Na 7. mednarodnem tekmovanju FIA Best Young Driver, ki ga je avtomobilski klub BiHAMK ta konec tedna organiziral v Sarajevu, je sodelovalo 20 mladih voznikov in voznic iz desetih avtomobilskih klubov evropskega dela FIA Regija I (afriški del ima letos svoje tekmovanje, na katerem se bodo pomerili klubi iz afriške celine). Poleg gostiteljev iz Bosne in Hercegovine in AMZS so se na tekmo za laskavi naslov najboljšega mladega voznika v Evropi podali še zmagovalci nacionalnih izborov iz Avstrije, Belgije, Bolgarije, Madžarske, Poljske, Srbije, Španije in Turčije.
Zmagovalec letošnjega slovenskega izbora Najboljši za volanom Tim Rozman je dosegel 12. mesto, slovenska zmagovalka 2025 Ajda Osolnik pa je bila šestnajsta. Naslov najboljšega evropskega mladega voznika si je privozil Ángel Cámara iz španskega kluba RACE, drugo in tretje mesto pa sta osvojila predstavnika poljskega PZM Piotr Matysik in Bartosz Kondraciuk.
Vrhunska organizacija, pozitivna energija in obilo zabave
Ajda je bila na razglasitvi rezultatov prijetno utrujena, a kljub nekoliko slabšemu rezultatu od pričakovanega zelo zadovoljna. In kako ne bi bila – ob njeni predstavi se je na tekmovanju razširila govorica, da je profesionalna voznica.
Na žalost (še) nisem, sem pa kar ponosna, da so drugi tekmovalci in gledalci ob mojih vožnjah dobili tak vtis. Mi kar ušesa rastejo vsakič, ko to slišim,
je smeje se povedala. Najbolj ji bo ostala v spominu vaja easy drift:
Imela sem najboljše navijače in so samo zame, ko sem morala opraviti to vajo, predvajali pesem Tokyo Drift, kar me je res zelo razveselilo. No, v spominu, a ravno obratnem, mi bo ostala tudi vaja s kamero, kjer mi ni šlo po načrtih. Končni rezultat me je nekoliko razočaral, vseeno pa ničesar ne obžalujem. Noro sem se zabavala in komaj čakam priložnost, da spet pridem na poligon in »razturam« driftanje.
Sicer pa je najboljša mlada voznica Slovenije 2025 navdušena nad Sarajevom: »Organizacija je top! Nastanitev, ki so nam jo priskrbeli, je odlična. Ne vem, kdaj sem nazadnje v življenju doživela tak luksuz. Čevapčiči vrhunski, zajtrki so bili zelo dobri, prav tako večerje. Vsi so zelo prijazni, to moram res pohvaliti: 10/10 za prijaznost, srčnost, radodarnost ... Skratka, veliko pozitivne energije!«
Tim, ki so ga prišli v Sarajevo podpret tudi gasilci iz domačih Škrilj, je prav tako izpostavil vajo s kamero: »Bilo je malo začetne nervoze in tudi nekaj tehničnih zapletov. Pri tej vaji bi zagotovo lahko izboljšal rezultat. Pa s simulatorjem se zaradi preteklih slabih izkušenj nisem najbolj spoprijateljil, a sem vseeno preživel [smeh]. Vse druge vaje pa so bile zelo fajn!« Tudi njemu je Sarajevo izjemno všeč:
Prvič sem tu in moram reči, da je mesto super – mesto z dušo, poseben kraj s posebno energijo.« Zadovoljen je tudi, kako dobro je bilo vse organizirano: »Kot tekmovalec sicer nisem imel pričakovanj, saj sem bil osredotočen le na to, da svoje vožnje opravim najboljše, kar lahko. So se pa organizatorji maksimalno potrudili. Dokazali so, da je mogoče tudi na manjšem prostoru oziroma v mestu, ki nima centra varne vožnje, kot je v Sloveniji AMZS center na Vranskem, takšno tekmovanje vrhunsko izpeljati.
Trener slovenske ekipe za tekmovanje Best Young Driver Manuel Pungertnik, vodja AMZS Šole vožnje in inštruktor varne vožnje, je bil zelo zadovoljen s tem, kar sta Ajda in Tim pokazala v zelo zahtevni konkurenci.
Pogled na lestvico bi lahko sicer bil za marsikoga razočaranje, ampak treba se je zavedati, da je bilo na tekmovanju deset držav in 20 voznikov, ki so, da so se lahko dobili tukaj v Sarajevu, premagali vsaj 20 tisoč drugih voznikov, ki so se prijavili na tekmovanje v njihovih državah. Menim, da če daš vse od sebe – in to sta naredila tako Ajda kot Tim, je razočaranje popolnoma odveč. Oba sta carja!
Tudi Pungertnik, ki je bil z AMZS ekipami iz preteklih let na vseh dosedanjih mednarodnih tekmovanjih Best Young Driver, je zelo pohvalil organizacijo avtomobilskega kluba iz BiH in dejstvo, da se lahko takšno tekmovanje na zares visoki ravni organizira tudi, če klub ne razpolaga z infrastrukturo, kot je center varne vožnje.
Želja AMZS in Slovenije je, da se izbor razširi v še več držav ter s tem pripomore k večji ozaveščenosti in izboljšanju prometne varnosti
Erik Logar, vodja področja varna mobilnost pri AMZS in član tehnične komisije FIA za Best Young Driver, je prav tako pohvalil partnerski avtomobilski klub iz BiH za izvrstno organizacijo:
BiHAMK se je izkazal za zelo dobrega gostitelja, vsi mladi tekmovalke in tekmovalci pa so prikazali zelo dobro vozniško znanje. Za nas je zelo pomembno, da se pomen zavesti varne udeležbe v prometu širi po Evropi. Slovenija je namreč tranzitna država, ogromno tujcev potuje preko naše države in vsako izboljšanje njihovega znanja lahko pozitivno vpliva tudi na varnost na naših cestah.
Logar še upa, da bo odlična organizacija tekmovanja v Sarajevu k sodelovanju pritegnila še več evropskih avtomobilskih klubov:
Doslej smo mednarodno tekmovanje za najboljšega mladega voznika organizirali klubi, ki razpolagamo s centri varne vožnje. Naši kolegi iz Sarajeva pa so letos dokazali, da je lahko tekmovanje na povsem enaki kakovostni ravni, četudi država gostiteljica ne razpolaga s poligoni za varno vožnjo.
O zmagovalcu mednarodnega tekmovanja je odločalo 6 vaj
- parkiranje: meri se čas, h kateremu se doda po pet sekund za vsak dotik stožca, ter po eno sekundo za vsak centimeter odmika pri parkiranju (bočno parkiranje prednja in zadnja guma, vzvratno parkiranje, parkiranje naravnost in parkiranje v sredino boksa)
- dinamični veleslalom: meri se čas, h kateremu se doda 30 sekund pribitka za vsak podrt stožec); vsak tekmovalec pelje dve vožnji, ki se seštejeta
- veleslalom z žogo: na pokrovu motorja ja na nosilcu žoga, tekmovalec mora odpeljati veleslalom med dvema stožcema; k času se doda pet sekund pribitka za vsak podrt stožec, če žoga pade na tla, mora voznik vozilo ustaviti, dati žogo nazaj na nosilec in šele potem lahko nadaljuje; vsak tekmovalec odpelje dve vožnji, eno naravnost in drugo vzvratno, časa se seštejeta
- kamera: tekmovalec mora odpeljati veleslalom med dvema stožcema, na polovici proge spremeni smer in pelje vzvratno po isti progi, pri čemer lahko uporablja le vgrajeno kamero, saj so ogledala in zadnje steklo prekriti; k času se doda 15 sekund pribitka za vsak podrt stožec in 30 sekund za vsaka izpuščena vratca; vsak tekmovalec odpelje dve vožnji, časa obeh se seštejeta
- eko vožnja: vaja se opravi na simulatorju, vsi odpeljejo enako traso (dolgo od čest do osem minut), meri se poraba goriva; kdor ima manjšo porabo, je bolje uvrščen, če ima več tekmovalcev enako porabo, je boljši tisti, ki je progo prevozil v krajšem času
- easy drift: postavljena je veleslalom proga, po kateri tekmovalci vozijo z vozilom, ki ima na zadnjih gumah nameščene pokrove, ki zmanjšajo oprijem in povzročijo hitrejši zdrs zadka; k doseženemu času se doda pribitek za podrte stožce in izpuščena vratca
Vse večja skupnost mladih evropskih ambasadorjev varne vožnje
Mednarodni izbor najboljšega mladega voznika je nadgradnja slovenskega tekmovanja Najboljši za volanom, ki ga je AMZS prvič organiziral leta 1993, znova pa smo ga obudili 2017. Ideja je hitro prerasla slovenske okvirje in tako smo v sodelovanju s Policijo in Rdečim križem Slovenije v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem oktobra 2019 že organiziral prvi mednarodni izbor FIA Best Young Driver, na katerem so sodelovali štirje klubi. Slovenijo in AMZS so zastopali Laura Cerovšek, Luka Gril in Aleksander Kitić.
Koronsko leto 2020 je izbor zamaknilo za eno leto, zato je leta 2021 poljski klub PZM organiziral tekmovanje za generaciji najboljših mladih voznikov v letih 2020 in 2021. Slovensko ekipo Najboljši za volanom 2021 so sestavljali zmagovalca Neca G. Strniša in Žiga Žgur ter drugouvrščeni med fanti z manjšim zaostankom za zmagovalcem Uroš Grubar, ekipo za 2020 pa zmagovalka in zmagovalec Petra Prašnikar in Matej Gorjan, Toma Dukarića pa je zamenjala Teja Vrbnjak Erbežnik. Na zmagovalnem odru so bili trije slovenski mladi vozniki: Matej Gorjan in Neca G. Strniša sta dosegla tretje mesto, Žiga Žgur pa je osvojil drugo mesto.
Leta 2022 je mednarodno tekmovanje gostil španski mobilnostni klub RACE. V Madrid sta odpotovala Urban Ostrež in Anja Kren. Urban Ostrež je postal podprvak. Predlani je mednarodno tekmovanje na Dunaju v Avstriji organiziral avstrijski avtomobilski klub ÖAMTC. Najboljši za volanom 2023 Matic Tovornik je zasedel peto mesto, najboljša za volanom 2023 Ana Menegalija pa 17. Lani je mednarodno tekmovanje v centru varne vožnje v Nivellesu v bližini Bruslja organiziral belgijski avtomobilski klub RACB. Slovenska predstavnika Bine Frelih in Urša Brumec sta dosegla 7. oziroma 12. mesto.
Tekmovanje Najboljši za volanom je namenjeno mladim voznikom, starim od 18 do 26 let, ki imajo veljavno vozniško dovoljenje B kategorije. Mladi vozniki na tekmovanju izkažejo veščine, ki so bistvenega pomena za dobrega, varnega voznika, pokazati morajo poznavanje cestnoprometnih pravil, ukrepanje v primeru prometne nesreče in znanje iz nudenja prve pomoči. Cilj zdaj že tradicionalnega tekmovanja je mlade voznike ozaveščati o prometni varnosti in krepiti zavedanje, da mladi vozniki vozijo odgovorno in varno, s čimer so lahko marsikdaj zgled tudi voznikom z daljšim vozniškem stažem.