Živimo v raznolikem obdobju osebne mobilnosti, ki ponuja širok nabor različnih pogonskih rešitev. Motorji na notranje zgorevanje, ki še vedno predstavljajo osnovno pogonsko rešitev osebne mobilnosti, še niso dosegli razvojnega vrha, v zadnjem času pa se vse bolj uveljavljajo prostorninsko majhni turbo motorji, ki so del blago- ali polno-hibridnih pogonskih sistemov. Pri zagotavljanju obljubljene učinkovitosti, zmogljivosti in okoljskih standardov še vedno eno ključnih vlog igra ustrezno motorno olje, ki ima celo pri električnih avtomobilih zelo pomembno vlogo.
Prav zaradi kompleksne vloge motornih olj za nove generacije pogonov smo se pri Motoreviji odločili, da pri strokovnjakih poiščemo odgovore na še vedno aktualna vprašanja o ustreznosti sodobnih motornih olj, o menjavi olj in še čem: je treba motorno olje res menjati vsako leto, četudi nismo presegli kilometrov predpisanega servisnega intervala menjave? Kako izbrati ustrezno olje, če nas naš “pameten” avto opozori, da ga je v motorju premalo? Ali lahko kupimo cenejše olje in ga prinesemo mehaniku na pooblaščeni servis?

Velike spremembe v viskoznosti olja
Redko se zgodi, da moramo pri Motoreviji med preskusom testnih avtov doliti motorno olje. Nedavno smo morali to narediti v avtomobilu, ki v motornem prostoru sploh nima več paličice za kontrolo olja, ob tem pa smo se zaradi specifičnih zahtev izdelovalca avtomobila morali po olje zapeljati na uradni servis. Prav zaradi tehnološkega napredka, ki tudi izdelovalcem motornih olj nalaga vse več zahtev, smo strokovnjaka oljarskega velikana TotalEnergies Mateja Gasparija povprašali, kaj vse mora zagotavljati sodobno motorno olje: “Kakovostno motorno olje ima velik vpliv na zmogljivosti avta, pri tem pa mora izpolnjevati še okoljske standarde in dosegati energetsko učinkovitost. Zaradi teh zahtev je pri motornih oljih prišlo do velikih sprememb, saj so postala bistveno manj viskozna kot v preteklosti. Govorimo torej o vrednostih 0W-16, pa tudi 0W-8 in 0W-20. Potem so tukaj še zahteve posameznih izdelovalcev avtomobilov: danes imamo praktično za vsak model avta po meri predpisana maziva in olja. Izdelovalci avtomobilov zahtevajo manj viskozna olja, ki so bolj ekonomična in hkrati poskrbijo, da z njimi motor doseže predpisane ekološke standarde - tudi zaradi zahtev po manjšem trenju in vpliva olja na učinkovito delovanje DPF filtrov in katalizatorjev. Brez
kakovostnih motornih olj motorji v sodobnih avtomobilih ne morejo pravilno delovati.
Tudi električni avtomobili uporabljajo posebna hladilna olja ali hladilne oljne tekočine za hlajenje pogonskih električnim motorjev, akumulatorskih sklopov in mazanje prenosov. Pri teh specialnih oljih je bistvenega pomena antistatični učinek, morajo pa imeti tudi visoko raven antikorozivne zaščite, saj ima električni pogon veliko vsebnost bakrenih delov.
Pri nas že ponujamo serijo olj oziroma tekočin za električne avtomobile po merilih izdelovalcev motorjev in temelječ na naših raziskavah in izkušnjah. To področje se še razvija in zelo pozorno sledimo tehnološkemu razvoju električnih pogonov. Motorna olja postajajo vse bolj kompleksna, da lahko izpolnijo zahteve po učinkovitosti pogonov in vse daljših servisnih intervalih.”
Kako tehnološko zahteven je razvoj nove generacije motornih in hladilnih olj, Gaspari ponazori s podatkom, da ima TotalEnergies v razvojnem oddelku zaposlenih kar 160 znanstvenikov. Za doseganje čim manjšega vpliva na okolje pa na Finskem že imajo tovarno, v kateri bodo reciklirali motorna olja, jih osvežili in pripravili na nov življenjski ciklus. O tem bomo podrobneje poročali v eni od prihodnjih Motorevij.

Menjava olja: bolje prej kot prepozno
Z motornimi olji imajo veliko izkušenj tudi v enem največjih distributerjev avtomobilskih nadomestnih delov, pnevmatik in maziv, podjetju Bartog. Njihov produktni strokovnjak Boris Cvelbar izpostavlja pomembno dejstvo: “Z dosledno menjavo motornega olja pri novejših avtomobilih in kompleksnejših pogonih lahko še bolj vplivaš na življenjsko dobo motorja kot nekoč. Na pogled večji strošek menjave olja v resnici prihrani še veliko večje stroške popravila, če pride do okvar ali obrabe.“
Matej Gaspari iz TotalEnergies temu pritrdi s slikovito primerjavo:
Olje v motorju si lahko predstavljate kot nekakšno strojno različico krvi, ki kroži v motorju. Med delovanjem motorja se seveda obrablja tudi olje, hitrost tega procesa spreminjanja funkcije olja oziroma iztrošenosti olja pa je povezana z načinom vožnje oziroma obremenitve motorja.
Številni novi avtomobili v motornem prostoru nimajo več fizične merilne paličice ravni olja, pač pa napredna tipala, ki natančno spremljajo raven in učinkovitost olja ter po potrebi voznika še pred nastopom rednega servisnega intervala opozorijo na kritičen odstotek izrabljenosti olja oziroma na predčasno zamenjavo. Če dobimo takšno obvestilo motorne diagnostike, z menjavo ne smemo odlašati. Prav način vožnje ima zelo velik vpliv na stopnjo iztrošenosti olja, s tem pa tudi na dobo trajanja motorja. Sodobna tipala tudi natančno merijo količino olja in vozniku sporočijo, da je treba olje doliti vključno s podatkom, koliko olja je treba doliti.

Na servis z lastnim oljem? Da, a previdno …
Strošek motornega olja pri vzdrževanju avtomobila ni zanemarljiv, a je precej manjši od morebitnih stroškov odprave okvar, ker olja nismo pravočasno zamenjali ali ker smo uporabili olje neustrezne kakovosti. Pri AMZS vsekakor odsvetujemo izbiro cenenih olj brez ustrezne tehnične dokumentacije o sestavi in odobritvi za posamezno znamko vozil. Pri tem opozarjamo, da tudi relativno enostavna menjava motornega olja na “servisu pod kozolcem”lahko predstavlja tveganje za motor in za okolje. Pri tem ne pozabite, da je poleg ustreznega olja treba zamenjati tudi oljni filter z natančno določeno prepustnostjo membrane oziroma sita glede na tip motorja. Potem je tu še čep v karterju, ki mora dobiti novo tesnilo.
V Motoreviji smo že pisali, da lahko lastnik vozila na uradni oziroma pooblaščen servis - čeprav je avto še v garancijskem roku - prinese svoje olje, ki ga je kupil po precej ugodnejši ceni, kot mu ga ponujajo na pooblaščenem servisu. To mu izrecno dovoljuje EU zakonodaja, ki med drugim prepoveduje avtomobilskim izdelovalcem, da bi pogojevali veljavnost garancijskega roka z uporabo določenih motornih olj ali opravljanjem servisov pri od njih določenih servisih. A kljub temu odgovorni na uradnih servisih svoje stranke pogosto prestrašijo, da morajo menjati olje na uradnem servisu, sicer “padejo” garancijski pogoji. A garancijski pogoji lahko padejo le, če kot lastnik vozila zahtevate, da vam v motor vlivajo motorno olje, ki ne ustreza predpisanim tehničnim zahtevam izdelovalca in nima certifikata njegove odobritve. Nekateri evropski izdelovalci vozil (in motorjev) so uvedli lastne standarde kakovosti olja, saj denimo ameriški standardi API in evropski standardi ACEA niso bili v skladu s potrebami njihovih motorjev. Najbolj pogoste oznake teh OEM (Original Equipment Manufacturer) standardov so pri Volkswagnu VW500 in VW505, pri Mercedesu MB228 in MB229, pri Renaultu RN0700 in RN0710 … Če sami kupujete motorno olje, bodite pozorni na te oznake na embalaži motornega olja. Morda ne bodo navedene vse zgoraj predstavljene oznake, toda tiste, ki bodo, vam bodo dale dovolj informacij o združljivosti olja z motorjem vašega vozila. Primerjajte jih s priporočili v navodilih za uporabo, ki ste jih prejeli z avtomobilom. Če se oznake ujemajo, ste lahko prepričani, da je izbira ustrezna. Zato velja: če veste, kakšno olje ste kupili, če veste, da je prodajalec zanesljiv in če olje v vseh podrobnostih ustreza predpisanim standardom za vaše vozilo, lahko brez težav in skrbi na servis prinesete tudi svoje olje. Je pa treba biti ob pestri ponudbi olj in maziv še posebej pozoren pri raznih spletnih nakupih, kjer pri prodajalcu ne morete preveriti ustreznosti tehnične dokumentacije.
Po darilo na servis ...
Ob menjavi olja v AMZS Pri AMZS za zagotavljanje kakovostne servisne storitve tesno sodelujejo s priznanim proizvajalcem olj in maziv TotalEnergies, zato članom, ki v AMZS servisne centre pripeljejo avto na servis z menjavo olja, podarijo tudi priročno darilo. |

Po lastno olje torej le k preverjenim trgovcem!
Oba naša tokratna sogovornika, Matej Gaspari iz družbe TotalEnergies in Boris Cvelbar iz Bartoga, svetujeta, da motorno olje izven ponudbe pooblaščenega servisa kupimo izključno pri preverjenih trgovcih, pri katerih lahko preverimo tudi tehnični list olja in skladnost s standardi avtomobilskih izdelovalcev.
“To je res ključno, saj se danes na trgu pojavljajo ponaredki različnih izeelovalcev, pojavljajo se tudi olja s pretečenim rokom uporabe ali pa so nepravilno skladiščena. Vsi naši preverjeni in certificirani trgovci oziroma uradni distributerji imajo vse te stvari urejene. Zato olje kupujte le pri preverjenem trgovcu ali serviserju,” svetuje Matej Gaspari. Strokovnjak Bartoga Boris Cvelbar pa poudari pomen ustreznega skladiščenja olja brez velikih temperaturnih nihanj in z ustrezno zaščito pred UV žarčenjem ter kupcem svetuje, naj ustrezno skladnost olja z standardi izdelovalca avtomobila postavije pred morebitno nižjo ceno: “V navodilih za uporabo ali servisni knjižici - v fizični ali digitalni obliki - lahko lastnik preveri, kakšno olje zahteva izdelovalec. Pri nas stranki imamo ustrezno tehnično dokumentacijo za vsa naša olja in maziva, zato znamo našim kupcem tudi pravilno svetovati.”