#Reportaža: Dolenjka iz Pariza

Na poti

Legendarna katrca: 60 let avtomobila, ki je Slovenijo postavil na zemljevid avtomobilske Evrope


Renault 4 oziroma legendarna katrca je med tistimi avtomobili, ki so najbolj zaznamovali, ob tem pa pomembno vplivali na na gospodarski razvoj naše države. 60 let zgodovine te avtomobilske ikone, ki danes še vedno pooseblja genialnost Renaultove ideje avtomobila za življenje, smo počastili z vožnjo, polno spominov. Izpred tovarne v Flinsu blizu Pariza smo se na podeželje odpeljali za volanom Dolenke iz Pariza.

Na Dolenjskem in tudi drugod po Sloveniji je renault 4 pri marsikomu še vedno simbol nekdanje družinske mobilnosti. V trenutku, ko smo po dveh desetletjih znova z značilno lahkoto, a presenetljivo natančno naprej potisnili prestavno ročico oziroma “dežnik”, ki ob volanu katrce štrli z vrha preproste armaturne plošče, in v trenutku, ko smo se v skoraj veleslalomskem karving nagibu znova zapeljali skozi prvi ovinek, so na dan privreli spomini na mladost.

Najbolj robustna različica katrce je nosila oznako renault 3 in je bila neposredni tekmec citroena 2CV. Vsega 570 kg težka trojka s 600 kubičnim motorjem se nikoli ni zares prijela.

Ikona, ki nosi nešteto spominov

Prav neverjeten je bil tudi vaš odziv na objave prvih vtisov, ki smo jih že v Parizu objavili na naših profilih na družbenih omrežjih. Kakšne spomine ste delili z nami! Če bi slovenske katre govorile … Od tega, da ste v njej domov iz IMV-ja odpeljali bodočo ženo do spominov na vožnjo v porodnišnico, pa o tem, kako ste z babico odhajali s katrco na njivo in domov vozili buče. Za svojo so jo vzeli lovci in tudi delavci specialnih poklicev. Vsebina Motorevije iz osemdesetih let razkriva, da so katrce službovale tudi v AMZS in bile zaradi svoje praktičnosti vključene v vozni park interventnih vozil za pomoč na cesti. Tudi aktualni predsednik Republike Slovenije Borut Pahor se rad pohvali z odlično kondicijo svoje katrce, avtomobilske veteranke, s katero se vozi ljubiteljsko in jo je že nekajkrat pripeljal na tehnični pregled v AMZS. 


sebina Motorevije iz osemdesetih let razkriva, da so katrce službovale tudi v AMZS in bile zaradi svoje praktičnosti vključene v vozni park interventnih vozil za pomoč na cesti.

Video: Prvo Renaultovo križanje avtomobilskih lastnosti

Katrca je uradno utemeljila razred kompaktnih kombilimuzin. A Renault je v štirici prvič in predvsem veliko pred časom nakazal prednosti križanja različnih avtomobilskih lastnosti. Ne pretiravamo, če napišemo, da je predstavlja matično celico sodobnih križancev. Samo pomislite. Katrca je imela ravno dno, brez sredinskega grebena med sedeži kot danes električni avtomobili. Sedežni položaj je bil višji, bila je dovolj oddaljena od tal, da se je z njo brez težav vozilo tudi po kolovozih in gozdnih cestah. Imela je tri pare bočnih oken in strmo prisekana prtljažna vrata ter izjemno nizek nakladalni rob presenetljivo velikega, skoraj malce karavansko podaljšanega prtljažnika. Nikoli do tedaj v 376 cm dolgem avtomobilu ni bilo toliko prostora za potnike in prtljago. Njena posebnost je bila za prst različna dolžina medosne razdalje med levo in desno stranjo. Torzijsko vzmetenje zadaj je zaradi najboljše možne učinkovitosti hoda bilo nameščeno z malce zamika v točkah vpetja na levi in desni strani. Tako so obdržali kar najboljše vozne lastnosti. Katrca se je nagibala, a kolesa vedno obdržala na tleh. Eden najbolj prepoznavnih elementov je prestavna ročica menjalnika v obliki ročaja dežnika. Gre za podaljšek vzvoda, s katerim voznik prestavlja preko cele dolžine motorja, saj so zaradi boljšega izkoristka prostora v kabini menjalnik namestili povsem spredaj pred motor.

Eden najbolj prepoznavnih elementov je prestavna ročica menjalnika v obliki ročaja dežnika.

Prav je tudi, da pojasnimo, od kod je prišel vzdevek katrca.

Ko so prvi francoski inženirji med vikendi v dolenjskih zidanicah spoznavali sodelavce, so jo imenovali “quatrelle" - po francosko 4L. Dolenjci so Parižanko hitro prekrstili v Katro, ker je bila tako simpatično uporabna, družinska pa je postala Katrca.

Težko je opisati posebne občutke, ki jih vzbudi katrca: na dan privrejo spomini in nostalgija.

To je avto, s katerim je voznik rasel!

Katrca je bila eden tistih avtomobilov, v katerega si sedel kot mlad voznik in po desetletju izstopil z dragocenimi izkušnjami, ki ti jih je lahko dal le povsem analogen, preprost in udoben avto za vsakogar. V katrci si vozniško rasel. Naučila te je začutiti cesto. Ko se je v dežju ali snegu na njena stekla od znotraj naselila megla, si moral biti na to pripravljen in s krpo obraniti sicer odlično preglednost. Med značilnim nagibanjem si lahko tudi pri nizkih hitrostih varno spoznaval fizikalne lastnosti dinamične vožnje in pomen oprijema. Prav ta značilna vozniška lahkotnost katrce navdušuje še danes. Težko je opisati občutke, ki jih vzbudi: na dan privrejo spomini in nostalgija.

Vožnja v katrci voznika zaposli, a nikakor ne utruja. Moral pa si vedno čvrsto držati volan - in tako je še danes, da si jo med ovinki imel v rokah.

Majhno, pokonci postavljeno vetrobransko steklo je bilo edini “zaslon”, na katerem se je brez podpore mikroprocesorjev in polprevodnikov promet odvijal v realnem času.  V njenih časi ni bilo mobilnih telefonov, ni bilo kompleksnih digitalnih zaslonov, ki bi vozniku s kopico podatkov v zapletenih menijih jemali pozornost in avto ni imel priročnika za uporabo tako dolgega kot Tolstojev roman Vojna in mir. To so bili časi, ko sta avto in voznik morala biti eno. Vožnja je ob vsej preprostosti in lahkotnosti katrce bila v resnici večje doživetje kot danes. Za volanom katrce si veliko bolj osredotočeno spremljal cesto kot danes, ko voznika na cesti obkroža digitalni svet in se vzporedno vozi tudi po digitalnih podatkovnih avtocestah. Voznik je moral sodelovati zelo zavzeto in z občutkom. 

Katrca je imela tudi svoje muhe. Zarošena stekla v slabem vremenu smo že omenili. V hudi zimi je bilo treba pod motorno masko namesti kakšen karton, da se motor ni podhladil in začel cukati.


Vožnjo si takrat preprosto moral razumeti, cesto začutiti in v kritičnih trenutkih so bile izkušnje edini asistenčni sistem. Dinamična vožnja v katrci je bila teatralno doživetje, a njeno preprosto, a učinkovito podvozje je za tiste čase nudilo zelo suvereno lego na cesti. Še danes je katrca sinonim za vzorno “požiranje” oziroma prepričljivo blaženje cestnih neravnin. Noben današnji “ljudski” avto ni sposoben tako učinkovito “zadušiti” udarce z makadama pri hitrosti 80 km/h, kot to še vedno zmore le katrca.

Neverjetno je, kako učinkovit in dober je ta avto v svojem osnovnem poslanstvu. Vse deluje tako, kot mora.


Motor je za današnje čase nepojmljivo šibak, a teče mirno in sploh v različici GTL močnejši štirivaljnik prostornine 1108 cm3 z vsega 34 “konji” preseneti z živahnostjo. Danes smo pozabili, kaj pomeni, če avto tehta vsega 720 kilogramov. 

Poseben vtis je na cesti naredila tudi originalna Parižanka. Leta 1962 so namreč več sto renaultov 4 poslali na 48-urni preskus k novi generaciji dam, ki so začele hoditi v službo in graditi kariero. To je najbolj šik katrca, ki so jo po svojem okusu opremile pariške dame.

1961 revolucija prostora

Renault je modela renaulta 3 in renaulta 4 L prvič predstavil leta 1961 na pariškem avtomobilskem salonu. A ključni trenutek se je zgodil 6 let prej, ko je 27. marca na strateškem sestanku vodstva podjetja takratni predsednik uprave Pierre Dreyfus inženirjem kratko in jedrnato razložil, da morajo spremeniti uveljavljene oblike oziroma norme avtomobilske industrije: “Naredite majhen, prostoren avto. Dajte življenju prostor!” Tako se je začela zgodba kultnega avtomobila, ki je bil zasnovan kot “blue jeans car”, kot kavbojke, ki so v tistem času spreminjale modno klasiko konzervativne Evrope.

Skrbniki Renaultove klasične delavnice, v kateri sedem vrhunskih mehanikov v voznem stanju ohranja eno največjih tovarniških zbirk evropske avtomobilske industrije. Med 850 avtomobilskimi veterani - večina jih še vedno vozi - iz vseh obdobji 120-letne zgodovine Renaulta je seveda tudi kar nekaj katrc. Zagnani možje so pripravili razstavno v tovarni v Flinsu in manjšo razstavo v najstarejšem avtomobilskem salonu na Elizejskih poljanah. Renault je ostal edini avtomobilski izdelovalec, ki še ima salon na tej elitni lokaciji v francoski prestolnici.

Udobje renaulta 4 L je bilo sprožilec uspeha. Katrca je postal prvi pravi Renaultov globalni model: izdelovali ali sestavljali so ga v 28 državah, prodajali na stotih trgih in skupaj so jih naredili kar 8.135.424.

Od prvih 24 izdelanih katrc na dan do ene najboljših tovarn skupine Renault

Prihod Renaulta, ki je proizvodnje linije katrce leta 1973 iz ljubljanskega Litostroja, kjer so avto sprva sestavljali, preselil v Novo mesto, je dokončno prebudil potencial tovarne IMV in pod Gorjanci se je začel razvijati gospodarski velikan. Dolenjci so leta 1972 naredili le 24 katrc na dan, v naslednjih dvajsetih letih pa dokazali, da so zmožni slediti tempu in kakovosti največjih. Leta 1992 so v svet prav iz slovenske avtomobilske tovarne zapeljale še zadnje katrce, za katere je že veljala 6-letna garancija na prerjavenje karoserije - takrat je novomeška tovarna imela za seboj že 575.824 izdelanih renaultov 4. S prihodom renaulta 5 se je začela nova doba tovarne Revoz, a prav dragocene izkušnje s katrco, ki so izpilile tehnično kakovost domačih rok, so skozi leta tovarno pripeljale med najbolj kakovostne s skupini Renault. Brez katrce dežela cvička verjetno nikoli ne bi postala avtomobilska zibelka Slovenije. Ob tem ne gre pozabiti, da sta iz nekdanjega IMV poleg Revoza vzniknila še dva velikana: Adria Mobil je danes eden največjih izdelovalcev počitniških vozil, skupina TPV pa razvojni dobavitelj avtomobilske industrije, katerega izdelki so vgrajeni v večino avtomobilov, ki se danes prodajo v Evropi.

Katrca je bila eden tistih avtomobilov, v katerega si sedel kot mlad voznik in po desetletju izstopil z dragocenimi izkušnjami, ki ti jih je lahko dal le povsem analogen, preprost in udoben avto za vsakogar. Katrca je danes dragocen spomin na mladost. To je avto poln spominov, to je avto, ki je Sloveniji dal družinsko mobilnost.

Foto: Razstava v tovarni v Flinsu: predelave, ki napovedujejo nov začetek?

 

Genialnost katrce je v njeni preprosti učinkovitosti. Bila je zanesljiv avto za vsakogar in za vsako cesto; dovolj robustna, dovolj udobna, praktična in prostorna ter poceni za vzdrževanje. Popraviti so jo znali v vsaki garaži. Katrca je pomenila vse tisto, kar je sodobni avtomobilski svet ob vsem silnem napredku izgubil - preprosto, a učinkovito mobilnost za vsak žep. Ljudje je zato niso pozabili, še manj pa odpisali. Raste ji vrednost in njena modularna zasnova omogoča številne sodobne tehnološke posodobitve, kar smo videli tudi na razstavi ob 60-letnici renaulta 4 v tovarni v Flinsu. Iz starih katrc so inženirji razvili številne posodobljene prototipe z letnico 2021. Celo originalno Parižanko so predelali na elektriko.

Zanimiva je tudi nova študija stare katrce, imenovana renault 4 e-plein air. Originalno karoserijo kabrioletske različice katrce, ki je bila v osnovi zasnovana iz vojaške različice torpedo, so skrajšali in vanjo vgradili električni pogon twizyja. Avto tehta vsega 580 kg in doseže največjo hitrost 100 km/h.


Da katrca ob svoji šesdesetletnici načrtuje vrnitev, nakazuje s svojim najbolj drznim prototipom air4 v katerem novodobna “štirica” za pot v prihodnost osvaja nebo namesto cest. Ne bomo presenečeni, če se bo katrca, ki je med veleslalomsko odpeljanimi ovinki dala občutek letenja, nekoč res vrnila kot dron. Vse najboljše katrca - na cesti ali pa med oblaki.

Ne spreglejte: Renaultov časovni stroj - Pred 120 leti je le malokdo verjel, da bo kočija, ki se pelje brez konja, spremenila svet. Še bolj nora pa je bila vizija, da bo mogoče potovati brez spremstva kočijaža. Med prvimi vozniki je bil 21-letni Louis Renault.

Posebne tri ...

Najhitrejša katrca vseh časov je na ravnicah slane puščave Bonneville dosegla kar 237 km/h. Poganjal jo je 1,4-litrski turbokompresorski motor iz renaulta 5 turbo s kar 285 “konji”.

 

Leta 1980 se je katrca čez Saharo prebila na stopničke legendarnega rallyja Pariz-Dakar. 4x4 pogon sinpar, izpuh na strehi, masa 1100 kg in najvišja hitrost 160 km/h.

 

Lahka, 590-kilogramska vojaška katrca torpedo s štirikolesnim pogonom sinpar je bila prirejena za helikopterske desante.

Ključne besede


RenaultMobilnostReportažastarodobnikirenault 4katrca

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

97

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Priljubljenost članka

97

Shrani

Delite s prijatelji