Počitnice: Bivaki in šotori na kolesih

Na poti

AMZS pregled lahkih počitniških prikolic, primernih za vleko z manjšimi avtomobili


Počitniška vozila so v zadnjih dveh letih tudi zaradi epidemioloških omejitev dobila še večji tržni zagon. Hiše na kolesih so začeli kupovati ali najemati tudi uporabniki, ki prej nikoli niso uporabljali počitniških prikolic oziroma avtodomov. Med ljubitelji kampiranja vsi nimajo možnosti kupiti ali najeti velike počitniške prikolice, mobilne hišice ali avtodoma. Pri AMZS smo zato v sodelovanju z ostalimi avtomobilskimi klubi pripravili pregled cenejših rešitev hiš na kolesih. Tokrat smo se osredotočili na lahke počitniške prikolice s skupno dovoljeno težo manj kot 1000 kilogramov, ki jih je mogoče pripeti na večino osebnih avtomobilov, tudi manjših. Poleg tega so to prikolice, ki so primerne za začetnike, saj so zelo priročne in nezahtevne za vleko. Druga njihova velika prednost je priročnejše zimovanje. Zaradi kompaktnih dimenzij in celo zlaganja bivalnega dela jih je mogoče shranjevati tudi v običajnih avtomobilskih garažah oziroma pod nižjimi nadstreški. Naša raziskava ponudbe je pokazala, da je trgu na voljo precej lahkih in za potovanje praktičnih počitniških prikolic za skoraj vsak žep, lahko pa so tudi zelo drage, kot je amfibijski hibrid, v katerem je mogoče potovati po cesti in zapluti po jezeru!

O razcvetu bivanja na kolesih smo v Motoreviji že pisali. Trend vračanja k naravi oziroma kampiranja v najrazličnejših oblikah je v velikem porastu in podkrepljen tudi z ugodnimi ekološkimi smernicami. Bivanje v počitniških vozilih je energetsko precej bolj učinkovito in manj potratno kot v velikih hotelih ali apartmajskih naseljih. Ogljični odtis počitnic je občutno manjši v kampu kot v hotelu. Kot smo že zapisali v uvodu, je še dodatne prednosti lastne hiše na kolesih izpostavila epidemija koronavirusa. Na počitnicah se je lastno bivalno okolje izkazalo kot izredno varno, saj je družina lahko izkoriščala prednosti lastnega higienskega okolja ter bivanja na prostem, kjer je bilo bistveno lažje vzdrževati ustrezno razdaljo brez srečevanja z drugimi gosti.

Kompaktne počitniške prikolice, ki so zelo priljubljene in udobne tudi v šotorskih izvedbah.

Več udobja kot v šotoru in manjša poraba goriva v primerjavi z velikim hišami na kolesih

Številni ljudje imajo odpor do spanja v šotoru, ki stoji na tleh, saj ob dežju lahko pride do težav pri odvajanju meteorne vode. Mnogi enostavno ne želijo spati na hladnih tleh ali pa se bojijo žuželk in glodavcev, čeprav sodobni šotori nudijo dobro zaščito pred nepovabljenimi gosti. Pri prenočevanju v šotoru, postavljenem na strehi avtomobila, je lahko neprijetno predvsem ob močnem vetru, saj je zaradi višine tak šotor veliko bolj izpostavljen vetru oziroma vse pogostejšim neurjem. 

Pri izbiri prikolice bodite pozorni na njeno nosilnost. Največjo dovoljeno težo pogosto preseže dodatna prtljaga. Preobtežitev prikolice poslabša vozne lastnosti.


Kompaktne počitniške prikolice, ki so zelo priljubljene in udobne tudi v šotorskih izvedbah, pri katerih se platneni bivalni del izvleče iz transportnega dela prikolice, imajo v primerjavi s klasičnim šotorjenjem dve ključni prednosti: spanje nad tlemi na pravih posteljah oziroma udobnih vzmetnicah in enostavnejši transport kamp opreme, saj prikolica hkrati ponuja tudi dodaten prtljažnik. Predvsem pri spontanih potovanjih ali selitvah iz kraja v kraj je prikolica veliko hitreje pripravljena na premik kot pa šotor, ki ga je treba postaviti z vsemi klini in nato podreti ter vsakič znova zložiti v transportno vrečo. Na poti je lahka počitniška prikolica veliko bolj priročna, saj je v njej mogoče prenočiti tudi na PZA parkiriščih, šotora pa ne morete postaviti na asfaltnem parkirišču. Tudi na manjše prikolice je mogoče namestiti dodatne nosilce za kolesa ali transportne bokse za ostalo športno opremo ali mize in stole. Je pa tudi pri najmanjših oziroma najbolj kompaktnih šotorskih izvedbah prikolic treba doplačati vozovnico na trajektih in cestnino na avtocestah. 
Poraba goriva se pri vleki manjše, do tone težke počitniške prikolice z nižjo višino pri manjših cestnih terencih v povprečju poveča od pol do enega litra na 100 kilometrov, kar je precej manj v primerjavi s porabo goriva v avtodomu ali pri vleki velike in težke prikolice. 
V primerjavi z velikimi počitniškimi prikolicami ali avtodomi je največja hiba manjših bivakov na kolesih v tem, da najcenejši ne ponujajo klasičnega kopalniškega bloka z lastnim WC-jem in tušem. Razveseljivo dejstvo je, da izdelovalci kompaktnih prikolic vse pogosteje tudi najmanjša zavetišča na kolesih opremljajo za čim boljšo bivalno avtonomijo. Tako že nudijo zalogo plina za kuhanje, sončne celice za najnujnejšo samooskrbo z elektriko in večje posode za čisto ter odpadno kuhinjsko vodo. 

Ponudba lahkih potovalnih prikolic z odličnimi voznimi lastnostmi je precej pestra tudi z vidika izvedbe bivalnega dela.

Video: Primerne tudi za vleko na elektriko

Tovrstnih prikolic bodo veseli tudi lastniki manjših in srednjevelikih električnih avtomobilov, ki zaradi učinkovitosti pogona in gostote shranjene energije za seboj lahko vlečejo le lažje, od 750 do 1200 kg težke prikolice. Pri Motoreviji smo na testu električnega volkswagna ID.4 že vlekli prikolico adria action. Adria Mobil iz Novega mesta ima v ponudbi tudi večje in bolj opremljene prikolice. V kategoriji do 1000 kg ponuja modele action, aviva in altea. Pri vseh je v tlorisu tudi kopalniški blok in kuhinja. Lahko, a močno šotorsko prikolico, ki smo jo v Motoreviji že predstavili, ponuja tudi naš uveljavljeni izdelovalec prikolic TPV s Ptuja

Prikolice imune na krizo polprevodnikov, ki pesti avtodome

Zelo velik porast kampiranja beležijo kampi po celi Evropi in številni so z rezervacijami v polni sezoni za letos že zasedeni z rezervacijami. Kolegi iz nemškega kluba ADAC so nam sporočili, da podatki iz leta 2021 kažejo, da so v kampih pri njih najbolj priljubljene dobro opremljene mobilne hišice in počitniške prikolice, ki se v Nemčiji prodajajo kot vroče žemljice. Na večje povpraševanje po počitniških prikolicah vpliva tudi kriza s polprevodniki v avtomobilski industriji, saj imajo izdelovalci težave z zagotavljanjem baznih vozil za avtodome. To so nam potrdili tudi v novomeški Adrii Mobil, kjer trenutno prodajo več prikolic zaradi prej omenjenih razmer. 

Pri platnenih šotorskih nadgradnjah je mogoče uživati v precej večji bivalni površini, saj je konstrukcijsko podporo platna mogoče enostavno dopolniti z dodatnimi prostori. Pri šotorskih prikolicah se vse bolj uveljavlja še napihljiva struktura šotora.

Čvrsta konstrukcija brez spojev ali prilagodljiva šotorska nadgradnja z napihljivo strukturo 

Ponudba lahkih potovalnih prikolic z odličnimi voznimi lastnostmi je precej pestra tudi z vidika izvedbe bivalnega dela. Izvedbe s trdo streho in stenami so po večini zasnovane kot v navtiki, z odlitkom v kalupu in brez številnih spojev med posameznimi površinami bivalne nadgradnje. Tovrstna GFK zasnova z vgrajeno plastjo izolacije je odpornejša na veter, vremenske vplive in omogoča enostavna popravila mehanskih poškodb. Za zagotavljanje prilagodljive višine - nižja med vožnjo in stojna višina med bivanjem - se pri trdih izvedbah uporablja dvižna streha. 

Šotorske prikolice ponujajo več kvadratov bivalne površine in številne dodatke za povečanje zunanjih pokritih površin.


Pri platnenih šotorskih nadgradnjah je mogoče uživati v precej večji bivalni površini, saj je konstrukcijsko podporo platna mogoče enostavno dopolniti z dodatnimi prostori. Pri šotorskih prikolicah se vse bolj uveljavlja še napihljiva struktura šotora. Pri lahkih kompaktnih izvedbah s trdno konstrukcijo sta v bivalnem tlorisu površine od 4 do največ 7 kvadratnih metrov povečini na voljo le dve ležišči. Pri nekaterih izvedbah je tloris mogoče prilagoditi tudi prevozu motociklov. Zaradi prej omenjene lastnosti šotorskih prikolic, pri katerih šotor lahko prekrije večjo površino, kot jo zagotavlja transportna površina prikolice, je njihov bivalni tloris občutno večji in znaša od 9 do 16 kvadratnih metrov. 
Večina šotorskih prikolic omogoča dve spalnici s štirimi ležišči. Na voljo so tudi večji predprostori za jedilnico. Slaba stran šotorskih prikolic je, da je v njih možno le prenočevanje v kampih. Zahtevajo več časa za bivalno postavitev in zlaganje v transportno obliko. Težko jih je postavljati in pospravljati v slabem vremenu ter kljub večji bivalni površini nudijo malce manj udobja, ker nimajo možnosti kopalnice in jih ni mogoče ogrevati ali hladiti kot prikolice s trdo nadgradnjo, ki omogočajo tudi boljše tesnjenje v slabem vremenu.

Selander: 750 kg težka in 465 cm dolga dvoživka oziroma križanec med počitniško prikolico in čolnom stane 26.500 evrov.

Doma na kopnem in na vodi

V našem pregledu po zasnovi in uporabi, a tudi najvišji ceni najbolj izstopa amfibijska prikolica izdelovalca Selander, ki je homologirana tudi kot čoln. 750 kg težka in 465 cm dolga dvoživka oziroma križanec med počitniško prikolico in čolnom stane 26.500 evrov. Ponuja dvojno ležišče, panoramsko platneno streho, krmno steno za namestitev motorja in plovno homologacijo za štiri osebe. 

Širok cenovni razpon: od 3400 do 22.500 evrov

Pestra ponudba se zrcali tudi v cenovnem razponu. Cena je odvisna predvsem od opremljenosti bivalne nadgradnje, kakovosti vgrajenih materialov in velikosti. Kompaktne prikolice s polno opravilno kuhinjo in kopalnico so občutno dražje od tistih, ki ponujajo le udobno prenočevanje in so celo brez 230-voltne električne napeljave. Večina je opremljenih z naletno zavoro, le najlažje ne ponujajo lastne zavore niti kot dodatno opremo. Med šotorskimi prikolicami so pri nas zelo priljubljeni izdelki danskega izdelovalca Camp-let. 

Med najcenejšim in najdražjim bivakom velika razlika v udobju in ceni

Za najcenejšo izvedbo 297 cm dolgega in 300 kg težkega bivaka piccolino izdelovalca Roehnert s trdo bivalno nadgradnjo, ki ponuja le dvojno posteljo brez osvetlitve in 230-voltne električne napeljave, je treba pripraviti 3400 evrov. To je približno tisoč evrov več od strešnega avtomobilskega šotora. Taka prikolica praktično ne ponuja bivalnega udobja, pač pa le spanje nad tlemi. V kategorij trde zasnove strehe in sten popolno nasprotje predstavlja vrhunsko opremljen, 499 cm dolg in 750 kg težak Wingammov model rokkie 3.5. Njegova izjemno čvrsta bivalna nadgradnja brez spojev je bila izpiljena v vetrovniku. Ponuja 7 kvadratnih metrov velik in svetel tloris z jedilnico in mizo, ki se spremeni v dvojno ležišče, polno opremljeno kuhinjo s štedilnikom, koritom in vodo ter celo ločeno kopalnico s straniščem. Zanj je treba odšteti kar 20.400 evrov. Ta majhna prikolica visokega razreda se s ceno uvršča že med veliko večje družinske prikolice. 
Šotorske prikolice so na voljo od pet tisočakov naprej. V našem pregledu med šotorskimi prikolicami po ceni in razkošju izstopa 430 cm dolg in 800 kg težak model opus air, ki je prilagojen tudi vleki po terenu. Pod izjemno svetlo kupolo napihljivega šotora s strešnimi okni je dnevna soba z sedežno garnituro v obliki črke U in kuhinjska niša ter dve veliki zakonski postelji. Za 11 kvadratnih metrov velik šotor, ki je postavljen na robustno podvozje terenske prikolice, je  treba odšteti 22.500 evrov. 

AMZS priporočila za izbiro počitniške prikolice:

Če se veliko vozite po strmih gorskih cestah, raje izberite lažjo prikolico, ki vaš avto ne bo obremenila do največje dovoljene vlečne zmogljivosti.
Pri izbiri prikolice bodite pozorni na njeno nosilnost. Največjo dovoljeno težo pogosto preseže dodatna prtljaga. Preobtežitev prikolice poslabša vozne lastnosti.
Preverite velikost prostora za prevoz kamp opreme in možnosti dodatnih nadgradenj za prevoz koles ali motorjev. 
Če na počitnicah veliko menjate lokacije, se raje odločite za trdno bivalno nadgradnjo oziroma izvedbo šotorske prikolice s čim enostavnejšim sistemompostavljanja oziroma pospravljanja šotora. 
Kampiranje je posebna vrsta počitnic, ki ni za vsakogar in ni poceni. Preden se odločite za nakup počitniške prikolice, svetujemo najem in krajše kampiranje, na katerem preskusite, če v vam bivanje v takih kompaktnih prikolicah sploh ustreza.

Ključne besede


NasvetiPočitniceKampiranjeprikolice

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

43

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Priljubljenost članka

43

Shrani

Delite s prijatelji