Dolenjska tovarna počitniških sanj

Na poti

Adria Mobil iz Novega mesta je pred 60 leti naredila prvo počitniško prikolico


Dolenjska je bila v 60. letih prejšnjega stoletja videti bila povsem drugače kot danes, ko spada med gospodarsko najbolj razvite in uspešne slovenske pokrajine. Zgolj v Novem mestu stojijo tri velike tovarne, med katerimi je tudi Adria Mobil, ki spada v sam vrh evropske industrije počitniških vozil. Ta dolenjska tovarna sanj je pred šestimi desetletji vzniknila kot del nekdanjega industrijskega velikana IMV-ja. Dolenjci so svojo prvo prototipno počitniško prikolico adrio 375 spomladi leta 1965 popeljali na več kot 2000 kilometrov dolgo testno vožnjo na sever Evrope, na Švedsko, kjer so na sejmu v Stockholmu začrtali svojo uspešno evropsko pot. Vse ostalo, kot pravijo, je zgodovina. S to tovarno so zrasli številni slovenski inženirji, v njenih legendarnih prikolicah z modro črto pa je nekoč v sindikalnih kampih dopustovala praktično cela Slovenija. Najlepše pa je, da zgodbe o uspehu Adrie še zdaleč ni konec … 

Dolenjska je bila v obdobju po drugi svetovni vojni povsem ruralna pokrajina, kjer je večina prebivalstva svoje družine preživljala na majhnih kmetijah. A marljivi ljudje pod Gorjanci, ki si še danes pravijo Podgurci, so vedno veljali za iznajdljive in tehniško napredne. Tudi danes Dolenjci še vedno gojijo strast do svoje narave in grude, saj številni strojniki, mehatroniki, IT strokovnjaki svoje poslovne partnerje ponosno vodijo v vinske kleti zidanic, razpršenih po dolenjskih gričih.

Rubinasto gorivo pravijo cvičku, ki je ob pregovorni iznajdljivosti in podjetnosti ljudi pod Gorjanci po ljudskem izročilu pomagal prepričati marsikaterega tujca, da je Dolenjcem segel v roko. 


V petdesetih letih prejšnjega stoletja se je zgodil ključni premik, da se je dežela cvička industrijsko razvila in postala nosilka slovenske avtomobilske industrije; podjetnik Franjo Bulc z Mirne je v takrat povsem kmetijsko naravnani regiji postavil majhno delavnico za popravilo kmetijske mehanizacije in avtomobilov. Sanjal je o veliki tovarni in s svojo vizijo pritegnil in prepričal ključnega moža, Jurija Levičnika. Ta se je avtomobilskega izziva lotil z značilno vojaško natančnostjo in odločnostjo ter kariero častnika zamenjal za vodenje tovarne. 28. aprila 1954 je Upravni odbor Okrajne Zadružne zveze Novo mesto izdal odločbo o ustanovitvi podjetja Agroservis in Motomontaža. Novo podjetje je začelo sestavljati lahka gospodarska vozila po kooperacijski pogodbi z nemškim podjetjem DKW. Leta 1959 se je tovarna preimenovala v Industrijo motornih vozil - IMV. Verjetno ni treba izgubljati besed, kako odločen je moral biti Levičnik, da je v tistem času praktično iz nič zagnal industrijski obrat, ki je od začetka delovanja posloval preko meja, na obeh straneh železne zavese. 

Iz prve ideje je hitro nastala skica v razmerju 1:20.

V dveh mesecih naredili adrio 375 in z njo prepričali Švede

Prva počitniška prikolica, narejena v Novem mestu, ima skoraj filmsko zgodbo; pragmatični Jurij Levičnik je v iskanju poti do deviz poklical zagnanega hišnega strojnega inženirja Martina Severja in mu naročil, naj v prikoličarski delavnici izdela prototip počitniške prikolice. Inženir Sever je razvil tehnično in konstrukcijsko osnovo, za snovanje bivalnega tlorisa pa je k sodelovanju povabil arhitekta Svatopluka Kasala z nalogo zasnovati praktično notranjost. Iz prve ideje je hitro nastala skica v razmerju 1:20. V pičlih dveh mesecih so na kolesa že postavili delujoč prototip počitniške prikolice adria 375, ki ga je inženir Sever pripel na vlečno kljuko belega DKW-ja in se iz Novega mesta odpravil na več kot 2000 kilometrov dolgo testno pot s ciljem na salonu počitniških vozil v Stockholmu. Tam je švedski trgovec Karl Willhelm Karlsson v Adrii prepoznal velik prodajni potencial, ki je nakazoval ključno prednost izdelka pred tekmeci - dobro kakovost po dostopni ceni. Karlsson je postal prvi zastopnik za prodajo počitniških prikolic iz Novega mesta, ki so tudi po 60 letih skupaj z avtodomi še vedno zelo cenjene in prepoznavne v skandinavskih deželah, kjer ima sodobna Adria Mobil enega večjih tržnih deležev. Kmalu po začetnih usklajevanjih in prilagajanju prikolice za zahtevni švedski trg je sledilo naročilo za 500 prikolic. Adria je torej sedem let, preden so Dolenjci na ceste poslali prvo Dolenjko iz Pariza - Renaultov štirico oziroma katrco -, kot prva domača znamka, povezana z industrijo mobilnosti, začela svojo evropsko pot. Po letu 1968 se na zahodu začne naglo širiti zgodba o prikolici z vzhoda, ki je lahka in dobro opremljena hiša na kolesih za ustrezno ceno. IMV je bil torej med prvimi izdelovalci prikolic, ki je začel z inovacijami, kot so dvojno zastekljena okna, centralno ogrevanje, centralni odtok odpadne vode … Adria je vsega štiri leta po skromni premieri na severu Evrope že dokazala, da je zvezda rojena.

V pičlih dveh mesecih so na kolesa že postavili delujoč prototip počitniške prikolice adria 375, ki ga je inženir Sever pripel na vlečno kljuko belega DKW-ja in se iz Novega mesta odpravil na več kot 2000 kilometrov dolgo testno pot s ciljem na salonu počitniških vozil v Stockholmu.

Da se v IMV-ju ne šalijo, je leta 1969 jasno pokazal načrt proizvodnje, ki je že obsegal izdelavo 10.000 počitniških prikolic. Leto pozneje prikolice iz Novega mesta dobijo še danes prepoznavni modri trak oziroma modri pas v višini oken. Kot rekordno leto Adrie velja leto 1980, ko so izdelali kar 26.757 počitniških prikolic

Nova slovenska beseda: avtodom

V pestri zgodovini Adrie je res veliko mejnikov, razvojnih zgodb, prigod in anekdot ter nenazadnje spominov generacij Slovencev, ki so zrasle v brezskrbnih poletjih ljudskih prikoličarskih kolonij. Adria je kultna blagovna znamka vseh nas, ki smo doživljali morske poletne počitnice v prikolicah z legendarno modro črto na boku. Takrat si je praktično vsak lahko privoščil morje. 
Med pomembnimi dogodki velja izpostaviti še rojstvo prvega slovenskega avtodoma v letu 1982, zgrajenega na Renaultovem podvozju. Oblikoval ga je legendarni domači oblikovalec Georg Gedel. Za tehnološko zasnovo nadgradnje je poskrbel dolgoletni Adriin inženir Stanislav Lukšič - Luka. Takrat slovenski jezik sploh še ni imel ustrezne besede za tako počitniško vozilo. Prototip adriatika 420, prvega 6,2-metra dolgega slovenskega kamperja, je v avtodom preimenoval takrat 11-letni sin inženirja Lukšiča, ki mu je doma predlagal:

Ati, meni se zdi, da bi bilo dobro ime avtodom.

Samostojna Slovenija, novo tisočletje, nova tovarna in osupljive številke Adrie Mobil

Po razpadu Jugoslavije je tudi IMV postal zgodovina in turbulentni časi so Dolence spet postavili pred težko preizkušnjo. Da ti znanja in izkušenj ne more vzeti nihče, se je izkazalo leta 1992, ko so odgovorni še enkrat stopili skupaj. IMV je bil razdeljen na avtomobilski del, iz katerega je v nadaljevanju nastal Revoz in na Adrio, ki je začela samostojno pot. Tri leta pozneje Adria Mobil kot slovenska tovarna zabeleži novo rojstvo in kot stabilno podjetje začne nov pohod na evropski vrh. V novo tisočletje Dolenjci vstopijo odločno in 7. oktobra 2005 slovesno odprejo novo najsodobnejšo tovarno Adrie Mobil, zasnovano po vzoru najboljših industrijskih velikanov. Tovarno so zgradili v pičlih 17 mesecih, svetu pa predstavili novo prikolico, ki je v naslednjih dvajsetih letih dobila status ikone - adria action velja za eno najbolj karizmatičnih in prepoznavnih oblik sodobne karavaning industrije.

Adria action velja za eno najbolj karizmatičnih in prepoznavnih oblik sodobne karavaning industrije

20 let Adria Mobil tudi že vlaga sredstva v razvoj vrhunskega slovenskega kolesarstva kot generalni pokrovitelj novomeškega kolesarskega kluba Adria Mobil, ki je našo deželo svetu predstavil z Dirko po Sloveniji. Med mnogimi odličnimi kolesarji so priložnost ponudili tudi nekdanjemu smučarskemu skakalcu Primožu Rogliču, ki je prav v Novem mestu začel svojo pot proti svetovnemu kolesarskemu vrhu. Primož se kot ambasador Adrie Mobil naokoli še vedno vozi z njihovim avtodomom.

V novo tisočletje Dolenjci vstopijo odločno in 7. oktobra 2005 slovesno odprejo novo najsodobnejšo tovarno Adrie Mobil, zasnovano po vzoru najboljših industrijskih velikanov. Tovarno so zgradili v pičlih 17 mesecih.

Od leta 1965 do danes so na Dolenjskem pod blagovno znamko Adria izdelali več kot 725.000 počitniških vozil, ki so jih izvozili na domala vse trge Evrope, pa tudi v Avstralijo in Azijo. Danes v svoji paleti počitniških vozil znamk Adria Mobil in Sun Living ponujajo več kot 120 prikolic in avtodomov različnih tlorisnih izvedb. Njihovo proizvodnjo danes redno oskrbuje kar 220 domačih in tujih dobaviteljev. 

Sredi Nemčije z inženirji po slovensko

V Motoreviji že dolga leta spremljamo razvoj Adrie Mobil in tudi testiramo njihova počitniška vozila. Iz prve roke vam lahko potrdimo, kako zelo prepoznava oziroma cenjena je naša tovarna v tujini. Tudi ostali slovenski izdelovalci počitniških vozil so zaradi Adrie vsaj posledično lažje nastopili na tujih trgih, ker se je v šestdesetih letih močno razširil glas o zaupanja vrednih Slovencih. Na največjem salonu počitniških vozil na svetu v nemškem Düsseldorfu je na predstavitvah Adriinih novosti vedno taka gneča kot nekoč na avtomobilskih premierah v Ženevi. Poseben občutek ponosa je, ko kot novinar sredi gospodarske velesile Nemčije z razvojnim inženirjem govoriš v slovenščini. Sploh ko na prizorišču vidiš še dirkače ene od znanih tovarniških ekip rallyja Dakar, ki jim je Adria nudila udobje svojih avtodomov. V dolenjskem avtodomu je veliko kilometrov prevozila tudi naša najuspešnejša alpska smučarka Tina Maze, ob proizvodnih linijah tovarne Adrie Mobil pa smo leta 2023 izbrali tudi Slovenski avto leta

Adrijaši - kolektiv z veliko pripadnostjo in svetlo prihodnostjo 

Ta dolenjska tovarna danes kljub francoskemu lastniku - od leta 2017 je Adria Mobil del skupine Trigano - ostaja eden od slovenskih izvoznih paradnih konjev. Skupina Adria Mobil v novomeški tovarni in dveh podružnicah na Biču in v belokranjski Kanižarici kruh reže kar 1964 zaposlenim in poleg tega skrbi tudi za njihov karierni napredek, saj so samo lani poskrbeli, da je bil vsak zaposleni deležen vsaj 13 ur različnih izobraževanj. Generalni direktor Adrie Mobil Gregor Adler pravi, da je vedno znova, ko se iz Ljubljane pripelje v službo, navdušen na zavzetostjo in pripadnostjo zaposlenih, kar ga navdaja s ponosom: “Mislim, da bi bil kdorkoli na mojem mestu zelo ponosen na zaposlene, ki so zagotovo največja dodana vrednost podjetja. Mi si pravimo Adrijaši. Nositi to ime in delovno haljo je zaznamovano z lojalnostjo in pripadnostjo in ko to enkrat občutiš, ti da še dodatno moč, željo in odgovornost za nadaljnje delo. En sam, še tako uspešen človek, ne bo naredil kaj dosti, če okrog sebe nima ekipe pripadnih sodelavk in sodelavcev. 60 let je res lep in pomemben mejnik v zgodovini, hkrati pa tudi trenutek, ko je treba pogledati vase in odločno stopati naprej po začrtani poti. Obletnica je dokaz, da smo delali dobro, da smo na prvi poti in da so naši produkti prepoznavni ter cenjeni, kar potrjujejo osvojene nagrade in seveda prodajne številke. Je pa tak jubilej tudi velika obveza za nadaljnji razvoj podjetja in odgovornost, da še naprej pravilno vodimo to podjetje in nadaljujemo uspešno zgodbo Adrie.”

Krmilo Adrie Mobil je lanskega marca prevzel novi generalni direktor Gregor Adler, univerzitetni diplomirani ekonomist z bogatimi izkušnjami vodenja podjetji doma in v tujini. Tudi on kot prve spomine na Adrio pomni brezskrbno desetletje med poletji 1975 in 1985: “… ko sem kot večina otrok takrat na hrvaški obali užival v počitniških prikolicah z modro črto. Še vedno sem prepričan, da je kampiranje ena lepših oblik družinskega preživljanja dopusta. Ta panoga ima svetlo prihodnost, a ključno pri tem je, da bomo v prihodnje karavning približali čim širšemu krogu ljudi, v katerem pa bo še posebej pomemben nagovor mladim. Njim bo treba naše izdelke prilagoditi tako cenovno kot oblikovno in tehnološko.”

Za 60 let posebna linija prikolic in avtodomov

Pred desetimi leti, ko je dolenjski velikan praznoval pol stoletja, so pripravili jubilejno kolekcijo svojih počitniških vozil, ki je bila takrat razprodana. Prvi mož Adri Mobila pove, da ljubitelji omejenih serij tudi za 60. obletnico ne bodo razočarali: “Za letošno obletnico smo razvili posebno linijo izdelkov, ki zajemajo tako prikolice kot vane in avtodome. Vsi so odeti v tradicionalno sivo barvo, ki je bila oblikovna iztočnica že pri prejšnji jubillejni seriji. Novo jubiljeno linijo smo že predstavili trgovcem na nekaterih ključnih trg in dobili zelo dober odziv. V bistvu nam tudi to spet daje dobro popotnico za nadalnje delo.” 
Kateri Adriin izdelek je najljubši model prvega med Adrijaši? Gregor Adler izstreli kot iz topa: “Klasičen udoben alkoven model coral XL.”
Pri Motoreviji smo ponosni, da bo večino najnovejših modelov počitniških vozil nove sezone Adria Mobila sredi maja predstavila na zanimivi dinamični predstavitvi za evropske novinarje v AMZS centru varne vožnje na Vranskem, kamor bodo prišli specializirani novinarji in trgovci iz tridesetih držav. 

Adria je kultna blagovna znamka vseh nas, ki smo doživljali morske poletne počitnice v prikolicah z legendarno modro črto na boku. Takrat si je praktično vsak lahko privoščil morje. 

Ob tem naj kot avtor prispevka iskreno dodam, da sem kot Dolenjec navezan na to tovarno in predvsem tisto, kar je Adria vedno bila in ostaja; zavetje sanj, spominov in tistega prvega zavedanja, kaj je pravi užitek svobode bivanja v naravi. V mojih očeh je prikolica z modro črto še vedno prikolica vseh prikolic, ki mi je dala nepozabno otroštvo, pa tudi prvo res moje počitniško zavetje. Nikoli ne bom pozabil trenutka, ko sem si kupil svojo hišico na kolesih, alteo 432PH. Ta mi je odkrila, da sodobni nomad ne rabi veliko prostora za sebe, ampak ga rabi okoli sebe! Hvala Adria, da to uspešno dokazujete vsa ta leta.

Ključne besede


PočitniceavtodomprikolicaAdria Mobilkaravaning

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Oglasna sporočila