Skriti, a resnični podatki o porabi goriva

Drugi testi

Novi avtomobili samodejno beležijo porabo goriva - lahko te podatke preberejo tudi uporabniki - ali nekdo tretji?


Ste vedeli, da vsi od 1. januarja 2021 na novo homologirani avtomobili beležijo in shranjujejo podatke o porabljenem gorivu oziroma o resnični porabi goriva? Kdo zbira in prebira te podatke? Jih lahko prebiramo tudi lastniki in uporabniki avtomobilov? Priklopili smo se na računalnike sodobnih avtomobilov in pogledali, kako pozorno spremljajo našo vožnjo …

Beleženje porabe goriva je zakonska obveza za vse izdelovalce avtomobilov, ki svoje avte prodajajo na trgih EU: uveljavila jo je uredba EU z oznako 2017/11511, ki avtomobilskim izdelovalcem nalaga, da morajo biti avtomobili na trgih EU od začetka leta 2021 opremljeni s posebno napravo OBFCM (On Board Fuel Consumption Monitoring), ki beleži prevožene kilometre in porabljeno gorivo skozi celotno dobo uporabe vozila. Uredba predpisuje tudi standardiziran vmesnik, ki mora omogočiti dostop in analizo podatkov o porabi goriva, številu prevoženih kilometrov in še nekaj drugih parametrov delovanja avtomobila skozi celotno (življenjsko) dobo uporabe avtomobilov.

Obveza vgradnje OBFCM naprave velja za vse od 1. januarja 2021 na novo homologirane avtomobile z motorjem na notranje zgorevanje (bencinske, dizelske in hibridne, vključno s priključno-hibridnimi). Električni avti in avti, ki jih poganja utekočinjen naftni (LPG) ali zemeljski (CNG) plin, so izvzeti iz uredbe.

Podatke o porabi goriva, prevoženih kilometrih in vse ostale podatke avtomobili delijo prek brezžičnih povezav ali pa ob vsakokratnem obisku pooblaščenega serviserja, ki se na avtomobilski računalnik priklopi prek OBD priključka

Podatki razkrivajo resnično porabo goriva

Zabeleženi in shranjeni podatki o porabi goriva in drugih parametrih delovanja avtomobila naj bi pomagali tehničnim službam EU, da natančneje spremljajo flotno porabo goriva in natančneje ugotavljajo razliko med laboratorijsko zabeleženo porabo goriva in porabo goriva v realnem času, kar bo v prihodnosti služilo kot osnova za natančnejše določanje flotnih izpustov CO2 za posamezne izdelovalce, pa tudi za določanje novih okoljskih standardov.
Konec letošnjega leta bo tehnična služba EU komisije na podlagi zbranih podatkov začela objavljati tudi združene in anonimizirane realne podatke o porabi posameznega modela avtomobila, kar bo vsekakor koristilo uporabnikom oziroma kupcem avtomobilov.
Podatke o porabi goriva, prevoženih kilometrih in vse ostale podatke avtomobili delijo prek brezžičnih povezav ali pa ob vsakokratnem obisku pooblaščenega serviserja, ki se na avtomobilski računalnik priklopi prek OBD priključka. Strokovne službe EU še vedno niso izdale natančnejših procesnih in varnostnih protokolov tovrstnih prenosov podatkov, tako da je še vedno nejasno, komu in kako naši avtomobili sporočajo te podatke.
Od konca meseca maja prihodnje leto (2023) naj bi te podatke širom EU prestrezali oziroma beležili tudi na vsakokratnem obveznem tehničnem pregledu avtomobilov …

Kako enostaven je dostop do podatkov?

Kaj v resnici beležijo naši avtomobili, so s priklopom na avtomobilske računalnike ugotavljali v tehničnem oddelku našega partnerskega nemškega avtomobilskega kluba ADAC: s posebno napravo za prebiranje avtomobilskih podatkov so se priklopili na 43 novejših avtomobilov različnih znamk z bencinskimi, dizelskimi in priključno-hibridnimi pogonskimi sistemi.

Rezultat: do pridobljenih podatkov so ADAC-ovi tehniki res prišli na tako enostaven način kot predpisuje EU zakonodaja, razen nekaterih izjem pa so prebrani podatki zares ustrezali resničnemu stanju (pri enem od preskušenih avtomobilov v računalniku zabeleženi prevoženi kilometri niso bili enaki prikazu prevoženih kilometrov na merilniku kilometrov na armaturni plošči, pri enem od priključno-hibridnih avtomobilov pa je bila zapisana vrednost iz omrežja pridobljene električne energije nelogična oziroma nesmiselna).

Zabeleženi in shranjeni podatki o porabi goriva in drugih parametrih delovanja avtomobila naj bi pomagali tehničnim službam EU, da natančneje spremljajo flotno porabo goriva in natančneje ugotavljajo razliko med laboratorijsko zabeleženo porabo goriva in porabo goriva v realnem času, kar bo v prihodnosti služilo kot osnova za natančnejše določanje flotnih izpustov CO2 za posamezne izdelovalce, pa tudi za določanje novih okoljskih standardov.

 

Vas zanima, kaj vse beleži vaš novi avto?

Pri vseh avtomobilih smo lahko prebrali naslednje podatke:

porabo goriva v celotnem obdobju uporabe (v litrih),
število prevoženih kilometrov v celotnem obdobju uporabe (v km),
pretok goriva v motorju v celotnem obdobju uporabe (v gramih na sekundo),
pretok goriva v motorju v celotnem obdobju uporabe (v litrih na uro),
pretok goriva v vozilu v celotnem obdobju uporabe (v gramih na sekundo),
 povprečna hitrost (v kilometrih na uro).
Priključni hibridi ob teh podatkih beležijo še porabo goriva motorja na notranje zgorevanje, porabo energije pri ugasnjenem motorju na notranje zgorevanje, prevožene kilometre z ugasnjenim in delujočim motorjem na notranje zgorevanje, pa tudi količino pridobljene električne energije iz omrežja.


Z letošnjim 1. aprilom bodo morali avtomobilski izdelovalci vse te podatke sporočati EU komisiji, pri čemer bodo morali podatke opremiti tudi z VIN številko posameznega avtomobila: podatke bo hranila in obdelovala evropska okoljska agencija EEA (European Enviroment Agency).

Kaj pa, če ne želimo deliti naših podatkov?

Prepričan sem, da le malokoga med nami skrbi, kaj se dogaja s podatki, ki jih beleži naš avto; pa kaj potem, če nekdo v Bruslju prebira, koliko litrov goriva smo natočili v naš avto ali koliko kilometrov smo prevozili v lanskem letu. A ti podatki segajo globoko na področje varovanja osebnih podatkov, ki ga dokaj strogo urejajo različne uredbe, med drugim tudi zloglasna splošna uredba EU o varstvu podatkov oziroma GDPR (General Data Protection Regulation). Po tej uredbi bi se morali o deljenju osebnih podatkov - kamor brez dvoma spada podatek, koliko kilometrov smo prevozili s svojim avtom ali koliko goriva smo natočili vanj - strinjati oziroma imeti možnost, da se z deljenjem teh podatkov ne strinjamo. Žal EU uredba o beleženju in sporočanju avtomobilskih podatkov ne vključuje pravic lastnikov vozil.

Stališče AMZS v tem primeru je jasno: lastnik oziroma uporabnik avtomobila se mora strinjati ali pa prepovedati beleženje in deljenje teh podatkov, še zlasti ob servisnih posegih ali na tehničnem pregledu. Pravni postopek strinjanja ali zavrnitve mora biti jasen, pregleden in preprost, službe in organizacije, ki imajo dostop do teh podatkov, pa morajo brezpogojno upoštevati voljo lastnika oziroma uporabnika.

Povejte, da ne dovolite deljenja svojih podatkov!

Ker tovrstni postopki zaščite pravic lastnikov in uporabnikov še niso predpisani oziroma določeni, AMZS svetuje svojim članom, da do sprejetja ustrezne zaščitne zakonodaje ravnajo previdno, a odločno: če se ne strinjate s tem, da v servisni delavnici ali na tehničnem pregledu (od maja 2023 naprej) iz vašega avta presnamejo zgodovino vaše uporabe avtomobila, to jasno in razločno povejte odgovorni osebi, še bolje pa je, da jim predate pisno izraženo zahtevo, da ne dovoljujete prenosa in shranjevanja podatkov iz vašega avtomobila. Zaradi pravnih nejasnosti ne moremo jamčiti, da bo vaša volja tudi v resnici upoštevana, a jasno izražena volja bo v pomoč pri morebitnih poznejših pravnih postopkih. 
AMZS in ostali evropski avtomobilski klubi pozdravljamo in podpiramo namero EU komisije, da z natančnejšim spremljanjem resnične porabe goriva premosti razkorak med laboratorijsko določeno in resnično porabo goriva ter s tem neposredno povezanimi izpusti CO2, a to se ne sme zgoditi na škodo zasebnosti voznikov: vozniki in uporabniki vozil imamo pravico do varovanja osebnih podatkov in pravico do strinjanja ali nestrinjanja z deljenjem naših osebnih podatkov!

Ključne besede


GorivoPodatkiMoj avto - moji podatkiPoraba goriva

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

37

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Priljubljenost članka

37

Shrani

Delite s prijatelji