. Za slabo oceno je kriva prevelika vsebnost snovi za preprečevanje gorenja TCPP in TDCP, ki presega zakonsko dovoljeno vsebnost teh snovi v otroških igračah. Ker sta sedeža pri merilu škodljivih snovi dobila najslabšo možno oceno, je takšna potem tudi skupna ocena - čeprav sta se sedeža pri ostalih merilih odrezala precej bolje, ampak kaj pomaga dobra varnost, če pa uporaba sedeža vpliva na otrokovo zdravje.

Sedeži za do leto in pol stare otroke

Cybexov sedež aton B i-size smo preskusili z in brez osnove oziroma podstavka, gre pa za cenejšo različico Cybexovega sedeža aton, pri katerem je varnostni pas zdaj tritočkovni, bočna zaščitna elementa pa sta fiksna. Sedež odlikujejo lahkotno upravljanje in dobra zaščita pri trku, različica brez podstavka pa je dosegla malce boljše rezultate pri bočnem trku.

Tudi sedež tulip izdelovalca ABC Design je naprodaj z isofix osnovo ali brez nje oziroma podstavka, kar seveda pomeni različno vpetje v avtomobilski sedež. Pri upravljanju se je slabše odrezal tulip brez podstavka, saj pripenjanje v isofix sidrišči zahteva nekaj moči in natančnosti, kaj hitro pa se lahko zgodi, da sedež ni pravilno pripet.

Sedež oyster capsule izdelovalca Babystyle - ta je bolj znan po izdelavi otroških vozičkov - smo preskusili v obeh različicah (z in brez isofix podstavka). Glede na lanske rezultate, ko je imela lupinica oyster nekaj težav pri čelnem trku, se je letošnja izboljšana različica obnesla precej bolje. Nekaj točk je sedež izgubil pri upravljanju, saj ima nenavadno zasnovano zlaganje nosilnega ročaja. Zaradi že omenjene prevelike vsebnosti sredstev za preprečevanje gorenja sta oba sedeža dobila slabo skupno oceno.

Sedeži za do štiri leta stare otroke

Besafeov sedež iZi modular X1 je namenjen otrokom velikosti od 61 do 105 cm, kar ustreza starosti od enega do štirih let, sestoji pa iz dveh delov - sedežne školjke in isofix osnove. Sedežna školjka je razmeroma lahka. Nekaj težav lahko povzročijo nerodno speljani pasovi za pripenjanje otroka in preohlapna bočna blazinica, sicer pa je sedež dobil dobre ocene.

V Joiejevem sedežu i-spin safe je otrok obrnjen v nasprotno smer vožnje do štirih let. Sedež lahko zasukamo prečno in tako olajšamo namestitev otroka v sedež. Na varnostnih preskusih se je odrezal zelo dobro, je pa sedež precej težak in okoren, saj školjke ni mogoče ločiti od osnove.

Maxi Cosijev sedež mica se je na preskusnih trkih odrezal le povprečno, sedež pa lahko uporabljamo tako, da je obrnjen v smer vožnje kot tudi v nasprotno smer. Upravljanje z njim je enostavno, nekaj točk je izgubil le zaradi precejšnje teže. Sedež bebe confort mica je povsem enak Maxi Cosijevemu - gre za en sedež, ki se prodaja po dvema blagovnima znamkama, zato tudi enake ocene.

Blagovna znamka Nuna spada pod okrilje koncerna Allisson, ki izdeluje tudi sedeže znamke Joie. Nunin sedež prym si zato deli nekaj elementov z Joiejevim sedežem i-spin - tudi sedež prym lahko zasukamo prečno. Lahko ga uporabljamo obrnjenega v smer vožnje ali v nasprotno smer. Obrnjen v smer vožnje se je odrezal slabše pri čelnem trku, izgubil je tudi nekaj točk pri upravljanju. Sedež je precej težak, zaradi prečke za stabilnost ima otrok omejen prostor za noge.

Po nekajletnem premoru smo znova lahko preskusili Recarov sedež - blagovno znamko Recaro je namreč odkupil italijanski koncern Artsana, ki ima v lasti znamko Chicco, zdaj pa nadaljuje izdelavo Recarovih otroških sedežev. Sedež salia je precej podoben sedežu zero.1, ki smo ga preskusili pred tremi leti. V avtu je lahko nameščen tako v smer vožnje kot v nasprotno smer. Sedež ima poseben vložek, ki ga je treba odstraniti, ko otrok preraste velikost dojenčka. Sedež je precej težak.

Recarov drugi sedež na testu - salia elite - ima namesto vložka za dojenčke odstranljivo školjko za dojenčke, v kateri lahko starši prenašajo otroka. Školjka zahteva precej natančnosti in pozornosti pri pripenjanju v sedež - dve roki sta premalo, zato potrebujemo pomoč dodatne roke. Sedežni položaj otroka je preveč pokončen.

Sedeži za od enega do 12 let stare otroke

Trije sedeži na testu - Avovin sperling-fix i-size, Britax Römerjev advansafix i-size in Renoluxov olymp i-size - so primerni za otroke od enega do 12 let starosti oziroma velikosti od 76 do 150 cm. Vsi trije sedeži so v avto pripeti v isofix sidriščih, pri uporabi za manjše otroke pa jih je treba pripeti tudi z zgornjim pritrditvenim trakom (top-tether). Ko so otroci dovolj veliki, da jih pripnemo z avtomobilskim varnostnim pasom - prej so pripeti z v sedež vgrajenim varnostnim pasom -, vsi trije sedeži omogočajo, da v sedež integriran varnostni pas skrijemo pod sedežno prevleko. Pri preskusu brez isofix vpetja se pri čelnem trku pozna masa sedežev, saj so obremenitve prsnega koša večje kot pri v isofix sidrišči vpetih sedežih.

Avova je nov izdelovalec otroških sedežev, ki so ga ustanovili bivši zaposleni pri Britax Römerju. Njihov sedež sperling-fix se ni najbolje odrezal pri čelnem trku. Ko otroka v sedež pripnemo z avtomobilskim varnostnim pasom se le-ta dotika otrokovega vratu.

Britax Römerjev sedež advansafix i-size pri uporabi brez integriranih pasov zahteva vgradnjo posebnega vložka v ramenskem delu, ki zmanjšuje otrokovo obremenitev. Povprečni rezultati pri čelnem trku, boljši pri bočnem trku.

Renoluxov sedež olymp se je pri čelnem trku in pri upravljanju odrezal povprečno, bolje pa pri bočnem trku. Je težji od ostalih dveh sedežev v tej skupini.

Sedeži za od 4 do 12 let stare otroke

Maxi-Cosijev in Bebe Confortov sedež morion je dosegel dobre rezultate pri vseh merilih. Je enostaven za namestitev in uporabo, zaradi precej širokega sedalnega dela pa je primeren tudi za večje otroke.

Na testu tudi ob pomoči pravih otrok preskusimo njihovo udobje in ergonomijo, pa tudi upravljanje z njimi, namestitev v avto, potek varnostnih pasov, kakovost prevlek in številne druge lastnosti.

Gre vsak sedež v vsak avto?

Starši naj se pred nakupom novega otroškega varnostnega sedeža prepričajo, če v svoj avto lahko namestijo izbrani sedež: 

Sedežev s “pol-univerzalno” homologacijo - to so sedeži s homologacijo R 44 in podporno nogo - ne moremo vgraditi v vsak avto, saj je prostor za noge zadaj morda preglobok za dolžino podporne noge sedeža. Takšni sedeži imajo v navodilih seznam avtomobilov, v katere je mogoča namestitev. 
i-size sedeže, homologirane po standardu R 129, lahko namestimo v vsak avto, ki ima oznako i-size - oznaka je ali na sedežih ali v navodilih za uporabo avtomobila. Ti sedeži imajo priložen tudi seznam modelov avtomobilov, ki nimajo oznake i-size, a vanje sedež lahko namestimo.
 isofix sedeže z zgornjim pritrditvenim trakom (top-tether) lahko namestimo le v avtomobile, ki imajo vgrajene posebne pritrditvene točke za te trakove. Starejši avtomobili so lahko brez pritrditvenih točk: šele od leta 2014 je vgradnja teh točk obvezna v vse avtomobile.

Pozor: Nevarne obljube!

 Smart kid belt: varnostni pas namesto otroškega sedeža? 

Pred kratkim se je v nekaterih evropskih spletnih trgovinah in trgovinah z otroško opremo pojavil nov izdelek, ki obljublja nemogoče: poseben varnostni pas za otroke, ki se prodaja pod blagovno znamko Smart Kid Belt, naj bi nadomestil otroški varnostni sedež. A preskusni trk, ki smo ga opravili evropski avtomobilski klubi - med njimi tudi AMZS - in potrošniške organizacije, v katerem smo preskusili omenjen varnostni pas, dokazuje nasprotno: takšen varnostni pas je smrtno nevaren (kliknite na povezavo).

Rezultat trka je zgovoren: kljub podaljšku smart kid belt je ob trku spodnji del avtomobilskega varnostnega pasu zdrsnil navzgor in se močno zarezal v trebuh lutke otroka, kar bi ob pravem trku povzročilo smrtne notranje poškodbe otroka.

 

 

Ključne besede


AMZS testotroški varnostni sedeživarna vožnjaAMZS test otroških sedežev

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

164

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Priljubljenost članka

164

Shrani

Delite s prijatelji