Brez avta, brez skrbi?

| Tehnika, Promet

Preskus sistema souporabe avtomobila Avant2GO v Ljubljani


V Ljubljani je poleti zaživel prvi sistem souporabe avtomobila pri nas – Avantcarjeva storitev Avant2GO. S to storitvijo lahko uporabljamo njihovo paleto električnih avtomobilov, ki jih plačujemo po času uporabe in prevoženih kilometrih, za začetek in konec naših voženj pa uporabljamo njihovo mrežo parkirišč, na katerih so tudi električne polnilnice. Kako sistem deluje? Res lahko nadomesti lasten avto? V iskanju odgovorov smo se kot običajni uporabniki registrirali v njihovem sistemu, na račun položili zahtevana sredstva in mesec dni namesto lastnega avta (so)uporabljali njihove …

Souporaba avtomobila ali car sharing je mobilnost prihodnosti, pravijo futurologi in (nekateri) prometni strokovnjaki. Ideja souporabe avtomobila se pač sliši dobro, saj se spopada z večino izzivov, ki nam jih postavljajo prenaseljena mesta, okoljevarstveni problemi in ekonomski primež, ki nas vse bolj stiska za vrat. Zakaj bi res imeli svoj avto, če smo lahko za manj denarja in brez težav, ki jih prinaša lastništvo avtomobilov, enako mobilni in avto uporabljamo zares le takrat, ko ga rabimo?

Vprašanje je seveda retorično; če bi bili lahko s souporabo avtomobila enako mobilni kot s svojim avtom, bi se svojemu avtu verjetno hitro odpovedal vsak med nami, souporaba avtomobilov pa bi postala (edini) temelj osebne mobilnosti. Zaenkrat to seveda ni mogoče, kar je pokazal tudi tokratni preskus ljubljanskega sistema souporabe avtomobilov Avant2GO. Ta je v primerjavi s podobnimi sistemi v drugih evropskih mestih pravi palček – in ker je velikost oziroma obseg souporabe avtomobilov v premem sorazmerju z njegovo uporabnostjo, je ljubljanska souporaba avtomobilov zaenkrat le eksperiment, ki ga je bilo zanimivo preskusiti, večje uporabne vrednosti pa – vsaj mi – v njem nismo našli.

Na elektriko – po Ljubljani

A pojdimo po vrsti. Ljubljanski car sharing Avant2GO je sistem souporabe avtomobila, ki so si ga zamislili in postavili pri podjetju Avantcar, v katerem se tudi sicer ukvarjajo z oddajanjem vozil in upravljanjem voznih parkov. Zaživel je z začetkom letošnjega julija, ko so dali v uporabo prvih 30 avtomobilov in usposobili prvih 12 prevzemnih in predajnih mest oziroma parkirišč po Ljubljani. Avantcarjev sistem souporabe avtomobilov se razlikuje od večine podobnih sistemov po tem, da ima v svoji floti zgolj električne avtomobile – nekaj je električnih smartov fortwo ED, nekaj je renaultov zoe, nekaj pa BMW i3. Avantcarjeva odločitev za zgolj električne avtomobile je zanimiva, skozi njihov poslovni model pa tudi logična. Ker so predvideli souporabo avtomobilov zgolj za vožnjo po Ljubljani in njeni neposredni okolici, je električni pogon za to najprimernejši; s polnilnicami na njihovih parkiriščih oziroma prevzemnih mestih imajo zagotovljene polne akumulatorje, avtom ni treba dotakati goriva, lažji pa je tudi obračun stroškov najema.

Avantcarjev model souporabe je tako po času kot po razdalji namenjen krajši rabi njihovih avtomobilov, saj izhaja iz dejstva, da velik delež voznikov oziroma lastnikov svoj avto v resnici uporablja le krajši čas, dlje časa pa ta – neuporabljen – stoji na svojem parkirišču. V sistemu souporabe avtomobilov tisto mirovanje avtomobila ni več skrb uporabnika – avto ima ta (v souporabi) zares le takrat, ko ga rabi in se z njim vozi.

Plačilo, registracija, pogodba, aplikacija, uporaba

Vstop v prvi slovenski sistem souporabe avtomobilov je dokaj preprost, ni pa takojšen – proces ima namreč več korakov. Na njihovi spletni strani (http://www.avant2go.com) izberemo nakup enega od treh promocijskih paketov (za 100, 200 ali 300 evrov); razlika med njimi ni le v višini dobroimetja, ki ga imamo na razpolago za plačevanje souporabe, temveč tudi v višini odbitne franšize pri morebitni povzročeni škodi na avtomobilu (pri najcenejšem promocijskem paketu je ta 300 evrov, pri srednjem je 100 evrov, pri promocijskem paketu GO 300 pa odbitne franšize ni). Po izbiri promocijskega paketa na spletni strani pustimo svoje podatke in potrdimo, da smo starejši od 21 let ter da imamo vozniško dovoljenje kategorije B najmanj eno leto. Po prijavi je treba počakati na potrditveno elektronsko sporočilo, v katerem so tudi podatki za bančno nakazilo plačila. Po plačilu izbranega paketo dobimo potrdilo o plačilu in račun, v drugem elektronskem sporočilu pa tudi povezavo na spletno stran, na kateri so navedeni datumi posebnega izobraževanja, ki se ga mora udeležiti vsak uporabnik. Na izobraževanju, ki je trajalo malce dlje kot dve uri in je v popoldanskih urah potekalo v hotelu Four Points by Sheraton Ljubljana Mons, so nam predstavniki podjetja obrazložili njihov sistem souporabe avtomobilov s prednostmi in značilnostmi, obrazložili in prikazali so nam delovanje posebne aplikacije za pametne mobilnike, opisali avtomobile, ki so v uporabi, na koncu pa pri avtih, parkiranih pred hotelom, prikazali tudi večino postopkov in opravkov, ki jih imamo pri uporabi njihovih avtomobilov – kako na primer prek aplikacije opravimo rezervacijo, kako odklenemo in zaklenemo avto in vse ostalo. Predavanje je obvezno, a brez dvoma tudi koristno; večina udeležencev zagotovo še ni imela priložnosti voziti električnih avtov, pa tudi aplikacija, brez katere ne moremo uporabljati Avantcarjevih avtomobilov, zahteva nekaj pojasnil. Tu velja pohvaliti predstavnike podjetja, ki so znali pojasniti vse nejasnosti in odgovoriti na vsako vprašanje.

Po opravljenem izobraževanju smo sveži uporabniki sistema morali počakati nekaj dni, da so nas povabili v prostore Avantcarja na Dunajski cesti v Ljubljani na podpis pogodbe. Tam smo v roke dobili “Člansko pogodbo o souporabi električnih vozil Avant2GO”, ki ureja razmerje med ponudnikom in uporabnikom souporabe sistema.

Zadnje dejanje pred začetkom souporabe je namestitev posebne aplikacije na pametni mobilnik; ko smo sistem začeli uporabljati mi, aplikacija še ni bila na razpolago v trgovini App Store (uporabljamo iphone oziroma operacijski sistem iOS), zato so jo predstavniki podjetja na naš pametni mobilnik naložili po drugačni poti oziroma ročno.

12 prevzemnih mest

Podpisana pogodba, dobroimetje na računu in delujoča aplikacija na mobilniku; to so torej pogoji za začetek (so)uporabe Avantcarjevega električnega voznega parka. Tega zaenkrat sestavlja 30 električnih avtomobilov – smartov fourtwo, renaultov zoe in nekaj BMW i3. Koliko natančno jih je v vsakem trenutku na razpolago, je težko ugotoviti, ker uporabniki lahko zgolj spremljamo, koliko avtomobilov je prostih, ne pa tudi tiste, ki so v uporabi oziroma zasedeni.

Ko bi torej želeli uporabiti Avantcarjev avto, prek aplikacije na mobilniku pogledamo, kje in kateri avti so na razpolago. Trenutno je na voljo 12 prevzemnih mest oziroma lokacij, kjer naj bi stali avtomobili. Te lokacije so: Vodnikov trg 2  (tržnica), Trdinova ulica 9 (center mesta, poslovalnica Avant car), Cankarjeva cesta 9 (Opera), Langusova 4 (Vič, Ministrstvo za infrastrukturo), Tehnološki park 19 (Vič, Tehnološki park Ljubljana), Pot za brdom 4 (Four Points by Sheraton), Dunajska cesta 140 (poslovalnica Avant car) in štiri lokacije v nakupovalnem centru BTC (Kristalna palača, Vita care BIO market, BTC Street food in Trg mladih). Prav v času nastajanja tega članka so odprli še eno prevzemno mesto – v garažni hiši pod Kongresnim trgom v Ljubljani. Na vseh omenjenih lokacijah so parkirna mesta, ki so rezervirana in namenjena zgolj za avtomobile iz sistema Avant2GO, čeprav se občasno zgodi, da na teh mestih (nepravilno) parkira tudi kdo drug. Vsa prevzemna mesta so tudi opremljena z električnimi polnilnicami, na katerih lahko polnimo njihove avtomobile; do pred kratkim se na večini polnilnic ni bilo treba identificirati, kar so izkoriščali tudi nekateri vozniki oziroma lastniki svojih električnih avtomobilov. Pri Avantcarju so se zato odločili, da polnilnice zaklenejo zgolj za uporabnike njihovega sistema souporabe – na ta način so odgnali tudi druge zastonjkarje, ki so polnili avtomobile pri njih. Za uporabnike sistema souporabe je polnjenje namreč zastonj; uporabnik mora avto le priključiti na polnilnico prek električnega kabla, ki je v vsakem avtu, in se identificirati s kartico (prek RFID oddajnika), ki se nahaja v avtu.

Ko torej izberemo avto, ki nam je najbližje, ga prek mobilne aplikacije rezerviramo – predvsem zato, da ga nam na poti do avta ne bi odpeljal kak drug uporabnik. Rezervacija velja le 15 minut – dolgoročne rezervacije, na primer za naslednji dan ali teden, niso možne. S tem so pri Avantcarju učinkovito omejili uporabo njihovih avtomobilov na kratkotrajne, impulzne vožnje, ki jih uporabnik ne more načrtovati. Ko rabiš avto, se pač začneš ozirati po razpoložljivem avtu, ga rezerviraš in tudi hitro odpelješ.

S takšno zasnovo souporabe so sicer zagotovili razpoložljivost svojih avtomobilov in večje število avtov v obtoku, a tudi preprečili uporabnikom, da skrbneje načrtujejo svoje poti. In tu pridemo do največje težave Avantcarjevega sistema souporabe: avtomobilov je premalo. Pogosto se je namreč zgodilo, da avtomobilov tam, kjer bi nam prav prišli, ni bilo. Naše uredništvo je na Dunajski cesti 128 v Ljubljani, nam najbližja prevzemna točka pa je na Dunajski cesti 140, nekaj minut hoda stran. Zelo prikladno torej za vožnje v mesto ali kam drugam, a le, če je kakšen avto na razpolago. Če tega ni, kot se je pogosto zgodilo nam, smo morali po avto na kakšno drugo prevzemno mesto – z drugim avtom ali z avtobusom. Pri Avantcarju se seveda zavedajo tega problema in se trudijo s širjenjem mreže prevzemnih mest – v času nastajanja našega članka so odprli prevzemno mesto v garaži pod Kongresnim trgom, v načrtu pa so še druga nova prevzemna mesta, tudi na letališču na Brniku.

Nekajkrat se nam je zgodilo tudi, da avta nismo mogli vrniti na želeno mesto, ker je bilo izbrano parkirišče zasedeno. Tako smo morali na primer avto parkirati pred našim uredništvom in počakati, da se je izpraznilo parkirno mesto pred Avantcarjevo poslovalnico. Ker je avto nekaj časa stal pred našim uredništvom, smo to morali plačati: za souporabo avta Avantcar namreč uporabniku zaračuna tako porabljen čas kot tudi prevožene kilometre.

Ceneje kot taksi

Natančen cenik souporabe objavljamo v tabeli, v praksi pa je cena souporabe videti takole: 14 km vožnje s smartom ED, za kar smo – skupaj s postanki – porabili uro in 21 minut, nas je stalo 6,85 evra. 10 km in 48 minut vožnje z renaultom zoe nas je stalo 5,86 evra, 11 km in dve uri ter 48 minut uporabe BMW i3 pa nas je stalo 20,1 evra. Pri slednjem najemu se lepo vidi, da se najbolj splača avto zares uporabljati oziroma voziti – pred pisarno ali hišo parkiran avto je strošek brez uporabne vrednosti. Avte smo uporabljali v dnevnem času, ponoči so – kot se vidi iz cenika – cene še malce nižje.

Souporaba avtomobilov za krajše vožnje po Ljubljani in bližnji okolici je cenovno ugodna osebna mobilnost. Vsekakor bolj ugodna kot vožnja s taksiji. V Ljubljani se cene taksi voženj gibljejo od 0,75 evra/km do 1,30 evra/km, štartnina pa od 0,93 do enega evra. Če bi torej s taksijem po Ljubljani prevozili 10 km, bi nas to stalo približno 10 evrov, za vožnjo z Avantcarjevim renaultom zoe pa smo odšteli 5,86 evra, pa še počakal nas je med opravki, ki smo jih imeli v mestu. Če želimo, da nas čaka taksi, moramo za vsako uro čakanja odšteti dodatnih 15 evrov.

Ima pa taksi seveda veliko prednost: vanj vstopimo tam, kjer želimo. Res je treba nanj običajno malo počakati, a dvomim, da kaj dlje od časa, ki ga rabimo, da pridemo do najbližjega Avantcarjevega električnega avta. Tudi taksi službe se modernizirajo in marsikatere uporabnikom že ponujajo svoje aplikacije – tudi takšne, prek katerih lahko spremljate taksi, ki je najbližje vaši lokaciji.

Odlična aplikacija za mobilnik

Pri oceni prve souporabe avtomobilov v Sloveniji velja pohvaliti mobilno aplikacijo Avant2GO, prek katere spremljamo razpoložljivost avtomobilov in zasedenost parkirnih mest ter rezerviramo avto. Sistem souporabe je zaradi številnih uporabnikov zasnovan tako, da lahko zgolj z aplikacijo na svojem pametnem mobilniku dostopamo do avtomobilov – jih odklepamo in zaklepamo. Avto, ki nas čaka na prevzemnem mestu, je namreč zaklenjen, ključi pa so v predalu. Ko želeni avto prek aplikacije rezerviramo, ta izgine iz prikaza razpoložljivih avtov in nas počaka na prevzemnem mestu. Ko pridemo do avta, ga prek aplikacije odklenemo, s tem dejanjem pa nam tudi začne teči čas najema. Preden se odpeljemo, ocenimo njegovo stanje (očiščenost) in prijavimo morebitne poškodbe na avtu. Pri vračanju avtomobila je proces obraten: preden ga zaklenemo, ocenimo stanje avtomobila, potrdimo, da smo v avtu pustili ključ in dokumente ter da smo vzeli svoje osebne stvari, nato ga prek aplikacije zaklenemo – in končamo naš najem. Istočasno na elektronski naslov (in v aplikacijo) dobimo ličen in pregleden izračun stroškov našega najema. Celoten proces je hiter in pregleden, le internetno povezavo moramo imeti, kar pa v Ljubljani nikjer ni težava.

Le za pionirje mobilnosti

Avant2GO sistem souporabe avtov v Ljubljani deluje zelo dobro – za dokaj ozek krog ljudi; za takšne, ki stanujejo ali imajo službo dovolj blizu enega od prevzemnih mest, da do njega lahko pridejo peš. Če je na takšnem prevzemnem mestu avto prost, se lahko uporabnik za zmerno ceno odpelje po svojih opravkih po Ljubljani in njeni okolici. Za uporabnike, ki živijo (ali delajo) na obrobju Ljubljane oziroma predaleč od prevzemnih mest, pa trenutni obseg souporabe avtov ne more nadomestiti njihovih avtomobilov ali javnega prevoza – če rabiš avto ali avtobus, da prideš do Avantcarjevega avta, smisel souporabe pač zbledi.

Električni avti in zasnova souporabe tudi ne omogočajo vožnje na daljših razdaljah. Povedano drugače: Avant2GO souporaba avtomobilov je namenjena le vožnji po Ljubljani in okolici. Bi šli z njihovim avtom na morje? Ne morete oziroma se vam ne splača; avto morate vmes polniti, vse skupaj pa traja tako dolgo, da je predrago – za takšne vožnje se vam bolj splača najeti avto na klasičen rent-a-car način.

Na resničen obrat od lastništva k souporabi avtomobilov bomo morali torej še malo počakati. Tega se zavedajo tudi pri Avantcarju; v načrtu imajo tako širitev mreže prevzemnih točk kot širitev voznega parka vse do 300 ali celo več avtomobilov. Šele takrat bi pogojno lahko v Ljubljani preživeli brez avtomobila, pa še takrat bo treba temeljito počistiti v naših glavah in vsaj delno spremeniti tudi naš življenjski slog. Trenutno smo Slovenci še vedno preveč navezani na svoje avtomobile – navkljub zelo visoki ceni, ki jo plačujemo za njihovo uporabo. Tudi zato bo sistem souporabe le težko ustregel vsem različnim željam in potrebam, ki jih zdaj lahko uresničimo s svojimi avtomobili. Še najbolje se bodo v sistemu souporabe znašli tisti, ki svojega avta nimajo.

Na izobraževanju so nam predstavniki Avantcarja prijazno dejali, da smo z vstopom v njihov sistem postali pionirji souporabe avtomobilov pri nas, zato tudi mi po preskusu lahko zapišemo: souporaba avtomobilov da, a za pionirje novega, drugačnega pojmovanja osebne mobilnosti.

Ključne besede

PrometSouporaba avtomobilovCar sharingAvant2goElektrični avtiAvantcar

Avtorji

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Sorodne novice

Nazaj