Slovenski avtomobilski trg 2015

| Trg

Kriza je mimo, vsaj če sodimo po prodaji avtomobilov v lanskem letu. Prodanih je bilo namreč 59.450 osebnih avtomobilov, kar je 6208 avtov oziroma 11,66 odstotka več kot predlani. S tem se je prodaja osebnih avtomobilov povečala četrto leto zapored in se spet vrnila na raven leta 2010 ...


 

Povečanje predvsem zaradi cestnih terencev

Povečala se je tudi prodaja lahkih gospodarskih vozil, a ne tako občutno: za 384 vozil oziroma za 5,43 odstotka na 7452 vozil. Skupaj je bilo lani v Sloveniji prodanih 66.902 osebnih avtov in lahkih gospodarskih vozil, kar je za 6592 avtov oziroma 10,93 odstotka več kot v letu 2014.

Takšni so statistični podatki o registriranih novih avtomobilih in gospodarskih vozilih. A tudi v letu 2015 je treba pri presoji podatkov upoštevati začasne oziroma tako imenovane dnevne registracije, ko so avtomobili registrirani, a tudi kmalu odjav-ljeni, ker so kot novi prodani v tujino. Po nekaterih ocena je bilo v lanskem letu že skoraj tretjino vseh novo registriranih avtomobilov prodanih v tujino. Cene avtomobilov so namreč na slovenskem trgu nižje kot na nekaterih drugih trgih držav Evropske unije, to pa omogoča preprodajo avtomobilov. S tem je slika o prodaji avtomobilov na slovenskem trgu res zamegljena, a koristi od tega imajo praktično vsi: slovenski distributerji, ker s tem povečujejo svoj tržni delež, slovenski trgovci z avti, ker s prodajo začasno registriranih avtov nekaj zaslužijo, tuji trgovci, ker tudi zaslužijo in tudi tuji kupci, ki nove avte kupijo ceneje kot stanejo pri pooblaščenih domačih trgovcih. A izvoz novih avtov ni nekaj novega, saj je dejstvo že nekaj let, zato lahko rečemo, je pač sestavni del slovenskega avtomobilskega trga.

Največ je k boljši prodaji osebnih avtomobilov pripomogla zelo dobra prodaja cestnih terencev, saj so lani slovenski kupci pokupili skoraj za tretjino več tovrstnih avtomobilov kot v letu 2014. Večje je bilo povpraševanje tudi po avtih višjega srednjega razreda, kjer je bilo relativno povečanje prodaje še celo večje kot pri cestnih terencih, a so prodajne količine le četrtina prodaje cestnih terencev. Stagnirala je prodaja enoprostornih avtov in avtov visokega razreda, malce večja pa je bila prodaja majhnih in avtov nižjega sred-njega razreda.

Poglejmo, kaj se je lani dogajalo na slovenskem trgu v letu 2015.

Volkswagen zadržal vodilno mesto

Najprej pojasnilo, da smo se pri pregledu statistike oprli na podatke Sekcije avtomobilskih zastopnikov oziroma družbe JATO Dynamics, ki zanjo pripravlja statistične preglede, medtem ko smo v preteklih letih naš pregled temeljili na podatkih družbe Ardi in njene obdelave za družbo Renault. Razlike v podatkih so bile majhne (v celoti nekaj deset avtomobilov), do njih pa je prihajalo zaradi nekoliko različnih metodoloških pristopov.

Volkswagen je v letu 2014 prvič postal vodilni prodajalec na slovenskem trgu. Lani je suvereno zadržal svoj položaj, saj je povečal svojo prodajo na več kot 9000 avtov. Njegov tržni delež je sicer za 0,36 odstotne točke manjši kot v letu 2014, a še vedno drugi največji v zgodovini. Volkswagnov uspeh je temeljil na štirih modelih: zimzelenem golfu, uspešnem polu, izjemno priljubljenem passatu, ki je daleč najbolje prodajan avto višjega srednjega razreda, in na enoprostornem golfu sportsvanu. Tudi v letu 2016 se Volkswagnu ni treba bati, saj je konec lanskega leta začel prodajati novega tourana, spomladi bo prišel na trg še novi cestni terenec tiguan. Kljub vsem težavam, s katerimi se je tudi pri nas soočal Volkswagen zaradi razkritja goljufij pri izpustih v preteklosti, to ni vplivalo na njegov položaj na trgu.

Edini resen tekmec Volkswagnu je bil Renault. Tudi ta je povečal prodajo v absolutnih številkah za 433 avtov, a tudi njegov tržni delež je nekoliko upadel – za 0,84 odstotne točke. Renault je svoj uspeh temeljil na zelo priljubljenem cliu, križancu capturju in ostarelem meganu. V letu 2016 prihaja na trg novi megane, o katerem podrobneje pišemo v nadaljevanju, pa talisman kot nadomestilo za laguno in Renault bo imel spet več možnosti za kosanje s Volkswagnom.

Tudi na tretjem mestu ni spremembe: Škoda je prepričljivo zadržala mesto, ki ga je osvojila predlani. Presegla je mejo 5000 prodanih avtov, njen tržni delež je ostal nad devetimi odstotki, a malce manjši kot leta 2014. Nova fabia, ki je dobila tudi naslov Slovenski avto leta 2015, je povsem upravičila pričakovanja in je prepričala številne kupce. Octavia je nekakšna zvezda stalnica. K ugledu Škode je svoje dodal novi superb, medtem ko se je predlanska uspešnica rapid nekoliko upehala.

Opel je ostal na četrtem mestu, a leto 2015 je bila zgodba o uspehu. Ne samo, da je povečal prodajo za 501 avto, temveč je tudi – za razliko od prvih treh znamk – povečal svoj tržni delež. Vodilni model je bila nova corsa, konec leta se ji je pridružila še nova astra, cestni terenec mokka je zelo priljubljen, tudi insignia je trdno držala drugo mesto v višjem srednjem razredu. Morda je k uspehu Opla delno pripomogel umik Chevroleta s slovenskega trga, saj so si nekateri modeli kar močno hodili v zelje.

Prvi premik se je zgodil na petem mestu, kamor se je z osmega povzpel Ford. Številni novi modeli so bili ugodno sprejeti – nekateri bi bili še bolje, če ne bi bilo težav z dobavami avtomobilov. Prav tako so na ugoden odmev naleteli nekateri prenovljeni modeli, kar je – seveda tudi ob upoštevanju izvoza – pripomoglo k za več kot tisoč več prodanim avtom in porastu tržnega deleža za skoraj odstotno točko in pol.

Po lestvici sta zdrsnili francoski znamki Peugeot – za mesto – in Citroen – za tri mesta. Oba sta prodala manj avtov kot v letu 2014, padla sta tudi njuna tržna deleža. Sredi leta so pri obeh znamkah zatrdili, da so se prenehali ukvarjati z izvozom novih avtomobilov, kar je povzročilo zdrs po lestvici. K temu je nedvomno pripomoglo tudi dogajanje okrog spremembe lastništva obeh slovenskih distributerjev, saj jih je matični koncern PSA konec leta prodal švicarski družbi Emil Frey, a se je o nameravani prodaji govorilo že kar lep čas pred uradno prodajo. Peugeot je dobro prodajal prenovljeni 208, pa tudi križanca 2008, pri Citroenu se je najbolje prodajala potniška različica berlinga.

Z devetega na sedmo mesto se je povzpel Nissan, pri katerem je šlo več kot polovico prodaje na račun jukea, ki pa je očitno kar uspešno našel pot do tujih kupcev. Druga uspešnica je bil qashqai.

Takoj za njim je sestrska koncernska znamka Dacia, kjer je zgodba zelo podobna z dusterjem in sanderom kot pri Nissanu z jukeom in qashaqijem.

Deseterico zaokrožuje Hyundai, ki je iz nje izrinil Fiata. Korejska znamka je tudi povečala tako število prodanih avtomobilov kot tržni delež, pa čeprav ni imela nobenega izstopajočega modela. Uspešnega terenca ix35 je zelo dostojno zamenjal tucson, svoje so dodali i20, ix20 in i30.

Tudi lani je bil Hyundai pred sestrsko znamko Kia, a tudi zanjo velja, da je povečala število prodanih avto in tržni delež, pa čeprav še ni začela prodajati novega sportagea, pač pa je svoj uspeh gradila na dobri prodaji modela cee’d.

Fiat je zdrsnil na 12. mesto, a prodaja več kot 2000 avtov je še vedno lep uspeh glede na prodajno paleto, ki temelji na majhnih avtih: 500 v vseh različicah (L, living, X), pandi, puntu. Letos se jim bo pridružil še novi tipo, s katerim bo imel Fiat spet predstavnika v nižjem srednjem razredu.

Seat je obdržal 13. mesto, njegov tržni delež pa se je povzpel prek treh odstotkov.

Prvo mesto med prestižnimi znamkami je obdržal BMW pred Audijem in Mercedesom. Vse tri znamke so povečale prodajo tako v številu prodanih avtov kot v tržnem deležu. Mercedes je prodal več kot tisoč avtov – najbolj zaželen je bil razred B, Audi je dobro prodajal A6 in terenske avte, BMW-jeva uspešnica je bila tudi lani serija 5.

Toyota se je na račun prenov-ljenih modelov (auris, avensis) uvrstila na 15. mesto z malenkost večjim tržnim deležem kot predlani.

Velik skok je naredila Mazda, saj je prodajo v absolutnih številkah povečala skoraj za tretjino, s prodajo blizu štirimestni številki se je njen tržni delež po dolgem času povzpel krepko nad odstotek, celo nad odstotek in pol.

Tudi Suzuki je lani spisal podobno zgodbo o uspehu z za skoraj tretjino večjo prodajo in več kot odstotkom trga na račun SX-4 in nove vitare.

Uspešna je bila še ena japonska znamka: Mitsubishi, ki pa je prvi, ki ima manj kot odstotek trga in je prehitel tudi Hondo, ki ji lani ni šlo prav dobro, saj se ji je prodaja kar precej zmanjšala. Morda bo drugače s prihodom novega jazza.

Jeep se je prvič uvrstil med prvih 25 znamk na lestvici, za njim pa so tako kot predlani na enakih mestih Volvo, Alfa Romeo in Mini.

Vse ostale znamke so prodale le 346 avtov, kar je dobrega pol odstotka trga.

Clio prepričljivo v vodstvu

Na lestvici najbolje prodajanih modelov je tudi lani kraljeval renault clio. Njegova prodaja lani se je še povečala v primerjavi z letom 2014. Tudi na naslednjih treh mestih so isti modeli kot predlani: VW golf in polo, pa škoda octavia. Za njimi pa so trije modeli, ki jih predlani ni bilo na lestvici najbolje prodajanih modelov: škoda fabia, nissan juke in VW passat. Novinci med dvajseterico so še VW golf sportsvan, ford focus in nissan qahsqai. Iz dvajseterice so izpadli hyundai i30, renault scenic, seat leon, fiat 500, fiat panda, peugeot 308.

Prevladujoč položaj koncerna Volkswagen

Slovenski trg v največjem obsegu obvladuje koncern Volkswagen s svojimi znamkami Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Porsche, ki je prodal 17.904 avtomobile, kar pomeni 30,12 odstotka trga, kar je malenkost manj kot predlani. Zveza Renault – Nissan, v kateri je poleg teh dveh znamk še Dacia, je prodala 14.044 avtomobilov in imela 23,62 odstotkov trga, kar je tudi manj kot predlani. Koncern PSA z znamkama Peugeot in Citroen je ostal na tretjem mestu, čeprav je prodal manj avtomobilov kot leta 2014, trž-ni delež pa se je znižal na 9,37 odstotka, kar pomeni zmanjšanje za 2,6 odstotne točke. Na četrtem mestu je koncern Hyundai – Kia prehitel General motors, saj je le-ta ostal brez znamke Chevrolet. Koncern Hyundai je prodal 4394 avtov, kar pomeni 7,39 odstotka trga, Opel, ki sodi v koncern General motors, je prodal 37 avtov manj kot obe korejski znamki.

Električnih avtov še zelo malo

Prodaja električnih avtov se skokovito povečuje – povečanje v primerjavi z letom 2014 je 348 odstotno. A ta številka je zelo varljiva, kajti lani je bilo namreč prodanih 115 električnih avtov, predlani le 33. Povedano drugače: električni avti so imeli lani na slovenskem trgu le 0,19 odstotni tržni delež. Vodilno mesto med prodanimi električnimi avti ima renault zoe z 41 avti, sledi BMW i3 (vključene tudi različice s podaljševalnikom dosega) z 28 avti, nissanov leafov je bilo prodanih 15.

Večja prodaja gospodarskih vozil

Povečala se je tudi prodaja gos-podarskih vozil za 5,43 odstotka na 7452 vozil. To je vsekakor dober znak.

Na vrhu lestvice najbolje prodajanih znamk je prišlo do spremembe, saj je predlani vodilni Peugeot zdrsnil kar na peto mesto. Tudi pri lahkih gospodarskih vozili so se pri Peugeotu odločili, da ne bodo prodajali vozil v tujino, posledica je velik padec na lestvici. Vodilno mesto je prevzel Renault pred Volkswagnom, ki sta edina dosegla štirimestno prodajno številko. Tretji Citroen in četrti Fiat loči le 5 prodanih vozil, zelo blizu sta jima Peugeot in Ford, ki je lani močno povečal prodajo.

Na lestvici najbolje prodajanih modelov je vodilni renault master pred VW transporterjem.

Kako bo v letu 2016?

Gospodarska rast in s tem povezan dvig prejemkov naj bi v letu 2016 zagotovil tudi večjo porabo, s tem pa tudi večje nakupe avtomobilov. Za koliko je težko napovedati, skupna slika pa bo tako ali tako močno odvisna od izvoza novih avtomobilov.

(Vir podatkov: Sekcija avtomobilskih zastopnikov pri TZS, obdelava JATO Dynamics)

Ključne besede

Avtomobilski trgPregledAnaliza

Avtorji

France Kmetič

France Kmetič

Sorodne novice

Nazaj