Ko vozim, ne vlogam

Uporabi naprav med vožnjo se danes ni več mogoče izogniti. Eden največjih motilcev pozornosti med vožnjo je mobilni telefon. Voznik, ki uporablja mobilni telefon med vožnjo, ima slabši reakcijski čas, počasneje zaznava in se odziva na prometno signalizacijo, njegova zavorna pot je daljša, težje tudi zaznava okolico in druge situacije v prometu. Tudi če med vožnjo le za dve sekundi izgubi pozornost, ima to lahko usodne posledice.

Veliko ljudi še vedno med vožnjo odpisuje na sporočila, telefonira ter celo snema, fotografira in pregleduje družbena omrežja. Ob porastu tako imenovanih vplivnežev, blogerjev in vlogerjev, ki domala dokumentirajo vsak svoj korak, tudi med vožnjo, je AMZS skupaj s Policijo in Javno agencijo RS za varnost prometa zagnal kampanjo #KoVozimNeVlogam, s katero opozarja na nevarnosti vloganja med vožnjo. Zlasti mlade ozavešča, da je takšno početje za volanom nevarno. A ker se ne gre slepiti, da bodo ljudje naprave v avtomobilu kar naenkrat nehali uporabljati, jih hkrati ozavešča o varnem načinu uporabe kamere v avtomobilu. 

Predvsem na potovanjih, pri vožnji po lepi cesti skozi čudovito pokrajino želi marsikateri ljubiteljski snemalec skozi vetrobransko steklo zajeti dinamične posnetke svoje poti in vožnje. S sodobnim mobilnikom pri roki lahko to stori vsak. A ni vsako snemanje varno: edini varen način snemanja vožnje je ob pomoči sopotnika ali stojala oziroma držala za mobilnik, ki mora biti vpeto tako, da ne sega v vidno polje voznika ali zmanjšuje njegovega vidnega kota.

Avtomobilski novinar in vloger Ciril Komotar, avtor vloga Komotar Minuta,  je v vaji na poligonu AMZS Centra varne vožnje na Vranskem nazorno pokazal, da je nemogoče voziti varno s telefonom v rokah in enim očesom na zaslonu telefona. Med nepravilnim snemanjem ni mogel ustrezno in predvsem varno obvoziti ovire na cesti. Kako moteče in nevarno je, če voznik pogleda nima usmerjenega le na cesto in nima obeh rok na volanu, je pokazal tudi v avtomobilskem slalomu med stožci. Ko je obe vaji ponovil z mobilnikom na stojalu in obema rokama na volanu, je avto usmerjal brez težav.

"Ne pogovarjaj se s telefonom v roki, ko voziš! Še huje: nikakor med vožnjo ne piši SMS sporočil, ne pregleduj elektronske pošte ali družbenih omrežij," opozarja Komotar, ki sicer veliko snema med vožnjo, a to dosledno počne prostoročno:

Če želiš posneti svojo vožnjo, ker si na "roadtripu" in bi rad med vožnjo posnel čudovito pokrajino, potem telefon vselej varno vpni na stojalo oziroma držalo. Zelo pomembno je, da stojalo na vetrobransko steklo namestiš tako, da ti telefon ne ovira pogleda na cesto. Pomembno pa je tudi, da med vožnjo ne nastavljaš nastavitev kamere - to naredi, ko avto stoji.

Policisti so samo letos spisali že 28.960 glob v povezavi s kršitvijo prepovedi uporabe naprav in opreme. Matjaž Leskovar iz Sektorja prometne policije Generalne policijske uprave opozarja:

Uporabi teh naprav se danes ni več mogoče izogniti. A uporaba teh naprav med vožnjo je prepovedana z razlogom, ker voznik ob sočasni uporabi teh naprav ni dovolj osredotočen na vožnjo, kar lahko privede do hude nesreče. Naš poziv voznikom je, da med vožnjo ne uporabljajo naprav in opreme, ki zmanjšujejo vidno in slušno zmožnost voznika. Če že uporabljajo telefon, ga morajo za klic ali za snemanje uporabljati prostoročno. Policisti veliko nepravilnosti ugotavljamo tudi pri uporabi navigacijskih naprav, ko vozniki kar med vožnjo iščejo naslove. Življenje je vredno več kot dve minuti klica ali posnetka.

Po prepričanju novinarja in urednika Motorevije Jureta Gregorčiča vozniki za volanom napako naredijo tudi zato, ker svojih avtomobilov ne poznajo dovolj dobro. Pomembno je, da vso napredno opremo v avtomobilih uporabljamo na pravilen način. To denimo pomeni pravilno nastavitev navigacije, še preden odpeljemo, ter vnaprejšnja povezava z mobilnim telefonom, da ga lahko med vožnjo uporabljamo prostoročno. Posebno pozornost velja nameniti tudi sodobnim asistenčnim sistemom ter še enemu velikemu motilcu pozornosti med vožnjo – sopotnikom.

»Ko vozim, ne vlogam. Če se mi na poti zgodi nekaj zanimivega, to dokumentiram na varen način – ustavim avto ter sliko in zvok ali posnetek zajamem čez vetrobransko steklo, stran od ceste.

Tudi v oddaji Avtomobilnost na TV Slovenija, nad katero bdi Miha Merljak, so posnetki, narejeni znotraj avtomobila in so bili posneti s telefonom. Nastali pa so ali s pomočjo sopotnika oziroma snemalca ali pa nosilca za telefon, pritrjenega na vetrobransko steklo. »Če hočeš biti varen, druge možnosti ni,« razlaga Merljak. Poslušanje glasbe, poslušanje podkastov, zahteven pogovor, prelepa pokrajina, vse to krade pogled in pozornost, kar je problematično, zato je dobro, vsaj tako meni Merljak, imeti avtomobil, ki ima dodatno oko – asistenčne sisteme.