Test: Nissan leaf tekna 40 kW

Test

Brez izgovorov ... Je električni leaf že dovolj vsestransko uporaben, da prevzame vlogo prvega oziroma edinega avta v družini?


Nissan leaf je prodajno najbolj uspešen velikoserijski električni avtomobil. Je že dovolj vsestransko uporaben, da prevzame vlogo prvega oziroma edinega avta v družini? Test.

oblika in prostornost 4/5 zvezdic
zmogljivost in poraba 5/5 zvezdic
vozne lastnosti in udobje 4/5 zvezdic
varnost in oprema 3/5 zvezdic
vrednost glede na ceno 3/5 zvezdic

Lep? No, ja ... Opazen? Da. Uporabno prostoren? Vsekakor. 

Na prvi pogled se zdi leaf povsem običajen avto, a je oblikovno ravno toliko drugačen, da ga ljudje opazijo. Še bolj kot s podobo prepriča s prostorno notranjostjo; kljub dejstvu, da s seboj vozi kar 310 kg težko energijsko shrambo zmogljivosti 40 kWh, se lahko pohvali s prostorno kabino in velikim prtljažnikom. Sedežni položaj je zaradi dvojnega dna nekoliko višji in je bližje križancem, vstopanje je udobno in prostora za kolena na zadnji klopi je dovolj. Prtljažnik je velik, globok in lahko dostopen. S 425 litri - 15 jih v testnem leafu vzela avdio oprema Bose - je večji kot v 5-vratnem golfu, astri, focusu … To je prvi odgovor na vprašanje, ali je električni leaf lahko družinski avto.

Merilniki oziroma armaturna plošča bi lahko bili malce bolj futuristično drzni. Pohvalo si zasluži učinkovita klimatska naprava z varčno toplotno črpalko.

Na cesti leaf ne razočara. Vožnja je zelo udobna. V kabini vlada spokojnost, saj imaš zaradi izjemno malo tresljajev in skoraj nič hrupa z malce domišljije občutek, da se pelješ v sodobnem vlaku. Težišče je nizko in lega na cesti dobra. Podvozje je nastavljeno na udobje, a dovolj uravnoteženo, da se zna leaf pogumno pognati skozi ovinke.

Pri Nissanu trdijo, da se v tem trenutku v Evropi na vsakih 10 minut proda en leaf. Kot zanimivost velja omeniti, da je na Norveškem - deželi nafte in plina ter ljubiteljev narave - leaf najbolje prodajan avtomobil letošnjega leta. Seveda je ob tem podatku potrebno poudariti, da je na Norveškem elektromobilnost imela veliko vzgona na krilih davčnih spodbud in ostalih ugodnosti v vsakdnajem prometu (brezplačno parkiranje, uporaba voznih površin rezerviranih za EV vozila ...). V letu dni, odkar je na ceste stare celine zapeljal leaf 2. generacije, pa so evropski kupci kupili že 26.000 teh električnih avtomobilov.

Plin in zavora (elektro) si delita pedal ...

Ker je vseh 320 električnih Nm navora na voljo od štarta naprej, utegne ekolog s svojim potiskom presenetiti tudi kakšnega fosilnega sprinterja. Pospešuje odločno in zvezno, do stotice pa rabi manj kot 8 sekund. Leafova vozniška posebnost je sistem e-pedal. Gre za elektrodinamično zavoro z različnimi stopnjami rekuperacije energije na pedalu za plin. Ta glede na vozniški slog - kako voznik popušča pritisk na stopalko - določa rekuperacijsko stopnjo (do 30 kW moči) oziroma silo pojemka (do 0,2 g). E-pedal omogoča tudi zaviranje do polne zaustavitev. Z malce vaje in predvidevanja je možno predvsem po mestu večino kilometrov prevoziti brez uporabe klasične zavore in hitrost vožnje nadzirati le z eno stopalko. Je pa e-pedal s stikalom mogoče izključiti. Leaf sicer zna vozniku pri vožnji precej pomagati tudi s prepričljivo delujočimi varnostnimi sistemi. Sicer ima podoben sistem tudi Teslin model S, pri večini električnih avtomobilih pa odmik noge s padalke za plin pomeni rekuperacijo z določenim pojemkom.
Kaj pa doseg oziroma učinkovitost? Pri kombinirani vožnji z običajnimi relacijskimi in avtocestnimi hitrostmi smo na več vožnjah s polnimi akumulatorji prevozili med 230 in 260 kilometri.

To je drugi odgovor glede družinske uporabnosti. Prepričani smo, da bi povprečna slovenska družina leafa lahko polnila le vsak drug ali tretji dan. Dejstvo pa je, da leaf doma potrebuje dostopno vtičnico, sicer bo prilagajanja preveč in uporabniška izkušnja ne bo prava. Zmogljiv sklop akumulatorjev je prednost, a tudi izziv. Povsem izpraznjen akumulator pomeni, da bo priključen na domačo vtičnico avto stal skoraj 24 ur.

Investicija? Ob 7.500 evrih subvencije in poceni kreditu Eko sklada (do 10 let) je leaf dostopen električni avto in za ta denar ponuja veliko tehnike, udobja in zgodbo o čistejši prihodnosti.

Električni avto še vedno zahteva določene prilagoditve in predvsem spremembo v razmišljanju o osebni mobilnosti.

 

Doseg v Sloveniji ni nikakršna težava

Pri vožnji po mestu pri nižjih hitrosti se je doseg celo približal 300 kilometrom. Na relaciji Ljubljana - Novo mesto - Črnomelj smo denimo zabeležili povprečno porabo 16,2 kWh na 100 km in se pred domačo vtičnico pripeljali še z 48 odstotki baterije v energiji. Pri kombinirani vožnji na daljše relacije in po mestu smo ob precej toplem vremenu z enim polnjenjem prevozili med 230 in 260 km. S tem se leaf precej približa obljubljenemu tovarniškemu dosegu kombinirane vožnje, izmerjenemu po novem WLTP meritvenem ciklu. Poraba energije se giblje od 15,2 do 16,5 kWh na 100 km. Nedavno smo z Renaultovim zoeom na elektriko brez težav z prevozili razdaljo iz Goričkega v Piran. Leaf na 100 km porabi okoli 2 kWh manj elektrike kot ZOE. Upali bi si trditi, da bil leaf to razdaljo ob vklopljenem eko programu in varčni vožnji zmogel brez postanka na polnilnici.
Polnilna vtikača se nahajata spredaj. Polnilna kabla sta dolga 6 metrov in z zajetnima vtičnicama vzameta nekaj prostora v prtljažniku. Res ne gre drugače? Denimo navitje ob polnilnem mestu, da bi kabel potegnil ven kot pri električnem sesalniku.

Pod črto ...

Leaf dokazuje, da je električna mobilnost prešla točko izgovorov o dosegu in dvomov v vsakdanjo uporabnost. Kdor ima doma na voljo vtičnico, se lahko vozi neobremenjeno, udobno in poceni.

Všeč nam je +

prostorna kabina in prtljažnik, mirna vožnja brez tresljajev in hrupa, odzivnost pogona, doseg in ugodna poraba, sistem e-pedal - pospeševanje in zaviranje

Ni nam všeč -

le delni toplotni nadzor baterije, čas polnjenja na domači vtičnici, zmogljivost vgrajenega polnilnika

Nissanovi inženirji trdijo, da zaradi sistema e-pedal, ki z različnimi stopnjami rekupercije elektrodinamične zavore zavira s silo pojemka do 0,2 G, voznikom ni več treba neprestano premikati stopala s pedala plina na zavorni pedal za zaviranje ali zaustavitev vozila. Obljubljajo manj utrujenosti in stresa za volanom ter za 90 odstotkov manj uporabe klasičnih zavor. Nam je bil e-pedal všeč in smo se ga hitro navadili.

Tehnični podatki

Motor in prenos moči: električni, sinhronski, največja moč: 110 kW (150  KM), največji navor: 320  Nm. Pogon na prednji kolesi, samodejni brezstopenjski menjalnik (reduktorski).
Mere in masa: dolžina: 449  cm, širina: 178,8  cm, višina: 154  cm, medosna razdalja: 270  cm, masa praznega vozila: 1640 kg, dovoljena skupna masa: 1995 kg, prtljažnik: 420 – 1176  l, akumulatorski sklop: 24 litij-ionski modulov (192 celic) z zmogljivostjo 40 kWh, 350 V
Zmogljivosti in poraba: največja hitrost: 144  km/h, pospešek od 0 do 100 km/h: 7,9 s, doseg mesto/kombinirano (WLTP): 389 km/270 km povprečna poraba: 14,8 kW/h, izpust CO2: 0  g/km, poraba na testu: 16,1 kWh/100 km.
Cena: Renault Nissan Slovenija: 39.920 EUR

 

Izboljšan 7-palčni barvni zaslon (TFT) poleg navigacije in žive slike s kamere natačno prikazuje tudi energijske podatke: porabnike in možnosti prihrankov.

Tovarniške obljube glede dosega in časov oskrbe z energijo

415 km - po WLTP, mestna vožnja
270 km - po WLTP, kombinirana vožnja
378 km - po NEDC

Električni avto se najhitreje napolni med 20 in 80 odstotki zmogljivosti akumulatorskega sklopa. To območje je tudi vidika življenske dobe sklopa akumulatorjev oziroma ohranjanja zmogljivosti kapacitete najbolj optimalno za oskrbo z energijo. Do prihoda novih tehnologij je nepisano pravilo, da hitro polnjenje ni najboljše, a le malo je izdelovalcev, ki taka priporočila kupcem povedo naglas.

21 ur - 10 A, domače omrežje
7,5 ur - z novim 7 kW polnilcem
40-60 minut - hitra polnilnica (DC 50 kW) do 80 odstotkov stanja energije

Čas polnjenja je odvisen od temperature okolja in stanja akumulatorske baterije ob začetku polnjenja, vrste in stanja hitre polnilnice. 

Leaf ima Nissanov varnostni ščit - voznikov pripomoček propilot. Gre za kombinacijo aktivnega radarskega tempomata in nadzora smeri. Sistem je precej natančen, zelo zanesljiv pri aktivnem nadzoru varnostne razdalje, a zelo previden pri popravkih smeri, saj voznika prej kot v desetih sekundah pozove naj prime volan. V kombinaciji z eko voznim programom je pospeševanje do nastavljene hitrosti (pri prehitevanju) precej precej nežno, kar ostalim voznikom hitro načne potrpljenje.

Veliko energije je prednost, a tudi izziv

Zmogljiv akumulatorski sklop je prednost, a tudi izziv. Povsem izpraznjen akumulator pomeni, da bo avto na ob domači vtičnici stal skoraj 24 ur. A da bi povsem izpraznili energijsko zalogo, se v praksi pri vsakdanjih vožnjah ne zgodi prav pogosto. Mi smo to naredili namenoma, saj v dveh tednih vožnje ob 8- do 10-urnih nočnih polnjenjih na domači vtičnici nikoli nismo dneva končali z manj kot 35 odstotki razpoložljive energije. Polnjenje ni najbolj prepričljiva postavka tega nissana. 6,6 kW močan vgrajen polnilec na javnih polnilnicah v približno treh urah povrne energijo za dobrih 100 km vožnje. Za potovanje ima leaf zato še “chademo” priključek za hitro polnjenje (50 kW). Približno 50 minut smo rabili za dobrih 80 odstotkov. Akumulatorski sklop tudi v drugi generaciji leafa še vedno nima naprednega termičnega nadzora baterije, ki bi z ogrevanjem ali ohlajanjem skrbel za optimalno delavno temperaturo. To seveda vpliva na življenjsko dobo in zmogljivost akumulatorskega sklopa. Avto ima natančen in dosleden nadzor temperature baterije, ki pregretje prepreči tako, da zmanjša polnilno moč. Zgodi se, da na hitri polnilnici ob pretoplem akumulatorju ne boste polnili s 50 kW moči, kar pa podaljša čas za oskrbo z energijo. Za daljša potovanja si je zato treba vzeti čas in načrtovanje ali pa najeti dizelskega ultramaratonca. Dejstvo pa je, da leaf doma potrebuje dostopno vtičnico, sicer bo prilagajanja preveč in uporabniška izkušnja ne bo prava. Pri vseh individualnih hišah v Sloveniji, ki imajo ustrezne priključne moči, pa je v resnici leafu na razpolago več milijonov električnih vtičnic.

Ena od ključnih prednosti novega leafa je dejstvo, da je bil v že osnovi zasnovan kot električni avtomobil in ne kot električna pogonska nadgradnja karoserije obstoječega. Tudi zato ob dejstvu, da s seboj vozi kar 310 kg težak akumulatorski sklop zmogljivosti 40 kWh, kij e sestavljen iz 24 modulov s 192 litij-ionskimi celicami, ponuja prostorno kabino in velik prtljažnik. Peti potnik na zadnjem sredinskem sedežu bo sedel precej dobro, saj po vzdolžni osi ni visokega grebena.

Električni avto ima svojo ekonomijo: gre za naložbo v okoljsko prihodnost

Pri Nissanu so se ob predstavitvi druge generacije svojega električnega avta pohvalili, da v Evropi na vsakih 10 minut prodajo enega leafa. Nissan je od leta 2010 pa do danes po vsem svetu prodal več kot 300.000 leafov, kar pomeni, da je to prodajno najbolj uspešen velikoserijski električni avto na svetu. Leaf se je šele v svoji drugi generaciji uradno pripeljal na slovenske ceste. Morda je še bolje tako, ker je danes predsodkov glede električne mobilnost manj. Ljudje bolje razumemo bit električnega avtomobila. Novi leaf pa je v resnici tudi precej drugačen avto od tistega, ki je leta 2010 razmeroma uspešno zaoral Nissanovo električno ledino.

V javnosti je precej različnih mnenj glede smotrnosti nakupa in uporabe električnega avtomobila za osebno mobilnost. Zadnja položnica mesečnega računa za električno energijo naše 4-članske družino je za 31 avgustovskih dni znašala 42,36 evra, porabili pa smo 255 kWh energije. Za enako vsoto denarja bi torej iz domače vtičnice vsaj 6,3x napolnil akumulatorje testnega leafa. Ob dosegu 260 km, kolikor smo v povprečju naredili s polno napolnjeno akumulatrsko shrambo, je to dovolj za 1638 prevoženih kilometrov. Cena energije družinske električne mobilnosti na prevoženi kilometer v primerjavi z našo mesečno porabo elektrike v hiši znaša 2,5 centa. Če bi vsak mesec z leafom porabili prej navedeno vsoto energije, bi na leto prevozili 19.656 km in ob tem za elektriko porabili 508,32 evra na leto. To je le eden od okvirnih izračunov, ki da misliti koliko se dejansko vozimo in koliko nas to stane. Ob tem ne gre pozabiti, da se v v omrežju javnih polnilnic pri nas še marsikje dobi elektriko tudi zastonj - v trgovskih centrih, turističnih objektih, restavracijah …

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Koliko bi bili vi pripravljeni odšteti za "ljudski" električni avto?

Električni avto še vedno zahteva določene prilagoditve in predvsem spremembo v razmišljanju o osebni mobilnosti.

Investicija v električni avto, kot je leaf, še vedno ni majhna, a dejstvo je, da ob upoštevanju 7500 evrov državne spodbude, ki je lahko nadgrajena še z izjemno ugodnim kreditom Eko sklada z odplačilno dobo do 10 let, leaf ni nedostopen avto. Nenazadnje pa smisel električne mobilnosti ni le cenejša vožnja, temveč prehod na okoljsko vzdržnejšo osebno mobilnost z manj izpusti in z energijo iz obnovljivih virov. Podobna zgodba je z električnimi kolesi, skuterji in skiroji. Le investicija je manjša … Vsak, ki razmišlja o električnem avtomobilu mora narediti svoj izračun in predvsem potegniti črto pod svojimi vozniškimi navadami. Električni avto še vedno zahteva določene prilagoditve in predvsem spremembo v razmišljanju o osebni mobilnosti.

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj