#Srečanja: "Včasih je bilo imeti avto kot danes helikopter"

Pogovor

Karla Pongrac, članica AMZS


Karlo Pongrac smo obiskali v Hrvatinih, kjer s soprogom preživljata poletje. Na AMZS, kot je povedala, prisega že več kot 40 let, kljub svojim častitljivim letom pa se na cesti še vedno dobro znajde. To je lani ugotovila tudi na tečaju varne vožnje na Vranskem, kamor je, ko je dopolnila 80 let, prišla na sinovo priporočilo. Doživetij za volanom ji ne manjka, zagotovo pa je eno najimenitnejših iz leta 1974, ko je prevozila 7000 kilometrov dolgo pot do Jalte. 

Na pogovor smo vas povabili kot dolgoletno članico AMZS, za vami pa je tudi zanimiva avtomobilistična odprava na Jalto.

Leta 1974 se nas je 36 avtomobilov odpravilo v Sovjetsko zvezo, končni cilj je bila Jalta. Zbrali smo se v Vršcu v bližini meje z Romunijo, prečkali mejni prehod Vatina, nato pa pot nadaljevali proti Suceavi, Kijevu in Zaporožju. Najbolj mi je v spominu ostal postanek v Vinici, kjer smo zaradi okvare pnevmatike ostali čez noč. Prvomajske praznike bi morali preživeti na Jalti, a so nas poslali nazaj v Kijev, kjer smo si kot častni gostje ogledali prvomajsko parado. Iz Kijeva smo šli v Odeso, nato proti Djerdapu do Beograda. Vsega skupaj smo naredili več kot 7000 kilometrov. Res posebno doživetje.

S  katerim avtom pa ste šli na pot?

Z NSU prinzem. Bila sem edina med vsemi vozniki, ki sem sama prevozila vseh 7000 kilometrov. Drugi so se pri vožnji izmenjevali. In še dejstvo, da mi je to uspelo v tistih časih, ko so na ženske voznice gledali "z rezervo" … Tak podvig ni bil kar tako!  V življenju sem sicer zamenjala kar nekaj avtomobilov, a prinz ima posebno mesto. So pa ti avti veljali za leteče krste, saj je bil motor zadaj in ne spredaj, zato so bili pri vožnji manj stabilni. Za večjo varnost smo zato spredaj v prtljažniku vozili vreče peska.

Koliko časa že vozite avto?

Vozim že 57 let. Leta 1962 sem naredila vozniški izpit, leta 1968 sem že imela svoj prvi avto – volkswagna hrošča, ki sem si ga zaslužila, ko sem skoraj eno leto delala v Nemčiji. Lani, ko sem dopolnila 80 let, sem na sinovo priporočilo – ker vozim vnuke in se zavedam s tem povezane odgovornosti – šla na tečaj varne vožnje na Vransko. Bila sem med najstarejšimi, ampak mi je kar šlo, sem bila pohvaljena (smeh). Menim, da bi morali vsi vozniki, starejši od 70 let, na tečaj varne vožnje. Veliko nesreč se zgodi, ker so starejši vozniki premalo samokritični in si ne dajo dopovedati, da niso več sposobni za vožnjo.

In koliko kilometrov naredite na leto?

Zadnja leta naredim od 10.000 do 12.000 kilometrov na leto. Prej sem tudi zaradi narave službe letno prevozila od 30.000 do 40.000 kilometrov. Na cesti sem vselej zelo pazljiva, prometne nesreče, hvala bogu, še nisem imela.

Kako se je spremenil odnos do avtomobila od takrat, ko ste delali vozniški izpit? In kakšni so po vašem mnenju današnji vozniki?

Takrat je bilo imeti avto, kot danes imeti helikopter. Takrat si za fičota, na katerega si čakal tudi po več let, v vsaki trafiki dobil rezervne dele in si marsikaj lahko sam popravil. Včasih ni bilo toliko divjanja in prekrškov. Če si ostal nekje na cesti, ti je vsakdo priskočil na pomoč. Avto si lahko kadarkoli in kjerkoli pustil odklenjen. Vozniki so bili veliko bolj strpni, medtem ko se danes vsem mudi in ne vozijo po predpisih. Najbolj pa me moti, ko parkirajo na mestih za invalide ali ko starši svoje pet-, šestletnike posedejo nepripete na prednji sedež.

Zakaj ste se včlanili v AMZS?

Članica AMZS sem zagotovo že 40 let. Kljub temu, da imam pri zavarovalnici sklenjeno tudi avtomobilsko asistenco in mi mnogi pravijo, da imam dvojni strošek, ostajam članica, ker nikoli ne veš, kaj se ti lahko zgodi na cesti. AMZS mi je že večkrat pomagal, ko se mi je pokvaril avto, pa tudi, ko sem nekoč pomotoma natočila bencin namesto nafte. Poleg tega rada berem Motorevijo, da sem na tekočem z novostmi. In spremljam Tima Gajserja!

Lani, ko sem dopolnila 80 let, sem na sinovo priporočilo – ker vozim vnuke in se zavedam s tem povezane odgovornosti – šla na tečaj varne vožnje na Vransko. Bila sem med najstarejšimi, ampak mi je kar šlo, sem bila pohvaljena (smeh). Menim, da bi morali vsi vozniki, starejši od 70 let, na tečaj varne vožnje. Veliko nesreč se zgodi, ker so starejši vozniki premalo samokritični in si ne dajo dopovedati, da niso več sposobni za vožnjo.

Ali ste vedeli, da ...
Prazen akumulator, zaklenjeni ključi in napačo gorivo v rezervoarju so ene najpogostejših težav, zaradi katerih člani AMZS pokličejo 1987. Mehaniki za pomoč na cesti težavo odpravijo na licu mesta, kar pomeni, da vozila ni treba odpeljati na servis.

Imate tudi vi zanimivo izkušnjo z AMZS? Delite jo z nami in ostalimi člani AMZS: pišite na naš elektronski naslov clanstvo@amzs.si ali motorevija@amzs.si.

Nazaj