Slovenske avtoceste so hrbtenica našega prometa. Dnevno po njih potujejo sto tisoči voznikov, med katerimi so vozniki osebnih in tovornih vozil, dnevni migranti, pa tudi turisti. Večje število vozil, zlasti v času dnevnih prometnih konic, praviloma pomeni tudi več zastojev. Ena od sodobnih rešitev, kako jih zmanjševati ali celo preprečiti, je dinamično upravljanje hitrosti, ki ga Dars uvaja na ljubljanskem obroču in vseh štirih avtocestnih vpadnicah nanj (štajerski, primorski, gorenjski in dolenjski). Gre za enega pomembnejših ukrepov za povečanje prometne pretočnosti in izboljšanje varnosti v najbolj prometno obremenjenem delu slovenskega avtocestnega omrežja.

Kaj pomeni dinamično upravljanje hitrosti?
Gre za sistem, pri katerem prometne znake na avtocestah ne določajo več samo statične table, ampak spremenljive prometne table (znak s spremenljivo vsebino). Te v realnem času prikazujejo prilagojene omejitve hitrosti glede na razmere na cesti. Omejitve se tako dinamično spreminjajo glede na:
- gostoto prometa,
- vremenske razmere (megla, dež, sneg),
- dogodke na cesti (nesreče, dela na cesti),
- kakovost zraka.
Omejitev hitrosti na spremenljivih tablah velja do naslednjega uvoza na avtocesto oziroma hitro cesto.
Zakaj je to dobro za varnost?
Vozniki pogosto naletimo na situacijo, ko se promet nenadoma zgosti. Če se hitrost vozil pravočasno in postopoma zniža, se zmanjša nevarnost naletov. Dinamično prilagajanje hitrosti omogoča:
- manj nenadnih zaviranj,
- bolj enakomeren prometni tok,
- manj nesreč, predvsem naletov v kolonah.

Učinki v praksi
Izkušnje iz tujine, pa tudi pilotni projekti v Sloveniji, kažejo, da se z dinamičnim upravljanjem hitrosti povprečna hitrost vozil nekoliko zniža, a hkrati postane vožnja bolj tekoča. Vozniki se v povprečju vozijo z bolj enakomerno hitrostjo, kar pomeni:
- manj stresa za voznike,
- manjše emisije CO₂,
- hitrejši čas potovanja v primeru gostega prometa, ker zastoji nastajajo redkeje.
AMZS je v svoji Motoreviji že pred leti izpostavil, da se lahko z usmerjenim zmanjševanjem hitrosti učinkovito izognemo popolnim zastojem in povečamo pretočnost. To ni protislovje – z nekoliko nižjo hitrostjo vsi skupaj pridemo prej na cilj.
Kaj to pomeni za voznike?
Za voznike to pomeni predvsem eno: upoštevanje dinamičnih omejitev hitrosti. Čeprav so na prvi pogled nelogične (zakaj 90 km/h na prazni avtocesti?), imajo jasen namen – preprečiti zastoj nekaj kilometrov naprej ali izboljšati varnost pri neugodnih razmerah.
Če nam je pozornost na prometnih tablah na avtocesti pritegnilo sporočilo Pustite dirkanje Pogačarju, ostanimo enako pozorni na spremenjene omejitve hitrosti in prilagodimo vožnjo. Opozorilo je tam z namenom,
je opozoril AMZS inštruktor varne vožnje Darko Daljević.
Prilagodljivo vodenje prometa zahteva tudi spremembo v naši miselnosti: več potrpežljivosti, manj naglice in zaupanje v tehnologijo, ki je zasnovana za našo varnost.
Vaše mnenje nam je pomembno.
Menite, da bo dinamično upravljanje hitrosti povečalo pretočnost prometa na naših avtocestah in hitrih cestah?
Rezultati ankete
Da.
Ne.
Skupaj odgovorov: 5330
O zastojih vas obvešča tudi AMZS aplikacija
AMZS aplikacija poleg pretočnosti prometa in lokacije zastojev obvešča tudi o tem, kako dolg je zastoj in koliko časa bo voznik v njem izgubil, ter o vseh drugih (izrednih) razmerah na cesti. Aplikacija o dogajanju na poti uporabnika opozarja glasovno in pisno in tako omogoča, da je o zastojih ter drugih prometnih informacijah, kot so policijske in radarske kontrole, zapore cest, izredni dogodki na cesti itd., obveščen brez odmikanja pogleda s ceste.
Eno članstvo za vse - za vso družino in različna prevozna sredstva, ki jih uporabljate
Včlanite se hitro in enostavno prek spleta