Zeleni izlet: Predivo s Kanalskega Kolovrata oziroma izlet po zelenem Kambreškem

Na poti

Tretji izlet nas je dvignil na Kanalski Kolovrat, slikovito pokrajino pa nekateri imenujejo tudi Kambreško.

Sleme med mejno reko Idrijo in Spodnjo Soško dolino imenujemo Kanalski Kolovrat (kot podaljšek tistega pravega, "Livškega" Kolovrata, ki ga je letos prevozila tudi kolesarska karavana dirke Giro d`Italia). Nekateri pokrajini rečejo kar Kambreško (po istoimenskem kraju). Gre za razgibano sleme, v katerega se z obeh rečnih strani vrezujejo globoke grape, soteske, posebej divje so tiste z jugovzhodne strani, kot na primer Doblarec. Ponekod nad dolinami iz pobočij štrlijo skalni izrastki. Nekoliko prijaznejši je svet na strani reke Idrije, manj strm, bolj zavetrn, vpliv morja seže vanj neposredno z južneje ležečih Goriških Brd. Več kot dovolj razlogov za zanimiv izlet…

Izhodišče: Kanal
Višinska razlika: 1000 metrov
Čas hoje: 3 h, sestop 3 h
Zemljevid: Kanal ob Soči, karta občine. 1 : 45.000; Posočje, Rezija in vzhodna Benečija, turistična karta. 1 : 40.000.

Samota, tišina in drugačni pogledi

Vsakdo, ki bo hodil po Kanalskem Kolovratu, bo občutil tišino. Še slemenska cesta, ki vijuga z Goriških Brd preko Korade do sedla Solarji in se na sever nadaljuje na "Livški" Kolovrat, je tiha in samotna, prometa ni veliko. Sodeč po ostankih preteklosti je bilo življenja pred leti tam mnogo več. Kaj hitro bomo pri pohodih prišli do ruševin, do v bršljan obraščenih domačij, sledov drugačnih časov. Naleteli bomo tudi na številne ostanke soške fronte, zanimiv je muzej na prostem na bližnji vzpetini Na Gradu (že na "Livškem" Kolovratu). Svet Kambreškega je lep tudi zaradi izjemnih pogledov na Julijce, na Beneško Slovenijo, tudi na morje v Tržaškem zalivu in tja čez Sočo, na oddaljene vzpetine Trnovskega gozda in Idrijsko-Cerkljanskega hribovja. Smo pravzaprav nizko (Kanalski Kolovrat ne preseže tisoč metrov), a dovolj visoko, da je Furlanska nižina pod nami in da Julijcev ne zakriva več nič.

Na slemenu se ponujajo odpirajo izjemni razgledi - v ozadju Julijske Alpe.

Korada

Kanalski Kolovrat premore številne vzpetine, na nekatere se zlahka povzpnemo v manj kot uri kar s slemenske ceste. Tokrat smo izbrali najjužnejši vrh, planotasto Korado, ki se je bomo lotili po daljši poti, povsem iz doline (čeprav na Korado pripelje cesta). Na povratku lahko obiščemo še romarsko cerkev Marijino Celje nad Ligom (tudi po cesti).

Vrh planotaste Korade.

Iz središča Kanala ob Soči gremo čez znameniti kamniti most in pod podvozom železniške proge, kjer zavijemo levo. Nadaljujemo po cesti in navzgor po ulici do razcepa, kjer krenemo levo. Takoj, ko prečkamo potok Gorevšek, zavijemo desno ob njem navzgor, kmalu zatem levo in potem hodimo ves čas prečno v vzponu čez gozdnata pobočja. Ko s travnikov kmetije Ravna ponovno stopimo v gozd, gremo na prvem razcepu strmo desno navzgor. Pozor! Na tem delu je zaradi žledoloma trasa poti drugačna kot na starejših zemljevidih (tam gre naravnost). Po kratkem vzponu zavijemo desno na nekdanji kolovoz, mimo ostankov domačije, od tam pa položno do asfaltne slemenske ceste, ki povezuje Lig in Kojsko. Po njej levo in na sedlu pod Sv. Jakobom levo v gozd ter po lepi potki do cerkvice (ta vrh je lahko tudi samostojni izlet, če se na sedlo pripeljemo). Z vrha se spustimo proti jugu, gremo večkrat rahlo gor in dol do senožeti, kjer spet naletimo na asfaltno cesto. Ko pridemo do razcepa za Zarščino, gremo desno, potem pa po makadamski cesti in zopet levo na stezico ter v vzponu skozi gozd do cerkvice sv. Genderce (sv. Jedrt) na veliki planoti Korade. Do najvišje točke je čez travnik še 5 minut, do Zavetišča na Koradi (tel. +386 41 352 584) pa slabih 10 minut.

Cerkev svete Genderce na planoti Korade.

Vračamo se po poti vzpona vse do točke, kjer se odcepi stezica za Sv. Jakob, od tam pa ves čas po cesti do Liga (okoli 5 km asfalta; komur je podaljšek čez Lig odveč, se seveda lahko vrne v Kanal po poti vzpona). Tik pred Ligom ob kapelici desno navzgor do ogromne božjepotne cerkve Marijinega imena (do nje se lahko pripeljemo po cesti iz Kanala). Od cerkve se vrnemo do kapelice, tam pa zavijemo levo v smeri Kanala. Sledimo planinski poti in ko se odcepi desno navzdol, pridemo do zaselka Ravenca, kjer gremo levo na cesto Kanal-Lig. Po njej gremo navzdol le do prvega ovinka, tam pa desno na kolovoz, pa spet levo in na prvem ovinku naravnost navzdol (v gozdu spet naletimo na markacije). Po njih ves čas navzdol po lepi kamniti poti do Gorenje vasi, tam pa levo po cesti nazaj v Kanal.

Cerkev Marijino Celje.

Kraji v Spodnji Soški dolini na obeh straneh reke so zaznamovani z velikim Slovencem, vsestranskim Valentinom Staničem (1774-1847). Rojen je bil v Bodrežu na levem bregu Soče (v bližini Kanala), kot duhovnik je služboval na bližnjih Banjšicah in kar deset let v Ročinju, od koder se po cesti vzpnemo na Kambreško. Ljubitelji gora Staniča poznamo kot velikega osvajalca tedaj še nedostopnih vrhov: prvi je bil na bavarskem Watzmannu, kot prvi samohodec na avstrijskem Grossglocknerju, prvi je izmeril višino Triglava. Kaj vse je počel, lahko preberemo v knjigi Cerovščkov gospod ali pa v romanu Blagoslov gora. V krajih ob Soči so ponosni na Staniča, to kažejo številna poimenovanja, nenazadnje nosi njegovo ime tudi Planinski dom pod Ježo (tel. +386 51 320 284). Dom stoji ob cesti, ki se vije po Kanalskem Kolovratu. Na tistem izjemnem mestu se ustavite - doživeli boste samoto, zelenje, razglede.

Kaj še priporočamo?
Kobariški muzej: za člane AMZS 10 % popusta na redne cene vstopnine za ogled muzeja.
Soča fun park: ekskluzivnih 10 odstotkov popusta na individualne cene za vstopnino in aktivnosti v parku za člana AMZS in njegovega spremljevalca

#ZeleniIzlet
Čreta na planoti Dobrovlje

Ženiklovec nad Lomsko dolino

Zbirajte žige Zelene transverzale

Zeleno transverzalo za odkrivanje manj znanih kotičkov Slovenije sestavlja 10 ciljev. Poleg tokrat predstavljenega Kanalnskega Kolovrata še: Čreta na Dobrovljah v Spodnji Savinjski dolini, dolina Lomščice - Dom pod StoržičemMoravško - Limbarska gora, Šentjur z okolico - izlet na Resevno, Kambreško - izlet na Korado, Obsotelje - izlet na Silavec nad Podčetrtkom, Krvavec - izlet na Zvoh, Ivančna Gorica - Lavričeva pot, Mojstrana - izlet na Grančišče.

Izlete bomo predstavljali v Motoreviji in na digitalnih kanalih AMZS in partnerjev. Vsi, ki boste do 31. avgusta 2023 zbrali vsaj tri žige Zelene transverzale, boste sodelovali v žrebanju za privlačne nagrade:

• 5-krat naglavna svetilka Petzl
  • 5-krat AMZS kolesarski bidon
  • 4-krat AMZS Pozorne nogavičke

#ZelenaTransverzala
Za več informacij, kako do nagrade, obiščite spletno stran Zelene transverzale

Ključne besede

ekologijaAMZSHyundaitrajnostna mobilnostZavarovalnica TriglavPZSZeleni izletZelena transverzala

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!